Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Jykä99 kirjoitti: Erinomaisia kulutuslukemia, mutta tuskin ero näiden kahden moottorin välillä on käytännössä aivan niin suuri kuin mitä yritetään todistella. Itse en ole pyrkinyt optimoimaan kulutusta ajamalla sukat jalassa tasaisella optiminopeudella vaan lukemat kuvaavat ihan normaalia ajoa johon sisältyy myös kiihdytyksiä, moottoritietä ja kaupunkiajoa. Tasaisella kehä III nopeudella kulutus olisi selvästi pienempi ;)

Ensimmäiset havainnot leveämmistä kesärenkaista ovat vähän ristiriitaiset ...kulutus näyttäisi nousevan, mutta en osaa vielä sanoa kuinka paljon. Pitää varmaan seurata sitäkin jonkin aikaan.
Oon tilannu itelleni siis just ton saman mikä sulla on. Oon tosi pettyny, jos kuluttaa noin paljon. Nykyinen d5 volvo s80 vuosimallia 2007 pyörii noissa lukemissa pelkässä maantieajossa. Se automaattivaihteinen siis.

Et oo yhtään pidempää maantiereissuja ajanu?
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Mulla tuosta 1147 km oli Porin reissua 545 km (nopeusrajoitus menomatkalla Hki-Pori enimmäkseen 80 km/h ja paluumatkalla 50%/50% 80 km/h ja 100 km/h Tampereen kautta Hyvinkäälle) tämän jälkeen on 600 km ajettu normaalia työmatkaliikenteessä Espoo-Hyvinkää väliä (tuossa on kaupunkiajoa Espoossa ja Hyvinkäällä).

Porin reissun jälkeen keskinopeus oli noin 83 km/h ja nyt lopussa kokomatkan keskinopeus oli 74 km/h. Mitä "optimointiin" tulee, niin GPS:n mukaan 80 km/h alueella ajellaan oikeasti 89 km/h ja 100 km/h alueella mennään 105 km/h. 8-)

viewtopic.php?f=2&t=45812&start=375#p243781
Viimeksi muokannut janti, 27 Maalis 2015 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

janti kirjoitti: Mulla tuosta 1147 km oli Porin reissua 545 km (nopeusrajoitus menomatkalla Hki-Pori enimmäkseen 80 km/h ja paluumatkalla 50%/50% 80 km/h ja 100 km/h Tampereen kautta Hyvinkäälle) tämän jälkeen on 600 km ajettu normaalia työmatkaliikenteessä Espoo-Hyvinkää väliä (tuossa on kaupunkiajoa Espoossa ja Hyvinkäällä).

Porin reissun jälkeen keskinopeus oli noin 83 km/h ja nyt lopussa kokomatkan keskinopeus oli 74 km/h. Mitä "optimointiin" tulee, niin GPS:n mukaan 80 km/h alueella ajellaan oikeasti 89 km/h ja 100 km/h alueella mennään 105 km/h. 8-)

viewtopic.php?f=2&t=45812&start=375#p243781
Ainakaan minulla ei ole mitään syytä epäillä saavutettuja kulutuslukemia, eikä sen tueksi tarvitse postata kuvia kuiteista tai matkamittareista :D

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin en ihan ymmärrä mitä tällaisella halutaan todistella. Todellisuus kun on suurimmalla osalla autoilijoista aivan toinen. Saksalaisen ”Spritmonitor” nettisivuston mukaan 1.6 l manuaali diesel Mondeo kuluttaa keskimäärin 5.8 l satasella. Alimmat lukemat karvan alle 5 l ja korkeimmat lähes 8 l satasella. Otoksessa oli 43 autoa vm. 2010 tai tuoreempia, ja tästä porukasta ainoastaan 2 autoilijaa pääsi alle 5 l kulutukseen (4.9 l). Joten nyt esitetyt lukemat ovat aika kaukana siitä, mihin yleensä päästään ;)

Hyviä ajokilometrejä joka tapauksessa jatkossakin. Mondeo on todella mukava auto ajaa :)
Viimeksi muokannut Jykä99, 25 Maalis 2015 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Ei nämä tässä mainitut viat nyt minusta vielä ihan kamalan vikaiseksi tai poikkeuksellisen huonosti viimeistellyksi autoa tee. Kilpailevan konsernin tuotteissa esimerkiksi näyttä melko yleiseltä murheelta, että esimerkiksi ohjauskulmat ovat uudessa autossa ihan viturallaan ja auto sen mukainen ajettava.

Minusta kaikissa autoissa sisävalot jäävät päälle ainakin joksikin aikaa, jos joku ovista ei mene kiinni - ja se on ihan hyvä. Huomaapa sitten käydä läimäisemässä sen auki olevan oven kunnolla kiinni.

Huonosti sulkeutuvat ovet voivat ehkä johtua hätäisestä kasaamisesta, mutta kai nuo säätämällä saa parannettua. Oman kugani yhtä ovea säädettiin ekassa huollossa, ei tosin sulkeutumisongelman vaan kovassa nopeudessa kuuluvan pienen suhinan vuoksi. Ja yllätys yllätys , suhina poistui. Eli kannattaahan noista valittaa, jos asia vaivaa. Omassa saman tehtaan tekeleessä kyllä kaikki ovet ja luukut ovat menneet kiinni ja auki oikein hyvin. Ehkä vähän halvan kuuloisella rämähdyksellä, mutta eiväthän nämä mitään premiumeja ole...

Tuo kyllä kuulostaa oikeasti pöllöltä suunnittelulta, jos konepelti jää helposti puoliksi auki, eikä auto siitä varoita. Muutenhan nämä nykyautot ovat niin sietämättömän holhoavia varoittelijoita ja turhan plimputtajia, että saisivat tuollaisesta todellisesta riskistäkin varoittaa.
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

Kugahan kirjoitti:Ei nämä tässä mainitut viat nyt minusta vielä ihan kamalan vikaiseksi tai poikkeuksellisen huonosti viimeistellyksi autoa tee. Kilpailevan konsernin tuotteissa esimerkiksi näyttä melko yleiseltä murheelta, että esimerkiksi ohjauskulmat ovat uudessa autossa ihan viturallaan ja auto sen mukainen ajettava.

Minusta kaikissa autoissa sisävalot jäävät päälle ainakin joksikin aikaa, jos joku ovista ei mene kiinni - ja se on ihan hyvä. Huomaapa sitten käydä läimäisemässä sen auki olevan oven kunnolla kiinni.

Huonosti sulkeutuvat ovet voivat ehkä johtua hätäisestä kasaamisesta, mutta kai nuo säätämällä saa parannettua. Oman kugani yhtä ovea säädettiin ekassa huollossa, ei tosin sulkeutumisongelman vaan kovassa nopeudessa kuuluvan pienen suhinan vuoksi. Ja yllätys yllätys , suhina poistui. Eli kannattaahan noista valittaa, jos asia vaivaa. Omassa saman tehtaan tekeleessä kyllä kaikki ovet ja luukut ovat menneet kiinni ja auki oikein hyvin. Ehkä vähän halvan kuuloisella rämähdyksellä, mutta eiväthän nämä mitään premiumeja ole...

Tuo kyllä kuulostaa oikeasti pöllöltä suunnittelulta, jos konepelti jää helposti puoliksi auki, eikä auto siitä varoita. Muutenhan nämä nykyautot ovat niin sietämättömän holhoavia varoittelijoita ja turhan plimputtajia, että saisivat tuollaisesta todellisesta riskistäkin varoittaa.
Juuri näin. Muuten mun mielestä tässä uudessa Mondeossa menee sivuovet kiinni aivan erinomaisen pehmeästi, varmasti ja äänettömästi. Ainakin titan busin. Takaluukku reistaa mutta lienee korjattavissa.
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Tuolla aiemmalla mk4 Mondeollani 2.0 TDCi Econeticillä pääsin parhaimmillaankin 4,6-4,7 l/100km kulutuslukemiin tankkausväleillä. Tätä ennen Fovus C-Maxilla 1.6 TDCi pääsin parhaimmillaan 4,8 l/100km lukemiin. Ihan samoja ajoja noilla autoilla on ajettu ja ajajakin ollut sama. :)

Itse yllätyin nyt positiivisesti miten vähällä uusi Mondeo Econetic kulkee. Odotukset olivat että pääsisi samoihin kuin vanha mk4 Econetic. Tuo 4,2 l/100 km oli minulle kyllä yllätys! Pitää nyt seurailla useampi tankkausväli, jotta näkee pysyykö kulutuslukemat nyt saavutetuissa, vai tuliko virhetankkaus. :mrgreen:

mk5 Econeticissä M6 on 1-4 vaihteiden vaihdevälit kyllä hyvin lyhyitä, vasta 5 ja 6 vaihde ovat pidempiä. Vaihtovalo kehottaa vaihtamaan isommalle 1750 rpm kohdalla ja pienemmälle haluaisi vaihtaa 1000 rpm kohdalla. Kyllä tuo ihan nätisti tuntuu kiertävän 5000 rpm saakka.
Viimeksi muokannut janti, 27 Maalis 2015 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Tänään pompsahti silmiin ensimmäinen Active City Stop video, jossa Mondeon järjestelmä näyttäisi aktivoituvan oikeassa liikennetilanteessa, kun kaveri juttelee navigaattorille ja edellä ajava jarruttaa.
http://www.youtube.com/watch?v=CeA5OhvnhRE

Likimain kaikissa muissa aiheen videoissa tilanteen annetaan mennä siihen, että auto myös jarruttaa itsensä pysähdyksiin. Edellisestä videosta saa hieman kuvaa siitä, että tuohon varoitukseen voi jopa ehtiä reagoimaan ja jarruttamaan itse ihan hallitusti. Lähinnä jää miettimään että eihän tuo ole turhan herkkä piippailemaan - ei kait.

Yksi hurjimmista aiheen videoista
http://www.youtube.com/watch?v=g3rGxKue-3c

En aio tuota testata. Mutta, jos joskus innostun tätä jotenkin testaamaan niin toteutus lienee lähempänä tätä
http://www.youtube.com/watch?v=Z7Pf6yFhIAA

Sen verran rankka pysähdys tuo varmasti kuitenkin on, että ihan ensipäivinä ei tule testattua.

Näissä vanhemmissa videoissa ei itseasiassa ole yhtä selkeää ennakkovaroitusta kuin tuossa tuoreemmassa mondeovideossa. Ei näy vilkkuvia ledejä eikä kuulu varoitusääniä. Piippailu kuuluu vasta pysähdyksen jälkeen.
http://www.youtube.com/watch?v=sgGQ_5Q70rE


Pistetään nyt vielä jälkiruoaksi edellisen videon tekijältä ihan passeli mondeoarvosteluvideo.
http://www.youtube.com/watch?v=XLK_ogVGmXU
EDIT: Lehden sivulla parempilaatuisena http://tinyurl.com/ovdr2c9
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

janti kirjoitti: Itse yllätyin nyt positiivisesti miten vähällä uusi Mondeo Econetic kulkee. Odotukset olivat että pääsisi samoihin kuin vanha mk4 Econetic. Tuo 4,2 l/100 km oli minulle kyllä yllätys! Pitää nyt seurailla useampi tankkausväli, jotta näkee pysyykö kulutuslukemat nyt saavutetuissa, vai tuliko virhetankkaus. :mrgreen:
Hieno juttu, että olet tyytyväinen autoosi ....mukavia kilometrejä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Nyt vaan on entistä vaikeampi päästä omaan tavoitteeseen 1.5 ecoboostilla - alle tuplat jantin kulutukseen verrattuna.
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

avvifor kirjoitti:
Oon tilannu itelleni siis just ton saman mikä sulla on. Oon tosi pettyny, jos kuluttaa noin paljon. Nykyinen d5 volvo s80 vuosimallia 2007 pyörii noissa lukemissa pelkässä maantieajossa. Se automaattivaihteinen siis.

Et oo yhtään pidempää maantiereissuja ajanu?
Mitatut kulutuslukemat ovat talvirenkailla pyörineet seka-ajossa siinä 6 l satasella molemmin puolin. Ajotyylillä on varmasti oma merkityksensä ...eli jos tavoitteena on kulutuksen minimoiminen niin varmasti alempiinkin lukemiin pääsee. Esim. nimimerkki "janti" raportoi jatkuvasti alempia kulutuslukemia kuin kukaan missään muualla, joten kaikki näyttää olevan mahdollista :D

En tiedä millaiset odotukset sulla on kulutuksen suhteen, mutta edellisen sukupolven Mondeo 2.0 l diesel automaatilla (140 hp) on käyttäjätilastojen mukaan kuluttanut keskimäärin 7.2 l satasella. Jos saan pidettyä kulutuksen jossain 6.5 l tuntumissa leveämpien kesärenkaidenkin jälkeen, niin olen tosi tyytyväinen.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Tässä vielä minun mk4 2.0TDCi Econeticin M6 kulutuslukemia vertailuksi. En tiedä sitten mihin omassa ajossani automaatilla lukemat menisivät. 8-)

Kuva

Tässä vielä uuden tankkaus.comin graaffit 2013-2014 http://tankkaus.com/cars/public_graph/33672/2014/2013/3
Viimeksi muokannut janti, 27 Maalis 2015 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

x
Viimeksi muokannut Jykä99, 26 Maalis 2015 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hatunnosto janti`lle kulutuslukemista, noihin harva pääsee. Hattua nostetaan myös moottorinrakentajille, kun Mondeon kokoista autoa työnnetään maantienopeuksilla 1100-1300 RPM.
Paljonko muuten oli mittarissa edellisellä Mondeolla, kun laitoit sen eteenpäin? Kone kesti hyvin?
Tämä uudempi vasta kovilla on, kun 1.6 tdci paukuttaa pikkukierroksilla menemään. Mutta mikä ettei.

Tuleeko taloudellinen ajotyyli sulla ihan luonnostaan, vai keskitytkö vaihtamaan aina suurimmalle mahdolliselle vaihteelle, himmailet ylämäessä ja laskettelet alamäessä ja vältät ohituksia?

Kyselen ihan vain puhtaasta mielenkiinnosta, itsellä ei ole uuden sukupolven tdci-koneista mitään kokemusta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Jykä99 kirjoitti: Mitatut kulutuslukemat ovat talvirenkailla pyörineet seka-ajossa siinä 6 l satasella molemmin puolin. Ajotyylillä on varmasti oma merkityksensä ...eli jos tavoitteena on kulutuksen minimoiminen niin varmasti alempiinkin lukemiin pääsee. Esim. nimimerkki "janti" raportoi jatkuvasti alempia kulutuslukemia kuin kukaan missään muualla, joten kaikki näyttää olevan mahdollista :D

En tiedä millaiset odotukset sulla on kulutuksen suhteen, mutta edellisen sukupolven Mondeo 2.0 l diesel automaatilla (140 hp) on käyttäjätilastojen mukaan kuluttanut keskimäärin 7.2 l satasella. Jos saan pidettyä kulutuksen jossain 6.5 l tuntumissa leveämpien kesärenkaidenkin jälkeen, niin olen tosi tyytyväinen.

mulla tulee 80tkm työmatka-ajoa vuodessa ja 90 prossaa ajosta maantietä, siksi erityisesti se kiinnostaa. Volvo rankaisee talvella ja kaupungissa siten, että kulutus menee yli 8 litrankin joskus tankillisella.

Kuitenkin kun pääasialliset ajot on 150 kilsaa aamuin illoin maantieajoa, kiinnostaa sen määrä koska sillä on aidosti merkitystä. Toki en pienen kulutuksen takia volvollanikaan aja, mutta fordi on hivenen kevyempi, vähemmän tehoa ja huomattavasti modernimpi laatikko niin olettaisin sen kulkevan hyvinkin alle 5,5 kulutuksella kesänopeuksillakin, jos nyt esim vedän maantietä 150 kilsaa putkeen.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Jykä99 kirjoitti: Mitatut kulutuslukemat ovat talvirenkailla pyörineet seka-ajossa siinä 6 l satasella molemmin puolin. Ajotyylillä on varmasti oma merkityksensä ...eli jos tavoitteena on kulutuksen minimoiminen niin varmasti alempiinkin lukemiin pääsee. Esim. nimimerkki "janti" raportoi jatkuvasti alempia kulutuslukemia kuin kukaan missään muualla, joten kaikki näyttää olevan mahdollista :D

En tiedä millaiset odotukset sulla on kulutuksen suhteen, mutta edellisen sukupolven Mondeo 2.0 l diesel automaatilla (140 hp) on käyttäjätilastojen mukaan kuluttanut keskimäärin 7.2 l satasella. Jos saan pidettyä kulutuksen jossain 6.5 l tuntumissa leveämpien kesärenkaidenkin jälkeen, niin olen tosi tyytyväinen.

Sen huomasin, että koeajoautoissa ajotietokone näytti hitusen päälle seiskaa ja ovat varmasti saaneet ns kenkää. Eli kaupunkiajo sillä menee varmasti taloudellisemmin kuin esimerkiksi lolvollani.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

10000km tuli täyteen ja näyttäisi, että 99 999km on maksimi lukema mitä mittaristoon saa. Eikö Fordeissa ole vieläkään miljoonamittaria, vai tuleeko tuohon mittariin lisää numeroita 99999,9km jälkeen?
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Avatar
janti
Viestit: 490
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

yritäedes kirjoitti:Hattua nostetaan myös moottorinrakentajille, kun Mondeon kokoista autoa työnnetään maantienopeuksilla 1100-1300 RPM.
Normaalisti mulla on mittarissa kylläkin 1300-1500 rpm. 1100-1300 rpm on vain tasaisella maantiellä 5-vaihteella noin 70 km/h nopeudella. Taitaa olla kierrokset tuota 1300 rpm luokkaa myös 6-vaihteella 80 km/h ajettaessa.

yritäedes kirjoitti: Paljonko muuten oli mittarissa edellisellä Mondeolla, kun laitoit sen eteenpäin? Kone kesti hyvin?
Oli noin 176 tkm. Normaaleilla vuosihuolloilla pärjättiin. Kylmäaineet olivat talvella 2013-14 hävinneet, mutta kyllä ne uudelleen täytöllä siellä pysyivät viime kesänä.
yritäedes kirjoitti: Tämä uudempi vasta kovilla on, kun 1.6 tdci paukuttaa pikkukierroksilla menemään. Mutta mikä ettei.
Tuntuu tuo 1.6 hyvin viritettyltä sopimaan noille alakierroksille ja yllättävän hyvin se kiertää ylemmilläkin kierroksilla. Se vanha 2.0 ei suostunut kyllä jyrisemättä alle 1500 rpm:n vetämään ja yläkirroksilla 3200 rpm jälkeen se tuntui hieman hengettömältä.

Eron selittää nuo teho/momenttikäyrien erot. Tässä 1.6 TDCi
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... _sheet.pdf

Osan selittää se että 2.0 TDCi Econeticin tehot/vääntö olivat 115 hp/320 Nm (taisi siinä 3200 rpm jälkeen ruiskujen aukioloajat pysyä vakiona) , kun normaalisti se oli 140 hp (103 kw)/320 Nm. Tuo teho/vääntökäyrä tuossa alla on tuosta 140 hp mallista, vääntökäyrässäkin voi myös olla eroja koska 140 hp mallissa oli muuttuvasiipinen turbo kun tuossa Econeticissa se oli kiinteäsiipinen.
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... _sheet.pdf
yritäedes kirjoitti: Tuleeko taloudellinen ajotyyli sulla ihan luonnostaan, vai keskitytkö vaihtamaan aina suurimmalle mahdolliselle vaihteelle, himmailet ylämäessä ja laskettelet alamäessä ja vältät ohituksia?
Mulla on aina kun se on mahdollista vakkari päällä ja isoin vaihde, ei siinä mitään himmailla vaan mennään heti ohi kun edessä ajavan perä alkaa lähestymään. Vakkari on menty tuosta C-Maxista lähtien. Ajonopeudet katsotaan navigaattorista.

Suurin osa ajomatkoista on työmatkaliikenteessä ajelua, joten sen on jo oppinut ajamaan tietyllä tyylillä. Noin 25 tkm/v tulee tuota ajoa ja noin 6 tkm/v viikonloppuajoja/lomareissuja. Ehkä sitä on tullut kilometrien myötä opittua hieman ennakoimaan ettei tarvitse koko ajan jarrulla seistä. :roll:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kiitos janti asiapitoisesta ja perustellusta vastauksesta!
janti kirjoitti:Tuntuu tuo 1.6 hyvin viritettyltä sopimaan noille alakierroksille ja yllättävän hyvin se kiertää ylemmilläkin kierroksilla.
Ja uusi 1.5 tdci ainakin paperilla näyttää jatkavan samaa suuntausta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Ledivalomondeonkin sumuvalot lienevät H11 halogeenit. Vaikka sumuvaloja ei tule oikeastaan koskaan (ehkä noin kerran vuodessa) käytettyä niin kaverinkin yllyttämänä intouduin kuitenkin hommaamaan itämailta taas polttimoita testikäyttöön. No kiinnitin kyllä tuossa taannoin itsekin huomiota yhteen vastaantulleeseen autoon, jossa (ilmeisesti) ksenonien parina paloi halogeenisumarit. Moinen valkoinen - keltainen yhdistelmä näytti hieman oudolta.

Pikaisesti katsoen en kyllä löytänyt ohjetta etusumaripolttimoiden vaihtoon. Ei taida olla ihan yhtä helppoa kuin rekkarivalon vaihto.

Tämmösen 30 W parin olen tilannut (4x1 + 2 lediä).
Kuva

Kuin myös 50 W version (4x2 + 2 lediä).
Kuva

Mutta 60 W versiota en ole hommannut. Erona 50w versioon on, että päädyssä on neljä (eikä kaksi) lediä. Lähinnä jossain hieman pelottelevat että lämmöt voivat turhaan nousta ja lämmön nousu heikentää myös ledien tehoa, jolloin vastaavaa valotehohyöty on pieni tai jää saamatta.

Lisäksi samaa sarjaa on vielä 80w versiot, niissä on kullakin sivulla kolme lediä (ja päädyssä neljä). Toki löytyy suuri määrä monenlaisia muitakin malleja, mutta tykkän näistä, kun näissä on sentäs jonkinlaiset heijastinpinnat.
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

avvifor kirjoitti:

mulla tulee 80tkm työmatka-ajoa vuodessa ja 90 prossaa ajosta maantietä, siksi erityisesti se kiinnostaa. Volvo rankaisee talvella ja kaupungissa siten, että kulutus menee yli 8 litrankin joskus tankillisella.

Kuitenkin kun pääasialliset ajot on 150 kilsaa aamuin illoin maantieajoa, kiinnostaa sen määrä koska sillä on aidosti merkitystä. Toki en pienen kulutuksen takia volvollanikaan aja, mutta fordi on hivenen kevyempi, vähemmän tehoa ja huomattavasti modernimpi laatikko niin olettaisin sen kulkevan hyvinkin alle 5,5 kulutuksella kesänopeuksillakin, jos nyt esim vedän maantietä 150 kilsaa putkeen.
Normaalissa työmatka-ajossa talvirenkailla, jossa moottoritietä, kehää ja kaupunkia jonkin verran, on kulutus ollut aika tarkalleen 5.8 l satasella. Silloin en ole juurikaan ohitellut tai kiihdytellyt turhia, toisaalta en myöskään ajele millään "säästöliekillä" kulutusta kyttäillen. Joten tasaisessa matka-ajossa, kohtuu nopeuksilla ei liene ongelmia saavuttaa alhaisempiakin lukemia. Leveämmät kesärenkaat (ensiasennus 17" Michelinit) on vielä pieni kysymysmerkki, sillä ne nähtävästi nostavat kulutusta jonkin verran. Toisaalta on tullut viimepäivinä myös kokeillut miten Mondeo liikkuu kesänopeuksilla moottoritiellä :D , joten se on varmasti myös nostanut kulutusta.

Mitä powershift automaattilaatikkoon tulee, niin olen ymmärtänyt siitä olevan hyötyä (kulutusmielessä) enemmänkin kaupunkiajossa kuin matka-ajossa. Mutta joku joka näistä asioista enemmän ymmärtää, voinee kommentoida sitä...

P.S. ajotietokoneen kulutuslukemiin ei kannata liikoja luottaa
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Jykä99 kirjoitti: Normaalissa työmatka-ajossa talvirenkailla, jossa moottoritietä, kehää ja kaupunkia jonkin verran, on kulutus ollut aika tarkalleen 5.8 l satasella. Silloin en ole juurikaan ohitellut tai kiihdytellyt turhia, toisaalta en myöskään ajele millään "säästöliekillä" kulutusta kyttäillen. Joten tasaisessa matka-ajossa, kohtuu nopeuksilla ei liene ongelmia saavuttaa alhaisempiakin lukemia. Leveämmät kesärenkaat (ensiasennus 17" Michelinit) on vielä pieni kysymysmerkki, sillä ne nähtävästi nostavat kulutusta jonkin verran. Toisaalta on tullut viimepäivinä myös kokeillut miten Mondeo liikkuu kesänopeuksilla moottoritiellä :D , joten se on varmasti myös nostanut kulutusta.

Mitä powershift automaattilaatikkoon tulee, niin olen ymmärtänyt siitä olevan hyötyä (kulutusmielessä) enemmänkin kaupunkiajossa kuin matka-ajossa. Mutta joku joka näistä asioista enemmän ymmärtää, voinee kommentoida sitä...

P.S. ajotietokoneen kulutuslukemiin ei kannata liikoja luottaa
Joo tiedän varsin hyvin sen, ettei siihen luottaa voi. Volvossa varsinkin näyttää ihan fuulaa kaupunkiajossa. Kuitenkin maantieajon lukemat ei heitä kuin desin tai kaks. Aikoinaan oli 2000 vuosimallin bora diesel, jossa ajotietokone näytti yhden desimaalin tarkkuudella oikein keskikulutuksen aina.

Toki siitä laatikosta kaupunkiajossa on hyötyä enemmän kun luistoa ei niin paljoa ole.

Tuo kulutus vaan nyt on ihan posketon, uusi passat menee litran vähemmällä näennäisesti samantehoisella koneella, jossa on kuitenkin esimerkiksi ohituskiihtyvyys sama kuin fordin näennäisesti 30heppaa tehokkaammassa. Siksi ihmettelen tätä fordin janoisuutta. Passatin 150 hepan diesel dsg:llä on testeissäkin normaalissa maantieajossa mennyt alle viiden, ja suorituskyky on parempi.

Tulee vähän kusetettu olo. Toki vw ei todellisuudessa ollut edes vaihtoehto, kun on korjattu kolmen kaverin kans vw:n dieseleitä 20k eurolla viimeisen neljän vuoden aikana. Ja onhan toi foordi paljon paremman näköinen.

En itsekkään aja erityisen taloudellisesti. Aamulla töihin mennessä tulee vakkariin pistettyä se noin 90kmh, kun ei ole kiire ja sillä vauhdilla ei tarvitse ohitella. Töistä tullessa mennään sitten rajoitusten mukaan ihan tappiin ja ohitetaan kaikki joista ohi pääsee. Se on tullut huomattua, että volvollakin on lähes mahdoton päästä alle 5,8:n. Yleensä talvella kulutus jokapäiväisen 2x webaston käytön kanssa ollut 6,3-6,6
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Jykä99
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Helmi 2015 08:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jykä99 »

avvifor kirjoitti:
Joo tiedän varsin hyvin sen, ettei siihen luottaa voi. Volvossa varsinkin näyttää ihan fuulaa kaupunkiajossa. Kuitenkin maantieajon lukemat ei heitä kuin desin tai kaks. Aikoinaan oli 2000 vuosimallin bora diesel, jossa ajotietokone näytti yhden desimaalin tarkkuudella oikein keskikulutuksen aina.

Toki siitä laatikosta kaupunkiajossa on hyötyä enemmän kun luistoa ei niin paljoa ole.

Tuo kulutus vaan nyt on ihan posketon, uusi passat menee litran vähemmällä näennäisesti samantehoisella koneella, jossa on kuitenkin esimerkiksi ohituskiihtyvyys sama kuin fordin näennäisesti 30heppaa tehokkaammassa. Siksi ihmettelen tätä fordin janoisuutta. Passatin 150 hepan diesel dsg:llä on testeissäkin normaalissa maantieajossa mennyt alle viiden, ja suorituskyky on parempi.

Tulee vähän kusetettu olo. Toki vw ei todellisuudessa ollut edes vaihtoehto, kun on korjattu kolmen kaverin kans vw:n dieseleitä 20k eurolla viimeisen neljän vuoden aikana. Ja onhan toi foordi paljon paremman näköinen.

En itsekkään aja erityisen taloudellisesti. Aamulla töihin mennessä tulee vakkariin pistettyä se noin 90kmh, kun ei ole kiire ja sillä vauhdilla ei tarvitse ohitella. Töistä tullessa mennään sitten rajoitusten mukaan ihan tappiin ja ohitetaan kaikki joista ohi pääsee.
Samanlaiset havainnot ajotietokoneen toiminnasta ..eli matka-ajossa luotettavampi, mutta kaupunkiajossa näyttää mitä sattuu.

Kulutuksesta en osaa sanoa muuta kuin, että bensakoneesta siirtyneenä olen ollut ihan tyytyväinen parin litran pudotukseen. Tämä on ensimmäinen diesel kone, joten ei ole kokemusta mistään muusta. Ohituskiihtyvyydestä sen verran, että olin aluksi vähän epäileväinen sen suhteen, mutta kyllä tämäkin tuntuu kiihtyvän ihan hyvin. Saattaa olla pelkkää harhaa, mutta luulen sen kiihtyvän paremmin kuin mitä lukemat osoittavat. Varsinkin sport-asentoa on ollut mukava käytellä moottoritielle liittyttäessä.

En tiedä onko kohdalle sattunut jotenkin poikkeuksellisen hyvä yksilö, mutta mitään nitinöitä, kolinoita tai muita vikoja ei autossa ole toistaiseksi esiintynyt (5 tkm ajettu). AInoastaan navigaattori vaeltelee välillä pitkin peltoja, mutta sekin korjautunee aikanaan GPS moduulin päivityksellä.
Ford Mondeo 2.0 TDCi 150 hv A6 Powershift, Titanium Business Hatchback, Ruby Red, vm. 2015
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Koeajolla huomasin et se laatikko osaa hyödyntää vääntöä hyvin ja ainakin perstntumalta se aiheuttaa tunteen mukavasta kiihtyvyydestä. Aikoinaanhan tuo kymmenen sekkaa nollasta sataan luokka oli hyvä. Nythän perustaso alkaa olemaan siellä 8,5 sekunnin kohdalla. Tietysti tuo ei kaikkea kerro, mutta on jokin vertailukelpoinen luku moottorin ja voimansiirron suorituskyvystä.

Edellinen auto oli 2009 avensis 2.0 dieseli manuaalilla ja se kulki aina alle 5,5. Sillä oli hauska ajaa kun kulutuksessa ei isoja poikkeamia ollut. Pitkillä matkoilla saattoi isolla kuormallakin mennä alle viiden.

Kulutukseen liittyen on tullut sellainen perstuntuma, että useimmiten autot kulkee pienimmällä kun on tietysti kuiva keli ja muutaman asteen plussan puolella. Joku 4-10 astetta maybe?
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

avvifor kirjoitti:Koeajolla huomasin et se laatikko osaa hyödyntää vääntöä hyvin ja ainakin perstntumalta se aiheuttaa tunteen mukavasta kiihtyvyydestä. Aikoinaanhan tuo kymmenen sekkaa nollasta sataan luokka oli hyvä. Nythän perustaso alkaa olemaan siellä 8,5 sekunnin kohdalla. Tietysti tuo ei kaikkea kerro, mutta on jokin vertailukelpoinen luku moottorin ja voimansiirron suorituskyvystä.

Edellinen auto oli 2009 avensis 2.0 dieseli manuaalilla ja se kulki aina alle 5,5. Sillä oli hauska ajaa kun kulutuksessa ei isoja poikkeamia ollut. Pitkillä matkoilla saattoi isolla kuormallakin mennä alle viiden.

Kulutukseen liittyen on tullut sellainen perstuntuma, että useimmiten autot kulkee pienimmällä kun on tietysti kuiva keli ja muutaman asteen plussan puolella. Joku 4-10 astetta maybe?
Jäin miettimään, kuluttaako auto vähemmän esim. 4-10 asteen lämpötilassa kuin esim 25 asteen lämpötilassa niin eipä se taida pitää paikkaansa... Ellei perusteluna ole esim. Ilmastointilaitteen käyttö.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

Millä tunnuksilla te noita moduuleita ootte päässy selaan tuolta ETIS:ä?
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
Vastaa Viestiin