ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Mistä johtuis korkea tyhjäkäynti kylmällä koneella tyhjä käynti on 1100 kierrosta ja lämpimänä melkeen sama mutta vähän korkeampi. Sitte ku antaa vähäse kaasua tyhjä käynti pysyy siellä 1800-2000 kierroksen paikkeilla koko ajan. Kaasu ei hirtä imuvuotoja ei ole saattaisiko johtua moottorin lämpötila anturista vaiko map boxsista :shock: ?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tyhjäkäyntisäädin täynnä täynnä likaa tahi mujua?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Vaihettu uuteen ja putsattu. :shock:
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Onko TP sensori miten kunnossa? Tai jos käytät moottoria ilman sitä? Sen pitäis jäähä käyntiin teoriassa kun siellä on vakio arvo ECUssa (RATIV - Closed throttle value used by the eec if either the TPS has failed).

Edit: Aivan juu siellä on ECUssa jotain muuttujia tuolle tyhjäkäyntisäätimelle vs ECT ja ACT lämmöille. Jos nappaiset anturilta johdon irti niin pitäisi olla lämpimän moottorin arvo jota voit kokeilla. Tutustun paraikaa niin päivitän jos huomaan jotain mikä vaikuttais.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Juu pitää.mennä kokeilemaan tapahtuuko mitään. 8)
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Mainitsit tuon BP/ MAP anturin niin kyllä sekin näköjään vaikuttaa tyhäkäynti venttiilin toimintaan.

ISC duty cycle -- The desired duty cycle is calculated -- Barometric pressure (FN890) is subtracted from DESMAF to account for changes in engine efficiency with altitude.

Tarkennan edellistä sen verran että minulla Zetecissä ACT muuttujat tyhjäkäyntiventtiilistä nollissa, joten se ei lisää kierroksia sen mukaan ollenkaan, joten oletan ettei Sierrassakaan. Eli vain ECT anturilla lisää jos lisää niin kylmänä.

ECT = Engine Coolant Temp Sensor
ACT = Air Charge Temp Sensor
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Kokeilin tuota.tp sensoria.kyllä se toimii. silti kierrokset humppaa 1900rpm tyhjäkäyntiä välillä laskee siihen 1000-800 rpm ja nousee sinne 2000rpm. Missäköhän se vika ois pitää hakee purkaamolta mappi ja moottorin lämpö anturi
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

axubub kirjoitti:Kokeilin tuota.tp sensoria.kyllä se toimii. silti kierrokset humppaa 1900rpm tyhjäkäyntiä välillä laskee siihen 1000-800 rpm ja nousee sinne 2000rpm. Missäköhän se vika ois pitää hakee purkaamolta mappi ja moottorin lämpö anturi
Ajat moottorin lämpimäks. Nappaat kyseisen lämpötila anturin irti niin pitäisi vastata samaa tilannetta kuin toimiva anturi niin voidaan se unohtaa.

Koetas huvikseen ensin ottaa liitin irti myös ACT sensorista, joka on imusarjassa...

...
Jos voit niin ECU tukee vikakoodien lukemista ledin avulla / yleismittarin tai muun 12V valon kanssa. Nauhoitat vilkkumiset (2-5min) niin voin vaikka lukea ne sinulle. MAP boxilla en oo lukenut mutta jos MAF oli sen korvaava ilman anturi niin säätää ECU herkästi seoksia niitten avulla.

Oletetaan myös että olet tarkistanut MAP anturin ja imusarjan välisen putken ettei vuoda tai ole tukkiutunut.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
duckworth
Viestit: 3700
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Xanthe_ kirjoitti: Ajat moottorin lämpimäks. Nappaat kyseisen lämpötila anturin irti niin pitäisi vastata samaa tilannetta kuin toimiva anturi niin voidaan se unohtaa.
Toimiiko se moottorinlämpöanturi (joka lähettää "tietoa" ECUlle) EEC-IV:ssä juuri noin päin? Eli jos irrottaa töpselin = resistanssi ääretön, niin yksikkö luulee koneen olevan lämmin...? Kun eikös näitä ruiskuja juuri hämätä luulemaan konetta kylmäksi (seoksia rikastaessa) lisäämällä vastusta/resistanssia ko. anturiin? Näin ainakin olen luullut...

Lyhyesti; toimiiko tuo anturi tosiaan siten että resistanssi kasvaa kun kone lämpenee?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

duckworth kirjoitti: Toimiiko se moottorinlämpöanturi (joka lähettää "tietoa" ECUlle) EEC-IV:ssä juuri noin päin? Eli jos irrottaa töpselin = resistanssi ääretön, niin yksikkö luulee koneen olevan lämmin...? Kun eikös näitä ruiskuja juuri hämätä luulemaan konetta kylmäksi (seoksia rikastaessa) lisäämällä vastusta/resistanssia ko. anturiin? Näin ainakin olen luullut...

Lyhyesti; toimiiko tuo anturi tosiaan siten että resistanssi kasvaa kun kone lämpenee?
Oikein olet ajatellut että resistanssi pienenee kun lämpiää mutta..


Tarkoitan että ECU huomiois anturin rikkinäiseks ja korvais sen vakio arvolla, joka on yleensä lämpimän moottorin arvo eli omassa Zetec ECUssa tämä on 82C. Jos se anturi huijaa väärää lämpötilaa sinne. Vahvistan tämän huomenna kun omassahan on reaaliaikainen diagnosointi mahdollisuus että mitä siellä lukee silloin.


Jos huijaat niin saat toki tuota vain jos huijaat HEGO sensoria myös (säätöpotikka EGO mallista en tiedä). Muuten ECUn itseoppimisen kautta se säätää sun viritelmän nolla hyödyks. Kärjettömällä sytytyksellä toki saisit tilanteesta riippuen ehkä asteen lisää ennakkoa mutta se ois siinä ja hyödystä en tiedä. Aina kun vedät pedal to metal niin siellä aktivoituu WOT rikastus kertoimet.

Toki kun huijaat alle ohje arvon (jonkun 40C) niin ei tule ECT stable 'lippua', jolloin Bensa kartoista Fuel Open Loop Stabilized Table jää pois käytöstä. Sen verran olet onnistunut. Voipi muuten olla että koko Itse opiskelu muuten pysähtyy noissa lukemissa kun on minimi ja maksimi arvot noille kahdelle anturille...


Päivitys: ECT stable 'lippu' tulee 82C asteessa omassa Zetecissä. Tarkistin Disassembly ohjelmalla koodin pätkää...
Viimeksi muokannut Xanthe_, 16 Kesä 2014 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Kokeilin tuota act sensoria mikä on ruiskun päädyssä irrotin liittimen koneen käydessä ei tapahtunu mitään?? :shock:

Pitää jossain vaihees lukee noit vikakoodeja ledeillä.

Ja testasin samalla tyhjäkäynti säätimen liittimen otin sen irti eikä siinäkää tapahtunu mitää.?

Kaasuläpän asento anturi.toimii. :)

Moottorin.lämpötila anturia en ole vielä kerenny testaamaan.

Map anturin letkun uusin ei vuotoja.
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jotenkin tuntuu mullakin CVH katti Riesassa tyhjäkäynti vaan pysyvän suuremmalla kuin uutuuttaan? mikä lie päästöt oli kummiski keväällä ok
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Mun teoria vaatii hienosäätöä. Kun otin ECT irti niin fordiagissa arvot nousi tavalliseen tapaan. MUTTA kun otin ACT sensorin pois JA laitoin sen jälkeen resistorilla korkean lämpötilan niin muuttui kummatkin. Otin ECUn irti ja ei ollu johdot yhdessä.


Yhdessä kirjassa sanottiin jotain että viimeisin lukema jää muistiin. Palaan asiaan. :mrgreen:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Nyt taas toimii jotenki vaihoin jokasen antruin uuteen. Kierrokset pysyy korkeella ku kone on kylmä eikös se niin ole ja sit palautuu normaalii ku moottori on lämmin. 8)
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

Ei näköjää toimikkaa kierrokset pysyy siellä 2000rpm bensiini haisee ajaessa tuntuu että tukehtuis putki paukkuu bensaa menee ku mikä. Ei vuotoja missään oisko tuo moottorin lämpötila anturi tai lambda pökäleenä prkl....
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja choesos »

mitä se termostaatti kotelon pääs anturin pitäs tehä kun ottaa johon kylmänä pois siit?
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
axubub
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Maalis 2014 12:54
Paikkakunta: Vantaa Finland

Re: ford sierra dohc.korkea tyhjä käynti

Viesti Kirjoittaja axubub »

No sen anturin ku ottaa siit pojjes nii se ei lähde käyntiin enään
Vastaa Viestiin