Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Kävin tuossa viikolopun piristyksesi vaihtamassa Mondeoon oikeanpuolen uloimman vetarin suojakumin. Kaikki meni oikein hyvin kunhan alapallon sai irti jonka jälkeen läpivedettävä kumikin meni helposti paikalle, kaikki takas kiinni ja kovaa ajoa!
Ajossa sitten huomasin jännän ilmiön, kun painaa kaasu kunnolla niin auto "tärisee" selvästi sieltä oikealta puolelta eli vetarissa jotain häikkää ihan kuin epätasapainossa!? Samalla kuuluu tiheämpi "jurina", taas kun ajaa tasanopeutta niin ei mitään ainoastaan kaasua painaessa.
Ajelin rauhallisesti ja ennen koti pihaa jouduin tekemään pari tiukkaa käännöstä edestakas niin ihan kuin tärinä ois loppunut, ehkä ihan hitusen vielä täristää, mutta kerokaa mulle mikä ton aiheutaa? Vetari oli koko ajan kiinni autossa, niveliä ei otettu irti vaan kumi vedettiin sen yli, pultit katoin kahteen kertaan ja napamutteri on sitten ihan oikeasti vedetty kiinni... Ei ymmärrä...
Joskus kun autoa on madaltanut niin se on täristänyt kun vetarien kulma on muuttunut, mutta nyt autoa ei madallettu! Tärinä on vaan juurikin samanlaista...
Ajossa sitten huomasin jännän ilmiön, kun painaa kaasu kunnolla niin auto "tärisee" selvästi sieltä oikealta puolelta eli vetarissa jotain häikkää ihan kuin epätasapainossa!? Samalla kuuluu tiheämpi "jurina", taas kun ajaa tasanopeutta niin ei mitään ainoastaan kaasua painaessa.
Ajelin rauhallisesti ja ennen koti pihaa jouduin tekemään pari tiukkaa käännöstä edestakas niin ihan kuin tärinä ois loppunut, ehkä ihan hitusen vielä täristää, mutta kerokaa mulle mikä ton aiheutaa? Vetari oli koko ajan kiinni autossa, niveliä ei otettu irti vaan kumi vedettiin sen yli, pultit katoin kahteen kertaan ja napamutteri on sitten ihan oikeasti vedetty kiinni... Ei ymmärrä...
Joskus kun autoa on madaltanut niin se on täristänyt kun vetarien kulma on muuttunut, mutta nyt autoa ei madallettu! Tärinä on vaan juurikin samanlaista...
Viimeksi muokannut hluukkonen, 17 Helmi 2012 08:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Mondeo Mk3 Vetari?!
Villi veikkaus: Iskit uuden suojakumin sisään reilusti rasvaa ja nyt niveltä vähän ahdistaa, kun
se puristelee tuota kylmää rasvamälliä sisuksiinsa... 8)
se puristelee tuota kylmää rasvamälliä sisuksiinsa... 8)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari?!
Hyvä veikkaus, mutta kun se tärinä oli heti alusta lähtien jolloin rasva oli vielä lämmintä ja sitä rasvaa lisäsäin todella vähän sillä vanha suojakumi oli niin vähän rikki etten edes löytänyt koko halkeamaa ja mitä ulos oli tullut niin ei edes ollut roiskinut rasvaa mihinkään...
Pitää käydä tänään ajamassa, kun se tuntu loppuvan koko tärinä, mutta voiko se vetari jäädä jotenki väärään "kulmaan"? Yritin eka helpointa että otin vain raidetangonpään irti ja sit naputtelin kevyesti vetaria sisään päin, mutta ei se ulos mahtunut millään tulla! Sitten otin alapallon irti niin johan mahtui helposti tulemaan ulos. Se tuossa apumiehen puolella on ärsyttävää kun se vetari tulee vaihdelaatikosta kokonaan pois ihan vetämällä, mutta ei tätä kyllä päässyt tapahtumaan kun sieltähän tulis öljytki ulos, mutta kun vedän napamutterin kiinni niin senhän pitäis vetää vetari samaan paikkaan missä se oli ennen irroittamista? Mikäs sen momentti muuten on?
Hassua kun ei ole koskaan tullut eteen mitään vastaavaa... 8
Pitää käydä tänään ajamassa, kun se tuntu loppuvan koko tärinä, mutta voiko se vetari jäädä jotenki väärään "kulmaan"? Yritin eka helpointa että otin vain raidetangonpään irti ja sit naputtelin kevyesti vetaria sisään päin, mutta ei se ulos mahtunut millään tulla! Sitten otin alapallon irti niin johan mahtui helposti tulemaan ulos. Se tuossa apumiehen puolella on ärsyttävää kun se vetari tulee vaihdelaatikosta kokonaan pois ihan vetämällä, mutta ei tätä kyllä päässyt tapahtumaan kun sieltähän tulis öljytki ulos, mutta kun vedän napamutterin kiinni niin senhän pitäis vetää vetari samaan paikkaan missä se oli ennen irroittamista? Mikäs sen momentti muuten on?
Hassua kun ei ole koskaan tullut eteen mitään vastaavaa... 8
Re: Mondeo Mk3 Vetari?!
Voi olla että tietoisesti seuraat nyt sitä vetaria hieman tarkemmin kuin ennen ja on voinnut täristää aikaisemminkin jota ei ole pannut merkille. Saahan siihen motonetista uuden koko akselin 120e ja vaihdossa öljyineen päivineen ei kauaa mene.
Menikö alapallo paikoilleen kunnolla tunkin kanssa,siihen voi jäädä välys jos huonosti kiinni.
Menikö alapallo paikoilleen kunnolla tunkin kanssa,siihen voi jäädä välys jos huonosti kiinni.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari?!
Kyllä se alapallo on kunnolla kiinni ja eihän se pultti menis edes paikoilleen ellei se "tappi" ole kokonaan pohjassa...
Kävin tuossa ajamassa ja tosiaan tuntuu siltä että se vatkais sivusuunnassa, pitää huomenna töissä ottaa rengas irti niin näkee paremmin mitä se on syönnyt...
Kävin tuossa ajamassa ja tosiaan tuntuu siltä että se vatkais sivusuunnassa, pitää huomenna töissä ottaa rengas irti niin näkee paremmin mitä se on syönnyt...
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
****KIIRE****
Nyt on ongelma se että vetari on pakko ostaa uusi, mutta mites onko siellä jotain tukilaakeria??? Motonetistä sitä ei tule mukaan (17-4837), Automaa sanoi hinnaksi 120€! ( EN OSTA!) ja AD ei edes löytänyt koko laakeria!?
Toinen kyssäri, onko nyt oikeasti niin että tämä apumiehen puoleinen vetari eli oikea puoli on lyhyempi kuin kuskinpuoli, vasen siis???
Kiitos!
Nyt on ongelma se että vetari on pakko ostaa uusi, mutta mites onko siellä jotain tukilaakeria??? Motonetistä sitä ei tule mukaan (17-4837), Automaa sanoi hinnaksi 120€! ( EN OSTA!) ja AD ei edes löytänyt koko laakeria!?
Toinen kyssäri, onko nyt oikeasti niin että tämä apumiehen puoleinen vetari eli oikea puoli on lyhyempi kuin kuskinpuoli, vasen siis???
Kiitos!
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Apumiehen puoleiselle vetoakselille on tukilaakeri erikseen. On oma osansa eikä saa motonetistä.
Eli Apumiehen puoleinen vetoakselipaketti on se pidempi ja helpompi irroittaa vaihteiston päädystä.
Eli Apumiehen puoleinen vetoakselipaketti on se pidempi ja helpompi irroittaa vaihteiston päädystä.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Joo ei saa sitä laakeria mistään, pitää vaan kärsiä se ylimääräinen 100€, mutta kyllä kaikki kirjat väittää että apumiehen puoleinen on lyhyempi, niinku motonetin sivuillakin sanotaan...traasbet kirjoitti:Apumiehen puoleiselle vetoakselille on tukilaakeri erikseen. On oma osansa eikä saa motonetistä.
Eli Apumiehen puoleinen vetoakselipaketti on se pidempi ja helpompi irroittaa vaihteiston päädystä.
Tossa kun katoin sitä vetaria minkä motonetistä sain niin samalta se ainakin näyttää mikä autossa on...
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Siinä mielessä se tarvikevetari on parempi kun ne nivelen rasvakupit eivät ole sellaset syväuraiset, pysyy suojakumi paremmin paikoillaan kun on täysin pyöreä. Mulla toimi 2-koppaisessa mondeossa hyvin ja toimii edelleen. Enkä usko että sitä tukilaakeria tarvii vaihtaa mutta epäonnistumisen minimoimiseksi ei toi 120euroa kummonen summa ole ja eipähän tarvi varmasti sille puolelle kontata enään sen jälkeen 8)
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Kyllä se laakeri sinne on pakko laittaa, ei saa mieli muuten rauhaa...traasbet kirjoitti:Siinä mielessä se tarvikevetari on parempi kun ne nivelen rasvakupit eivät ole sellaset syväuraiset, pysyy suojakumi paremmin paikoillaan kun on täysin pyöreä. Mulla toimi 2-koppaisessa mondeossa hyvin ja toimii edelleen. Enkä usko että sitä tukilaakeria tarvii vaihtaa mutta epäonnistumisen minimoimiseksi ei toi 120euroa kummonen summa ole ja eipähän tarvi varmasti sille puolelle kontata enään sen jälkeen 8)
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Tukilaakerin varaosanumero on Ford 4106404, jos haluat vielä netistä etsiä.
Pitäisi löytyä esim. SWAG SW50921007 tai FEBI 21007. Nuo hintaluokassa 70-80 €.
Pitäisi löytyä esim. SWAG SW50921007 tai FEBI 21007. Nuo hintaluokassa 70-80 €.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Kiitos infosta, mutta tuo 120€ osa on jo hankittu ja auto menee jo huomenna korjaamolle vetarin vaihtoon...yritäedes kirjoitti:Tukilaakerin varaosanumero on Ford 4106404, jos haluat vielä netistä etsiä.
Pitäisi löytyä esim. SWAG SW50921007 tai FEBI 21007. Nuo hintaluokassa 70-80 €.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Nyt on mondeo taas kunnossa ja vapinat kadonnut! 8)
Vetarin sisempi nivel oli hajonnut ja tukilaakeri myös aivan loppu...
Loppusumma oli, vetari 120€, laakeri 120€, työ 114€, ihanan kallista!
Sain vanhan vetarin mukaan niin pitää joku päivä purkaa ja kattoa mika on menny rikki...
Se mitä ihmettelen suuresti niin aamulla ei ravistanut yhtään vaikka kuinka vedätti ja yritti? Olisikohan pakkanen jäykistänyt paikkoja senverran!?
Vetarin sisempi nivel oli hajonnut ja tukilaakeri myös aivan loppu...
Loppusumma oli, vetari 120€, laakeri 120€, työ 114€, ihanan kallista!
Sain vanhan vetarin mukaan niin pitää joku päivä purkaa ja kattoa mika on menny rikki...
Se mitä ihmettelen suuresti niin aamulla ei ravistanut yhtään vaikka kuinka vedätti ja yritti? Olisikohan pakkanen jäykistänyt paikkoja senverran!?
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo Mk3 Vetari ONGELMA KIIRE!?
Eipä siellä sen kummempaa ollut kuin yksi rulla tullut pois paikoiltaan!
Ihmekkös tuo että hieman vapisi!
Ihmekkös tuo että hieman vapisi!
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Nyt tartteis kiireesti apua vetarien vaihtoon
mm. miten lukita vetari että saa mutterin auki/kiinni?!
Onko muuta huomioitavaa vaihdossa? Öljyt pitää varmaan ottaa pois ennen kun kuskin puolelta vetarin irroittaa laatikosta.
Kävin juuri ostamassa uudet vetarit kun täristää niin prkleesti olipa veto päällä tai ei, myös helvmoista pompotusta harrastaa.... pitkä aikainen oire jo siis..
Auto ilmassa renkaita pyörittämällä molemmat vetarit vispaa eli ei tod pyöri suorassa.
Auto just katsastettu että ei ainakaan pitäis puslat yms olla väljät, vetareita tuskin katsoivat kun ei mitn sanonu?
Uudet renkaat alla tasapainotettuna, joten niissäkään ei vikaa.
Joten luultavasti **% varmuudellla nämä vetarit ovat syypää tähän trrrrrrrpomppomp juttuun..?
Nopeita vastauksia kiitosssS!
ps. eipä ketuta sit yhtään.. rahaa menny autoon jo ihan mukavasti ja eiköhän se joku uus oire taas pian ilmeenny.
mm. miten lukita vetari että saa mutterin auki/kiinni?!
Onko muuta huomioitavaa vaihdossa? Öljyt pitää varmaan ottaa pois ennen kun kuskin puolelta vetarin irroittaa laatikosta.
Kävin juuri ostamassa uudet vetarit kun täristää niin prkleesti olipa veto päällä tai ei, myös helvmoista pompotusta harrastaa.... pitkä aikainen oire jo siis..
Auto ilmassa renkaita pyörittämällä molemmat vetarit vispaa eli ei tod pyöri suorassa.
Auto just katsastettu että ei ainakaan pitäis puslat yms olla väljät, vetareita tuskin katsoivat kun ei mitn sanonu?
Uudet renkaat alla tasapainotettuna, joten niissäkään ei vikaa.
Joten luultavasti **% varmuudellla nämä vetarit ovat syypää tähän trrrrrrrpomppomp juttuun..?
Nopeita vastauksia kiitosssS!
ps. eipä ketuta sit yhtään.. rahaa menny autoon jo ihan mukavasti ja eiköhän se joku uus oire taas pian ilmeenny.
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
tuttua mondeon omistajille, rahaa palaa! Välillä tuntuu vitsiltä tää kolmoskoppanen verrattuna esim. kakkoseen.
Noh, napamutterin saat löysättyä auton ollessa maassa ennen tunkkausta. Ja jos tunkin kanssa vaihdat ei sitä öljyä tule sieltä kuin desi ulos,auto kallellaan nääs. kannattaa ehkä hakea liukuvasara jotta saat vetarin nykästyä kuskinpuolelta veke,varo rikkomasta samalla stefaa. lähtee kyllä esim.rengasraudalla mutta ahdasta on. Alapallot voi olla tiukassa,malttia.
Noh, napamutterin saat löysättyä auton ollessa maassa ennen tunkkausta. Ja jos tunkin kanssa vaihdat ei sitä öljyä tule sieltä kuin desi ulos,auto kallellaan nääs. kannattaa ehkä hakea liukuvasara jotta saat vetarin nykästyä kuskinpuolelta veke,varo rikkomasta samalla stefaa. lähtee kyllä esim.rengasraudalla mutta ahdasta on. Alapallot voi olla tiukassa,malttia.
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Kuskin puolelle tuli jo vaihdettua.. Alapallo todellakin oli jumissa.
Huomenna toinen vetari vaihtaa (joka pitäis olla helpompi kuin kuskinpuoli?) ja sit jännä kakka lähteä ajamaan.
Pitää vielä käydä pidempi 32mm hylsy kun mutterit on erilaiset ja menee syvemmälle.
Ei muuten ollu tiukassa napa mutteri kun luulin että saa käyttää voimaa kunnolla.
Mites se kiristys, miten kireelle uskaltaa laittaa?
Huomenna toinen vetari vaihtaa (joka pitäis olla helpompi kuin kuskinpuoli?) ja sit jännä kakka lähteä ajamaan.
Pitää vielä käydä pidempi 32mm hylsy kun mutterit on erilaiset ja menee syvemmälle.
Ei muuten ollu tiukassa napa mutteri kun luulin että saa käyttää voimaa kunnolla.
Mites se kiristys, miten kireelle uskaltaa laittaa?
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Niin kireälle kuin ikinä vain saat, itse pamputan pulttipyssyllä menemään tovin.||Nixu|| kirjoitti:Kuskin puolelle tuli jo vaihdettua.. Alapallo todellakin oli jumissa.
Huomenna toinen vetari vaihtaa (joka pitäis olla helpompi kuin kuskinpuoli?) ja sit jännä kakka lähteä ajamaan.
Pitää vielä käydä pidempi 32mm hylsy kun mutterit on erilaiset ja menee syvemmälle.
Ei muuten ollu tiukassa napa mutteri kun luulin että saa käyttää voimaa kunnolla.
Mites se kiristys, miten kireelle uskaltaa laittaa?
Momentti on 290Nm.
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Ei sitä kannata hampaat irvessä vääntää. puolenmetri jatkovarrella ja silleen "kireälle" 8)
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Semmosella metrin pituisella tuli väännettyä koko painolla, pysyy jos pysyy.
Pitkään (ehkä jopa tunnin) taas tappelin alapallon kanssa kunnes tajusin rautakangen ottaa esille niin ei enää pitkään menny. Eli pyörän navasta alapallo lähtee vaikeasti vaikka pitkän matkaa se ulos sieltä tuleekin mukisematta.
Ihan pieni tärinä vielä, mutta ei läheskään niin paha ja jarruttaessakaan ei enää niin voimakasta tärinää.
Sit alkoikin takapäästä kolina, kaipa se koiranluu..
Pitkään (ehkä jopa tunnin) taas tappelin alapallon kanssa kunnes tajusin rautakangen ottaa esille niin ei enää pitkään menny. Eli pyörän navasta alapallo lähtee vaikeasti vaikka pitkän matkaa se ulos sieltä tuleekin mukisematta.
Ihan pieni tärinä vielä, mutta ei läheskään niin paha ja jarruttaessakaan ei enää niin voimakasta tärinää.
Sit alkoikin takapäästä kolina, kaipa se koiranluu..
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Alapallo yleensä kääntyy hieman vinottain jolloin se ei meinaa lähteä irti. Auttaa kun kopauttaa napaan ja samalla painaa alatukivartta alaspäin.||Nixu|| kirjoitti:Semmosella metrin pituisella tuli väännettyä koko painolla, pysyy jos pysyy.
Pitkään (ehkä jopa tunnin) taas tappelin alapallon kanssa kunnes tajusin rautakangen ottaa esille niin ei enää pitkään menny. Eli pyörän navasta alapallo lähtee vaikeasti vaikka pitkän matkaa se ulos sieltä tuleekin mukisematta.
Ihan pieni tärinä vielä, mutta ei läheskään niin paha ja jarruttaessakaan ei enää niin voimakasta tärinää.
Sit alkoikin takapäästä kolina, kaipa se koiranluu..
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Itellä ei kyllä tunnu riittävän pelkkä napautus napaan. Alapallon "tappi" kääntyy ihan vituralleen kun yrittää vääntää alatukivartta irti navasta. Konstiksi löysin tunkin ja kuormaliinan.
kuormaliina runkopalkkien takaa vetämään napaa autoon päin ja tunkilla sitten napaa jarrulevystä ylöspäin. Sitten tappi tulee suoraan pois reijästä. 8)
kuormaliina runkopalkkien takaa vetämään napaa autoon päin ja tunkilla sitten napaa jarrulevystä ylöspäin. Sitten tappi tulee suoraan pois reijästä. 8)
mondeo sportback -01
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Miks sä alapallon irroitat vetarin vaihdossa? Vai tarkoititko raidetangon päätä?
EDIT. Ohjetta nopeutettu :
Vetarin vaihto helpointa ku auton ollessa maassa löysää napapultin (jos tiukassa auto tulille ja joku painamaan jarrua/jollakin jarrupoljin pohjaan) ja reilulla metrin jatkovarrella vääntää auki.
-Auto ylös ja rengas irti.
-Napapultti pois. (32mm hylsy vähintään 1/2" päällä)
-Iskarista irti koiranluu(saattaa onnistua myös ollessa paikallaan, mutta itse en ainakaan halunnut sitä niveltä väännellä epämääräisiin asentoihin)
-Raidetangon pää irti.
-Alatukivarren etumainen pultti irti. (olikohan 15mm hylsy tai lenkki)
Sit vetari voi paukuttaa navasta irti esim vasaralla käyttäen välissä puupalaa.
Irroittamiseen menee aikaa alta reilusti alle 30 min siitä ku auton ajaa parkkiin(ilman että pitää minkäänlaista kiirettä).
Vaikeinta hommassa on saada vetari irti laatikosta(kuskinpuolella). Mutta se lähtee sieltä ihan hyvin kun sopivasta välistä hakkaa kiilaa sinne vetarin ja laatikon väliin.
EDIT. Ohjetta nopeutettu :
Vetarin vaihto helpointa ku auton ollessa maassa löysää napapultin (jos tiukassa auto tulille ja joku painamaan jarrua/jollakin jarrupoljin pohjaan) ja reilulla metrin jatkovarrella vääntää auki.
-Auto ylös ja rengas irti.
-Napapultti pois. (32mm hylsy vähintään 1/2" päällä)
-Iskarista irti koiranluu(saattaa onnistua myös ollessa paikallaan, mutta itse en ainakaan halunnut sitä niveltä väännellä epämääräisiin asentoihin)
-Raidetangon pää irti.
-Alatukivarren etumainen pultti irti. (olikohan 15mm hylsy tai lenkki)
Sit vetari voi paukuttaa navasta irti esim vasaralla käyttäen välissä puupalaa.
Irroittamiseen menee aikaa alta reilusti alle 30 min siitä ku auton ajaa parkkiin(ilman että pitää minkäänlaista kiirettä).
Vaikeinta hommassa on saada vetari irti laatikosta(kuskinpuolella). Mutta se lähtee sieltä ihan hyvin kun sopivasta välistä hakkaa kiilaa sinne vetarin ja laatikon väliin.
Viimeksi muokannut IziO, 11 Maalis 2013 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Miks purkaa noin paljon, jos alapallon irrottamisella saa saman tuloksen aikaan?IziO kirjoitti:Miks sä alapallon irroitat vetarin vaihdossa? Vai tarkoititko raidetangon päätä?
Vetarin vaihto helpointa ku auton ollessa maassa löysää napapultin. Konehuoneesta löysää iskarin yläpään ne 3pulttia (muttei aukaise kokonaan)
Auto ylös ja rengas irti.
Napapultti pois.
Iskarista irti koiranluu ja jarruletku.
Raidetangon pää irti.
Alatuki varren etumainen pultti irti ja takimaista voi vähän löysätä.
Sit iskarin saakin helposti pois. Navasta voi hakata irti esim vasaralla käyttäen välissä puupalaa.
Irroittamiseen menee aikaa alta 30 min siitä ku auton ajaa parkkiin. Vaikeinta hommassa on saada vetari irti laatikosta. Mutta se lähtee sieltä ihan hyvin kun sopivasta välistä hakkaa kiilaa sinne vetarin ja laatikon väliin.
Re: Mondeo Mk3 Vetari ongelma selvinnyt!
Monelle tuntuu alapallo tuottavan vaikeuksia ja yhtä nopeasti ne muut tekee kuin pelkän alapallon irroittaa (ja ne muut on paljon helpompi laittaa takaisin).
Sitä paitsi jos nopeasti pitäs tehdä, niin siitä ku auton ajan parkkiin olis vetari irroitus valmis n.5minuutissa. Eli tuskin paljoa nopeammin ensimmäistä kertaa 300tkm ajetusta autosta alapalloa irroittaisit? Ja silti sun pitäs irroittaa muutakin, jos vetarin meinaisit irroittaa.
Ainakin mulla jos ei jarruletkuja ja abs piuhaa ota iskarista irti on vaarassa että ne kokee kovia ku iskarin tolppaa vetää riittävän kauas et vetarin saa ulos, toki vanhaa vetari ei tarvitse sääliä, mut uuden vetarin sisentä niveltä ei saisi yli 18 asteen kulmaan kääntää..
Mut tyylejä on useita ja laitoin tuon omani, koska ||Nixu|| valitti et kesti pitkään saada alapallo irti. Joten kerroin vaihtoehtoisen keinon.
Sitä paitsi jos nopeasti pitäs tehdä, niin siitä ku auton ajan parkkiin olis vetari irroitus valmis n.5minuutissa. Eli tuskin paljoa nopeammin ensimmäistä kertaa 300tkm ajetusta autosta alapalloa irroittaisit? Ja silti sun pitäs irroittaa muutakin, jos vetarin meinaisit irroittaa.
Ainakin mulla jos ei jarruletkuja ja abs piuhaa ota iskarista irti on vaarassa että ne kokee kovia ku iskarin tolppaa vetää riittävän kauas et vetarin saa ulos, toki vanhaa vetari ei tarvitse sääliä, mut uuden vetarin sisentä niveltä ei saisi yli 18 asteen kulmaan kääntää..
Mut tyylejä on useita ja laitoin tuon omani, koska ||Nixu|| valitti et kesti pitkään saada alapallo irti. Joten kerroin vaihtoehtoisen keinon.
Mondeo Ghia X (MK3)