Alkaa pikkuhiljaa hermo kiristämään kolinoiden metsästykseen... Potilas tuo 01 Sedan Mondeo ja oikea takaripustus saatu kolinattomaksi uusimalla apurungon puslat, pitkittäinen tukivarsi ja vakaajan päät sekä korikiinnikeet. Nyt sitten toinen puoli kolistelee montuissa
Oletteko törmänneet että iskunvaimennin itsessään voisi kolista? Kaikki kun oli kunnolla kiinni ja pikaisella silmäyksellä näytti yläpääkin olevan ehjä (tolppa siis irti mutta purkamatta)? Iskari vaikuttaa ulkoisesti ehjältä, ei vuotoja ja toiminta normaali, KYBin pumppu. Huvikseen en haluaisi tuonne iskareita enää vaihdella.
Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
- Paikkakunta: Kangasala
Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
Late
-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
Mikä vain liikkuva osa voi kolista...
- Kossu Mies
- Viestit: 20
- Liittynyt: 30 Maalis 2011 22:42
Re: Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
Mulla kolahteli orkkistakaiskari voimakkaasti, oli tosin vuotanut mehut ja jäätynyt. Takayläpää tuskin menee miksikään jos ei ole maanantaikappale, omat oli ehjät 250tkm paikkeilla mut vaihtuivat silti kun uudet oli hommattu. Eipä sinne sitten taida jäädä kuin koiranluut, tukivarret ja ne koripuslat. Voiskohan jousi kolahdella, pakoputki jne.. kiipeä konttiin kuuntelemaan?
Re: Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
Mondeoissa etupään kallistuksenvakaajan koiranluut eli yhdystangot kulutustavaraa, varsinkin tarvikeosat. Tarkista olisko takana väljät. Ei kolahda jos ajaa molemmat renkaat töyssyyn yhtäaikaa, mutta kolahtaa jos ajaa vain toisen renkaan monttuun. Kaverin mondeoon vaihdettiin kolmet koiranluut 100tkm aikana...
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
-
- Viestit: 98
- Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
No nyt on vaihdettu iskari ja jousi sinne kolisevalle puolelle (oli edellinen omistaja vaihtanut vain toisen puolen jousen katkenneen tilalle). Toinen pumppu vielä odottaa vaihtoa, yläpää oli aivan priima. Eli uutta on kaikki vakaajan kiinnikkeet, iskari, jousi, apurungon puslat, pitkittäinen tukivarsi. Ja vieläkin kolahtelee .
Ei kai siellä enää muuta ole kun ne poikittaiset varret. Niitäkin vääntelin eikä kyllä niin löysiltä tuntuneet. Mutta ehkäpä jonain päivänä... Ei ole onneksi kalliita osia
Ei kai siellä enää muuta ole kun ne poikittaiset varret. Niitäkin vääntelin eikä kyllä niin löysiltä tuntuneet. Mutta ehkäpä jonain päivänä... Ei ole onneksi kalliita osia
Late
-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 09 Heinä 2013 18:33
Re: Voiko iskari/ jousijalka kolista (Mondeo mk3)
Itellä farkku Mondeo -03 ja takapää kolissut jonkin aikaa. Kyselin täälläkin kokemuksia eri ketjuissa.
Mistään puslista, nivelistä ym. ei ole löytynyt vikaa, vaikka auto on ollut nosturilla eri korjaamoilla pariinkin otteeseen, kunnes...ainakin suuri todennäköisyys löytyi. Viimeksi kurssikeskuksessa moneenkin mieheen alusta mentiin läpi kohta kohdalta, ja kun mitään selitystä ei löytynyt, lopulta kurssilaisten opettaja tuli ja kopautti äänenvaimentajaan. Silloin jousiputkesta kuului kolinaa. Hänen kokemuksensa mukaan kolina tulee sieltä. Jousiputki ei vuoda ääntä eikä pakokaasuja, joten sen suhteen ei kiirettä vaihtoon. Mutta saattaa hyvinkin olla, että se on äänilähde kolinoille. Kolinat tulevat aina, kun taka-akseli ylittää jonkin epätasaisuuden, ja silloinhan pakoputkeen tulee enemmän iskua ja vääntöä kuin etuakselin ylittäessä saman kohteen. Kaveri vaikuttaa kokeneelta ja asiantuntevalta ja alastaan kiinnostuneelta, joten helppo yhtyä hänen näkemykseensä. Nyt ei muuta kuin radiota isommalle ja odotella jousiputken lopullista hajoamista. Saattaa tulla kannattavaksi ostaa osa netin kautta säästön suhteen?
Mistään puslista, nivelistä ym. ei ole löytynyt vikaa, vaikka auto on ollut nosturilla eri korjaamoilla pariinkin otteeseen, kunnes...ainakin suuri todennäköisyys löytyi. Viimeksi kurssikeskuksessa moneenkin mieheen alusta mentiin läpi kohta kohdalta, ja kun mitään selitystä ei löytynyt, lopulta kurssilaisten opettaja tuli ja kopautti äänenvaimentajaan. Silloin jousiputkesta kuului kolinaa. Hänen kokemuksensa mukaan kolina tulee sieltä. Jousiputki ei vuoda ääntä eikä pakokaasuja, joten sen suhteen ei kiirettä vaihtoon. Mutta saattaa hyvinkin olla, että se on äänilähde kolinoille. Kolinat tulevat aina, kun taka-akseli ylittää jonkin epätasaisuuden, ja silloinhan pakoputkeen tulee enemmän iskua ja vääntöä kuin etuakselin ylittäessä saman kohteen. Kaveri vaikuttaa kokeneelta ja asiantuntevalta ja alastaan kiinnostuneelta, joten helppo yhtyä hänen näkemykseensä. Nyt ei muuta kuin radiota isommalle ja odotella jousiputken lopullista hajoamista. Saattaa tulla kannattavaksi ostaa osa netin kautta säästön suhteen?