Mk1 Focus kytkin (pääsylinterin työntötanko)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Mk1 Focus kytkin (pääsylinterin työntötanko)

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Auto vm.2000 Focus. Sattui kaupan pihasta lähtiessä niin, että yht'äkkiä kytkin meni kivikovaksi. Ei painunut ollenkaan alas. Onneksi vauhtia ei ollut paljoa ja liikenne vähäistä. Rullasin viereisen liikkeen pihaan tarkastelemana vahinkoja. Pihassa jarrua painaessa kytkimen luota putosi tappi ja kytkin meni ihan löysäksi. Tappi oli ilmeisesti kiilautunut kytkin- ja jarrupolkimen väliin, estäen kytkimen painamisen.

Pienen tutkailun jälkeen selvisi, että kyseessä oli pääsylinterin työntötangoa ohjaava tappi polkimesta. Kuvassa (Alfamer) ympyröity punaisella:
Kuva

Itse tappi oli hitsattu vain toiselta reunalta polkimeen, tehtaalla säästelty?:
Kuva

Haettiin lähellä olevasta Etrasta sopiva pultti väliaikaiseksi ratkaisuksi, jotta pääsee kotiin asti mutta uskaltaako tuolla ajella pitkään? Tuo on nyt täydeltä matkalta kierteinen, niin voiko se syödä tuota muovista työntötankoa pahasti. Polkimia tuskin alan purkamaan ja hitsaamaan tuota samaa tappia takaisin. Onko muille käynyt vastaavaa? Millä olette tuon korvannut sitten?

Kotiin ajaessa kytkin tuntui ihan normaalilta tuon pulttivirityksen kanssa.

Tämmöinen tuohon varmaan olisi parempi laittaa?:
Kuva
Tessu
Viestit: 1741
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Mk1 Focus kytkin (pääsylinterin työntötanko)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No ei voi muuta sanoa että kyllä ON paskaa kun nykyään tehdään!
Pitäs tommonen oikein nähdä miten on tehty (tai yritetty tehdä)ei ennen ollu mitää hitsattuja tappeja oli läpitapit sokilla kiinni niin myös pysy.
Itte vaihoin parivuotta sitte vanhaan etuveto Escoon kytkimen automaattisäädön ja hyvin pysty tekee ja tapin sai pois/paikalleen,voe äiti näitä uusia systeemeitä,jos kerran nestekytkin tehdään taas jälleen kerran uudelleen niin vois käyttää niitä Cortinan osia että varmasti kestäis!
Suututtaa oikeesti kun KAIKKI pitää tehdä niin halvalla että ei kestä käyttää ees normaalisti!
Aatteleppa kun tuommoinen tapahtuu kliikenteessä että kiilautuu tapit väliin eikä liiku niin voi olla henki pois kun on rekan alla,ja uudet autot turvallisia JOOPA JOO!
Vastaa Viestiin