Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja IziO »

Moottorin öljytilan pesun dieselillä.


-Auto tasaiselle, mutta niin että auton alle mahtuu keräysastia.
-Koneeseen n. 0.3L dieseliä öljyn sekaan.
-Auto käyntiin ja pidetään kierrokset 2000rpm 15min ajan(ei saa ajaa).
-Öljy proppu auki ja kaikki öljyt pihalle, viimeisiä tippoja myöten.
-Annetaan propun olla auki ja kaadetaan koneeseen 0.5L dieseliä, annetaan valua pois.
-Proppu kiinni ja 4.5L dieseliä koneen öljytilaan.
-Annetaan vaikuttaa ainakin 1 tunti, voi heilutella välillä autoa että öljypohjassa on liikettä.
-Proppu auki ja kaikki mitä tulee annetaan valua pois.
-Annetaan propun olla auki ja kaadetaan vähintään 0.5L halppis öljyä sisään ja annetaan valua samantien pois.
-Proppu kiinni ja halppis öljyä vähintään 4L koneeseen. Auto käyntiin ja pyöritetään tyhjäkäyntiä tai korotettua tyhjäkäyntiä 15min (ei saa ajaa).
-Proppu auki ja öljyt ulos, annetaan kaiken valua pois.
-Öljynsuodatin pois.
-Annetaan propun olla auki ja kaadetaan taas 0.5L öljyä koneeseen (tällä kertaa sitä laatuöljyä)(0.5L/ niin kauan että pois valuva öljy on saman laatuista kuin sisään kaadettavakin), annetaan kaiken valua pois.
-Uusi öljynsuodatin paikoilleen.
-Proppu kiinni ja nyt laatuöljyä mittatikun maksimiin asti.
-Annetaan hetki pyöriä tyhjäkäyntiä ennenkuin lähdetään ajelulle.
-Tarkistetaan 50-100km päästä että tikussa oleva öljy on hyvälaatuista eikä liian ohutta.

Lopputulos:
Öljytikku näyttää tältä 100km öljyn vaihdon jälkeen.

PS. Öljyä on pikkasen alta maksimin ja samanlaatuista kuin öljykanisterissa oleva :D(se vaan on niin kirkasta ettei erota) :lol:
Kuva

Kulutus laski MK3 Mondeossa seka-ajossa ja raskaalla kaasujalalla 9.1 --> 7.2/100km
Auto oli hiljainen ennen pesuakin, mutta nyt sen tyhjäkäynti ääni on niin hiljainen että sitä ei sisälle edes kuule vaikka ikkunat auki :shock:
Moottori on kierrosherkempi ja huomaa kuinka sen on paljon kevyempi pyöriä mitä aikaisemmin.
Tuli muuten jumalaton määrä paskaa sieltä öljyn dieselin mukana :o
Mondeo Ghia X (MK3)
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Voi olla hetken hurmaa :lol:

Ei sentääs, jos ois paljon ohivuotoa ei saa enään moottoria sammutettua virta-avaimesta 8)

Onkohan muuten mondeon öljypohjassa "sihti"?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Moottorin sisäpuolinen pesu on yksinkertaisinta ja turvallista suorittaa Forte-pesuaineella /-menetelmällä. On niin tehokas ja yksinkertainen operaatio, että monet automerkit ovat ottaneet tämän menetelmän huolto-ohjelmaansa.

Kyllä moottoriöljy saa muutaman tuhanne ajon jälkeen jälleen sen tumman sävynsä - valitettavasti - riippumatta pesumenetelmästä. :mrgreen:
Torque Vectoring Control
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Miä taijan pestä seuraavaks ohjaustehostimen kynsilakanpoistoaineella.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

JohnFinn kirjoitti:Moottorin sisäpuolinen pesu on yksinkertaisinta ja turvallista suorittaa Forte-pesuaineella /-menetelmällä. On niin tehokas ja yksinkertainen operaatio, että monet automerkit ovat ottaneet tämän menetelmän huolto-ohjelmaansa.

Kyllä moottoriöljy saa muutaman tuhanne ajon jälkeen jälleen sen tumman sävynsä - valitettavasti - riippumatta pesumenetelmästä. :mrgreen:
Saman asian ajaa riisseli, huomattavastin halvemmalla kuin forte.
Kyllä sillä fortellakin on saatu pahaa aikaan.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Tee-se-itse-"miehet" pakkaavat tekemään näitä virheitä niin dieselillä kuin Fortellakin. Tieto-taito asiasta pitää olla hyppysissä. :wink:
Ammattilaiset vastaavat tekemisistään. :!:

Auton korjaus ja huolto ovat siitä kummia juttuja, että kaikki (suomalaiset!) luulevat olevansa tietäjiä ja osaajia. Ja sitten kun hommat epäonnistuvat niin haukutaan Fordit - ja muutkin kulkineet - syvimpään ja kuumimpaan paikkaan ja sitten selitellään epäonnistumisia kuin piparipurkilta kiinni jäänyt. :lol:
Torque Vectoring Control
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Samallalailla se "ammattilainen" kaataa purkillisen fortea öljyn sekaan ja käyttelee sitä, kuin se tee-se-itse-mies. Jos sieltä nyt sattuu lähtemään karstaa tai muuta paskaa kiertoon ja tukkii öljykanavan. Ei siinä ammattitaidot auta.

Kyllä minä ainakin pystyn myöntämään virheeni, mutta on noissa autoissa siltikin niin naurettavia suunnittelu kukkasia että. Japanilaisissa asiat on vain tehty mahdollisiksi huollonkin kannalta.

Ranskalainen on taas oma tarinansa.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ammattitaito auttaa aina - moottorinkin sisäpesussa ( kiilloittamatta laakereita ) :wink: . Mitu-mutu on selittelyn ruumiillistuma. Ja vaikka Japani-lasit olisi päässä, niin mm. usean Toyotan valojen polttimot ovat lievästi sanottuna hankalia vaihtaa. Ja eipä taida kaikkien japsien sähköt muutenkaan olla ihan selväpiirteisiä. Em. vain esimerkkinä.
Torque Vectoring Control
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

JohnFinn kirjoitti:Ammattitaito auttaa aina - moottorinkin sisäpesussa ( kiilloittamatta laakereita ) :wink: . Mitu-mutu on selittelyn ruumiillistuma. Ja vaikka Japani-lasit olisi päässä, niin mm. usean Toyotan valojen polttimot ovat lievästi sanottuna hankalia vaihtaa. Ja eipä taida kaikkien japsien sähköt muutenkaan olla ihan selväpiirteisiä. Em. vain esimerkkinä.
Näin on. Olisi pitänyt mainita, että poikkeuksia on noissakin. Mulla ei ole minkäänmerkkiset lasit päässä, ei foorttin eikä japsien. Volvo/foortti on kyllä keksinyt hienon systeemin polttimon vaihtoon, umpion kun saa irti erittäin helpostin.

Mun osalta offtopic loppuu tähän.
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja IziO »

JohnFinn kirjoitti: Kyllä moottoriöljy saa muutaman tuhanne ajon jälkeen jälleen sen tumman sävynsä - valitettavasti - riippumatta pesumenetelmästä. :mrgreen:
Onko joku väittänyt muuta? Se kuva olis siitä syystä että: kuinka monessa autossa Forte pesun ja 100km jälkeen se öljy on yhtä puhdasta?
Päivittäin asioin useilla merkkikorjaamoilla (ei, en vie autoja niille huoltoon) joten tiedän ettei se työ ole aina sielläkään niin laadukasta (koska tiedän ns sisäpiiritietoa autojen huolloista).

Kuka muuten on puhunut että olen ""tee-se-itse" mies?

Kyllä, teen ITSE, mutta se ei ole mututuntumaan mitä teen. Eikä rahan säästösyistä, vaan koska rentoudun auton pellin alla.
Sekä kun itse teen, tiedän että se on tehty kunnolla. Samaa ei edelleenkään voi sanoa merkkikorjaamoista :roll:
Mondeo Ghia X (MK3)
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mitäs jos käyttäis sitä hyvää moottoriöljyä ja vaihtais sen ja putsarinkin ajoissa?
Jäis turhat kikkailut sikseen?
Eikös nää nykyöljyt nimenomaan JO liuota kaiken mukaansa ihan itestäänkin? niinhän ne sanoo!
Avatar
Wildchild
Viestit: 132
Liittynyt: 12 Touko 2012 20:02

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Wildchild »

Tessu kirjoitti:Mitäs jos käyttäis sitä hyvää moottoriöljyä ja vaihtais sen ja putsarinkin ajoissa?
Jäis turhat kikkailut sikseen?
Eikös nää nykyöljyt nimenomaan JO liuota kaiken mukaansa ihan itestäänkin? niinhän ne sanoo!
Jos näin olis, tätä ongelmaa ei olis. Fordin oma öljykin karstottaa taatusti kanavia.
riparei
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2012 23:00

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja riparei »

"-Annetaan vaikuttaa ainakin 1 tunti, voi heilutella välillä autoa että öljypohjassa on liikettä."

Mikäs tuohon odotusaikaan/vaikutusaikaan olisi järkevä käytännön yläraja?

Kai se olisi kuitenkin niin että jos antaa dieselin olla sisässä "minimiä" selkeästi pidemmän aikaa niin sitä paremmin liuottaa niitä asioita jotka huonolla säkällä mahdollisesti aiheuttaisivat isompaa ongelmaa liikenteeseen väärään paikkaan lähtiessään?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

riparei kirjoitti:"-Annetaan vaikuttaa ainakin 1 tunti, voi heilutella välillä autoa että öljypohjassa on liikettä."

Mikäs tuohon odotusaikaan/vaikutusaikaan olisi järkevä käytännön yläraja?

Kai se olisi kuitenkin niin että jos antaa dieselin olla sisässä "minimiä" selkeästi pidemmän aikaa niin sitä paremmin liuottaa niitä asioita jotka huonolla säkällä mahdollisesti aiheuttaisivat isompaa ongelmaa liikenteeseen väärään paikkaan lähtiessään?
Sun täytyy kysyä JohnFinn:iltä, hän kun puhuu ainoastaan absoluuttisista faktoista eikä mitu-mutu-tuntumalta. Ettet vain vahingossakaan kiilloita laakereita tai tee muutakaan vauriota.

Voi elämä :lol:
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Wildchild kirjoitti: Jos näin olis, tätä ongelmaa ei olis. Fordin oma öljykin karstottaa taatusti kanavia.
No, meillä oli vielä vuosi sitten reilut 300tkm ajettu mk3 mondeo, johon oli pilkun tarkasti tehty huollot alkuperäisosin ja tarkalla vaihtovälillä 250tkm:n asti, ja itse kun jatkoin, niin vaihtelin kympin välein öljyt ja suodattimet. Ekat 5tkm pysy öljyt aina kirkkaina, sitten vasta alkoi tummumaan, eikä vienyt sitten milliäkään tikusta kympin vaihtovälillä, eikä rallattanut nostajat yhtään. Ja oli aukasematon kone, joten itse olen sitä mieltä, että jos niitä öljyjä ja putsareita vaihdellaan vaikka vähän useamminkin kuin autonvalmistaja vaatisi, niin ei tarvi mitään kikkailuja.
Vai osuko mulle vaan hyvä yksilö??
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja IziO »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Vai osuko mulle vaan hyvä yksilö??
Hyvä yksilö on täälläkin, täydellisellä huoltokirjalla 280tkm saakka, sen jälkeen itse pitänyt autoa kuin "kukkaa kämmenellä".
Ei rallattanut nostajat minullakaan, saati olisi jotain muitakaan teknisiä vikoja.
Mutta ajattelin huutoa kerralla kaiken paskan sieltä pois mitä sinne ikinä sitten on kertynytkään. Koska ei siitä taatusti mitään haittaakaan ole.
Seuraavaksi on vuorossa täydellinen jäähdytysjärjestelmän puhdistus ja huutelu (kun vain aikaa likenee edes yksi vuorokausi siihen käytettäväksi)

Ja joku kysyi kuinka pitkään ne dieselit uskaltaa siellä pitää. Tuskinpa ne sieltä mitään hajottaa vaikka viikon ne siellä antaa olla. Itselläni vain oli kiire saada auto takaisin liikenteeseen kun ei ollut enempää aikaa käytettävänä.
Mondeo Ghia X (MK3)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Koska ei siitä taatusti mitään haittaakaan ole.
Kuuluisia viimeisiä sanoja. Siitä todellakin voi olla myös haittaa. Karstaa sun muuta pas kaahan tuo irrottaa, jos se päätyy väärään paikkaan, on siitä todellakin haittaa.

Huoltokirja voi olla täydellinen, mutta jos autolla on körötelty 200tkm ja sen jälkeen lyödään koneeseen pesevät litkut, siitä ei välttämättä hyvää seuraa.

Hyvä ettei tässä tapauksessa mitään tapahtunut. Kunhan vain muistaa, ettei se ole välttämättä hyväksi.
Liian monta automaattilaatikkoakin on rikottu, kun vaihdetaan ne 200tkm ajetut ikiöljyt uusiin huuhtelematta, pas ka lähtee kiertoon.

Tuo nyt ei tähän suoranaisestin liity, mutta kerroinpa kumminkin. Siis tuo automaattilaatikko juttu.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Olenko ihan väärässä tuosta öljyn kirkkausasiasta, kun olen kuullut/luullut että öljy tummuu siksi että silloin se sitoo itseensä karstaa yms pashkaa moottorista eli mitä enempi ja nopeemmin öljy tummuu, sitä paremmin se hoitaa hommansa? Eli se että öljy pysyy kauan kirkkaana, ei olisikaan mikään hyvä merkki? Viksummat oikokoon :?:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
Wildchild
Viestit: 132
Liittynyt: 12 Touko 2012 20:02

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Wildchild »

Sehän menettää voitelukykyä melkoisesti silloin kun karstottuu. Puhdas moottori ei värjää öljyä niin nopeasti.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

tuomaz kirjoitti:Olenko ihan väärässä tuosta öljyn kirkkausasiasta, kun olen kuullut/luullut että öljy tummuu siksi että silloin se sitoo itseensä karstaa yms pashkaa moottorista eli mitä enempi ja nopeemmin öljy tummuu, sitä paremmin se hoitaa hommansa? Eli se että öljy pysyy kauan kirkkaana, ei olisikaan mikään hyvä merkki? Viksummat oikokoon :?:
Wildchild kirjoitti:Sehän menettää voitelukykyä melkoisesti silloin kun karstottuu. Puhdas moottori ei värjää öljyä niin nopeasti.
Totta, että toimiva ja hyvä öljy sitoo itseensä lika-ja nokihiukkasia ja tummuu sen seurauksena. Ja se moottorin "puhtaus" ei näy siitä kirkkaasta öljystä. Se "lika" tulee siihen öljyyn mm. palotapahtuman seurauksena lievänä ohivuotona. Yhtenä öljyn tärkeimmistä lisäaineistuksista on mm. kovien ja hiovien hiukkasten, esim. noen, "pehmytkuorrutus", jolla estetään laakeripintojen kuluminen ja kiilloittuminen. Nämä suojapinnoitetut partikkelit ovat edelleen niin pieniä, että kulkevat normaalissa öljynkierrossa, mutta eivät vaurioita rakenteita, mm. laakereita.
Kiilloittuneet laakeripinnat menettävät puolestaan kykynsä pitää öljykalvon ehjänä ja samaten laakerimetallin pintakerroksen kovahiukkasten upotuskyky heikkenee kiilloittuneella lakeripinnalla - seurauksena voimakas kuluminen.
Tuossa aiemmin esitellyn "pesu dieselillä" yhteydessä heikennetään moottoriöljyn lisäaineiden toimimista ( mm. kun moottoria käytetään polttoainelaimennetulla öljyllä! ) ja edistetään moottorin kulumista.
Torque Vectoring Control
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tommonem pesu voisi olla kätevä, jos seuraava toimenpide olisi uudelleenlaakerointi ja rengastus. Selviäisi vähemmällä öljykanavien rassaamisella.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
turbopower
Viestit: 63
Liittynyt: 09 Helmi 2009 12:44

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja turbopower »

Tämäpäs oli mielenkiintonen topicci :D Ite oon yhden D5 volvon pessyt Fortella. Se nyt kiinnostaa vieläkö tämän topicin kirjoittajan mondeon kone toimii niinkuin pitääkin?
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

JohnFinn kirjoitti:Totta, että toimiva ja hyvä öljy sitoo itseensä lika-ja nokihiukkasia ja tummuu sen seurauksena. Ja se moottorin "puhtaus" ei näy siitä kirkkaasta öljystä. Se "lika" tulee siihen öljyyn mm. palotapahtuman seurauksena lievänä ohivuotona. Yhtenä öljyn tärkeimmistä lisäaineistuksista on mm. kovien ja hiovien hiukkasten, esim. noen, "pehmytkuorrutus", jolla estetään laakeripintojen kuluminen ja kiilloittuminen. Nämä suojapinnoitetut partikkelit ovat edelleen niin pieniä, että kulkevat normaalissa öljynkierrossa, mutta eivät vaurioita rakenteita, mm. laakereita.
Kiilloittuneet laakeripinnat menettävät puolestaan kykynsä pitää öljykalvon ehjänä ja samaten laakerimetallin pintakerroksen kovahiukkasten upotuskyky heikkenee kiilloittuneella lakeripinnalla - seurauksena voimakas kuluminen.
Tuossa aiemmin esitellyn "pesu dieselillä" yhteydessä heikennetään moottoriöljyn lisäaineiden toimimista ( mm. kun moottoria käytetään polttoainelaimennetulla öljyllä! ) ja edistetään moottorin kulumista.
Siis mitä ihmettä :D pehmytkuorrutus, kovahiukkanen, upotuskyky, laakerien kiillotus :D

Forte on pääosin kerosiiniä, joka erittäin hyvin liuottaa rasvaa, pikeä ja nokea, dieselilllä on samanlaiset ominaisuudet. Ja jos jonkun tekee samoin kun muut, niin se on ihan sama onko autoinssi vai ei. Fortekin lisätään öljyyn ja se ohentaa öljyä ja autoa käytetään tyhjäkäynnillä ohjeen mukaan jopa puolituntia, luuletko että sillä on pirunkaan merkitystä onko se kerosiiniä vai dieseliä. Tuo alottajan puhdistus on jopa parempi kun forte, kun siinä edes niiin pitkään pyöritetty moottoria ja dieselin määräkin öljyssä sama kun fortella olisi, sen lisäksi se on paljon halvempaa.
Tietämättömille on hyvä myydä vaikka kourallinen sitä ihteensä väitten sen olevan ihan jotain muuta kun brändätään.
Sen lisäksi mitä peilikirkkaampi pinta on niin sitä vähemmän kitkaa, esim osien pinnottamisella jopa pyritään siihen että pinta olisi todella sileä, jota työstämällä ei saada.
Sillä ei myöskään ole mitään merkitystä minkään öljy kalvon ehjänä pitämisellä, päinvastoin positiivinen vaikutus.

Nuista muista öljyjutuistas nyt en viiti edes kommentoida kun on niin ihme tekstiä, mutta suosittelen lukemaan esim. netistä (huom. oikeista lähteistä) oikeaa ja hyvää tietoa :D
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Mullakin on öljy aina noin kirkasta kun koko ajan on tarve lisätä tuoretta tavaraa sitä mukaa kuin vanha johonkin katoaa, ei ulos. Eli periaatteessa ei tarvitse kuin suodatin uusia vuoden välein. häh :oops:
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ohje: MK3 Mondeon - Moottorin öljytilan pesu dieselillä.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jotta kaikkia tietämättömiä ei johdettaisi harhaan, niin suosittelen tutustumaan tribologiaan sen peruasaiossaan. Perustietoutta voiteluöljyjen rakenteesta ja toimivuudesta saa vaikkapa lukemalla noista ilmaiseksi jaettavista öljy-yhtiöiden julkaisuista, joissa kerrotaan mm. API-luokittelujen perusteet ja valaistaan autonvalmistajien omia vaatimuksia ja niihin perustuvia heidän luokittelujaan. Ja samaa tietouttaa saa kyllä netistäkin.

En kehoita ketään uskomaan "mi-mutu-pellejen" julistuksia. Mm. tuo "peilikirkkaampi pinta" on yhtä kuin vähemmän kitkaa on aivan uskomaton väite öljyvoitelun yhteydessä. Voitelu suorittaa kitkan pienetämisen, ei tuo "peilikirkas pinta". Esimerkiksi sylinterit hoonataan ( ristihionta, joka jättää hiontaurat metalliin ), jotta voiteluöljykalvo pysyy kiinni sylinterin seinämässä! Voiteluöljyllä on sitä vaikeampi pysyä ehjänä voitelukalvona, mitä ongelmallisempaa sillä on pysyä kiinni mm. sylinterin seinämissä, (liuku)laakerin pinnoissa, jne. Ja toisaalta (käynti)välysten tulee olla oikeat, jotta öljy pysyy voideltavien pintojen erottajana ja voitelijana.

Ottakaa asioista selvää oikeista lähteistä ja uskokaa alan ammattilaisia. Kaikkki suomalaiset, ainakin miespuoliset, luulevat tietävänsä autoista enemmän kuin ammatikseen autoalalla työskentelevät; toisaalta asiat täytyy nähdä niinkin, että autoala on niin laaja, että eivät kaikki ole voitelun asiantuntijoita, esimerkiksi maalarit, korinkorjaajat, kuljettajat, jne. ..
Torque Vectoring Control
Vastaa Viestiin