Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Siitähän ei mihinkään pääse, että ei nämä fordit ole yleensäkään maailman pieniruokaisimpia pirssejä ja vastaavasti VAGt taas yleensä ovat. Tämän hyvin tietäen itsekin kuitenkin Fordiin päädyin. Ja erinomaisen taloudellisia koneitahan tuo mainitsemasi premium-merkit ovat tehneet. Ei tuo 20 prosenttia silti maailmaa kaada, mutta taajamakulutuksen 50 prosentin lisä on jo aika posketon.
Jos lisälämppärillä on asian kanssa tekemistä, ero ietysti kaventuu kesäkeleillä ja myös oikeasti kylmillä keleillä, jolloin lisälämppäri pöhisee kaikissa autoissa, jos se ylipäätään kuuluu varustukseen.

Epäilys lisälämppärin osuudesta perustuu siihen, että aikanan kun Kuga ja kumppanit oli vastaavassa vertailussa (ja itse asiassa melkein samoilla koneilla ja laatikoilla, vähän vanhemmilla vaan) ei Fordin taajamakulutus ollenkaan poikennut linjasta. Kugakin oli vertailuryhmänsä painavin ja dieseleistä suuriruokaisin, mutta erot eivät olleet läheskään noin hurjia. Ja kugassahan eberin voi ruksia päälle tai pois.
Mutta se on kyllä aivan pöljää jos kuski ei todellakaan voi vaikuttaa siihen, pöhiseekö eberi vai ei. Tätä isosti ihmettelen.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Minulla ei ole kokemuksia lisälämmittimistä, joten luin tuossa käyttöohjetta. Ihan sen perusteella sain sen käsityksen, että polttoainekäyttöinen lisälämmitin tai lämmitin eivät toimi kuin auton ollessa paikallaan moottori sammutettuna. Settings/convenience-valikosta voi sitten ajastaa tai kytkeä päälle/pois noita em. lämmittimiä.

Mutta miten nuo sitten toimivat käytännössä ja mitä niistä valikoista oikeasti voi valita ja mikä on oletuksena päällä ja säilyykö jokin pois/päälle-asetus vaikka auton sammuttaa välillä?

Ilmeisesti on todistettu ja todettu käytännössä, että lisälämmitin toimii automaattisesti aina lämmityksen tukena, eli myös ajon aikana? Vai onko?

Jos ajattelee noita autotestejä, niin kyllähän tässäkin on taas yksi paikka arvoisilla testaajilla olla paneutumatta auton valikoihin. Eli voisiko olla niin, että viimeisimmässä TM:n testissä on lisälämmitin ollut kytkettynä päälle koko ajan ja että se oikeasti toimii myös ajon aikana?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Minähän en mondeosta tiedä, mutta Kugassa voi esilämmityksen lisäksi valikosta ruksilla valita, onko ajon aikainen automaattinen lisälämmitystoiminto käytössä vai ei. Mutta tästä ketjusta olen saanut sen käsityksen, että uudessa Mondeossa tuota valintaa ei voitehdä, siis automaattista lisälämppäriä ei voi ruksia pois toiminnasta.

Kyllähän sen huomaa, onko toiminto päällä vai ei. Pöhinästä ja lämpenemisestä. Esimerkiksi itselläni lämppärin tarve on talvellakin satunnainen, koska auto majailee kotona lämpimässä tallissa. Siksi tuo toiminto on aina pois ruksittuna ja erikseen ruksin sen päälle vain, kun sille on oikeaa tarvetta. Laitehan on sinänsä oikein mainio, kylmällä kelillä auto lämpenee hetkessä.

Omasta mielestäni tuo lämppäri on melkeinpä ainoa mahdollinen selitys noin hurjalle taajamakulutukselle. Ei minun kugani hörppää taajamassakaan moista määrää löpöä, vaikka siinä on lähes sama kone, oletettavasti ihan sama laatikko, auto painaa suunilleen saman ja kaiken lisäksi Kuga on nelivetoinen. TM:n taannoisessa vertailussa Kugan taajamakulutus suunilleen samalla keskinopeudella oli 8,1 litraa.
Monreo -15
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Maalis 2015 13:33

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Monreo -15 »

Omasta mondeosta on otettu akkuongelman selvittämiseksi lisälämppärin sulake pois, niin kulutus on ollut tankillisella 5.6. Alla siis 2.0/150hp farkkukiisseli automaatilla. Kilsoja ny 6500, joista 2000 ilman lisälämppäriä.

Akku on toistaiseksi kestänyt, muttei tässä kyllä ole ollu aikaa lepuuttaa autoa viikkoa tallissa testatakseen akunkestoa kunnolla.

Sen sijaan Start/stop turhake on pari kertaa aiheuttanut päänvaivaa. Onko muilla Start/stop jättänyt auton käynnistämättä sammuttamisen jälkeen. Neljä kertaa jättänyt käynnistämättä valoissa, vaikka ajoa takana noin 30km. P-asento päälle ja napista käyntiin niin matka jatkuu. :?
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Farmari, Magnetic vm. 2015
Henry F.
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Helmi 2015 15:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Henry F. »

Viimeisessä TM:ssä oli farmarivertailu, jossa mondeon huoltoväliksi ilmoitettiin 2 Vuotta. Mulla on se käsitys, että huoltoväli on vuosi vaikka kilsoja ei tulisikaan. :shock:
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Kugahan kirjoitti:Mutta se on kyllä aivan pöljää jos kuski ei todellakaan voi vaikuttaa siihen, pöhiseekö eberi vai ei. Tätä isosti ihmettelen.
Ainakaan tuossa minun Trend-mallissa (ilman lisälämppärin ajastinta) ei saa tuota lisälämppäriä kytkettyä OFF-tilaan, vaan se lähtee aina lämmittämään vaikka auto olisi ollut lohkolämmittimessä ja sisätilalämmitin lämmittänyt sisätilat valmiiksi lämpimiksi.

Lisälämppärihän tuossa on Webasto Termo Top Evo 5 (DG9H-18D649-AA). En ole vielä sulaketta tuosta irrottanut, mutta se taitaa olla ainut keino ellei tehdas jotain tuolle keksi. Toiminta tuskin eroaa tästä vanhemmasta http://www.lrch.nl/sites/default/files/ ... _Top_V.pdf

Ne joilla on ajastimella oleva lisälämmitin niin tuon ajonaikaisen lämmityksen saa pois päältä, ohjeet sivulla 130. http://www.fordservicecontent.com/pubs/ ... 74og1e.pdf
"Järjestelmä kytkeytyy päälle ja pois automaattisesti jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, kun ulkoilman lämpötila on alle 3°C, jollette ole kytkenyt sitä pois."
Henry F. kirjoitti:Viimeisessä TM:ssä oli farmarivertailu, jossa mondeon huoltoväliksi ilmoitettiin 2 Vuotta. Mulla on se käsitys, että huoltoväli on vuosi vaikka kilsoja ei tulisikaan. :shock:
Kyllä se huoltoväli on vuosi tai 20 tkm, kumpi ensin saavutetaan. http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleForm.do
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Henry F.
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Helmi 2015 15:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Henry F. »

Enkö nyt osaa vaan tulkita, mutta tuolta etisin kautta katottunakin näyttää, että huoltoväli 2.0 tdci ps autolle ois 2 Vuotta / 30000km :shock: 1.6 litraselle näyttää 1 vuosi / 20000, häh?

Mulla siis 2.0 Tdci PS. Vuoden huoltovälistä myyjä mulle puhui. Siksi oon hämilläni.
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
kasmail
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2015 20:58

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kasmail »

Eli onko nyt näin, että jos on tilannut Webaston kaukosäädöllä, saa sen myös ohjelmoitu pois päältä turhien polttoaineiden välttämiseksi?
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Henry F. kirjoitti:Enkö nyt osaa vaan tulkita, mutta tuolta etisin kautta katottunakin näyttää, että huoltoväli 2.0 tdci ps autolle ois 2 Vuotta / 30000km :shock: 1.6 litraselle näyttää 1 vuosi / 20000, häh?

Mulla siis 2.0 Tdci PS. Vuoden huoltovälistä myyjä mulle puhui. Siksi oon hämilläni.
Etisin mukaan 2.0tdci:lle 30tkm/2v. Muille malleille 20tkm/1v.

Itsekin muistelisin myyjän maininneen 20tkm huoltovälistä. Ilmoitteleeko fordit itse, kun on tarve huoltaa?
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Hapero79 kirjoitti:Ilmoitteleeko fordit itse, kun on tarve huoltaa?
Tuosta löytyy valikosta ainakin öljynvaihtovälin nollaustoiminto (Oli life reset). Manuaalissa sivulla 108 oli maininta öljyn vaihdon tarpeesta (Oil change required).
Kugahan kirjoitti:Siitähän ei mihinkään pääse, että ei nämä fordit ole yleensäkään maailman pieniruokaisimpia pirssejä ja vastaavasti VAGt taas yleensä ovat.
Itse olen tästä kyllä hieman eri mieltä. Kyllä Fordillakin pääsee pieniin kulutuslukemiin, tosin automaateista ja uusista bensa turboista ei ole kokemusta.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

janti kirjoitti: Tuosta löytyy valikosta ainakin öljynvaihtovälin nollaustoiminto (Oli life reset). Manuaalissa sivulla 108 oli maininta öljyn vaihdon tarpeesta (Oil change required).
Itse olen tästä kyllä hieman eri mieltä. Kyllä Fordillakin pääsee pieniin kulutuslukemiin, tosin automaateista ja uusista bensa turboista ei ole kokemusta.

No tuo pikkudiesel ainoa, jolla pääsee samoihin kuin kilpailijoiden tehokkaammilla koneilla. Vähän sama kuin vertaisi taskulamppua ja aurinkoa keskenään.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

avvifor kirjoitti: No tuo pikkudiesel ainoa, jolla pääsee samoihin kuin kilpailijoiden tehokkaammilla koneilla.
Olisiko jotain käytännön esimerkkiä (Suomesta) johon voisin verrata? Itse en ole tarvinnut tehokkaampaa konetta mihinkään, jokainen saa tietenkin sijoittaa rahansa miten haluaa.

Onko tuota 150 hv 2.0 TDCi manuaalia ollut jossain vertailussa mukana tai esim Peugeot 2.0 BlueHDi 150? Eli onko tuo Powersift se joka aiheuttaa kulutuserot muihin merkkeihin nähden vaiko itse moottori?
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

janti kirjoitti: Olisiko jotain käytännön esimerkkiä (Suomesta) johon voisin verrata? Itse en ole tarvinnut tehokkaampaa konetta mihinkään, jokainen saa tietenkin sijoittaa rahansa miten haluaa.

Onko tuota 150 hv 2.0 TDCi manuaalia ollut jossain vertailussa mukana tai esim Peugeot 2.0 BlueHDi 150? Eli onko tuo Powersift se joka aiheuttaa kulutuserot muihin merkkeihin nähden vaiko itse moottori?

No esimerkiksi bmw:n vitossarjalainen, esimerkiksi se noin 180 hevosvoimainen, mersulla 220 dieseli, esimerkiksi e-sarjan korissa menee maantiellä helposti hitusen päälle viiden. Ja tuo uusi passat nyt on erityisen kova tuolla 150 hevosvoiman koneella, kun pesee suorituskyvyssäkin nämä, no nyt esimerkiksi fordin näennäisesti tehokkaammat koneet.

Kai se fordissa tuo iso massa tekee jotain, mutta kyllä noi bemut ja mersut taitaa painaa vielä enemmän. Ei vain ole halua tehdä koneesta viimeisen päälle taloudellista. Vw:llähän nyt on nämä nelisylinteriset dieselit olleet aina maantieajossa esimerkiksi litran vähemmän vieviä, kuin edellisen korimallin mondeossa ja näkyy tää nykyinenkin mondeo jatkavan samaa linjaa, vaikka vähän vähemmän viekin, kuin edellisen korimallin.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

avvifor kirjoitti:No esimerkiksi bmw:n vitossarjalainen, esimerkiksi se noin 180 hevosvoimainen, mersulla 220 dieseli, esimerkiksi e-sarjan korissa menee maantiellä helposti hitusen päälle viiden.
Tuolla omalla pikku dieselillä pääsen 4,5 l/100km lukemiin tankkausvälillä mitattuna (omapaino 1494 kg), maantiellä mennään 4 l/100 km molemmin puolin.
Vw:llähän nyt on nämä nelisylinteriset dieselit olleet aina maantieajossa esimerkiksi litran vähemmän vieviä, kuin edellisen korimallin mondeossa ja näkyy tää nykyinenkin mondeo jatkavan samaa linjaa, vaikka vähän vähemmän viekin, kuin edellisen korimallin.
En minä saanut noin isoja eroja aikaisiksi Mk4 Mondeolla (2.0 TDCi) (omamassa 1557 kg), 5 l/100km molemmin puolin tuo meni jatkuvasti. Ihan samoilla kulki kuin vastaava Passatti.
Viimeksi muokannut janti, 16 Touko 2015 21:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Toki ei ole tarkoitus provosoida, pitää vaan ymmärtää se, että mondeot ainakin ostetaan muista syistä, kuin erityisen hyvän taloudellisuuden ja suorituskyvyn yhdistelmän takia.

Itsellä vaikutti se, että saa sopivan moottori/voimansiirtoyhdistelmän ja tarvittavat varusteet. Ja tietty tää nykyinen mondeo miellyttää silmää. Passatti olisi puhtaasti euroilla katsottuna ollut parempi diili, ainakin moottorinsa osalta. Ei vaan miellytä yhtään silmää.

Mondeossa hirvittää tuo valojen teho. Ajan suurimman osan ajoista taajama-alueiden ulkopuolella ja pitkissä valoissa täytyisi olla tehoa. Kuinkahan tuohon automaattisesti toimivaan kaukovalosysteemiin yhdistetään lisäpitkät.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

janti kirjoitti: Tuolla pikku dieselillä pääsee 4,5 l/100km lukemiin tankkausvälillä mitattuna, maantiellä mennään 4 l/100 km tuntumassa.
En minä saanut noin isoja eroja aikaisiksi Mk4 Mondeolla (2.0 TDCi) (kokonaismassa 2170 kg), 5 l/100km molemmin puolin tuo meni jatkuvasti. Ihan samoilla kulki kuin vastaava Passatti.

Kyllä, mutta tehoissa pikkudieseli häviää rutkasti. Ainakin se aiemman korimallin noin 160-heppainen tuntui automaattivaiheiston kanssa kulkevan siinä noin 6,5-7, kun tuttavan kyydissä asiaa seurasin. Toki siinä oli vähän kaupunkiajoakin mukana.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

avvifor kirjoitti: Kyllä, mutta tehoissa pikkudieseli häviää rutkasti. Ainakin se aiemman korimallin noin 160-heppainen tuntui automaattivaiheiston kanssa kulkevan siinä noin 6,5-7, kun tuttavan kyydissä asiaa seurasin. Toki siinä oli vähän kaupunkiajoakin mukana.
Tässä oli saatu S-Maxin keulalla menemään 6,1 l/100 km http://www.autotalli.com/artikkeli/Koea ... Powershift

Edellinen autoni oli mk4 Mondeo 2.0 TDCi Econetic 115 hv ja ei se väännössä hävinnyt tehokkaammalle 140 hv versiolle. Vääntöhän se dieseliä liikuttaa, ei tehot.

Alavääntö 1000-1600 rpm välillä oli mielestäni tuossa kuitenkin huonompi kuin tässä 1.6 TDCissä. Jyrisi jos meni kierrokset alle 1600 rpm:n ja hieman erehdytti vedättämään.

Makukysymyksiä nämä tehoasiat ovat, toisille ei riitä mikään. Itse olen tällainen säästeliästä ajotyyliä suosiva. Moottoritien rampista lähdetään kuitenkin aina jalkasuorana ja 120 km/h laitetaan vakkari päälle. :lol:

Olisi kiinnostavaa saada tietoja manuaalilaatikolla kulutuksista vertailuksi tuolle uudelle 2.0 TDCi 150 hv tai 180 hv.
=> Onko Powersift (ja isommat renkaat) syyllinen isompiin kulutuslukemiin vai ei?
Viimeksi muokannut janti, 17 Touko 2015 08:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

janti kirjoitti: Edellinen autoni oli mk4 Mondeo 2.0 TDCi Econetic 115 hv ja ei se väännössä hävinnyt tehokkaammalle 140 hv versiolle. Vääntöhän se dieseliä liikuttaa, ei tehot.

Alavääntö 1000-1600 rpm välillä oli mielestäni tuossa kuitenkin huonompi kuin tässä 1.6 TDCissä. Jyrisi jos meni kierrokset alle 1600 rpm:n ja hieman erehdytti vedättämään.

Makukysymyksiä nämä tehoasiat ovat, toisille ei riitä mikään. Itse olen tällainen säästeliästä ajotyyliä suosiva. Moottoritien rampista lähdetään kuitenkin aina jalkasuorana ja 120 km/h laitetaan vakkari päälle. :lol:

Olisi kiinnostavaa saada tietoja manuaalilaatikolla kulutuksista vertailuksi tuolle uudelle 2.0 TDCi 150 hv tai 180 hv.
=> Onko Powersift (ja isommat renkaat) syyllinen isompiin kulutuslukemiin vai ei?
Noissa "kalliimmissahan" noi kasiloviset automaatit on tehny maantieajosta isollakin autolla aika taloudellista..

Itsellä ollut kymmenkunta autoa kymmenen vuoden ajokorttiajan aikana ja oppinut karkean yleistyksen, että jos diesel-auton nollasta sataan on siinä maks kymmenen sekuntia, sillä pystyy jo ohittelemaan kohtalaisesti. Kun ajaa sen 80tkm vuodessa, ei hirveästi jaksa alinopeutta ajelevien takana kuhnailla.

Mondeon tossa bensakoneessahan tulee toi mehulaatikko, ja siinähän kasvaa sillä kulutus tosi paljon.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: Olisiko jotain käytännön esimerkkiä (Suomesta) johon voisin verrata?
Tuolla tankkaus.com palvelussa vähiten kuluttava VW Passat, joka oli isompitehoisella 2.0 TDI:llä kuluttaa 5,45 l/100km eli 0,7 l/100km enemmän kuin tämä 1.6 TDCi. Vähiten kuluttava BMW 520 D kulutti tuolla 5,6 l/100km. Mersuissa vähiten kuluttava E220 kulutti 5,67 l/100km.
=> Väite että isompitehoinen VW, BMW tai Mersu pääsisi samoihin kulutuksiin kuin 1.6 TDCi ei kyllä tässä valossa pidä paikkansa. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

janti kirjoitti: Tuolla tankkaus.com palvelussa vähiten kuluttava VW Passat, joka oli isompitehoisella 2.0 TDI:llä kuluttaa 5,45 l/100km eli 0,7 l/100km enemmän kuin tämä 1.6 TDCi. Vähiten kuluttava BMW 520 D kulutti tuolla 5,6 l/100km. Mersuissa vähiten kuluttava E220 kulutti 5,67 l/100km.
=> Väite että isompitehoinen VW, BMW tai Mersu pääsisi samoihin kulutuksiin kuin 1.6 TDCi ei kyllä tässä valossa pidä paikkansa. ;)
miten Ford kuluttaa, jos vertailee pikkudiisseleitä keskenään. Esim. Passat 1.6tdi vs. Mondeo 1.6 tdci?

Paljonhan tämä 2.0 tdci vie, jos vertailee esim. E-sarjan mersuun, missä on suurempi kone. Itselläni 16000km keskikulutus ajotietokoneen mukaan 6,3l/100km, eli olisiko todellinen jossain 7:n pinnassa? Olisiko syy suureen kulutukseen, että Ford tulee moottorien osalta muutaman vuoden kilpailijoita perässä...
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
EGOboost
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2013 23:16

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EGOboost »

No niin, reilu 1000km takana Mondeolla ja täytyy kyllä kehua. Ajo-ominaisuudet ovat kyllä mahtavat. Sport Packin hieman matalampi ja jäykempi alusta istuu tiehen kuin tauti, olematta kuitenkaan liian kova. Premium tyylistä mukavuutta löytyy edelleen. Varsinkin kun vertaa edelliseen vm.13 focukseen. Rengasmelu on todella hyvin kurissa, vaikka alla 18" 235/45 renkaat. Kulutusta hieman seuranneena voi sanoa, että auton kokoon ja moottori/vaihteisto yhdistemään nähden on ihan kohtuullinen. Maantiellä n.80km/h ollut alimmillaan n. 7l ja taajamassa pääsee 9,5l lukemiin. Nämä tankkaamalla laskettu ja aika normaalilla rauhallisella ajolla. Helsingin aamuruuhkista ei ole kokemusta, jolloin kulutus voisi olla jotain paljon enemmän. Keskikulutus omassa ajossa ollut n. 8,9l mikä on mielestäni aika kohtuullinen perinteiselle automaatille ja painavalle autolle.

Jos jotain kritiikkiä, niin täytyy kyllä mainita 5d mallin todella painava takaluukku. On varsinkin emännälle aika työläs ja lapsille mahdoton. Olisin ehdottomasti ottanut sähköluukun, mutta sitä ei Sport Packin oheen saanut. Toinen tulee ledi ajovalojen pitkien kantamasta. Automatiikka toimii kyllä loistavasti ja kaarreominaisuus on näppärä, mutta pitkille toivoisi lisää kantamaa. Kyllä näilläkin tiellä pysyy, mutta edellisen focuksen xenoneilla kai tottui liian hyvään.

Kaikenkaikkiaan loistava auto, jossa tilat ei meidän käytössä lopu kesken. Aluksi hieman epäilytti bensa automaatti yhdistelmä, mutta pelko on osoittautunut turhaksi. Tehoa riittää todella hyvin joka tilanteeseen ja jopa 3 hengen mökkireissu kuormattuna ei tuonut muutosta menohaluihin. Olen kyllä todella tyytyväinen hankintaan.
Mondeo Titanium Busines Sport Pack 5d 1.5 ecoboost Automaatti
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Hapero79 kirjoitti: miten Ford kuluttaa, jos vertailee pikkudiisseleitä keskenään. Esim. Passat 1.6tdi vs. Mondeo 1.6 tdci?
Aivan samoissa ollaan tällä hetkellä kuin tuolla tankkaus.comissa vähiten kuluttava Passat 1.6 TDI (77 kW) eli 4,75 l/100 km.
vanha.tankkaus.com puolella ei 30 pienikuluisimman listalla löydy yhtään Passattia 1.6 TDI koneella. PSA:n 1.6 diesel koneellisia tuolla on 6 kpl.

ps. nuo linkit toimivat vain rekistötöityneille. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

janti kirjoitti: Tuolla tankkaus.com palvelussa vähiten kuluttava VW Passat, joka oli isompitehoisella 2.0 TDI:llä kuluttaa 5,45 l/100km eli 0,7 l/100km enemmän kuin tämä 1.6 TDCi. Vähiten kuluttava BMW 520 D kulutti tuolla 5,6 l/100km. Mersuissa vähiten kuluttava E220 kulutti 5,67 l/100km.
=> Väite että isompitehoinen VW, BMW tai Mersu pääsisi samoihin kulutuksiin kuin 1.6 TDCi ei kyllä tässä valossa pidä paikkansa. ;)

ei kukaan kai 1,6 dieseliin halunnut verrata, vaan kahden litran mondeoon, joka vie 150 hp tehoisenakin enemmän kuin esimerkin bemmit. Ainakin itsellä ajossa ollut uusi 220 sedan eemeli meni noin 5,5 kulutuksella, vaikka ajeli satasen alueella oikeaa maksimia eli 107-108kmh. Enkä ole mikään taloudellisen ajon mestari...
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
yritäedes
Viestit: 2160
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

avvifor kirjoitti:Ainakin itsellä ajossa ollut uusi 220 sedan eemeli meni noin 5,5 kulutuksella, vaikka ajeli satasen alueella oikeaa maksimia eli 107-108kmh.
Eikös tässä nyt yritetä vertailla keskikulutuksia eikä sitä, millä joku menee?
220 D Mersuille annetaan saksalaisilla autopalstoilla usein 7,3 litran keskikulutuksia...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
janti
Viestit: 484
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

avvifor kirjoitti: ei kukaan kai 1,6 dieseliin halunnut verrata, vaan kahden litran mondeoon, joka vie 150 hp tehoisenakin enemmän kuin esimerkin bemmit. Ainakin itsellä ajossa ollut uusi 220 sedan eemeli meni noin 5,5 kulutuksella, vaikka ajeli satasen alueella oikeaa maksimia eli 107-108kmh. Enkä ole mikään taloudellisen ajon mestari...
Itse ymmärsin tämän sinun tekstisi sitten aivan väärin. Sorry. :shock:
avvifor kirjoitti: No tuo pikkudiesel ainoa, jolla pääsee samoihin kuin kilpailijoiden tehokkaammilla koneilla.
Tuo pikkudieseli menee maantiellä 4 l/100 km pintaan jos ajelee GPS:n mukaan 100 km/h (vakkari päällä). 80 km/h mennään parhaimmillaan 3,5 l/100km. Itse olen havainnut että tuo Mondeon kulutusmittari vähättelee kulutuslukemia noin 5% verran tankkausväleillä mitattuun verrattuna.

Tästä löytyy sivulta 29 isompitehoisten Mondeo ECOnetic mallien kulutuslukemia Saksasta. Esim. 150 hv ja 180 hv ECOnetic mallien kummankin yhdistetty EU kulutus on 4,1 l/100km vs. Passat 150 hv 4,0 l/100km. https://plus.google.com/u/0/11031606550 ... 9774742338

Automaattilaatikoissa tuo BMW:n 8-vaihteinen Steptronic on omaa luokkaansa paperilla, matalia käytännön kulutuslukemia ei ole kuitenkaan tullut vastaan (518d tai 520d).

ps. Ylläpito voi halutessaan siirtää näm Mondeo mk5 polttoainekulutuskeskustelut omaan säikeensä. :)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Vastaa Viestiin