Kitinää ja vähän kolkotusta ku kääntää rattia Mondeossa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tonttila
Viestit: 67
Liittynyt: 15 Maalis 2010 23:51

Kitinää ja vähän kolkotusta ku kääntää rattia Mondeossa

Viesti Kirjoittaja tonttila »

Veikkaukseni on ohjaustehostin.. Kun ei koske rattiin niin ei mitään ääntä mutta kun tulee vaikka kurvi ja vähän joutuu koskea rattiin ja kääntään niin alkaa se vikinä. Välillä se jopa pitää raksuttavaa ääntä isommissa nopeuksissa. Ympyrää ajelin sillä renkaat linkussa ja silloin ei kuulunut joten melkein jättäisin vetarin pois laskuista.

Ääni tulee ratin takaa joten varmaan se ohjaustehostin...

Käytettynä näyttäis saavan alle parin huntin. Onko tarve vaihtaa pian vai ajaa kunnes lakkaa toimimasta? Radiota vaan kovemmalle :)

Ja mites noi sopivuudet, onko kaikissa dieseleissä sama pumppu?
pari Escoa,
Mondeo -95 1.8,
Mondeo -98 2.0,
Mondeo -02 2.0tdci 130hp,
Mondeo 07- 2.0tdci 170hp :mrgreen:
Mondeo -10 2.0tdci 140hp

Taivaspaikka varma :thumbup:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kitinää ja vähän kolkotusta ku kääntää rattia Mondeossa

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Niin siis ääni ilmeisesti nyt tulee ohjausvaihteesta. Ohjaustehostimen pumppu pyörii kokoajan, mutta ohjausvaihteessa on erinäinen määrä venttiileitä, solenoideja tai muita kikkareita, jotka ohjaa sen pumpun tuottaman paineisen öljyn kammioon tai toiseen riippuen mihin suuntaan sitä ruoria veivataan. Ohjausvaihteesta yleensä hajoaa stefat, eli rupee vuotamaan öljyä. Hajonnut ohjaustehostin kuulostaa aika kauheelta ja oikeestaan aina kun rattiin edes kosketaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tepsu123
Viestit: 577
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:59

Re: Kitinää ja vähän kolkotusta ku kääntää rattia Mondeossa

Viesti Kirjoittaja tepsu123 »

Oma moteo meni pyöränlaakerin ja navan vaihtoon kihnaavan äänen takia. Tiesin kyllä jo aikasemminkin et jotain on vialla ku käänsi niin kuulu kihnaava ääni jostain ihan sama kumpaan suuntaan käänty. Renkaitten vaihon yhteydessä sitten huomasin et oli hanttarin puolen napamutteri löysällä. Ei sitten pelkkä laakeri riitänykkään vaihtoon vaan meni vielä pyörän-napa vaihtoon. Ensin kans luulin et pyörä ottaa johonkin kiinni tai vetari vetelee viimesiään tai tulee jostain muualta se kihnaava ääni kun välillä vaimeni ja hävis kokonaan.
Skoda favorit 136L -93 1,3
Datsun Nissa sunny farmari -80 1,3
Mazda 323 -85 1,5 GT
Mazda 323 -89 1,5
Opel kadett -87 1,3
Mondeo -93 CL/CLX 1,8
Mondeo -96 CLX/STW 1,8
Vastaa Viestiin