Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Asia koskee Sierran V6- mallin etujarrusatuloita, ne joissa 60mm sylinteri. Olen ne toisen niistä hoonannut, ja sitten ne ongelmat alkoi.. Sisempi tiiviste asettui uraansa hyvin, vaan sitä ulompaa suojuskumia ei meinaa saada paikalleen. Jos pistää kumin ensin ei saa mäntää tilaansa, jos männän niin kumi ei mene... Eikä mäntä edes liiku kovin kevyesti tilassaan
Katsoin jo tuolta alempaa hetki sitten, Mondoen satulan kunnostus ohjeet yhdestä ketjusta, liekö Sierran tiiviste asennettava samoin?
Katsoin jo tuolta alempaa hetki sitten, Mondoen satulan kunnostus ohjeet yhdestä ketjusta, liekö Sierran tiiviste asennettava samoin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Kyllä se kumi sinne menee, vittumaista tosin
Jarruvaseliinia siihen kumiin ja hieman "sylinteriin"/mäntään.
Mukavia asennus hetkiä.
Jarruvaseliinia siihen kumiin ja hieman "sylinteriin"/mäntään.
Mukavia asennus hetkiä.
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Joo menee se sinne varmaan, mutta ainakin tuossa mainitussa ohjeessa suojus piti laittaa männän uraan, ja sitten "koko p*ska" sylinteriin. Näin kai sitten..? Vai millanen työjärjestys?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Ei tähän hätään kyllä muista, siitä on turhan paljon aikaa kun viimeksi tusasin satuloiden kanssa.
Missäs tuollainen ohje on ?
Edit: Tuolta löytyy ohje http://fordxr4i.blogspot.com/2008/09/jarrusatulat.html
Missäs tuollainen ohje on ?
Edit: Tuolta löytyy ohje http://fordxr4i.blogspot.com/2008/09/jarrusatulat.html
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Se ohje on tässä alusta- palstalla, muutama topic alaspäin. PItääpä kysellä huomenna vielä noita uusia suojuskumeja paikallisilta, jos niitä enää löytyy, kun motonetistäkin ostin viimeiset jäljellä olevat...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Kokemuksen rinta äänellä voin kertoa että se satuloiden sylinterien hoonaus tyhyjän aikasta hommaa. Se mäntä ei liiku kuukauen päästä enää niissä sylintereissä millään lailla. Se tarttuu kiinni 100 varmasti kun se mäntä ei huilaa suorassa enää siinä sylinterissä jos siinä on jo kulmaa ollu tai syöpymää jommassa kummassa ennen hoonausta tai männän hiomista. Eli suomeksi sanottuna se mäntä jo väliä siihen sylinteriin ja sillä se alakaa tarttuileen kiinni Mutta kukin teköö tavallaan
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Sylinterissä ja männässä ei ollut syöpymiä tai sen kummempia kuluneisuuden merkkejä, mutta mun käsitäkseeni hoonaus on viisasta tehdä kun koko homma on purettuna, älä siis U.G.I tästä yöuniasi menetä, vaikka ehdin jo toisen satulan hoonaamaan..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
No vallankaan jos ei oo mitään ruostetta tai syöpymiä niin ei kannata kuin korkeentaan teräsvillalla putsata. Ja reilulla jarruvassulla kasaus niin menee hyvin nippuun. Ne kumit voi olla veemäiset saada paikalleen, mutta joku ne alunperinkin on kasannut Koittaa eri tekniikoilla niin löytyy se paras.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
No niin, ensimmäinen tiivarisarja asennettu, hyllystä kun löyty vaan yksi. Sanotaan nyt itse parhaaksi koettu työjärjestys; ensin pölysuojan kumi männän päälle, ei uraan saakka, ainoastaan hollille, vastaavasti toinen pää sylinterin uraan, lopuksi männän voi painaa sisään, ja that´s it!
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Liikkuuko ne männät hyvin, vai hyvin huonosti ?
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Rasvana myös silikooni spray hyvää kamaa, sillä kun voitelee tuon pölysuojan ja tiivisteet, niin helppo sújauttaa mäntä paikalleen. Nimim.just viime kesänä cossuun satularempan tehneenä
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra cosworth -91
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Juu, varmaan silikonispray auttaa asennuksessa, mutta noi sprayt tuppaa ajan mittaan kuivumaan, ja jää vaan sellainen kuiva tahna. Jarruvaseliini jää kumin alle ja pysyy. Oon uudetkin jarrusylinterit purkanut ja kasannut jarruvaseliinilla, eipä oo ollut pitkienkään seisotuksien jälkeen jarrujumiongelmia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Ainakaan tääläpäin ei meinaa kaikki tarvikemyyjät tuntea tuota jarruvaseliini nimeä. Yksikin myyjä kysyi vaan silmät pyöreinä että miks sun pitää jarruja rasvata Mutta kyllä sieltä sitten oikeanlainen rasva löytyi kun aikansa selitti.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Semmosia ne nykyajan myyjät on ei kai vaan taas Joponetti ollu?
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Ei tällä kertaa, Motonetissä luki muuten oikein hyllyssä että jarruvaseliini
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Mitä maalia suosittelette satuloihin? Alunperin meinasin vetää sinkin pohjalle, päälle sinisen, ja vasaralakan pintaan, mutta onko parempia keinoja? Meneekö työkalumaali kerta vedolla ilman lakkaa ja pohjia, vai onko edes hyvä tähän käyttötarkoitukseen??
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Ihan perus kilikalimaali ruosteenestopohjilla on kestänyt hyvin takajarruissa. Etusissa on sinkit ja pohjamaali, pinnassa kelvotonta kilikalijarrumaalia Motonetistä - älä ainakaan sitä hanki.duckworth kirjoitti:Mitä maalia suosittelette satuloihin? Alunperin meinasin vetää sinkin pohjalle, päälle sinisen, ja vasaralakan pintaan, mutta onko parempia keinoja? Meneekö työkalumaali kerta vedolla ilman lakkaa ja pohjia, vai onko edes hyvä tähän käyttötarkoitukseen??
Hyvä puhdistus on tärkeää ja asentaessa kannattaa olla varovainen, ettei maalit kovasti lohkeile. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Mutta minkä lakan laitoit pintaan..?JyriN kirjoitti: Ihan perus kilikalimaali ruosteenestopohjilla on kestänyt hyvin takajarruissa. Etusissa on sinkit ja pohjamaali, pinnassa kelvotonta kilikalijarrumaalia Motonetistä - älä ainakaan sitä hanki.
Hyvä puhdistus on tärkeää ja asentaessa kannattaa olla varovainen, ettei maalit kovasti lohkeile. 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Siinä se just on - en laittanut mitään lakkaa - ellet tarkoittanut varsinaista pintaväriä?
Satiinimusta kilikalimaali on toiminut ihan ok ja siten varmaan muutkin tarvikeliikkeissä myytävät automaalit. Varsinaista jarrumaalia olen koittanut muistaakseni kahta erilaista:
Motip jarrusatulamaali (kilikali 1-komponentti) = kauheeta kuraa
US-Partsin myymä, en muista nimeä = ihan ok, pienehkö puteli
Käsittääkseni noiden jarrusatulamaalien hyvyys on sen jarrunesteen kestossa. Riittävän monta kerrosta pohjaa ja pintaväria, niin kestävyys (korroosion esto ja mekaaninen kuluminen) paranee ihan tavallisillakin maaleilla riittäväksi.
Satiinimusta kilikalimaali on toiminut ihan ok ja siten varmaan muutkin tarvikeliikkeissä myytävät automaalit. Varsinaista jarrumaalia olen koittanut muistaakseni kahta erilaista:
Motip jarrusatulamaali (kilikali 1-komponentti) = kauheeta kuraa
US-Partsin myymä, en muista nimeä = ihan ok, pienehkö puteli
Käsittääkseni noiden jarrusatulamaalien hyvyys on sen jarrunesteen kestossa. Riittävän monta kerrosta pohjaa ja pintaväria, niin kestävyys (korroosion esto ja mekaaninen kuluminen) paranee ihan tavallisillakin maaleilla riittäväksi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Tuli tossa joku aika sitten kokeiltua näitä kunnostettuja jarruja ihan tien päällä, ne levyt lämpenee kilometrin lenkillä aika paljon vaikka oikeastaan takaisin tallille kurvatessa tulee tehtyä se ainoa voimakas jarrutus 90 -->10 km/h. Kokeilin kyllä pyörittä rengasta ilmassa ja pyörä pyörii kyllä ittestään sen 2,5-3 kierrosta suht. kevyesti, kun käsin pyöräyttää.. Mut tosiaan molemmat jarrut lämpenee yhtä paljon.. Ilmaus uusiksi vai..??
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Ihan kunnossa olevat jarrut lämpenee... Jos auto liikkuu kevyesti ja jarrut ei haise niin varmaan ok tosin jos epäilee ilmaa(Poljin kumimainen) Niin ehdottomasti ilmaus.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Kokeileppa ajaa jonniinmoinen lenkki käyttämällä vain moottorijarrutusta ja käsijarrua. Veikkaan ettei ne etujarrut juuri lämpene. Jos jarrulevy on sormin kosketettuna korkaintaan haalea, niin ei ole mitään syytä huoleen.
Tuommoinen 100-0 jarrutus lämmittää jarruja kyllä aika lailla.
Tuommoinen 100-0 jarrutus lämmittää jarruja kyllä aika lailla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Milläs ne puretut jarrusatulat olis paras putsata ennen maalausta, sylinterit on vielä paikoillaan. Jostain luin sitruunahappo käsittelystä?
Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?
Miten pahassa kunnossa ne on? Omia 30v. vanhoja ruosteisia romuja olen puhdistanut liasta, vanhasta maalista ja ruosteesta menestyksellä hiekkapuhaltamalla. Muista vaan irroittaa kannake ja satula toisistaan ja suojaa pedantisti kaikki tiivisteet, liitokset ja liukupinnat. Esim. sähköteippi kestää hyvin kotikäyttöön tarkoitetut hiekkapuhalllusvehkeet. Pidä mäntä paikallaan, niin likaa jne. ei mene liukupinnoille.heksu kirjoitti:Milläs ne puretut jarrusatulat olis paras putsata ennen maalausta, sylinterit on vielä paikoillaan. Jostain luin sitruunahappo käsittelystä?
Kevyempi tapa voisi olla pestä liat pois bräkleenillä ja harjata irtoruoste teräsharjalla ja porakoneeseen kiinnitetyillä harjoilla. Edelleen muista varoa tiivisteitä, koska ne vaurioituvat todella herkästi näistä harjan piikeistä.
Ennen maalausta voisi ottaa tiivisteet pois, purkaa ainakin mäntä pois ja tarkistaa, että männän ulkoreunassa ei ole korroosiota (kun uusilla levyllä ja paloilla painat männän sisään, niin tuo alue voi mennä sylinterin sisään ja seurauksena on jarrujen laahaaminen ja mahdollisesti sylinteripinnan naarmuuntuminen. Kasaus uusilla tiivisteillä ja liukupintoihin jarruvaseliinia.
Pohjana olen käyttänyt kilikalisinkkiä, harmaata pohjamaalia ja sitten pinta. Ei ole ollut yhtään ruostekukkaa missään (mutta kaikkihan on kiinni siitä pohjan puhdistuksesta).
Minä en käyttäisi näitä ruostetta syöviä kemikaaleja jarruosiin, koska niissä on riski, että tervekin pinta syöpyy - vähän, mutta se on mahdollista. Mekaanisella puhdistuksella saa kokemuksieni mukaan riittävän pitkäikäisen suojan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/