Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
sahkari
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2012 16:40

Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja sahkari »

Käytin transitin vm. 2008 etujarrupalojen vaihdossa kangasalla lentolan öljyhuollossa.
Liikkeestä lähtiessäni ihmettelin jarrupolkimen pehmeyttä, pumppailin jarrua liikennevaloissa ja huomasin että poljin painuu lattiaan saakka painamalla. Soitin liikkeeseen ja heidän selitys asiaan oli kuluneet jarrulevyt (autolla ajettu 92 000km) että kun ne ovat kuluneet niin palat ottavat epätasaisesti, itsekin aikanaan autonasentajana olleena tiedän että asia ei ole mahdollista aiheuttaa kyseistä ongelmaa, heidän ratkaisu asiaan on uudet levyt.
No ottelen huomenna yhteyttä oikeeseen huoltoon ja kysyn heidänkin mielipidettä asiaan.
Oli muuten jumalattoman kalliit palat 136€, eivät korjanneet eivätkä kysyneet samalla huomattua katkennutta aturin johtoa jarrupaloilta.
Omasta mielestäni järjestelmään on päässyt syystä tai toisesta ilmaa palojen vaihdon yhteydessä.
Transit T300 Vm. 2008
tontsa81
Viestit: 15
Liittynyt: 13 Heinä 2013 22:19

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja tontsa81 »

Itse motonetistä kyselin 11 transittiin(tai siis tourneoon) paljoja ja n. 75€ oli etu ja taka palat yhteensä, fordin huollossa haluaisivat 180€ pelkkien taka palojen vaihdosta... Ja kyllähän tuo vaikuttaisi siltä että ilmaa siellä on. Itsellä tosin toyota teki aikanaan samaa, tulen uusi peli ja eka huollon jälkeen jarru poljin painui pohjaan muutaman painalluksen jälkeen, ensimmäinen selitys oli että kun jarru tehostin toimii alipaineella niin kone ei tee tarpeeksi painetta jos poljinta painaa muutaman kerran nopeasti peräkkäin, hetken olin hiljaa ja kysyin että eikös polkimen pitäisi nimenomaan muuttua jäykäksi eikä painua pohjaan, pyysivät auton sinne ja tutkivat hetken ja löysivät vuotokohdan jarrujärjestelmästä jonka korjaamalla ominaisuus poistui. Se ei tosin selvinnyt että miksi poljin muuttui taas normaaliksi hetken painamattomuuden jälkeen... Mutta mystisiä saattaa olla viat ja huollon diagnoosit =D

Millainenhan homma transittiin on palojen vaihto, levyt edessä ja takana. Olen joskus rumpujarruihin palat vaihtanut ja se oli omanlaistaan säätelyä, ainakin silloin vanhaan toyotaan...
focst
Viestit: 2435
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja focst »

Kyllä ne uraset levyt vaan aiheuttaa polkimen epätavallisen syvään painumisen. Varsikin jos levyissä on sisä ja ulkolaidalla isot pykälät palojen liikematka siihen että ne ottaa levyynkiinni kasvaa. Kannattaa ajaa vähän aikaa ja jarrutella reilummin kun palat on asettuneet niin tuntuma on taas normaali...
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
sahkari
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2012 16:40

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja sahkari »

Ymmärrän sen että poljin painuu syvempään jos levyt kuluneet, mutta ei sen lattiaan saakka kuulu mennä ja vielä sillain kun pidät poljinta painettuna valuu poljin lattiaan ja ennen palojen vaihtoa ei ollut sellainen, uudet palat ovat myös paksummat kuin vanhat niin sylinteri tekee lyhemmän matkan kuin vanhoilla paloilla vaikka kuinka olisi levyt kuluneet, se on vaan ihan täys fakta

Jos mennessäni korjaamolla jarrupoljin oli kova ja normaali ja sieltä lähtiessä pehmeä ja kun tulee äkki tilanne niin saattaapi olla hengenlähtö lähellä, muutaman kanssa asiasta jutellut niin autoa ei olisi edes korjaamolta saanut päästää tuossa kunnossa liikenteeseen, ja olen itse ollut myös auton asentajana nuoruudessa ja sen verta paloja vaihtanut että uskoisin tietäväni mistä puhun
Transit T300 Vm. 2008
jcos
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Helmi 2010 12:04

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja jcos »

Itellä kävi samalla tavalla kun vaihtelin Mondeoon levyt ja palat tässä keväällä ja jarrusatulan pidikeraudat jäi väärin. Jarrua poljettaessa kampes levyä sivuttain ja poljin painui lattiaan. Tuon pystyy kokeilemaan ottamalla pyörän pois, poljintuntuman pitäis muuttua normaaliks.
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
orhi
Viestit: 130
Liittynyt: 02 Huhti 2006 10:05
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja orhi »

Normi settiä palojen vaihdon jälkeen , ainaki muutaman reilumman polokimen painamisen saa tehä ennenkö jarruttaa (asennettaes männät painetahan pohojaan jonka johorosta liikerata on hetken pitee). muuttuko poljin pehemeäksi vai onko tuntuma normaali ja silti ei jarruta ?.
Fordismia eteläpohojammaalta jo vuoresta -83.
ford mondeo ghia stw -04 155hv.
ford sierra Dohc 4wd -90
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Hetkinen. Siis mitä v*ttua? Vaikka palat vaihdetaan ja levyissä on kuinka tahansa sitä pykälää ulko- ja sisälaidassa, jonka tietysti ammattimainen mekaanikko älyää hioa pois kun uusia paloja sovittaa, ei sen polkimen kuulu tuntua pehmeältä tai "sienimäiseltä". Sen tekee ainoastaan ilma tai vuoto systeemissä. Polkimen liikeratahan on vakio huolimatta siitä, ovatko palat tai levyt kuluneet. Tämä liikeradan vakio juontaa juurensa pääsylinterin ja hydrauliikan toimintamalliin, jolloin ohentuvien palojen/levyjen vaatima uusi männän asento satulassa saavutetaan itse nesteellä. Myös männän liikerata on hyvinkin vakio, ts. männän huulitiiviste palauttaa sen inan verran ja samoiten myös polkimen nostamisen johdosta esiintyvä lyhytaikainen heikko alipaine.

Alipainetehostin toimii juurikin niin, että jos alipainetta ei ole, ei ole myöskään tehostinta pelissä, eli poljin on jäykkä. Moottorin ollessa sammuksissa jarrupolkimen tulisi muutaman painalluksen jälkeen muuttua kivikovaksi eikä painua polkimen omaa vapaaliikettä enempää. Moottorin käydessä poljin painuu hieman enemmän, muttei kuitenkaan tunnu periksi antavalta. Täysvoimaisessa systeemissä myös ei missään tilanteessa poljin painu koskaan pohjaan asti. Mikäli tarkastellaan etu- ja taka-akselia erikseen niin taka-akselin kohdalla yleensä näin on. Etujarruissa ei.

Palojen/levyjen vaihdossa mäntä tosiaan painetaan takaisin sisään, mutta se tulee sieltä vastaamaan palaa muutaman painalluksen jälkeen. Jarruvoimia tarkastellessa uudet palat saattavat olla hieman heikohkompia, mutta parantuvat kuitenkin sisäänajon jälkeen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
orhi
Viestit: 130
Liittynyt: 02 Huhti 2006 10:05
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja orhi »

Juurikin näin
Fordismia eteläpohojammaalta jo vuoresta -83.
ford mondeo ghia stw -04 155hv.
ford sierra Dohc 4wd -90
Tessu
Viestit: 1741
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tessu »

JOS jarrupoljin painuu pohjaan päin kun sitä painaa kokoajan on silloin jarruissa jotain vikaa!!
Kyllä sen pitää pysähtyä tietylle kohalle muutoin siellä on vuotoa jossain,ei mulla noissa vanhoissa romuissakaan poljin pohjaan mene jos kaikki on ok vaikka kuinka kauan poljinta painais.
Itte kyllä menisin korjaajalle takaisin ja tutkituttaisin uudelleen,pienet urat/naarmut ei levyssä haittaa eikä edes alimittaisuuskaan,koska palahan siellä välissä kummiskin ON,johan sieltä sitten mäntä karkaa ulos jos levy olis aivan ohkonen.
sahkari
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Joulu 2012 16:40

Re: Transit etujarrut palojen vaihdon jälkeen

Viesti Kirjoittaja sahkari »

Mösjöö puhuu asiaa ja tätä koitin selittää korjaamolle mutta ei ottanut kuulevin korviin, koitin saada rs huoltoon aikaa että katsoisivat jarrut, mutta on pitkät jonot. Edelleen jarrut ovat sellaiset että jarruttavat mutta jos voimakkaasti jarruttaa menee poljin todella pitkälle, ja kun auto pysähtyneenä niin jatkamalla painamista menee poljin lattiaan saakka.
Transit T300 Vm. 2008
Vastaa Viestiin