HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

heps kaikille!!!
kevään lähestyessä tässä ruvennut katselemaan ja mietiskelemään kaiken näköisiä pesu/vaha yms..
tuotteita ja haluais kuulla foordistien ja tietysti myös muittenkin kokemuksia mitenkä autoansa hoitavat???
itse kuulun ehkä siihen joukkoon että autoa en muuten laittele/tuunaile,mutta sen pitää olla puhdas
niin sisältä kuin ulkoakin!eikä kolinoita tai mitään muitakaan korjattavissa olevia "epäkohtia" saa
olla 8) eli tarkka noitten suhteen!!!
vanhaa focusta pesin noilla autoglym ja turtle wax tuotteilla n.2viikon välein viime kesänä"pehmeällä harjalla"ja toimi ihan ok....
marrraskuussa vaihdoin auton vähän isompaan (c-max 2004)ja tekis mieli antaa sille joku käsittely ehkä ihan jonkun firman laittamana(myllytys?kovavaha????) ja jatkaa siitä sitten omin avuin!!!hinta noissakin käsittelyissä aika rapsakka että pistää mittimää jos tekis ite???pirun työlästähän se hinkutus on :shock: ja niissäkin voi aika lahjakkaasti mokailla jos ei tiedä mitä puuhastelee..
KEVÄTTÄ ODOTELLESSA
Avatar
Matti H
Viestit: 72
Liittynyt: 28 Helmi 2011 22:30
Paikkakunta: Tampere

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Itte oon ennen pesuun ryhtymistä kattonu, että onko auto kuinka likanen. Jos likaa on reilusti, kuten näin kevällä tuppaa olemaan, niin ensin pehmeällä harjalla ja sitten sienellä.

Eri vahoja olen käyttänyt ja itte oon tykästyny sonaxin wet waxiin, voi vetää vaikka märälle pinnalle ja kiilto on omaan silmään riittävä. Viime kesänä ostin motonetistä ihan kokeeksi 20e arvoisen auton kiillotusmasinaan ja hinkutin sillä entisen menOPELin. Ensin vetäsin puolikkaan konepellin, vasta pesty toinen puoli oli aivan kiilloton ja jotenkin vastenmielisen näkönen, vaikka olin vahannut sen aikasemmin samalla vahalla mutta käsin ja kiillotettu puoli heijasti melkein paremmin ku peili. Siinä tuumasin, että käsin en enää vahaa kun sellaista kiiltoa ei saa kuin himorunk.. vahaaja :lol:
:ford: Mondeo Mk4.5 2.0TDCi
:ford: Mondeo Mk3.5 2.0 Duratec HE
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

hehee!!!kiitos vinkistä!!!itekkin jo viimekesänä mietin tommosta koneellista apuvälinettä,mutta
kaverin vinkatessa että oo varovainen sen kanssa ettet saa pintaa sitten ihan pyörteille niin jäi
masiina ostamatta :roll: !!noista apuvälineitten käytöstäkin olis ihan kiva kuulla kokemuksia ja vinkkejä
LISÄÄ KIITOS
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Pyörteille, pah. Mulla tahtoo vahaa levitellessä (käsin) jäämään semmosia paksumpia kohtia, "pisaroita", sitä vahaa, ja tommosella koneella kun kiillottaa niin semmosta piskoa saa nyhjätä aika kauan pois. Koitin piruutani ottaa käsin liinalla, lähti heti! Että ei tuo varmaankaan mitään pyörteitä tee sen kummemmin kuin käsipelin liinalla hinkkaus. Joka paikkaanhan tommosella ei pääse, mutta 95% homma toimii. Ja sillä villasella laikalla vielä loppukiillotus..

Jos ostat kiillotuskoneen, niin kannattaa harkita saman tien semmosta rälläkkämallista.
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

KIITOS! kannattaiskos sitten jos koneella meinaa puuhastella,niin kattoo joku ns."kovempi/kestävämpi vaha???
nuo samanaikasesti kuivaa/vahaa aineetkin kiinnostais helppoutensa vuoksi,mutta ei varmaan silleen pysy???ois hyvä ehkä tehdä ns."pohja"jollain tykimmällä ja sitten ylläpitää jollain helpolla????
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

noista maalipinnankäsittelyistä, mulla on focuksessa brilliant peilikiilto käsittely ollut reilu vuoden verran. Ihan hyvä juttu se on, vieläkin autossa on peilimäinen kiilto aina pesun jälkeen ja lika lähtee helpommin pois kun ennen käsittelyä. Eihän se vanhasta maalipinnasta uutta tee ja useamman satasen se tais maksaa, mutta ihan tyytyväinen oon siihen ollut. 8)

http://www.finikor.fi/index.php/palvelu ... -brilliant
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

KIITOSTA VAAN!!!
itelläkin vahvistunu ehkä tuonne sektorille kanssa,että jos teettäis jonkun kestokäsittelyn "pohjalle"
ja jatkais siitä sitten säännölisesti pesten hyvillä aineilla...!!!
noita kestokäsittely vaihtoehtoja vaan aika paljon ja mielipiteitä puolesta ja vastaan yhtä paljon
kun kirjoittajiakin,niin otappa siinä sitten selvä mikä vaihtoehto olis paras????hinta/laatu???euroja joka tapauksessa pitäs löytyä 200e ja siitä ylöspäin reilustikkin???niin haluais tietysti euroille vastinettakin!!!
täällä kuopiossa sais ainakin paikalliselta tuon diamondbrite tai lacroe käsittelyn????LÖYTYYKÖ KOKEMUKSIA????
tuo brillianttikin ja perma shinekin kiinnostais,mutta?????? :roll:
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

Noi kestokäsittelyt monen vuoden kestoineen on täyttä huuhaata ja rahan haaskausta. Pari kertaa vuodessa kiillotus ja vahaus on paljon parempi, ja unohda autonhoidossa harjat ja sienet. Minulla homma menee yleensä näin: Liuotinaineen suihkutus, painepesu, autoshampoopesu pesukintaalla sen jälkeen huolellinen claybar hinkkaus ,sitten hinkkaus jollain cleanerilla esim. limeprimellä joko käsin tai koneella, sen jälkeen joku kiinteä vaha esim collinite pariin kertaan.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Arska123 kirjoitti:Noi kestokäsittelyt monen vuoden kestoineen on täyttä huuhaata ja rahan haaskausta.
ai mitenniin?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

8) HEH!!!!tätä just tarkoitin...näillä mielipiteillä
ehkä itse kuitenkin haen ns.helppoutta!!!ettei menis ihan tähtitieteelliseksi monien aineitten kanssa
hinkkaamiseen!!!vaikka oikotietä onneen ei ehkä olekkaan niin liian hankalaksi ei saa mennä!!!
vaikka tykkäänkin puhtosesta autosta niin itseni tuntien hieman AHDISTUSTA saattaisi ilmetä kyseisen urakan lähestyessä :D sitten vielä päälle pieni epävarmuus,että meneeköhän homma ok??? :evil:
jos rahallisestikkin ajattelee niin noihin aineisiin menis ihan kiva summa kun kaapissa noista aineista ei paljon kerrottavaa ole tällähetkellä!!!
no,onhan tässä aikaa pyöritellä ja fiilistellä kummin parempi!!!koska noilla psskk...keleillä
turha tässä vaiheessa mitään spesiaalimpaa ruveta tekemään tai teettämään :wink:
KEVÄÄN ODOTUSTA KAIKILLE!!!ja lisää mielipiteitä ja kokemuksia
JJun
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2011 22:35

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja JJun »

Minusta varsin asiallisia ohjeita on täällä: http://www.erased.fi/vinkkeja_ja_neuvoja/

Itse olen käsittelin kokeeksi äitini 10-vuotiaan auton (omaan en uskaltanut testata :)) viime kesänä kaavalla painepesuri-liuotinpesu, autoshamppoopesu sienellä, claybar, Bilteman epäkeskokiillotuskoneella Menzerna PO85RD 3.02, Dodo Juice Lime Prime ja lopuksi Autoglym Super Resin Polish.

Tässä kuva biilistä jokunen päivä operaation jälkeen, otettu kännykkäkameralla eli ei huippulaatua:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/j ... directlink

Sen tuosta ainakin opin että ulkona on hankala nähdä milloin pinta on "valmis" eli riittävän naarmuton. Parempi lopputulos tulee varmaan sisätiloissa ja 500w halogeenilampun avustuksella maalipintaa tutkailemalla.
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

KIITOS PALJON!!!menikö miten paljon aikaa tuohon "projektiin"???
JJun
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Maalis 2011 22:35

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja JJun »

290675-1358 kirjoitti:KIITOS PALJON!!!menikö miten paljon aikaa tuohon "projektiin"???
Kyllä siinä muistaakseni useampi tunti meni :) Ei siis sovi hätähousuille tuollainen pitkän kaavan kautta tehty ehostus.

Lisäyksenä vielä mainittakoon, että Bilteman kone on se 36,90€ hintainen VAHAUS-JA KIILLOTUSKONE 2X95MM, joka myös cyclo-kopiona tunnetaan.
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

Tuo glymin spr on puhdistava vaha, joka ei kauan pysy pinnassa jos jättää sen viimeiseksi. Itse laittaisin vielä parikerrosta jotain kiinteää carnauba vahaa, esim dodo tai collinite.
290675-1358
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2011 07:20

Re: HARJALLA VAI SIENELLÄ?

Viesti Kirjoittaja 290675-1358 »

kiitos!!
Vastaa Viestiin