Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42
Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Hei,
Tuli käytyä koeajamassa käytetty, 2008-mallin farmari-Mondeo 1.6 litran 110 hv:n moottorilla, joka oli kyllä niin lussu, että ollaan nyt päätymässä käytettyyn diesel-Mondeoon. Tietysti jos onnistun jostain saamaan koeajolle vielä tuon 2.0 litran bensa-Mondeon (146 hv), saattaa valinta kohdistua siihenkin - edellyttäen että on selvästi ripeämpi kuin tuo 1.6 litrainen. Epäilen kuitenkin vahvasti, koska tälläkin keskustelupalstalla on tuota 2.0 litran vapaasti hengittävää sanottu kierroskoneeksi, jos haluaa vähänkään ripeämmin Mondeon liikkuvan.
Eli nyt kiinnostaisi tietää, mitä eri diesel-koneita Mondeon uusimpaan koppaan (vuodesta 2007 eteenpäin) on saanut ja mitä konkreettisia eroja niissä on? Etsinnässä siis alle 100 000 km ajettu farmari-Mondeo, jonka hinnan pitäisi jäädä alle 23 000 euron.
Näitä näkee ainakin suomalaisissa Mondeo-vaihdokeissa olevan paljon tarjolla:
- 1,8 TDCi (125 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Sanottu, että vaatii aavistuksen kierroksia liikkeelle lähdettäessä, jottei sammahda valoihin)
- 1.8 TDCi (100 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Aavistuksen suurempi kulutus ja päästöt kuin em. tehokkaammassa 125 hv versiossa!? Muuten sama moottori?)
- 2.0 TDCi DPF (116 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (PSA-konsernin kanssa tehty yhteistyömoottori, kun edellä mainitut ovat Fordin omaa suunnittelua? Vähintään yhtä hyvä ja kestävä kuin 1.8 litrainen dieseli? Autotalli.com:sta tietoja katsoessa kaikkein pienikulutuksisin näistä kolmesta ensinmainitusta. Kulutusta saatu pienennettyä 6:nnella vaihteella??)
- 2.0 TDCi DPF (140 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (Teknisesti sama kuin 116 hv:n versio, mutta otettu vain hieman enemmän tehoa? Kulutus myös käytännössä sama?)
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
-pb
Tuli käytyä koeajamassa käytetty, 2008-mallin farmari-Mondeo 1.6 litran 110 hv:n moottorilla, joka oli kyllä niin lussu, että ollaan nyt päätymässä käytettyyn diesel-Mondeoon. Tietysti jos onnistun jostain saamaan koeajolle vielä tuon 2.0 litran bensa-Mondeon (146 hv), saattaa valinta kohdistua siihenkin - edellyttäen että on selvästi ripeämpi kuin tuo 1.6 litrainen. Epäilen kuitenkin vahvasti, koska tälläkin keskustelupalstalla on tuota 2.0 litran vapaasti hengittävää sanottu kierroskoneeksi, jos haluaa vähänkään ripeämmin Mondeon liikkuvan.
Eli nyt kiinnostaisi tietää, mitä eri diesel-koneita Mondeon uusimpaan koppaan (vuodesta 2007 eteenpäin) on saanut ja mitä konkreettisia eroja niissä on? Etsinnässä siis alle 100 000 km ajettu farmari-Mondeo, jonka hinnan pitäisi jäädä alle 23 000 euron.
Näitä näkee ainakin suomalaisissa Mondeo-vaihdokeissa olevan paljon tarjolla:
- 1,8 TDCi (125 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Sanottu, että vaatii aavistuksen kierroksia liikkeelle lähdettäessä, jottei sammahda valoihin)
- 1.8 TDCi (100 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Aavistuksen suurempi kulutus ja päästöt kuin em. tehokkaammassa 125 hv versiossa!? Muuten sama moottori?)
- 2.0 TDCi DPF (116 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (PSA-konsernin kanssa tehty yhteistyömoottori, kun edellä mainitut ovat Fordin omaa suunnittelua? Vähintään yhtä hyvä ja kestävä kuin 1.8 litrainen dieseli? Autotalli.com:sta tietoja katsoessa kaikkein pienikulutuksisin näistä kolmesta ensinmainitusta. Kulutusta saatu pienennettyä 6:nnella vaihteella??)
- 2.0 TDCi DPF (140 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (Teknisesti sama kuin 116 hv:n versio, mutta otettu vain hieman enemmän tehoa? Kulutus myös käytännössä sama?)
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
-pb
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Ja 2.3 bensa...
Tosin kummasta nyt sitten tykkää ja kumpi on järkevämpi en ota kantaa, olen aina bensalla ajellut.
Tosin kummasta nyt sitten tykkää ja kumpi on järkevämpi en ota kantaa, olen aina bensalla ajellut.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Ja näköjään myös 1.6 TDCi. Tämä taitaa olla vasta parissa viimeisessä vuosimallissako?? Jakohihnan vaihtoväli on ainakin siinä vain 60 tkm kun se isommissa dieseleissä on 200 tkm. Liekö sitten kuinka erilainen moottori kuin nuo isommat dieselit?
Kenelläkään kokemuksia tästä pikkudieselistä?
-pb
Kenelläkään kokemuksia tästä pikkudieselistä?
-pb
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 20 Touko 2011 08:58
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
2.0 TDCi DPF (140 hv)[/b] + 6-vaihteinen manuaalilaatikko.polarbeer3d kirjoitti: - 2.0 TDCi DPF (140 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (Teknisesti sama kuin 116 hv:n versio, mutta otettu vain hieman enemmän tehoa? Kulutus myös käytännössä sama?)
Kiitokset hyvistä vinkeistä!
-pb
Tästä kombinaatiosta löytyy omakohtaista kokemusta kahdesta eri autosta.
Autojen iät 3-4 vuotiaita, ajomäärät 80tkm-170tkm.
Olen ollut tyytyväinen. Keskikulutus n. 5,2 - 5,3 litraa jota pidän tämänkokoiselle autolle hyvänä.
Moottorissa on omiin tarpeisiin riittävästi puhtia, ja etenkin käyttökelpoista vääntöä jonka avulla maantieohitukset on helppoja. Ongelmia tai vikoja ei ole ilmennyt.
Ennen noita autoja koeajoin mm. 130hp versiota manuaalilla ja automaatilla, minusta ero oli ajotuntumassa yllättävän iso. 140hp versio tuntuu käytännössä selkeästi pirteämmältä.
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
polarbeer3d kirjoitti:Ja näköjään myös 1.6 TDCi. Tämä taitaa olla vasta parissa viimeisessä vuosimallissako?? Jakohihnan vaihtoväli on ainakin siinä vain 60 tkm kun se isommissa dieseleissä on 200 tkm. Liekö sitten kuinka erilainen moottori kuin nuo isommat dieselit?
Kenelläkään kokemuksia tästä pikkudieselistä?
-pb
Tuollasta kyllä Ford esittää tuolle -11 mallin 1.6l TDCi koneelle.
Nokka-akselin jakohihna, kiristin ja välipyörät 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
Apulaitehihnat 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Kun on kiisselikoneisilla ajopeleillä tottunut siihen, että liikkeelle voi lähteä melkein tyhjäkäynnillä, niin mieluusti saisi olla alapäässä vääntöä lisää. Ei tuo nyt ole vallan hankala, eikä lainkaan verrattavissa pieniin bensakoneihin. Pitäisi jostain kysäistä, voiko tuota ohjelmoida niin, että vääntökäyrä siirtyisi hiukan alakierrosten suuntaan.polarbeer3d kirjoitti: - 1,8 TDCi (125 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Sanottu, että vaatii aavistuksen kierroksia liikkeelle lähdettäessä, jottei sammahda valoihin)
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
niin tai sitten vaan nostaa tyhjäkäyntiä 100-200rpm ylemmäs 8)
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Sehän onnistuu helposti sillä oikeanpuoleisella polkimella.Tekno kirjoitti:niin tai sitten vaan nostaa tyhjäkäyntiä 100-200rpm ylemmäs 8)
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Kyseiseen moottoriin tehtaan toimesta tehtiin päivitys juuri sammahtamisherkkyyden vuoksi. Lisäksi juuri tähän koneeseen virilastun (halvankin) asentaminen on helppo keino korjata puute. Kyseiset lastut kun enimmäkseen tuovat alakierroksille lisää syöttöä. Näin toimimme myös tuttavaperheen mondeon kanssa (laitoimme tosin hieman kalliimman promotechin lastun).ynjevi kirjoitti: Kun on kiisselikoneisilla ajopeleillä tottunut siihen, että liikkeelle voi lähteä melkein tyhjäkäynnillä, niin mieluusti saisi olla alapäässä vääntöä lisää. Ei tuo nyt ole vallan hankala, eikä lainkaan verrattavissa pieniin bensakoneihin. Pitäisi jostain kysäistä, voiko tuota ohjelmoida niin, että vääntökäyrä siirtyisi hiukan alakierrosten suuntaan.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Eipä luvannut Ford-huolto sellaista säätöä tehtävän heillä. ProMotech maksaakin sitten 500-700 euroa. Pistää mietteliääksi.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?
Ainakin tuttavaperheen 1.8:n sellainen on aikoinaan tehty (vm. 2008). Silloin ymmärsin, että tehtaan toimesta olisi kyseinen ohjelmistomuutos tehty. Ei siitä silloinkaan hyvä tullut, mutta huonosta tuli siedettävä.ynjevi kirjoitti:Eipä luvannut Ford-huolto sellaista säätöä tehtävän heillä. ProMotech maksaakin sitten 500-700 euroa. Pistää mietteliääksi.
Promotechin lastut on kalliita, varsinkin nyt kun kruunun kurssi on noussut niin helkatisti. Onhan niitä myynnissä reilun satasenkin lastuja mutta omasta kokemuksesta kannattaa investoida parempaan vaikkakin tuon 1.8:n "ongelma" voisi hoitua tuollaisella satasenkin lastulla.
Itse asennettiin juuri tuo promon halvempi lastu siihen autoon ja hyvin toimi. Omaani laitoin kalliimman version (2.0 tdci 140 hp) ja olen ollut erittäin tyytyväinen vaikkakin huiput eivät kasvaneet odottamallani tavalla....
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale