Focus 1.6/1.8 TDCi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikko78
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Elo 2015 09:39

Focus 1.6/1.8 TDCi

Viesti Kirjoittaja Mikko78 »

Hei,
Nyt olis pientä apua vailla. Tässä katsellut Focusta osto aikeissa ja dieselinä, vuosimallit -06 - -08...

Ikinä en oo Fordia omistanut ja niistä mitään tiedä. Eli mitä kannattaa ottaa huomioon kun käy koeajamassa näitä autoja?
Joka autossa on aina niitä ns. ominaisvikoja... :roll:
Näkeekös vikakoodit jollain konstilla? Opeli Astras nääkee kun painaa jarrupolkimen ja kaasun pohjaan ja kääntää virran päälle....?

Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Kiitokset jo etukäteen! :thumbup:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1.6/1.8 TDCi

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Juuri tuosta mk2 Focuksesta ei ole omia kokemuksia, mutta mk1 ja mk3 on taloudessa ja kokeiltu. :)

Yleisestihän nämä Focukset ovat hyviä ajaa - ehkä VAGiin tuttuneelle vähän herkän oloisia ja kokeiluni perusteella Astra on enemmän Golffin oloinen kuin Focuksen oloinen ajettava. Eli pientä totuttelua ajotuntumaan varmasti tulee. Herkkä ajotuntuma ei tarkoita sitä, että alustassa saisi olla mitään väljää, kolinoita tai muuta nuljumista. Herkkyys on enemmän ratin ja tienpinnan välisen tuntuman luonnehdinta - toki tuo mk1 Focus tuntui VAGilaisesta siirtyessä siltä, kuin olisi ajanut mikroautoa.

Toinen meidän mk1 Focuksista oli 1.8TDdi (vai mikä se silloin oli) ja kokemukset Fordin dieselistä tulevat tämän kautta. Mikään raketti tuo ei ollut, mutta ihan käypänen kevyeen autoon. Mitään vikaa ei tekniikkaan tullut 3v ajoaikana, mutta auto meni kiertoon, kun paikallinen Ford korjaamo ei saanut jumittavaa etujarrua kuntoon.

Yleisesti dieseleissä kannattaa tutkia jarrut, alusta ja sisusta tarkkaan, koska autot ovat suhteessa enemmän ajettuja. Tekniikan puolelta ongelmia voi aiheuttaa mm. EGR, joka tukkeutuu ja dieselin hehkut jotka sammuvat aikanaan ja ne on vaihdettava. En muista lukeneeni ongelmista ruiskutusjärjestelmässä (kuten mm. Mersu ja VAG) tai kaksoismassavauhtipyörässä. Toki kaikki on mahdolista ja yksilöissä voi olla eroja.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Mikko78
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 02 Elo 2015 09:39

Re: Focus 1.6/1.8 TDCi

Viesti Kirjoittaja Mikko78 »

Okei.
Onkos kellään tietoa kuin nuo riigelit lämpiää talvella? Onkos niissä lisävarusteena vai vakiona lisälämmitin?
Avatar
Zuuppovi
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Loka 2014 12:50
Paikkakunta: KUOPIO

Re: Focus 1.6/1.8 TDCi

Viesti Kirjoittaja Zuuppovi »

Meillä kävi ajossa 1.8 TDCI reilun puolen vuoden ajan ja kilometrejä oli hieman alle 200tkm ajettu. Kaksoismassavauhtipyörä meni vaihtoon kun alkoi täristämään ja ryntäilemään/sammunaan liikkeelle lähtiessä, ellei pistänyt koneeseen hieman kierroksia. Kannattaa ainakin tuo kutkimen toiminta tsekata ostaessa tarkkaan...

Loistopeli matka-ajossa, hyvä ajaa ja meni kuin juna, mutta tuo moottorin käyttäytyminen kaupunkiajossa sai vaihtamaan melko pian pois. Liikkeelle lähdöt ja risteysajot tosi kankeaa ja jäykkää kun tuntui, ettei oikein jaksa lähteä vetämään 2. vaihteella, vaan aina piti tiputtaa 1. silmään risteyksissä jne. Ei oikein herättänyt innostusta. Olisi ehkä pitänyt tuo 1.6TDCI koeajaa myös, kun ilmeisesti se on jo hieman "modernimpi"?

Hyvin tuo ainakin lämpimänä talvella pysyi kun oli tehtaan eberi kyljessä. Ilman sen käyttöä ei ainakaan kaupunkiajossa kovin nopsaan tuntunut lämpenevän. Collection malleissa ainakin on polttoainelämmitin vakiona mukana, Trend malleissa ei ole vakiona.
|| Ford Focus 1.0 EB Titanium Sedan, Tectonic Silver (MK3), vm. 2015 || Ford Focus 2.0 HB (MK1), vm. 1999 ||
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1.6/1.8 TDCi

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Zuuppovi kirjoitti:Meillä kävi ajossa 1.8 TDCI reilun puolen vuoden ajan ja kilometrejä oli hieman alle 200tkm ajettu. Kaksoismassavauhtipyörä meni vaihtoon kun alkoi täristämään ja ryntäilemään/sammunaan liikkeelle lähtiessä, ellei pistänyt koneeseen hieman kierroksia. Kannattaa ainakin tuo kutkimen toiminta tsekata ostaessa tarkkaan...
Eli on niitä kaksoismassaongelmia Fordeissakin. :cry:

Oikeasti tuota nykyaikaista vauhtipyörää pitäisi pitää kuluvana osana (jousethan siellä kuoleentuu aikanaan), mutta ei vaan vanha opi. :lol: VAGeissa tuo kaksoismassa on helposti tiensä päässä jo alle 100tkm ja siihen verrattuna 200tkm on ok matka - vaikka mielestäni vauhtipyörän pitäisi kestää koko auton elinikä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Jap3
Viestit: 310
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Focus 1.6/1.8 TDCi

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Itellä tällä hetkellä -08 1.8tdci ajettu 223tkm ja kytkin/vauhtipyörä vaihdettu 189tkm kohdalla. Lämpeää talvella ihan hyvin kun laittaa viimasuojan maskiin ja eberihän tuosta löytyy,,

Aiemmin oli 1.6tdci 195tkm ajettuna ja siinä alkoi olla suuttimet tiensä päässä, remppa olisi maksanut n. 2000e..

Onhan tuo 1.6tdci kyllä "helpompi" ajettava ainakin keskustassa, tuossa 1.8tdcissä aika onneton alavääntö, tarttee kierroksia liikkeelle lähdettäessä..
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Vastaa Viestiin