Mondeo Mk3 Wagon tasonsäätö (Nivomat) ihmettelyä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Mondeo Mk3 Wagon tasonsäätö (Nivomat) ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

Tuossa allekirjoituksen mukaisessa farkkumondeossamme on Nivomat-tasonsäätöiskarit takana ja olen vuoden omistusjakson aikana ihmetellyt ja manaillut että toinen (oikea) on selvästi vähän väsähtänyt. Perä roikkui hiukan keulaa alempana ja kuormaa lastatessa painui vaan alemmaksi. Myös oikea takarengas on selvästi kulunut sisäreunastaan. Katsastuksen iskaritesti antoi vasemmalla tuloksen 100% ja oikealla 70%, nestevuotoa tai muuta silminhavaittavaa vauriota ei ole. Kilometrejäkin kertynyt autoon vasta 72 tuhatta, ettei senkään puolesta pitäisi olla käyttöikä lopussa.

Nyt kuitenkin tapahtui kummia. Pari päivää sitten tein jarrurempan autoon ja jokainen nurkka oli tietysti vuorollaan tunkin varassa ylhäällä, iskarit ääriasennossa. Rempan jälkeen kunnon koeajo täysjarrutuksineen, taas iskarit kävi "korkealla". Sitten seuraavana päivänä emännän ajosta palattua havaitsinkin Mondeon perän kulkevan selvästi aikaisempaa ylempänä. Renkaan ja pyöränkaaren välistä mitattuna n. 2 sormenlevyttä (ainakin 5 cm ) korkeammalla. :shock: :?: Nyt auton asento on perä hiukan keulaa korkemmalla, niinkuin suuressa osassa liikenteessä nähtävistä Mondeoista näyttäisi olevan. Kuormauksen vaikutusta en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Onko kukaan muu törmännyt moiseen ilmiöön? Voiko Nivomat olla ollut jotenkin jumissa (joku venttiili tms.) ja "auennut" sopivasti rasitettaessa? Vai mitä ihmettä on tapahtunut, mulla ei järki riitä :oops:.
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Mondeo Mk3 Wagon tasonsäätö (Nivomat) ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Hieman samantyyppinen tilanne täälläkin mk3 farmari Mondeossa (vm. 2001, 162tkm), eli viime iskaritestissä oikea takaiskari sai arvon 39 kun vasen sai 55. Tähän asti arvot ovat aina olleet käytännössä samat molemmissa iskareissa. Mitään vuotoa tai muutakaan hälyttävää katsastusmies ei iskarista kuitenkaan löytänyt, joten sain vain ohjeeksi tarkkailla tilannetta.

Renkaanvaihdon yhteydessä olen jo monena vuotena huomannut että kun takapää on tunkattu ylös, oikeata takarengasta pystyy täysin kevyesti (käsin) heiluttelemaan ylös-alas-suunnassa muutaman sentin kun vasen rengas ei hevin liiku mihinkään.

Tiedä sitten olisko tuossa omassakin yksilössä oikeanpuolen nivomat vain jotenkin jumissa. Toisaalta voi toki olla että vaikka sitä hieman herkisteltyä saisikin, vaikutus ei kauaa kestäisi. Olisi jännä kuulla - kun olet vähän aikaa testaillut - oliko sinun yksilössäsi tuo "ihmeparantuminen" kuinkakin pysyvä olotila, ts. kestääkö esim. kuormausta ilman että nivomat on taas "jumissa".

EDIT: sellainen vielä unohtui, että tuossa katsastuksessa painojakauma takapäässä oli epätasainen, ts. enemmän painoa vasemmalla. Kyseinen epätasapaino ei voinut johtua kuormauksesta koska autossa ei iskaritestin aikana ollut kuin katsastusmies ja allekirjoittanut. Tämäkin viittaisi ehkä siihen että oikeanpuoleinen nivomat on antanut periksi tai jumissa tms.
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mondeo Mk3 Wagon tasonsäätö (Nivomat) ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

ekn1 kirjoitti: Tiedä sitten olisko tuossa omassakin yksilössä oikeanpuolen nivomat vain jotenkin jumissa. Toisaalta voi toki olla että vaikka sitä hieman herkisteltyä saisikin, vaikutus ei kauaa kestäisi. Olisi jännä kuulla - kun olet vähän aikaa testaillut - oliko sinun yksilössäsi tuo "ihmeparantuminen" kuinkakin pysyvä olotila, ts. kestääkö esim. kuormausta ilman että nivomat on taas "jumissa"
Ilman muuta, yritän muistaa kirjata kokemuksia jonkun ajan päästä kun nähdään kuinka ihmeparannus kestää aikaa.
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
Tunturipöllö
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Helmi 2012 13:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mondeo Mk3 Wagon tasonsäätö (Nivomat) ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tunturipöllö »

Eipä "ihmeparantuminen" sitten ollut lopullista sorttia, kuten arvata saattoi. :roll: Pikkuhiljaa Mondeo laski taas entiseen asentoon, perä alas. Budjettiratkaisuna ostin ehjät käytetyt Nivomatit ja tänään sain asennettua. Homma oli juuri niin v-mäinen kun täällä toisissa topiceissa mainittu. Yläpultti varsinkin oikealla puolella on tosi ahtaassa. Mutta vaiva kannatti, oikea Nivo oli ihan sohlo. Sen sai painettua melko kevyesti kasaan, ihan kuin tavallisen iskarin. Toimiva Nivomathan on lähestulkoon joustamaton, mun 92 kg:n massalla nuo käytetytkään ei puolta senttiä enempää painuneet. Irroitin sitten vasemmankin, mutta se osoittautui toimivaksi ja pistin vaan takaisin, jäipä toinen varalle. Aikaa meni enää vajaa tunti kun ekan kanssa meni melkein kaksi...

Kulkuasento muuttui perä hiukan keulaa korkeammaksi, kaaren ja pyörän väliin saa 4-5 sormea, kuormalla laskee 1-2 sormenleveyttä. Ja ajettavuudeltaan auto muuttui aivan selvästi jämäkämmäksi. Voin siis itse suositella tätä ratkaisua muillekin, varsinkaan kun noiden tarvikeiskarien ja jousien toimivuudesta ollaan hyvinkin montaa mieltä. Pienellä hakemisella noita käytettyjä Nivomateja kuitenkin tuntui ihan mukavasti olevan tarjolla. Uusia en uskaltanut Fordilta edes kysyä. Suojakumit olivat molemmista halki, mutta Korja-Kumista Tampereelta löytyi sopivat hammastangon suojakumit (taisi olla takaveto Asconan / Kadettin kumi), jotka sai vedettyä vanhojen päälle.

Pienenä korjauksena tuonne aikaisempaan topiciin. Tarvittavat työkalut ovat 18 mm lenkki yläpään mutteriin (normaalia pidempi helpottaa, mutta tavallisellakin selviää), 15 mm hylsy + nivel + vähintään 30 cm jatkovartta yläpään pulttiin ja 18 mm hylsy / lenkki alapään pulttiin. Kiireetön aikataulu ja muutama asennuskalja plussaa :lol:
Late

-88 Thunderbird Turbo Coupe
-84 Mustang SVO
-07 Mondeo Limited 125 STW
-01 Mondeo Trend 1,8 Sedan
Vastaa Viestiin