-94 Escort nykii + kytkimen säätö?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

-94 Escort nykii + kytkimen säätö?

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Eli pientä ongelmaa tuon kytkimen/laatikon kanssa on ollut kohta vuoden verran. Alkuperäinen, joskin vähän suppea höpinä täällä: viewtopic.php?f=3&t=41040

Ongelmat tiivistettynä:
- Paikoillaan ykkönen ja pakki välillä vaikea saada silmään. Pakki ei meinaa lähteä välillä pois.
- Pakki rusahtaa välillä, samoin saattaa harvoin kakkonenkin kun vaihtaa pienemmälle, 1->2 ei ongelmaa.
- Laatikko ulisee vaimeasti, ulina loppuu kytkin pohjassa. Kuuluu parhaiten kakkosvaihteella.
- Talvella toimi selvästi paremmin, ongelmia ei oikeastaan ollut ja siksi tuolle ei tullut mitään tehtyäkään. Nyt lämpimien kelien myötä ongelmat tulee taas enemmän esiin.

Eli ongelmaa varmasti niin kytkimessä kuin laatikossakin. Autolla ajettu tuollaisena nyt viime vuodesta, eikä se pahemmaksi ole oikeastan mennyt. Kytkinvaijeri tarkastettu, poljin ok. Laatikkoöljyt tarkistettu. Kytkintuntuma ei ole ihan lattiassa. Auto muilta osin varsin hyväkuntoinen ja moottoripuolella ei ongelmia, ajettu 280tkm. Katsastus meni läpi juuri.

Mietinnässä onkin, että remppaako tuon vaihdepuolen kuntoon nyt, mutta tuota rahaa ei taas liiaksi kuitenkaan olisi. Laatikot mitä katsellut maksaa sen 200-300e ja tuohon työt päälle. Varsinainen ongelma tässä onkin, että mikä laatikko tuossa on tai mistä sen selvitän. Eli vm94 2-ovinen Escort, 1,6L zetec koneella, 5 vaihdetta, pakki alhaalla oikealla, pakissa ei mitään lukistusta (ei tarvitse painaa keppiä/nostaa salpaa). Autoa en pysty itse oikein missään purkamaan, joten ainoa vaihtoehto on varmaan ostaa koko loota ja kytkinpaketti, jotka kiikuttaa pajalle vaihdettavaksi.

Toisaalta mietinnässä ollut auton vaihtokin, siihen kuitenkin uppoaisi taas enemmän rahaa, eikä varmaan orastavan laatikkorempan kanssa Escortista paljoa saisi myytynä. Tuolla on kuitenkin hyvä ajaa ja tuli vasta laitettua uusi pakoputki ja takajarrut :roll:
Viimeksi muokannut Make_k, 29 Huhti 2014 13:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa, mikä laatikko?

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

BC5 mutta aina voit tarkistaa vilkaisemalla...


Kahot pellin alle ja näät nuo raidat kyljessä niin tiedät mikä on.

BC5 ja MTX-75
Kuva

IB5 joka tuli vasta myöhemmin (MK6 Escorttien aikana?) (alla)
Kuva
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa, mikä laatikko?

Viesti Kirjoittaja njietro »

Sulla on tossa BC-vaihteisto (startti pakosarjan alapuolella), IB5:ssä on startti imusarjan alapuolella.

Multa löytyy pari vaihteistoa. Pistä viestiä, eero piste kaaja miuku gmail.com / O5O-365O950
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa, mikä laatikko?

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Kytkinasetelma sieltä on rikki, melko varmasti.
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa, mikä laatikko?

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Kiitokset vastauksista tähän mennessä, tosiaan loota näyttää tuolta BC laatikolta ja startti edessä pakosarjan alla. Tosin vähän epäselvää nyt vaatiiko itse laatikko vaihtoa ollenkaan, vai onko nuo kaikki oireilut kytkimestä johtuvia. Pistän kuitenkin njietro viestiä (txt) tulemaan.
futura68 kirjoitti:Kytkinasetelma sieltä on rikki, melko varmasti.
Autoa aiemmilla keroilla huoltanut kaveri epäili kanssa, että painelaakeri aiheuttaa tuon äänen. Jos tuohon motonetin kytkinsarjan hommaa niin siinä tulee tuo paineasetelma, levy ja laakeri. Jotenkin yhdistänyt, että ujeltava ääni viittaisi aina itse vaihdelaatikkoon. :oops:
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa, mikä laatikko?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ettei nyt olis sitte jotain samaavikaa kun mulla Sierrassa??
talvipakkasilla pelaa hyvin mutta kun kelit lämpiää niin oireet on just samanlaiaset sillä erolla että painelaakeri ei ulise,empä ole viittiny alkaa purkamaan kun on rojua senverta edessä ennenkun pääsee ees kehälle käsiksi ja kone on 1,6 CVH.
Eipä ole mulla semmosta Voortia viel ollu missä ois kytkin pelannu kuin ajatus,yleensä ne ravistaa kun lähtee niin kun escoaa tai ei irrota mutta luistaa VAIN kun on loppu,Japsessahan luistaa kun hanaa antaa kun semmoset liikapienet ne oli aikoinaan heh!
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa.. nykii möys

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Korvaava laatikko haettu, kiitokset vain njietro:lle. Odotellaan milloin päästään laittamaan.

Autolla tuli ajettua eilen ~350km ja huomattua taas lisää ongelmaa :| Auto on aikaisemminkin nykäissyt kovemmassa kiihdtyksessä kerran /pari.. normaalissa matka-ajossa ja puolikaasulla ei nykinyt ollenkaan. Eilen ajellessa tuotti mäet aika tuskaa. Pienikin mäki jossa piti antaa enemmän kaasua, aiheutti potkimista läpi koko mäen, nelos / vitos vaihteella ja kierrokset 2000-2200 aiheutti pahimmat nykimiset. Korkeammilla / matalemmilla kierroksilla taas ei oikeastaan nypytä. Muuten taas kulku oli tasaista.

Tuohon on öljynvaihdon yhteydesä uudet tulpat ja bensansuodatin vaihdettu sekä ilmamassamittari on puhdistettu. Aikaisemmin kokeiltiin STP:n ruiskunpuhdistusainetta.. se saattoi hieman auttaa sen ajan kun oli tankissa.
januski79
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Maalis 2009 13:36
Paikkakunta: Nokia

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja januski79 »

jos ny veikkaamaan lähtis ja olettaa että ne uudet tulpat on ok , niin ensin vaihtasin sen lyhimmän tulpanjohdon ,nelosen piuhan siis.... 8) tai vaikka kaikki, mut toi tumppi piuha on ollu semmonen murheenkryyni..
käyttikset: Mondeo 2.0i Ghia STW -02 , Galaxy 1.9 TDI PD Ghia -01
harrasteet: Escort XR3i -85
exät: Escort 1.3 L -83 , Escort 1.6 GT -90 , Escort 1.8TD Ghia -98
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

januski79 kirjoitti:jos ny veikkaamaan lähtis ja olettaa että ne uudet tulpat on ok , niin ensin vaihtasin sen lyhimmän tulpanjohdon ,nelosen piuhan siis.... 8) tai vaikka kaikki, mut toi tumppi piuha on ollu semmonen murheenkryyni..
Oikeastaan tätä ihmettelin kun oli kaks sarjaa (käytettyjä) johtoja ja kummassakin oli se nelosen (lyhin) selvästi pienempi resistanssi kaikkiin muihin verrattuna. Vaihdoin toisesta pidemmän sen tilalle. Voi olla että virta kasvaa näin vahingossa niin se rasittaa puolaa ajan kanssa, joka sitten särkyy.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Joo, tulpanjohtojahan ne suositteli vaihdettavaksi samalla kun tulpatkin. Päällepäin johdot näyttää hyvältä mutta huomasin, että puolan koko muovikuori on sivusta halki. Tulppien vaihto ei silloin tuohon pieneen nykimiseen vaikuttanut.

Kuva

Eli tuosta ala vasemman ruuvin kohdalta murtunut ja halki alas asti (ei oma uva). Jokos tuosta pääsee kosteutta menemään väärään paikkaan? Puolaa en vielä irroittanut, täytyy odotella, että tuo vesisade hellittää.
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Haljennut puola vaihdettu käytettyyn ehjään. Auttoi jonkin verran nykimiseen. Ajo tuntuu nyt tasaisemmalta ja jaksaa paljon paremmin pienemmillä kierroksilla. Kuitenkaan ongelma ei poistunut kokonaan, rivakammassa kiihdytyksessä nykii edelleen.. josko noita tulpanjohtoja seuraavaksi.

Yksi mitä huomasin niin tulppien päällä on taas hieman öljyä :roll: Venttiilikopantiiviste uusittiin samasta syystä ennen joulua tulppien vaihdon yhteydessä. Tiivisteen mukana ei kuitenkaan tullut pulteille uusia tiivisteitä, voiko se tuota kautta nyt liruttaa tulpille sitten öljyä. Motonetin sivulta nyt huomasin, että tuollainen sarja olisi ollut jossa tiiviste sekä kanteen, että pulteille. Ei tuommoista osanneet viimeksi minulle myydä kun sanoin, että tuo pitäisi uusia :oops:
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Make_k kirjoitti:Haljennut puola vaihdettu käytettyyn ehjään. Auttoi jonkin verran nykimiseen. Ajo tuntuu nyt tasaisemmalta ja jaksaa paljon paremmin pienemmillä kierroksilla. Kuitenkaan ongelma ei poistunut kokonaan, rivakammassa kiihdytyksessä nykii edelleen.. josko noita tulpanjohtoja seuraavaksi.

Yksi mitä huomasin niin tulppien päällä on taas hieman öljyä :roll: Venttiilikopantiiviste uusittiin samasta syystä ennen joulua tulppien vaihdon yhteydessä. Tiivisteen mukana ei kuitenkaan tullut pulteille uusia tiivisteitä, voiko se tuota kautta nyt liruttaa tulpille sitten öljyä. Motonetin sivulta nyt huomasin, että tuollainen sarja olisi ollut jossa tiiviste sekä kanteen, että pulteille. Ei tuommoista osanneet viimeksi minulle myydä kun sanoin, että tuo pitäisi uusia :oops:
Eikös se itse tiiviste kiemurtele niitten pulttien ympäriltäkin?
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Xanthe_ kirjoitti: Eikös se itse tiiviste kiemurtele niitten pulttien ympäriltäkin?
Niinpä tuo näyttää menevänkin.

Vaihdelaatikko tosiaan vaihtu ja pari päivää nyt ajeltu. Meno selvästi tasaisempaa ja vaihteet toimii taas rutisematta. Vähän tuo vaihtolaatikkokin ujeltaa kakkosella matalilla kierroksilla, kuitenkin hiljasempi mitä vanha. Kytkinlevy oli kanssa ihan finaalissa, ei olisi paljoa ollut enää pintaa.
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: -94 Escort vaihdeongelmaa + nykii

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Sitten vielä yksi tärkeä juttu kun noita DIS puolia vaihtelette niin piitahnaa sinne puolan ja kiinnityskohtaan taakse väliin että lämpö johtuu varmasti pois!
Kun kysessä on elektoniikka komponentti niin se hajoo jos ei kunnolla jäähdy.
Hyvä että muuten jo kuntoon tuli,loota hommiksi voi täs vielä mennä mullakin?
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort nykii + kytkimen säätö?

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Päivitellääs taas. Sytytyspuoli katsottu vielä bilteman testerillä (tulpan ja johdon väliin), kaikkiin tulee sytytys tasaisesti.

Toinen asia mitä nyt itse yrittänyt pähkäillä on tuo kytkintuntuma. Se oli vanhalla kytkimellä melko alhaalla, aikalailla lattiasta otti. Kytkimen vaihdon myötä tuo ei muuttunut mihinkään vaan sieltä se alhaalta ottaa edelleen. Kytkin ei kuitenkaan luista tai mitään muutakaan ongelmaa varsinaisesti tässä nyt ole. 94 mallissahan pitäisi vielä olla automaattisäätö (vasta 95 vaihtui?)?

Eli polkimen rakenne pitäisi olla tämmöinen:
Kuva

En löydä tuota lukitussalpaa (kuvassa nro.1) systeemiä tunnustelemalla ollenkaan ja lisäksi tuota puoliympyrän muotoista hammaspyörää voi pyörittää vapaasti, toki siinä on jousi niin palautuu samalle kohdalle. Polkimen päässä ei myöskään tunnu mitään manuaalisäätöön viittaavaa, eikä ole vaihdelaatikon puolellakaan.

Eli mitäsmitäs.. onkohan toi salpa lähtenyt lätkimään vai onko tämä joku sekasikiö manuaalisäätöisen polkimella, mutta vaijeri automaattisäätöiseen malliin kuuluva? :oops: Vai missä tarkalleen kuuluisi olla sitten manuaalisäätö?
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: -94 Escort nykii + kytkimen säätö?

Viesti Kirjoittaja Billie »

siis jos sulla on manuaalisäätö niin polkimen yläpäässä sen edestä katsottuna pitäisi näkyä kuusiokoloruuvi josta sitä kytkintä säädetään. muutoin siellä on tuo kuvassakin oleva hässäkkä jonka itsekin olen aikoinaan vaihtanut koska kytkinpoljin alkoi "napsumaan". kaikista hankalin oli tuo nro. 6 eli palautusjousi. sitä varten kannattaa tehdä tai hakea kaupasta työkalu. eli koukku millä pystyy vetämään jousen pois paikaltaan ja takaisin. tuo automaattisäätöhän mun käsittääkseni "kuluu loppuun"??? tai sit siitä on voinu joku osa murtua tai hajota niin sen takia kannattaa koko helahoito vaihtaa.

mutta ensin siis sun pitää ottaa se palautusjousi irti, sen jälkeen kaikki muut. se puoliympyrä on siellä polkimen sisällä osittain muistaakseni
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort nykii + kytkimen säätö?

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Joo. Kuuskoloruuvia ei kyllä näy. Polkimen yläpäässä ei tunnu muuta kuin tuon puoliympyrän reuna ja vaijerin pää. Ajattelin tosiaan, että vanhalla kytkimellä tuo säätörenkula on pyörinyt loppuun saakka ja ns. "nollaamalla" sen saisi kytkin tuntumaa ylöspäin. Rakenne on muiltaosin samanlainen kuin kuvassa mutta tuota lukitussalpaa ei vaikuta siellä olevan ja puoliympyrä pyörii sormivoimin, mutta ei pysy missään muussa asennossa. Kaiken järjen mukaan lukitussalvan tulisi lukita se toiseen ääriasentoon kun sitä pyöräyttää sormin ja kytkintä painelemalla säätyä sopivaksi. Naksumisia ei ole kuulunut.

Kaadoin tankkiin Forten ruiskunpuhdistus aineen ennen vappua. Sen jälkeen ei ole nykinyt kertaakaan :P
Make_k
Viestit: 33
Liittynyt: 04 Huhti 2013 20:39

Re: -94 Escort nykii + kytkimen säätö?

Viesti Kirjoittaja Make_k »

Hohhoijaa.. loppuu kyllä halu tehdä ton auton kanssa yhtään mitään. Nykiminen palasi samanlaisena kun ennen Forte puhdistusta. Sama efekti kun viimeksi, aineen ollessa tankissa toimi täysin ilman nykimistä, nyt kun alkoi loppua niin nykiminen jatku. Toi tankillinen missä Fortea oli on nyt aikalailla ajettu.

Auto oli tarkoitus myydä pois nyt pikapikaa mutta tuo nykiminen nyt hidastaa hommaa, luulin jo että siitä päästiin. Varsinkin kun muuta vikaa ei nyt ole :evil:
Vastaa Viestiin