oon huono selittämään mu kokeillaan nyt sitte
elikkäs moni selittää ettei ne oo irrotettavia mut se onkin sitte paskapuhetta nekin on ihmisen kasaamia.. elieli nehän on ns tribod murrokset jotka puretaan ottamalla vetari pois ja esim taltta pää meisselillä ja vasaralla naputetaan vetarin puolelta se "mötikän"kuori auki(se siis on ns litistetty kiinni siihen kapenevaan kohtaan se vaan suoristetaan ympäriinsä) ja ei hajoteta sitten voiman käytöllä se ulkokuori lähtee sitten vetämällä poies kuhan on ed mainitun tehny,(siellä on sitte levy ja jousi mikä tulee sen vetarin päähän) sitten otetaan orengas pois joka estää ns tripodia liikkumasta sitten hauskin osuus vetää tripodi pois samalla varoen ettei neulalaakerien neulat lähe tippumaan sekin helpoin varmistaa pienellä taltta menselillä napauttaa jokaisen laakerin ns lukkoa isommaks ettei vaan tipu sitten vaan uutta suojakumia paikalleen ja sitte eikun kasaamaan ja toi kuori laitetaan kiin samalla painaen tuo jousi lyttyyn vasaralla naputtaa sen kantin takasin omaan asentoon... ja voilaa siinäpä se onkin ja sitten eikun kehumaan shellille miten se vaihetaan oikein.. ja tosiaan oon tosi huono selittämään et sorket siitä
vetarin suojakumin vaihto ohje "tripod"niveleen
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05 Loka 2012 17:39
vetarin suojakumin vaihto ohje "tripod"niveleen
Viimeksi muokannut black ford, 22 Elo 2013 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vetarin suojakumin vaihto ohje
Suosittelen kertomaan mihin autoon kyseisellä tavalla voidaan vaihtaa, käyttämään rivin välejä tai numeroita ja iskeä vaiheittain nuo. Helpottaa kummasti lukemista 8)
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 05 Loka 2012 17:39
Re: vetarin suojakumin vaihto ohje
Juu elikkäs ohje sierroihin...tai missä vaan on tuo tribod nivel selviää ottamalla suojakumi pois ja kattomalla onko semmone muovi suoja nivelen edessä(huomaa kyllä jos on)
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 11 Maalis 2014 22:10
Re: vetarin suojakumin vaihto ohje "tripod"niveleen
Mulla lähti neulalaakerit kävelemään kun ulosvetäjällä vedin sitä auki kun vaihdoin suojakumia focukseeni
No löysin kaikki paitsi yhden. Ei muuta kuin Saabin vetonivelestä neulaa ja se oli muuten ok, mutta liian pitkä. Lyhensin ja lisäsin sen puuttuvan tilalle ja laitoin kiinni.
Juuri olen ostanut tällaisen 99- focuksen ja ekaa kertaa siitä jouduin ottaa rengasta irti. Vetonivel ja tukivarsi myös veks kun piti niitit porata pois alapallonivelen vaihdon takia.
Mites muuten kun renkaan irroitin ja siitä lähti ne varmistus-sokat poikki? Yksitellen oliko niitä neljä ns. prikkamutteria jotka laitoin yksitellen takaisin ja lopulta sain sovitettua kaikki kohdilleen. Hakkasin hylsyn pohjalle asti ja väänsin käsimomentilla melkeinpä niin piukalle kuin saa.
Ei kait ne tuosta mihenkään kävelemään lähde vaikka ei niitä varmistus-sokkapeltejä enää olekkaan? Tulevat kuulemma uuden vetarin mukana vissiinkin?
Meinasin jos hitsaisin pienen heftin kiinni.
No löysin kaikki paitsi yhden. Ei muuta kuin Saabin vetonivelestä neulaa ja se oli muuten ok, mutta liian pitkä. Lyhensin ja lisäsin sen puuttuvan tilalle ja laitoin kiinni.
Juuri olen ostanut tällaisen 99- focuksen ja ekaa kertaa siitä jouduin ottaa rengasta irti. Vetonivel ja tukivarsi myös veks kun piti niitit porata pois alapallonivelen vaihdon takia.
Mites muuten kun renkaan irroitin ja siitä lähti ne varmistus-sokat poikki? Yksitellen oliko niitä neljä ns. prikkamutteria jotka laitoin yksitellen takaisin ja lopulta sain sovitettua kaikki kohdilleen. Hakkasin hylsyn pohjalle asti ja väänsin käsimomentilla melkeinpä niin piukalle kuin saa.
Ei kait ne tuosta mihenkään kävelemään lähde vaikka ei niitä varmistus-sokkapeltejä enää olekkaan? Tulevat kuulemma uuden vetarin mukana vissiinkin?
Meinasin jos hitsaisin pienen heftin kiinni.
Re: vetarin suojakumin vaihto ohje "tripod"niveleen
Tarkoitat varmaan napamutteria? Hae kaupasta uusi mutteri. Tarvikevetarien mukana tulee yleensä nyloc-mutteri; sekin käy.black ford kirjoitti:Mites muuten kun renkaan irroitin ja siitä lähti ne varmistus-sokat poikki?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex