sierra 4*4 ohjauksen jäykkyys ja muita kysymyksiä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
henkka_83
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2005 12:55

sierra 4*4 ohjauksen jäykkyys ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja henkka_83 »

vaihdoin tossa vanhan -91 takapotku sedanin samanvuotiseen nelikko farkkuun, tossa nelikossa on huomattavasti jäykempi ohjaus, suorastaan tuntuu et se vähän jumii, onko normaalia? vai onko tuossa jotain vikaa? molemmat on dohc koneella ja ohjaustehostimella.

kysymys 2. paljon tossa laatikossa/ perässä/ etuperässä pitäis olla välystä kun kardaani pyörähtää noin 1/8 kierroksen verran väljää, tämä siis ku käsin pyörittelin auton alla takakardaania. normaalia? ajettu ehkä 335tkm..

kymysys3. mitä öljyä tossa nelikossa pitää laittaa etu- ja takaperiin, jakolaatikkoon, vaihdelaatikkoon? tuossa on ilmeisesti visko lukot takana ja jakolaatikossa?

kysymys 4 tuo jurisee vähän oudosti ja tuntuu muutenkin aika jyrältä maantiellä, normaalia neliveto sierralle ja liittyykö ensimmäiseen kysymykseen? voi kyllä johtua siitä et on pösön vanteet (et19)ja renkaat on aika loppu..

paljon tuo nelikko voimansiirto yleensä kestää kilometrejä? 400tkm? 500tkm?

siinä vissiin tärkeimmät...
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

1. En keksi muuta kuin että pumppu on huono. Kannattaa ehkä koittaa vaihtaa nesteet tehostimeen, saattaa tehdä jotain.

2. No ei kai siellä pitäisi kauheasti olla, mutta toi nyt kuulostaa ihan normaalilta Sierran voimansiirrron välykseltä.

3. Takatasaukseen menee EP lisäaineistettu Hypoidi öljy, ainakin jos siellä on se lukko. Mielestäni vakio 2.0 4x4:ssä ei ole lukkoa, mutta voin olla väärässäkin. Lukko löytyy Cossuista ja XR4x4 malleista. Samaa tavaraa menee muistaakseni etutasuriin. Jakolaatikko syö ATF:ää. Vaihdelaatikko, Type9 ottaa 80W90 öljyt ja MT75, joka sulla vissiin on jotain synteettistä/puolisynteettistä.

4. Nelicedon ei perjaatteessa pitäisi pitää enempää ääntä. Täristääkö? Jos ei ole vielä kovin paha, niin voi huomata pitämällä vaihdekepistä kiinni, jos se tärisee. Ilmenee n. 90-120 vauhdissa. Tuon aiheuttaa kulunut vaihdelaatikon kardaanipäänpuoleinen laakeri. Itsellä se on mennyt ja laatikon akselissa on selvä klappi. Tuo on ainakin Type9 tyyppivika. Jurnutus voi myös johtua öljynpuutteesta.

Yksi syy voi olla myös huonoksi mennyt pyöränlaakeri, joka voisi olla seurausta väärällä ET:llä olevista vanteista. Ja jos ei ole vaihdettu noilla kilsoilla, niin ihan mahdollinenkin.

Sierran voimansiirtohan on aika kestävä IMO. Laatikosta (ainakin Type9) alkaa mennä synkrot kyllä, itsellä mennyt kolmosesta, rusahtaa kun rääkkää. Normaali ajossa toimii ihan hyvin.
henkka_83
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2005 12:55

Viesti Kirjoittaja henkka_83 »

no nyt siitä alko kuulua semmonen vikittävä ääni kiihdyttäessä.. ei tunnu olevan mitään tekemistä nopeuden tai kierrosten kanssa, peittyy ajomeluun siinä 60km/h tietämillä.. etuvakaajan kumet näky olleen väljät.. voi olla et korjaantuu niiden vaiholla..

jurnutus on pahimmillaan 110 vauhdissa siitä ylöspäin niin häviää.. ei täristä eikä ravista..
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

henkka_83 kirjoitti:no nyt siitä alko kuulua semmonen vikittävä ääni kiihdyttäessä.. ei tunnu olevan mitään tekemistä nopeuden tai kierrosten kanssa, peittyy ajomeluun siinä 60km/h tietämillä.. etuvakaajan kumet näky olleen väljät.. voi olla et korjaantuu niiden vaiholla..

jurnutus on pahimmillaan 110 vauhdissa siitä ylöspäin niin häviää.. ei täristä eikä ravista..
Tuosta vikinästä en osaa sanoa mitään. Jurnutuksen veikkaisin johtuvan siitä laatikon laakerista. Kuulostaisi nimittäin kovin tutulle, tosin mulla siis tärisee.
henkka_83
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2005 12:55

Viesti Kirjoittaja henkka_83 »

tuon jurinan vois kyllä tulkita vaimeaksi tärinäksi... keppi ei kyllä tärise ainakaan huomattavasti.. tässä nelikossa on ilmeisesti mt75 loota joten liekköhän samat tyyppiviat kun type9? voi olla aika ikävä vaihtaa toi laakeri.. taitaa purattaa laatikon ihan atomeiks? se vikinä kuuluu nyt jo moottorijarrutuksellakin, kytkin pohjassa ei kuulu missään vaiheessa..
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Tarkista etukardaanin nivelet. Sieltä lähtee aika erikoinen ääni ja ne cossu/dohc kardaanit ei kestä mitään. Xr4x4 rikkinäistä etukardaania en toistaiseksi ole vielä nähnyt jos jollain olisi kuva sellaisesta haluasin mielelläni nähdä!

Muutenkaan en kehuisi voimansiirtoa luotettavaksi. Öljypohja ja etuvetarit pahin vika paikka. Öljypohja vuotaa (ainakin v6) joka paikasta mistä vain voi ja etuvetarit ei vaan kestä mitään.

T-9 4x4 loodasta saattaa lähteä aika erikoinen vikinä kun alkaa hajoilemaan tuosta mt75 en toistaiseksi tiedä minkälaisia ääniä lähtee kun hajoilee. Ainakin sitä perus vinkumista kuuluu alas vaihtaessa.

Omien kokemuksien perusteella tuossa t-9 loodassa kuitenkin olisi kestävempi visko kuin mt75 joka löystyy jo huomattavasti vähemmillä kilometreillä. 200tkm paikkeilla ilmeisesti jo kun 250tkm ei eloa hirveästi ole. Taas t-9 löytyy vielä 300tkm ihan hyvä pito.

Vikinä voi olla myös painelaakeri. Pienijuttu mutta suuri työ vaihtaa. Scorpioon vaihdoin loodan ja kytkimen ja sitten tietysti sen jälkeen motti paskaksi...

En nyt mitenkään halua masentaa sinua, mutta on tullut lähes kaikki paska koettua näitten 4x4 sierrojen ja scorpioiden kanssa.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Ares kirjoitti:Omien kokemuksien perusteella tuossa t-9 loodassa kuitenkin olisi kestävempi visko kuin mt75 joka löystyy jo huomattavasti vähemmillä kilometreillä. 200tkm paikkeilla ilmeisesti jo kun 250tkm ei eloa hirveästi ole. Taas t-9 löytyy vielä 300tkm ihan hyvä pito.
Pystyykö tuota viskoa jotenkin korjaamaa/huoltamaan? Veikkaan, että itsellä ei pideä kunnolla.
henkka_83
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2005 12:55

Viesti Kirjoittaja henkka_83 »

Tarkista etukardaanin nivelet. Sieltä lähtee aika erikoinen ääni ja ne cossu/dohc kardaanit ei kestä mitään. Xr4x4 rikkinäistä etukardaania en toistaiseksi ole vielä nähnyt jos jollain olisi kuva sellaisesta haluasin mielelläni nähdä!
käykö xr4x4 etukardaani doccilaisen tilalle? oli menny ristikko etuperän päästä tosta dohc koneisesta.. pystyykö niitä laakereita vaihtamaan siihen ristikkoon? se tuota vikinää.. nyt jo pientä ujellusta päästää todennäköisesti.. :?
henkka_83
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2005 12:55

Viesti Kirjoittaja henkka_83 »

pystyykö tuota etukardaania korjaamaan vai pitääkö ettiä uusi?


käykö xr4x4
ekkeri69
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Heinä 2005 13:41
Paikkakunta: tampere

Re:

Viesti Kirjoittaja ekkeri69 »

markkul kirjoitti: Pystyykö tuota viskoa jotenkin korjaamaa/huoltamaan? Veikkaan, että itsellä ei pideä kunnolla.
vanha aihe mutta onko tästä kellään mitään tietoo? väliin tuntuu etupäästä veto häviävän.
escort -69 mk1 ikuisuusprojekti
gsxr 600 kesälelu
subaru impreza talvikäyttis
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ekkeri69 kirjoitti: vanha aihe mutta onko tästä kellään mitään tietoo? väliin tuntuu etupäästä veto häviävän.
On niitä purkaneet ja vaihtaneet rc-auto viskolitkut niihin.
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin