Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Tuossa noita rotteloita kolvannu.. Osaako kukaan kertoo miks noi 5/6 ekkerit on niin ihanan lahoja. Etenkin takapalkit sieltä taka-akselin tienoilta..Monesti oikeen hirvittää kattoo nittä taka-akselin etukiinnityksiä.. Ite jos olisin olllu "inssi", olis tullu ajokieltoo.. Sit taas mk4 ekkerit/orkut on melko ruosteettomia noihin verrattuna..
Tessu
Viestit: 1749
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No kaverilla on noita Escojakin lepikoissa ollu ja se taas väittää että mk3 on terveempi kun mk4? no itellä on mk4 ja ei tuo ole paha TOSIN alustaa onkin massattu MUTTA se takapalkki on pahapaikka,sinne kun en perskules uutuuttaan oasnnu massaa ajaa ja kontista löi ruosteen läpi mutta onneks vaan sieltä!
Mun mielestä enemmän vaikuttaa auton ruostumiseen just se että onko sitä koskaan massattu ja millasissa olosuhteissa sitä on käytetty,paljon suolatuilla teillä on pahempi kuin taas jollain maaseudun syrjäkylillä vähän ajoa.
Itse ostin tuon Escon kun se oli 3v vanha ja VOI JESSUS mikä oli pohjanäkymät! tutulla korjaajalla kun katottiin pohjaa niin se sano että ÄKKIÄ maalia ja massa tänne muuten ei oo pohjasta tietookaan!
Ja niin kun tein on auto vieläkin ajokelpoinen,kilsoja on vähän mutta se suolan pirulainen kyllä Suomessa syö!
Muistan niitä aikoja kun jopa KIELSIVÄT ettei autoa saa massata tai takuu ei ole voimassa,oli joku muovikalvo pohjassa,niin oli isäukon Sierrassakin ja senauton pelastus oli vähäinen ajo,kerran näytin pohjaa isäukolle ja oli jo ruoste alkanu edetä niin se sano että ei siinä muu auta kun maalata ja massata!
Niimpä on sekin auto säilyny näihinpäiviin,no kaikilla ei ole mahdollisúutta itse autoja fiksata mutta jos vaan vähänkin voi tehdä niin sekin auttaa,pitäis vaan tehdä jo uutena kaikki nuo jutut mutta moniko nykyisinkin enää tettää??
Mitempä käy sinkityn korin JOS sitä joutuu hitsillä korjailemaan?sinkkihän palaa pois,taitaa sen jälkeen ruostekkin iskeä?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Tessu kirjoitti: Mitempä käy sinkityn korin JOS sitä joutuu hitsillä korjailemaan?sinkkihän palaa pois,taitaa sen jälkeen ruostekkin iskeä?
no hyvä pohjatyö+suojaus on kaiken a ja o, sinkitty tai ei. Ei ruostu kun tekee hyvin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Tähän väliin,jotta ruostehommia EI massata, vaan laitetaan imeytyvä ohut kotelosuoja.. Ja jatketaan,jotta Mk5+6 ekkerit ei ole sinkattuja. Korjauspellit sit taas on..
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kotelosuoja ? Eikö happo/epoksi + pohjamaali + pintaväri + jokin kunnon massa ole parempi ?

Mihin se sun kotelosuoja imeytyy, pelliinkö ?
Ne korjauspellit mätänee hitsaussauman kohdalta joka tapauksessa jos niitä ei suojata.

En siis ole mikään jumala, en tiedä vastausta joten kysyn.
Toisekseen, klokkerholmin pellitkö on sinkattuja ? Sellasta paskaa ne on istuvuudelta sekä ulkonäöltä, että pakko niitä on hakata muotoonsa 3 kilon lekalla ja perään muutama ripaus kittiä.
Sinne meni se kuvitusmaailmassa oleva sinkki.
GeeTee
Viestit: 157
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:02

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja GeeTee »

Pintapuoli tietenkin maalataan ihan normaalisti, kotelosuoja laitetaan sinne sisäpuolelle..
Ja kyllä nuo on ihan hakkaamatta ja kittaamatta saanu nätiks..
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja emax »

GeeTee kirjoitti:Tuossa noita rotteloita kolvannu.. Osaako kukaan kertoo miks noi 5/6 ekkerit on niin ihanan lahoja. Etenkin takapalkit sieltä taka-akselin tienoilta..Monesti oikeen hirvittää kattoo nittä taka-akselin etukiinnityksiä.. Ite jos olisin olllu "inssi", olis tullu ajokieltoo.. Sit taas mk4 ekkerit/orkut on melko ruosteettomia noihin verrattuna..
http://www.tectyl.fi/uploads/87dgjcw93qbduae.pdf

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden
rahasto SITRA rahoitti 70-luvulla tutki-
muksen, jossa todettiin, että autojen
ennenaikainen ruostuminen aiheut-
ti kansantaloudelle miljardiluokan va-
hingot. Niinpä perustetun ajoneuvo-
jen ikätoimikunnan esityksestä vuon-
na 1981 uudistettuun tieliikennelakiin
tuli määräys, jossa sanottiin, että ajo-
neuvon kori on hyväksyttävällä tavalla
suojattava syöpymistä vastaan.

Säännös tehtiin ajatellen maahan-
tuontivaiheessa tehtävää suojakäsit-
telyä. Se osoittautui hankalaksi, kun
valmistajat alkoivat suojata autoja jo
tehtaalla, ja maahantuojat vaativat –
sinänsä järkevästi – kulujen välttämi-
seksi näiden käsittelyjen hyväksymis-
tä lain tarkoittamaksi suojaukseksi.

Viranomaiset vesittivät säännöksen
vuonna 1986. Tuolloin säädettiin, et-
tä suojaus on riittävä, jos valmistaja
on antanut korille vähintään kuuden
vuoden puhkiruostumattomuus-
takuun. Näitä takuita myönnettiin pe-
rin heppoisin perustein, mutta kuuden
vuoden aikana toki vaurioita ilmenikin
perin vähän.

ETA-sopimukseen liittynyt ajoneu-
vosäädösten harmonisointi poisti lais-
ta ruosteenestopykälän lopullisesti,
sillä se poikkesi muiden maiden vaa-
timuksista
Valitettavasti ruostuminen ei pois-
tunut, vaikka pakkosuojaus poistet-
tiinkin.
Olisko tuossa syy..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Noi mk5-6-7 escortit syö ainakin helmojen kotelon rakenne, sekä runkoaisojen kolminkertainen pelti, jonne ei joka väliin saa kotelosuojaa vaikka kuinka yrittäis!
Eli vaikka tollasta escortia kuinka koittais pitää, niin stena sitä kutsuu jossain vaiheessa kuitenkin, sähkövikojenkin takia :wink:

mk3 ja mk4 taas on aika hyviä ikäisekseen kun vertaa muihinkin merkkeihin, hyviä on edelleen olemassa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Meiä herralla (Escort -88) oli vähän ruostevikaa takakaaressa ja vänkärinpuolen helmassa sekä sisälokasuojan sisällä että ulkona. Mutta muuten ei ruostetta löytyny. Liekkö sitten niin hyvin pidetty auto. Mielenkiinnolla ootan seuraavaa kertaa kun nosturille menee että onko pesun jälkee ilmenny reikiä tms.
Tessu
Viestit: 1749
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ruostepeikko Mk3&4 Escort vs. Mk5/6

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ainakin vanhempiin vermeisiin kun liruttaa öljyt koteloihin niin eipä mätäne minnekkään,mutta kukaan ei vaan halua tehdä semmosta enää nykysin kun ei olemitään takuita sille kellään, on vain omat kokemukset! ja eipä monella ole paikkaakaan tehdä.
Itte olen aina kaikki öljynny/massannu ja onhan nuo kestäny.
JA totta on tuokin että kyllä se aika sitten hoitaa loput ja romuttamo kutsuu enemmin tai myöhemmin jos vaan tiellä ajettu on
Vastaa Viestiin