SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
viagratabu
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Syys 2007 12:36

SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja viagratabu »

Kertokaapas mistä saisi madallussarjaa sierroihin tai sit ihan vain madallusjousia?? ja sit vielä muitakin kokemuksia ja vinkkejä korin/alustan jäykistämisestä?? laittakaa linkkejä tulemaan.. turbo projektia etiäpäin, alusta seuraavana objektina... rata kireempää hakuses :) kiitos etukätee!
Ovi edellä jo vuodesta 2007...
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ainakin työ on ihan sama kun Sierraa lähdetään madaltamaan millä osin hyvänsä... Kerta jouset ottaa irti, pitää iskarit kuitenkin vaihtaa, jolloin on lähinnä rahasta kiinni, ostaako pelkät jouset ja uudet vakio iskarit, vai koko paketin joka sitten sisältää jouset sekä iskun lyhennyksen omaavat vaimentimet. Itsellä alla TÜV- sertifikoidut -40mm Lesjörosit, ja uudet vakio KYBit joka nurkassa. Kyseinen kokoonpano pelittää kadulla ja maantiellä vallan mainiosti.

Järkeväähän ei ole Sierraa edes madaltaa yli 40milliä, koska takapyörien camber menee pieleen.. Periaatteessa vakioiskareilla pärjää pitkälle, mutta jos radalla tykkäät käydä niin kokonainen Spaxin setti toimii varmaan paremmanin eikä tule paljoa kalliimmaksi, kuin "paloista koottu" madallussarja.

Minkälainen taka-akseli kokoonpano sulla on? Se vaikuttaa vähän myös tuohon alustapaketin hintaan...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
viagratabu
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Syys 2007 12:36

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja viagratabu »

Mitä tarkoitat tuolla kokoonpanolla?

Melko jäykkää alustaa oon ajatellut, lähinnä sellaista puoliveristä drifteriä...
Eikös jotain pusla puoltakin tarvitse harkita jäykistääkseen alustaa?
Olisko mitään linkkejä laittaa noille alusta seteille tai jousille? en millään jaksa guugletella :mrgreen:
Poikkitukia eteen ja taakse suunnitelmis...

Oikeastaan kaikki Sierrasta on tuttua ja tiedot hallussa tekniikasta varsinkin mut alustaa en tunne ylipäätään. se olisi tosiaan seuraava projektin kohde kun tekniikka on napakka ja ruutiakin löytyy, dyno lapun mukaan ainaki 8)
Ovi edellä jo vuodesta 2007...
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

viagratabu kirjoitti:Mitä tarkoitat tuolla kokoonpanolla?
Sitä tarkoitin akselikokoonpanolla, että onko sulla siellä kenties Cossun kelkka ja tukivarret, ja kumman nelikon vai 2WD:n? Koska Cossun varsissahan on jo valmiina uniball-puslat, joiden tilalle ei kannata vaihtaa uretaanisia, ja jos esim. nelikon tukivarret niin iskarit on erilaiset.
viagratabu kirjoitti:Olisko mitään linkkejä laittaa noille alusta seteille tai jousille? en millään jaksa guugletella :mrgreen:
Poikkitukia eteen ja taakse suunnitelmis...
Spaxien tapauksessa -> http://www.rallyracefin.fi

Tai meet lähimpään Fixukseen ja teet tarjouksen Lesjöforseista :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Soundsystem
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Heinä 2009 03:04

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja Soundsystem »

Ja muistankos muuten ihan väärin kertokaa toki jos näin on mutta eikös Cossun vakaaja saanut säädettävinäkin ainakin joskus jolloin myös tuo madallus muuttuu sierran kohdalla hieman inhimillisemmäksi?
Jo parikytä Foordia eikä loppua näy...
viagratabu
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Syys 2007 12:36

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja viagratabu »

duckworth kirjoitti: Sitä tarkoitin akselikokoonpanolla, että onko sulla siellä kenties Cossun kelkka ja tukivarret, ja kumman nelikon vai 2WD:n? Koska Cossun varsissahan on jo valmiina uniball-puslat, joiden tilalle ei kannata vaihtaa uretaanisia, ja jos esim. nelikon tukivarret niin iskarit on erilaiset.
Spaxien tapauksessa -> http://www.rallyracefin.fi

Tai meet lähimpään Fixukseen ja teet tarjouksen Lesjöforseista :wink:

kyllä ihan normi taka-akselisto on.. stockmanturbo kysees ja en usko et tuohon olisi mitään vaihdettu... kiitos linkistä, näkee vähän osviittaa mitä rahalla saa :)
Ovi edellä jo vuodesta 2007...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jos ei ole cossun taka-akselia niin uretaani puslat kaikkiin paikkoihin. Keltaiset pehmeämmät ja punaiset enemmän "race"=kovemmat.
Jousia löytyy vaikka just rallyracesta, spax kohtuu hyvät. iskareita on sit miten mistäkin tykkää(lompakon paksuudesta riippuen)
Tai sitten gaz:n kynätolppa alusta niin saa korkeus/jäykkyys säädettävän. Tuota ovat monet kehuneet,ja myöskin ne jotka vaihtaneet Avot noihin.

Laitetaan tähän millainen on omassa projektissa kohtuu budjetilla rakennettu.
Edessä tukivarren molemmat puslat punaiset ja vakaajan(28mm cossusta) kiinnitys keltaisella. Iskarit on konin spesial(säädettävät) hieman lyhennetyllä karalla(lyhyempi jousi vaati). Jousena on 5-ovisen sierran vahvistettu takajousi,lyhennetty rälläkällä.
Takana mersun konin spesial(säädettävät) iskarit,orkkis jouset jotka tippunut sopivasti omaan makuun.Tukivarsissa cossun unibalpuslat,takakelkan puslat uretaaniset. Vakaaja 20mm+18mm.

Nyt yksi kesä takana ja itse tyytyväisempi tuohon alustaan kun aikaisemmassa autossa olleeseen Avon kynätolppa alustaan verrattuna. Myöskin aika affenistolla ajettu hieman parempi aika nykyisellä.
Etupää hieman aavistuksen kovahko mutta radalla ei ole moksiskaan,eikä muutenkaan kallistele liikoja kurveissa.
gti golo palloilija
viagratabu
Viestit: 44
Liittynyt: 23 Syys 2007 12:36

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja viagratabu »

Ihan hyvältähän se meno siel radalla näytti olevan... minkä laisia specsejä muuten autossas on? huomasin ehkä tämän videon kautta myöhäistä heräävyyttä ahtimelta?! mut tiedä sit mitä se luonnossa on :P
Ovi edellä jo vuodesta 2007...
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Heitämpä tyhmän kymysyxeni tänne: mulla on nyt uudet Motonetin Sierran normaalijouset eteen molemmille puolille. Tahtoisin Sierrani keulan pysyvän alhaalla kuten se on ollutkin. Liekkö katkotut vai madallusiskarit siellä paikallaan, en tiiä, mutta poikki ovat ja katsastussedän mielestä pitää vaihtaa (kyllä ne mulle kelpais..) NO, tuo uusi jousi suppenee äkisti toisesta päästä, lyhennänkö siis siitä avoimesta päästä mieluummin..? Kai noita progressioita ois syytä ottaa huomioon 8) Jep..
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja JyriN »

p7_man kirjoitti:Heitämpä tyhmän kymysyxeni tänne: mulla on nyt uudet Motonetin Sierran normaalijouset eteen molemmille puolille. Tahtoisin Sierrani keulan pysyvän alhaalla kuten se on ollutkin. Liekkö katkotut vai madallusiskarit siellä paikallaan, en tiiä, mutta poikki ovat ja katsastussedän mielestä pitää vaihtaa (kyllä ne mulle kelpais..) NO, tuo uusi jousi suppenee äkisti toisesta päästä, lyhennänkö siis siitä avoimesta päästä mieluummin..? Kai noita progressioita ois syytä ottaa huomioon 8) Jep..
Motonetissä olisi tuohon madallusjousisarja - miksi rälläköimään? Ja sitten heti perään pitää tunnustaa, että noin tein itsekin, mutta tuohon v6:een ei tuota sarjaa voikaan käyttää.

Ehdottomasti tasaisesta päästä esim. kokonainen kierros kerrallaan - laskee tuossa v6:ssa noin 2-3cm kierros.

Jousi muuttuu tuossa lyhentämisessä jäykemmäksi, joten reilulla pätkimisellä saa aika kovan alustan. Samalla jousen jousilautaseen kohdistama rasitus kasvaa ja riski lautasen vaurioitumiseen on todellinen - se jousi ei enää sen ensimmäisen kierroksen tasauksen poistuttua istu koko matkalta siihen lautaseen tasaisesti. Kun olet pätkinyt jousen, niin huomaat kyllä. :(

Jos on vaihtoehtoja tai suhtautuu ajoneuvotekniikkaan vähänkään vakavasti, niin en suosittele. Yksi vaihtoehto voisi olla vakiojousen takominen siten, että se alin kierron on oikein tasattu. Hinta vastaa kuitenkin madallussarjaa tai yli - onhan tuo käsityötä...
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
TheJuippi
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Kesä 2011 20:30
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja TheJuippi »

Onko kellään kokemusta tuosta Spaxin sarjasta, mitä rallyrace myi? Siis ihan normi madaltava alustasarja DOHC sierraan ei cossuun. Madaltaa sen 40mm ja hintaa on aika paljo että ihan sillä kyselen että kannattaako?
rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No esim. Lesjöfors ja uudet Kybit makso mulla sen 480e ja Spax jäykemmillä iskareilla 529e, niin onko sille 50 euron säästölle parempaa sijoitusta? Itse kadun hiukan omaa valintaa... :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minä olen antanut itselleni kertoa, että spaxit on ihan ok sarja. :) Huonomminkin tuon 50 voisi käyttää.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
TheJuippi
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Kesä 2011 20:30
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja TheJuippi »

Niin ja tuon sarjan mitä tarkotin niin sen listahinta on 483€
rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Mulla oli joku aika sitten myynnissä spaxin jäykkyyssäädettävä setti hintaan 500e
Kukaan ei siitä pahemmin kysellyt, mutta sain sen myytyä.

Takaa jäi kuulemma turhan korkeaksi vaikka oli 40 milliä madaltava.
Vissiin muuten ihan ok sarja.

Sama setti mikä taitaa maksaa rally racella 700-800e.
Tuota vartehan korkeussäädettävä olisi paras, saa juuri sille korkeudelle kuin tykkää.
Maksaa tosin.
Avatar
TheJuippi
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Kesä 2011 20:30
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja TheJuippi »

Juu, se korkeus-säädettävä on vähä liianki kallis, mutta omasta mielestä keula saa ollakki vähä alempana ku perä :D Taidampa kokeella tuota spaxia jossain vaihees, en ainakaan miltään muultakaan foorumilta löytänyt mitään pahaa sanottavan spaxin tuotteista.
rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja Foordson »

TheJuippi kirjoitti:Juu, se korkeus-säädettävä on vähä liianki kallis, mutta omasta mielestä keula saa ollakki vähä alempana ku perä :D Taidampa kokeella tuota spaxia jossain vaihees, en ainakaan miltään muultakaan foorumilta löytänyt mitään pahaa sanottavan spaxin tuotteista.
Tottakai keula pitää olla alempana kuin perä, mutta siltikin jäi perä reilustin ylemmäksi kuin etupää.
Kaippa se tasottuu ajan kanssa. Täysin arpapeliä kuinka etu/takapää tasottuu noilla kiinteillä madalluksilla.

Monta kertaa on etupää ollut ylempänä kuin takapää. Hieno keulimis ilmiö.
Avatar
TheJuippi
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Kesä 2011 20:30
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja TheJuippi »

Cossuissa näkee usein tuota keulimis efektiä, etenki ku yytubesta kattelee videoita, niin suurin osa "keulii" aika lailla, eikä se ainakaan miellytä omaa silmää yhtään :lol: Tutustuu enemmän asiaan ku alkaa nuo lumet sulamaan ja saa pari muuta asiaa eteenpäin.
rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Itellä oli Scorpiossa joku halpa madallusjousisarja, se jäi kanssa hölmönnäköiseen etukenoon, edestä madaltui selvästi ja takaa vain vähän.

Edessä renkaat oli öbaut kaaren tasalla ja takana edelleen mahtuisi linnunpesä renkaan ja kaaren väliin.

Eli jos vaan ikinä on mahdollista pistää korkeussäätöstä coiloveria niin se on paljon järkevämpää.

Tai budjettiratkaisuna ainoastaan eteen coilit, ja taakse kiinteä madallus, ja säätää etupään samalle tasolle, tai omaan silmään sopivasti alemmaksi (on ite tullut tehtyä noinkin...)
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Jees nyt on lyhennetyt jouset paikallaan ja helvetin korkeexhan se jäi.. :-D Rälläkällä otin n. 1,25 kierrosta poies, aivan liian vähän siis. Tasotin sen terävän kulman pois jottei tulisi niin nopsaan läpi. Ei auta kun keväällä sitten kun tarkenee niin lyhentää niitä lisäää ja opetella ihan ite irrottamaan ja asentamaan.. Vaikka ei tuo maxanu kun 75 € tuossa hovikorjaajallamme.
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja Tekno »

kannattaa vakavasti harkita lyhyempien iskareiden laittoa jos vielä meinaat enemmän ottaa pois.

bilstein b8 sprint on hyvä (lyhennetyn ulosjouston iskari, tarkoitettu madallusjousien kaveriksi) ja ei maksa maltaita sierraan sopivana.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Joo kattoo ny miten noita uskaltaa enää lyhentää.. kävi nääs niin että reilun 2 vuotta, eli koko omistuxeni ajan Sierraani vaivasi kaasuttimen heikko toimivuus #1 kurkun osalta, joka teki ajamisesta hieman haastavaa Mutta nyt, kaasutin toimii niinkuin sen on tarkoituskin, ainoa mikä on muuttunut on keulan korkeus! Ompa bensapinta tarkalla sitten vissiin :-O Ei se kyllä toiminu sillonkaan kun takana oli vielä katkenneet madallusjouset.. Nyt siellä on vakiot.
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
MattiU
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Helmi 2012 18:41

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja MattiU »

Juu en viitsi uutta topiccia vääntää joten kysytään tässä. Eli onko tollasesta GAZin säädettävästä alustasta kellään miään kokemuksia ? Ja tarviiko hirveesti modailla että menee farkkusierraan ? jollain ainakin jossain oli normi sedani sierrassa nää. Tästä siis kysymys http://www.ebay.com/itm/Ford-Sierra-Cos ... 5ae665b1cc
Avatar
TheJuippi
Viestit: 408
Liittynyt: 08 Kesä 2011 20:30
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja TheJuippi »

Eikö tuo ainaki normi sierraan sovi toi 2wd cossun satsi, etupäästä varmaan farkkuunki, takapäästä en sitte tiedä....
rojekti: 90' Ford Sierra 2.0i DOHC -> RS2300
ig: sierrars2300_project
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: SIERRAAN MADALLUSTA?!?!

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mulla on viime kesältä kokemuksia GAZ goldista. Hyvä setti, ero on pikkuista vajaa valovuosi noihin väsyneisiin Koni sportteihin.

Ehdottamasi sarja käy vain 2wd farkkuun eteen. Minun tietääkseni farkussa on takana iskari erilainen kuin luisuperässä ja sedanissa.

Tuota voisi yrittää tehdä itse coilover -tsi sarjalla (ks. Oheinen linkki) jostain säädettävästä iskarista. Kilautus vaikka rally-raceen voisi olla paikallaan. :wink:

viewtopic.php?f=10&t=24427&start=25
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin