Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

Hei,

Tuli käytyä koeajamassa käytetty, 2008-mallin farmari-Mondeo 1.6 litran 110 hv:n moottorilla, joka oli kyllä niin lussu, että ollaan nyt päätymässä käytettyyn diesel-Mondeoon. Tietysti jos onnistun jostain saamaan koeajolle vielä tuon 2.0 litran bensa-Mondeon (146 hv), saattaa valinta kohdistua siihenkin - edellyttäen että on selvästi ripeämpi kuin tuo 1.6 litrainen. Epäilen kuitenkin vahvasti, koska tälläkin keskustelupalstalla on tuota 2.0 litran vapaasti hengittävää sanottu kierroskoneeksi, jos haluaa vähänkään ripeämmin Mondeon liikkuvan.

Eli nyt kiinnostaisi tietää, mitä eri diesel-koneita Mondeon uusimpaan koppaan (vuodesta 2007 eteenpäin) on saanut ja mitä konkreettisia eroja niissä on? Etsinnässä siis alle 100 000 km ajettu farmari-Mondeo, jonka hinnan pitäisi jäädä alle 23 000 euron. :roll:

Näitä näkee ainakin suomalaisissa Mondeo-vaihdokeissa olevan paljon tarjolla:

- 1,8 TDCi (125 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Sanottu, että vaatii aavistuksen kierroksia liikkeelle lähdettäessä, jottei sammahda valoihin)
- 1.8 TDCi (100 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Aavistuksen suurempi kulutus ja päästöt kuin em. tehokkaammassa 125 hv versiossa!? Muuten sama moottori?)
- 2.0 TDCi DPF (116 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (PSA-konsernin kanssa tehty yhteistyömoottori, kun edellä mainitut ovat Fordin omaa suunnittelua? Vähintään yhtä hyvä ja kestävä kuin 1.8 litrainen dieseli? Autotalli.com:sta tietoja katsoessa kaikkein pienikulutuksisin näistä kolmesta ensinmainitusta. Kulutusta saatu pienennettyä 6:nnella vaihteella??)
- 2.0 TDCi DPF (140 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (Teknisesti sama kuin 116 hv:n versio, mutta otettu vain hieman enemmän tehoa? Kulutus myös käytännössä sama?)

Kiitokset hyvistä vinkeistä!

-pb
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja anon »

Onhan fordilla myös 2.2 dieseli.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2521
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ja 2.3 bensa...

Tosin kummasta nyt sitten tykkää ja kumpi on järkevämpi en ota kantaa, olen aina bensalla ajellut.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
polarbeer3d
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Heinä 2012 12:42

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja polarbeer3d »

Ja näköjään myös 1.6 TDCi. Tämä taitaa olla vasta parissa viimeisessä vuosimallissako?? Jakohihnan vaihtoväli on ainakin siinä vain 60 tkm kun se isommissa dieseleissä on 200 tkm. Liekö sitten kuinka erilainen moottori kuin nuo isommat dieselit?

Kenelläkään kokemuksia tästä pikkudieselistä?

-pb
MorganKane
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Touko 2011 08:58

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja MorganKane »

polarbeer3d kirjoitti: - 2.0 TDCi DPF (140 hv) + 6-vaihteinen manuaalilaatikko. (Teknisesti sama kuin 116 hv:n versio, mutta otettu vain hieman enemmän tehoa? Kulutus myös käytännössä sama?)

Kiitokset hyvistä vinkeistä!

-pb
2.0 TDCi DPF (140 hv)[/b] + 6-vaihteinen manuaalilaatikko.
Tästä kombinaatiosta löytyy omakohtaista kokemusta kahdesta eri autosta.
Autojen iät 3-4 vuotiaita, ajomäärät 80tkm-170tkm.

Olen ollut tyytyväinen. Keskikulutus n. 5,2 - 5,3 litraa jota pidän tämänkokoiselle autolle hyvänä.
Moottorissa on omiin tarpeisiin riittävästi puhtia, ja etenkin käyttökelpoista vääntöä jonka avulla maantieohitukset on helppoja. Ongelmia tai vikoja ei ole ilmennyt.

Ennen noita autoja koeajoin mm. 130hp versiota manuaalilla ja automaatilla, minusta ero oli ajotuntumassa yllättävän iso. 140hp versio tuntuu käytännössä selkeästi pirteämmältä.
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

polarbeer3d kirjoitti:Ja näköjään myös 1.6 TDCi. Tämä taitaa olla vasta parissa viimeisessä vuosimallissako?? Jakohihnan vaihtoväli on ainakin siinä vain 60 tkm kun se isommissa dieseleissä on 200 tkm. Liekö sitten kuinka erilainen moottori kuin nuo isommat dieselit?

Kenelläkään kokemuksia tästä pikkudieselistä?

-pb

Tuollasta kyllä Ford esittää tuolle -11 mallin 1.6l TDCi koneelle.

Nokka-akselin jakohihna, kiristin ja välipyörät 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)

Apulaitehihnat 200 000 km:n - välein - (tai viimeistään 10 vuoden jälkeen)
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

polarbeer3d kirjoitti: - 1,8 TDCi (125 hv) + 5-vaihteinen manuaalilaatikko. (Sanottu, että vaatii aavistuksen kierroksia liikkeelle lähdettäessä, jottei sammahda valoihin)
Kun on kiisselikoneisilla ajopeleillä tottunut siihen, että liikkeelle voi lähteä melkein tyhjäkäynnillä, niin mieluusti saisi olla alapäässä vääntöä lisää. Ei tuo nyt ole vallan hankala, eikä lainkaan verrattavissa pieniin bensakoneihin. Pitäisi jostain kysäistä, voiko tuota ohjelmoida niin, että vääntökäyrä siirtyisi hiukan alakierrosten suuntaan.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja Tekno »

niin tai sitten vaan nostaa tyhjäkäyntiä 100-200rpm ylemmäs 8)
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Tekno kirjoitti:niin tai sitten vaan nostaa tyhjäkäyntiä 100-200rpm ylemmäs 8)
Sehän onnistuu helposti sillä oikeanpuoleisella polkimella.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja jjjj »

ynjevi kirjoitti: Kun on kiisselikoneisilla ajopeleillä tottunut siihen, että liikkeelle voi lähteä melkein tyhjäkäynnillä, niin mieluusti saisi olla alapäässä vääntöä lisää. Ei tuo nyt ole vallan hankala, eikä lainkaan verrattavissa pieniin bensakoneihin. Pitäisi jostain kysäistä, voiko tuota ohjelmoida niin, että vääntökäyrä siirtyisi hiukan alakierrosten suuntaan.
Kyseiseen moottoriin tehtaan toimesta tehtiin päivitys juuri sammahtamisherkkyyden vuoksi. Lisäksi juuri tähän koneeseen virilastun (halvankin) asentaminen on helppo keino korjata puute. Kyseiset lastut kun enimmäkseen tuovat alakierroksille lisää syöttöä. Näin toimimme myös tuttavaperheen mondeon kanssa (laitoimme tosin hieman kalliimman promotechin lastun).
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Eipä luvannut Ford-huolto sellaista säätöä tehtävän heillä. ProMotech maksaakin sitten 500-700 euroa. Pistää mietteliääksi.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: Uuden Mondeon diesel-moottoreiden erot?

Viesti Kirjoittaja jjjj »

ynjevi kirjoitti:Eipä luvannut Ford-huolto sellaista säätöä tehtävän heillä. ProMotech maksaakin sitten 500-700 euroa. Pistää mietteliääksi.
Ainakin tuttavaperheen 1.8:n sellainen on aikoinaan tehty (vm. 2008). Silloin ymmärsin, että tehtaan toimesta olisi kyseinen ohjelmistomuutos tehty. Ei siitä silloinkaan hyvä tullut, mutta huonosta tuli siedettävä.
Promotechin lastut on kalliita, varsinkin nyt kun kruunun kurssi on noussut niin helkatisti. Onhan niitä myynnissä reilun satasenkin lastuja mutta omasta kokemuksesta kannattaa investoida parempaan vaikkakin tuon 1.8:n "ongelma" voisi hoitua tuollaisella satasenkin lastulla.
Itse asennettiin juuri tuo promon halvempi lastu siihen autoon ja hyvin toimi. Omaani laitoin kalliimman version (2.0 tdci 140 hp) ja olen ollut erittäin tyytyväinen vaikkakin huiput eivät kasvaneet odottamallani tavalla....
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Vastaa Viestiin