VIKA MUUALLA: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
VIKA MUUALLA: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Kävin tuossa eräällä Vianorin nyrkkipajalla (partneri) ostamassa ja laitatuttamassa uudet Nokian Hakkapeliitta 8 vanteille (195/65 15"). Noh, pitoa rupesi entisiin vitosiin nähden löytymään, mutta kun rupesi Ford seilaamaan niin mahdottomasti nopeuden noustessa > 60km/h.
Tässä oli vielä semmonen, että kysyessäni liikkeestä, löytyykö varastosta sarjaa, niin liikkeen isäntä kävi ensin varastossa ja sitten pihalla (missä oli yksi vastaava esittelykumi tellingissä ja jäässä). Noh, kumeja kuulemma "löytyy" ja eihän siinä, varataan aika. Vein auton edellisenä päivänä liikkeen pihalle ja esittelykumikin siinä hillui vielä framila ja vielä liikkeen ollessa suljettuna. Seuraavana päivänä kun menin hakemaan autoa, oli esittelykumi pihalta hävinnyt. Tarkastin DOTit ja päiväykset, niin yksi kumi oli 20 viikkoa vanhempi kuin kolme muuta. BINGO
Sain siis kolme kuivasta ja viileästä varastosta ja yhden, joka siinä pihalla on nököttänyt yhessä asennossa koko talaven välin jäässä välin sateessa. No ei siinä mitään, jos ajo ois ollu hyvää, mutta nyt auto tosiaan seilaa villisti ja pirtää laajaa S-kuviota toisinaan kun ratista heittää irti.
Mikä neuvoksi? Ohjauskulmien tarkistus ja säätö? Onko tuo esittelykumen allelaitto pihalta ihan "hyvien tapojen" mukaista? Jotenki tuntu ajaessa oli sama, kun junnuna unohin papan kakkoskopan Escortista "pari pulttia" kiriä...
Tässä oli vielä semmonen, että kysyessäni liikkeestä, löytyykö varastosta sarjaa, niin liikkeen isäntä kävi ensin varastossa ja sitten pihalla (missä oli yksi vastaava esittelykumi tellingissä ja jäässä). Noh, kumeja kuulemma "löytyy" ja eihän siinä, varataan aika. Vein auton edellisenä päivänä liikkeen pihalle ja esittelykumikin siinä hillui vielä framila ja vielä liikkeen ollessa suljettuna. Seuraavana päivänä kun menin hakemaan autoa, oli esittelykumi pihalta hävinnyt. Tarkastin DOTit ja päiväykset, niin yksi kumi oli 20 viikkoa vanhempi kuin kolme muuta. BINGO
Sain siis kolme kuivasta ja viileästä varastosta ja yhden, joka siinä pihalla on nököttänyt yhessä asennossa koko talaven välin jäässä välin sateessa. No ei siinä mitään, jos ajo ois ollu hyvää, mutta nyt auto tosiaan seilaa villisti ja pirtää laajaa S-kuviota toisinaan kun ratista heittää irti.
Mikä neuvoksi? Ohjauskulmien tarkistus ja säätö? Onko tuo esittelykumen allelaitto pihalta ihan "hyvien tapojen" mukaista? Jotenki tuntu ajaessa oli sama, kun junnuna unohin papan kakkoskopan Escortista "pari pulttia" kiriä...
Viimeksi muokannut henso, 22 Joulu 2014 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Minä olen sitä mieltä, että reklamaatiota kehiin. Lähtöoletus kaupankäynissä on, että kaupasta saa priimaa tavaraa (eihän vajaasta sarjasta mainittu kaupanteon yhteydessä?). Todennäköisesti tuo neljäs rengas on rungoltaan jo kovettunut suhteessa niihin kolmeen muuhun mutta paljonko?
Ongelma tulee mielestäni siitä, että miten tilanne pitäisi korjata: hankkimalla yksi uusi (jolloin on taas yksi eri parin akseli) vai kaksi uutta (akseleittain tasaparit) vai kenties kaikki 4?
Viimeinen vaihtoehto (kaikien renkaiden vaihto) lienee kauppiaalle liian kallis ja ennemmin tehdään sitten kaupan purku. Yhden uuden renkaan tuominen sarjaan voi olla mahdollista, jos eroa niihin kolmeen ei ole viikoissa ja kilometreissä mitattuna paljoakaan.
Uusissa Hakkapeliitoissa on painotettu talviominaisuuksia ja jääpitoa paljaan asfaltin ominaisuuksien kustannuksella (näin olen antanut itseni ymmärtää uusista vertailutuloksista). Sarjan levottomuus voi siis olla ihan uuden sarjan (pehmeä runko) ja uuden sukupolven renkaan (nastoja koko renkaan leveydeltä) ominaisuus. Kannattaa neuvotella kauppiaan kanssa, että miten tilanne korjataan.
Ongelma tulee mielestäni siitä, että miten tilanne pitäisi korjata: hankkimalla yksi uusi (jolloin on taas yksi eri parin akseli) vai kaksi uutta (akseleittain tasaparit) vai kenties kaikki 4?
Viimeinen vaihtoehto (kaikien renkaiden vaihto) lienee kauppiaalle liian kallis ja ennemmin tehdään sitten kaupan purku. Yhden uuden renkaan tuominen sarjaan voi olla mahdollista, jos eroa niihin kolmeen ei ole viikoissa ja kilometreissä mitattuna paljoakaan.
Uusissa Hakkapeliitoissa on painotettu talviominaisuuksia ja jääpitoa paljaan asfaltin ominaisuuksien kustannuksella (näin olen antanut itseni ymmärtää uusista vertailutuloksista). Sarjan levottomuus voi siis olla ihan uuden sarjan (pehmeä runko) ja uuden sukupolven renkaan (nastoja koko renkaan leveydeltä) ominaisuus. Kannattaa neuvotella kauppiaan kanssa, että miten tilanne korjataan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Kumit takas ja uus sarja alle..
Kuitenkin tarkotus oli ostaa uus sarja kyseistä rengasta?ei vedelly mihinkään ennen noita renkaita? Kulumassa eroa nyt? Voihan se hakeekin muotoonsakin erilailla kun loput 3
Kuitenkin tarkotus oli ostaa uus sarja kyseistä rengasta?ei vedelly mihinkään ennen noita renkaita? Kulumassa eroa nyt? Voihan se hakeekin muotoonsakin erilailla kun loput 3
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Tämä on minunkin oletus, että tavaran pitäisi olla tasalaatuista ja ohjeiden mukaan varastoitua. Enhän minä halua kaupastakaan ostaa kinkkua, joka on ollut lämpimässä viisi tuntia.JyriN kirjoitti:Minä olen sitä mieltä, että reklamaatiota kehiin. Lähtöoletus kaupankäynissä on, että kaupasta saa priimaa tavaraa (eihän vajaasta sarjasta mainittu kaupanteon yhteydessä?). Todennäköisesti tuo neljäs rengas on rungoltaan jo kovettunut suhteessa niihin kolmeen muuhun mutta paljonko?
Sarja on asennettu perjantaina, eikä siltä osin kulumaa juurikaan ole. Tein juuri jälkikiristyksen ja sen yhteydessä huomasin, että napakalla vaivauksella rengas heilui ja piti mekaanista ääntä. Eli vika taisi sittenkin olla muualla kuin asennetuissa renkaissa. Tosin ei rengaskauppiaallakaan aivan puhtoset jauhot ole olleet pussissa.
Mutta ei tosiaan heilunu edellisillä kumeilla tai kolissut - tosin tajusin nyt, että tuo rengas otti muutaman kilometrin ensiajon jälkeen (jossa jo levottomuutta oli) pienen pusun katukanttiin ja saatto tykätä siitä huonoa. Mitäs vaihtoehtoja tuolla on raidetangonpään lisäksi, mikä voi aiheuttaa tuon heilumisen sekä kolinan?
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Kannattaisko se pirssi nyt käyttää jossain korjaamossa etupään nivelten ja renkaiden runkojen tarkistuksessa ja alkaa miettimään jatkotoimia sen mukaan mikä on vialla.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Huonolla säkällä joku näistä..vanne, raidetangonpää, alapallo, vakaaja, ohjauskulma, iskarinyläpää ottanu itteensä..jos saat kulman ylös tunkilla niin saa paremmin paikallistettua ja heiluteltua rengasta
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
...tai etulaakeri. itsellä rupesi huutamaan laakeri kun ostin kesällä uudet suvikumit.
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Suoraselkäistä toimintaa myöntää, että vikaa on ehkä muuallakin. 8)henso kirjoitti:Sarja on asennettu perjantaina, eikä siltä osin kulumaa juurikaan ole. Tein juuri jälkikiristyksen ja sen yhteydessä huomasin, että napakalla vaivauksella rengas heilui ja piti mekaanista ääntä. Eli vika taisi sittenkin olla muualla kuin asennetuissa renkaissa. Tosin ei rengaskauppiaallakaan aivan puhtoset jauhot ole olleet pussissa.
Mutta ei tosiaan heilunu edellisillä kumeilla tai kolissut - tosin tajusin nyt, että tuo rengas otti muutaman kilometrin ensiajon jälkeen (jossa jo levottomuutta oli) pienen pusun katukanttiin ja saatto tykätä siitä huonoa. Mitäs vaihtoehtoja tuolla on raidetangonpään lisäksi, mikä voi aiheuttaa tuon heilumisen sekä kolinan?
Korjaa tai korjauta väljyyttä aiheuttava osa - olet jo pitkällä, kun tiedät kummalta puolelta vikaa etsiä. Yleistyksenä voisit käyttää vaikka seuraavia ohjeita:
- Jos renkaassa on väljää niin, että se vaikuttaa auraukseen, voi vika olla: laakerissa, raidetangon päässä tai tukivarsien puslissa (taempi).
Jos renkaassa on väljää pystysuunnassa, eli camberin muutoksena, niin vika voi olla: laakerissa, alapallossa, iskunvaimentajan ylälaakerissa tai tukivarren etummaisessa puslassa.
Kun väljät on korjattu, niin keskity uudelleen siihen, että vieläkö auto kiemurtelee. Jos vika on poissa, käy neuvottelemassa rengaskaupassa, että miten tuon sarjan takuuasiat ja muut hoidetaan. Jos vika on edelleen päällä, vie rengasasentaja koeajolle. Rengaskulmat on muistettava säätää alustan osien vaihdon yhteydessä (raidetangonpään voi vaihtaa ilman säätöä, kun on huolellinen).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Focus II alkoi seilata uusien kummien myötä
Auraus / haritus pitää tarkastaa aina kun ohjauksen niveliä vaihdetaan. Ammattilaisilla se raidepää sattuu välillä kohilleen mutta ihan yhtä usein joutuu hieman säätämään aurausta raidepään vaihdon jälkeen. Tuo aurauksen tarkastus / säätö onnistuu ihan rullamitan avulla, välttämättä ei tarvi nelipyöräsuuntausta.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: VIKA MUUALLA: Focus II alkoi seilata uusien kummien myöt
Kiitän kaikesta kommentoinnista ja avusta, täältä saa kultaakin arvokkaampaa tietoa ja on loistavaa, että Ford -foorumilla on aktiivista porukkaa!
Emmeköhän näillä päästä eteen päin - ja muutamalla Youtube-videolla!
Emmeköhän näillä päästä eteen päin - ja muutamalla Youtube-videolla!