Termostaattiko rikki?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pali2
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2012 14:35

Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja pali2 »

Moron,

mitkähän mahtaa olla tuollaisen 03-mallisen Mondeon 1.8 normaalit käyntilämpötilat maantieajossa ja kauanko teillä kestää tällaisilla nollan tienoilla olevilla lämpötiloilla ne saavuttaa? Itsellä ei nyt nouse millään yli 70 asteen ja 10 kilsan ajo ei oikein riitä vielä niitä sinne nostamaan. Sisällekkään ei oikein kuumaa tahdo saada.

Viat alkoi siitä kun paisuntasäiliö alkoi vuotaan ja sen vaihdon yhteydessä vaihdoin sitten nesteetikin kun oli tullut vettä sinne lisäiltyä. Tein sen jälkeen fordin oppaan mukaan "ilmauksen" tai muun vastaavan, jossa konetta kierrätettiin 2500 r/min 8 minuuttia ja nostettiin kierroksia hetkeks ja taas sen jälkeen 2500 jotain minuutteja jne... Kaveri seuraili nesteitä ja puristeli letkuja ja itse poljin kaasua ja kattelin lämpöjä (OBDII-lukija +Torque). Lämmöt nousi korkeimmillaan 107 asteeseen jonka jälkeen putos aina 100 asteeseen ja taas nousi hitaasti 107:ään. Eli tossa vaiheessa termostaatti ilmeisesti aina aukes kokonaan. Tuosta sitten jokusen tunnin kuluttua lähdin autolla liikenteeseen ja pidin vielä Torquen päällä, niin 10 kilsan ajossa ei lämmöt noussut kun 70 asteeseen (ulkona +7). Nyt pidin viikko sitten 100 kilsan matkalla torquen päällä niin ei ne lämmöt 70 korkeammalle noussut silloinkaan.

Eli oisko se termostaatti nyt sit suuttunut kun se pakotettiin pari kertaa aukeamaan ääriasentoonsa? Vai tulisko jotain muuta mieleen? On vissiin v-mäinen vaihdettava ja hintaakin kai pikkaisen niin ei viittis turhaan vaihdella. Ja oliko se niin että noista motonetin termareista ei oo kauhean hyviä kokemuksia? Niin ja nesteet on ainakin pysynyt puhtaan näköisenä tässä muutaman viikon ajojen aikana eikä mitään käyntihäiriöitä oo ilmaantunut. Toisinaan tuntuu kyllä että lämmöt nousis nopeammin, mutta voi olla harhaluuloakin :) .
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Mitä Torquella lämpöjä katsonut niin siellä 80-90 välillä ne pyörii, kesällä enemmän... Lämmöt nousee auton mittarin mukaan siihen normaaliin muutaman minuutin ajolla...

Voin tänään töistä lähtiessäni hieman kattoa tarkemmin...
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Siinä kohtaan kun päästiin 107°C niin alkoiko kenties tuuletin pyörimään? Tossa mk3 1.8/2.0 on termostaatti, joka aukeaa muistaakseni vasta 98°C. Tuuletin tais pyörähtää käyntiin 102°C. Eli siinä mielessä kaikki on ja noi lukemat on ihan normaaleja.

Se, että sisälle ei tuu lämmintä viittais vähän, että siellä on ilmaa vieläkin tai sitten vesipumppu vetelee viimesiään (tuskimpa). Fordin, kuten muidenkin nykyaikaisten autojen ilmaushan on aivan järjettömän yksinkertainen, eikä sitä oikein voi pissiä mitenkään. Termostaattisi ainakin aukeaa. Vaikka se olisi jumahtanut auki pitäisi tuossa kohtaa kun nesteen lämpötila on ~100°C tulla lämmintä sisällekkin.

Kuulostais vahvasti siltä, että termostaatti on jumittunut osaksi auki ja neste pääsee kiertämään koko ajan jäähdyttimen kautta. Tuota mk3 Mondeon termostaattia on mielestäni aika paljonkin parjattua kestostaan ja hinnastaan. Vanhaa termostaattia voi tietty kokeilla elvyttää keittämällä, mutta jos se vahaelementti on kärsinyt niin ei siinä paljon muu auta kun vaihtaa.

Sen vaihtaminen ei kovin kummoinen toimenpide ole, vaikka pitääkin vähän purkaa vähän tavaraa. Suurin harmi on siinä, että nesteet valuu syliin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Imusarja irti homma on iisi tehdä,eli jos läppäremonttia tekee menee samaan syssyyn se termarikin. Siellä termarikotelon sisällä on muistaakseni muoviset korvakkeet jotka pitävät termostaattielementtiä paikoillaan.Niistä kun jompikumpi murtuu rupee varmaan valskaan elementin välistä eli auki jää.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja emax »

Niitä korvia on murtunu muutamista. Pihalle päin on myös alkanu vuotaa osassa, kuten itselläni.
Jos se 1.8 on Duratec HE niin termostaatti on elektronisesti ohjattu, ts moottorinohjaus määrää ajotavan tai kuormituksen mukaan aukeaako se 80 vai 98 astees. Tarvikemallilla on hintaa 140€:n verran :roll:

Itse vaihdoin termarin umpion reiästä.
viewtopic.php?f=10&t=37186#p198346
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
pali2
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2012 14:35

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja pali2 »

Enpäs tiiä tuosta tuulettimesta lähtikö pyörimään kun ei tullut seurattua ja tosiaankin kaveri kun hääräili konehuoneen puolella. Ja silloin kyllä sai lämmintä sisälle kun lämmöt oli siellä sadassa asteessa, saa sitä vieläkin mutta oikein kunnon kuumaa ei meinaa saada. Ja nämä ongelmat siis alkoivat vasta tuon opertaation jälkeen. Tänään taas tuollainen sadan kilsan matka ja eka 10 kilsaa 60-80 km/h niin lämmöt nousi tuossa ajassa 50 asteeseen (ulkona +2). 20 kilsaa vielä päälle (80 km/h) niin lämmöt 70 ja siitä ei enää nouse. Tuon 30 kilsaa saa lämmönsäädintä pitää kuumimmassa asennossa eikä vielä sisällä hiki virtaa. Pitänee koittaa saako ne lämmöt nousemaan vielä sillä korkealla tyhjäkäynnillä vaikka eiköhän se aika selvästi nyt se termostaatti entinen ole.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No joo, kyllä siellä eittämättä vesi kulkee eikä oo ilmaa. Termarihommiin hopihopi :)
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Mulla alle 10min kaupunki ajolla nousi lämmöt 75 asteeseen, kun Torque näytti 60astetta niin auton lämpömittari sojotti suoraan ylös ja pysyy siinä koko ajan...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja emax »

hluukkonen kirjoitti:Mulla alle 10min kaupunki ajolla nousi lämmöt 75 asteeseen, kun Torque näytti 60astetta niin auton lämpömittari sojotti suoraan ylös ja pysyy siinä koko ajan...
Joo se oma mittari on vain sellainen suuntaa antava, jos kaikki on osapuilleen ok niin se sojottaa ylöspäin. Johtunee tuosta vaihtelevasta termarin aukeamisesta..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
rykkonen
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Huhti 2011 19:42

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja rykkonen »

Omassa -02 1.8 mondeossa oli aivan samanlaisia oireita, lämpömittari nousi puoleenväliin mutta auton oma diagnostiikka näytti lämmöiksi n. 70 astetta. Lämpöä tuli hyttiin aika vaisusti
Termostaatin vaihdon jälkeen lämpö on riittänyt hyvin. Lämpömittari edelleen puolessavälissä, mutta diagnostiikka näyttää lämpöjen olevan siellä 100 asteen tietämillä.
Termostaatin hain motonetisistä ja ainakin vielä tuntuu toimivan. Vaihtoon meni aikaa vajaa pari tuntia, kun rauhassa teki.
Tossa vielä linkki termostaatin vaihto ohjeisiin
http://www.fordwiki.co.uk/index.php?tit ... eplacement
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Mittarille tuleva lämpötila tulee eri anturilta kuin tietokoneelle. Jos menet testerillä auton tietokoneeseen sisään yleensä se näyttää tuon tietokoneelle liitetyn lämpötila-anturin signaalin. Siksi tietokone voi valehdella verrattuna auton omaan mittariin.

Tietysti myös diagnoosiohjelmistoa voidaan pitää epäluotettava. Fordit ovat tunnettuja, ettei oikein mikään yleistesteri tahdo päästä sisälle ilman oikeanlaista johtoa. Joitain arvoja pääsee katsomaan, mutta tuloksia voidaan epäillä :)
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
pali2
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2012 14:35

Re: Termostaattiko rikki?

Viesti Kirjoittaja pali2 »

Päivitetään sen verran juttua että lopulta sain aikaiseksi termostaatin vaihdettua kun alkoi kelit kylmeneen :) . Nyt nousee 10 kilsan ajossa lämmöt yli 90 asteeseen (-3 ulkona). Kohtuu v-mäisessä paikassahan se oli ja reilun pari tuntia siinä sai kiroilla ja etsiä oikeita reittejä ruuveille. Ei ollut muuten tuo vanha termari ulkoisesti hajonneen näköinen niin kuin esim fordwikin ohjeessa. Kaippa siellä sitten elektroniikkapuolella joku sohlasi.
Vastaa Viestiin