Veemäinen ongelma (esco mk5)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Veemäinen ongelma (esco mk5)

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Eli sigun alempi lulla kyseessä. Saattaa pelittää viikkotolkulla kuin ihmisen mieli mutta sitten yhtäkkiä ja aivan satunnaisesti alkaa nykiä kuin horkassa! Ainut milloin ei oireilun aikana nyi, on kun survasee kaasun pohjaan. Juuri tehty huolto ja vaihdettu suodattimet, tulpat sun muut. Mistähän tuo voisi johtua, ainut mitkä on vaihtamatta on tulpanjohdot mut olisko siinä vika sitten kuitenkin koko ajan? Menee hermo kun ei käsitä, ...kele :evil: Oireilun aikana käy kuitenkin tyhjäkäyntiä ihan ok ja ottaa kierrokset.
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Tarkistappa bensapumpun kunto.
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Eli miten tarkastan :oops:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
Sodfor
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Helmi 2005 14:24
Paikkakunta: Vantaa, Kannisto-City

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

bensapumppuun en ota kantaa....

Mut putsaile ilmamäärä mittari ja käy kaikki liittimet läpi kone huoneessa ja putsaile kontakti pinnat.
Lopetti meikän Essi puutumisen ku teki ton operaation.
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06

- kukaan ei ole täydellinen -
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Liittimet on käyty läpi ja putsailtu, ja ilmamäärämittaria multa ei taida löytyä :wink: Kyllä ainakin heti kun kääntää virrat päälle kuuluu surinaa et pumppu pyörii, eli eli.........
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
Sodfor
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Helmi 2005 14:24
Paikkakunta: Vantaa, Kannisto-City

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

ahaa,,,, eikös tuossa kuitenkin jonkinmoinen ilmamittari ole ku on ruisku... vai eikö... sorry.... :oops:
Ku en tunne niin tuota pataa....
Kävi vaan mielessä....
Taunus 2.0 L -75-
Transit 2.5 turpotiisseli -96- piiiitkä versio
Focus 2.0 Ghia Wagon -06

- kukaan ei ole täydellinen -
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kuulostais lambda anturin vialta. Kaasu pohjassa kun kaasuläpän asentoanturi antaa tiedon ohittaa lambda.
Tai sitte just toi asento-anturi on rikki.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Eli siis kumpikin noista edellisistä antureista voi jopa enimmäkseen toimia ok, ja sitten joskus vinoilla ihan tuelta :roll: Mistäs tuo asentoanturi löytyy, lambdan sijainti tuli katsottua kun vaihdoin alapallot :lol:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos kaasu pohjassa pelittää niin ei kait pumpussa voi olla vikaa? :shock:
Nuo tulpanjohdot varmaan kannattais vaihtaa?
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Joo tuon bensapumpun uskoisi toimivan. Täytyy vaihtaa nuo tulpanjohdot jos sillä korjaantuisi. Pystyykö sitä lambda-anturia jotenkin silmämääräisesti tutkiin tai mittaan, ei viitsisi sitä turhaan ostaa jos onkin ehjä??
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kaasuläpän asento-anturi on siinä kaasuläppäkotelon kyljessä oleva musta mötikkä.
Ja ainakin se voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vikoja ja välillä "toimia" johtuen siitä että se viallinen alue voi olla niin pieni ettei siihen aina kaasun asento osu.
Saattaa myös välillä toimia ja välillä ei. Vähän aikaa sitten juuri laitoin ohjeet miten se testataan.
Lambdakin saattaa oireilla juuri jollain tietyllä lämmöllä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Silloin kun nykii niin ainoastaan kun pedaali on lattiassa ei oireile, eli ei se sit oikein viittais siihen asentoanturiin. Koska siis kaikissa muissa asennoissa nykii. No, vaihdan nuo piuhat nyt illalla ja katson onko vaikutusta.
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Voi se ollakin. Katos jos se antaa väärän lukeman kaasu pohjassa niin ecu ei osaa tiputtaa lambdaa pois pelistä ja se taas sekottaa käynnin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

TeRoK kirjoitti:Voi se ollakin. Katos jos se antaa väärän lukeman kaasu pohjassa niin ecu ei osaa tiputtaa lambdaa pois pelistä ja se taas sekottaa käynnin.
?????? nyt meni ihan yli, tai sit en osaa lukea :( Eli siis kaasu pohjassa ei mitään nykimistä ilmene.
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jaajuu eiku mä luin väärin sun edellisen viestin.
No jokatapauksessa ennemmin se sitte viellä noin päin viittaisi asento-anturiin.
Yleisemmin se kyllä antaa oikean lukeman kaasu pohjassa, mutta sitten kun sitä mittaillaan niin jossain asennossa/asennoissa tippuu jännite alas vaikka pikkuhiljaa painaa lisää kaasua. Jo 0,1 voltin jännitteen alenema aiheuttaa sen että ecu antaa väärän seoksen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mutta toinen todennäköinen vika "kandidaatti" on tosiaan toi lambda, koska ainoastaan kaasu pohjassa se on poissa pelistä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

TeRoK kirjoitti:Mutta toinen todennäköinen vika "kandidaatti" on tosiaan toi lambda, koska ainoastaan kaasu pohjassa se on poissa pelistä.
Mutta voiko se lambda toimia esim. viikon ihan moitteetta ja sit taas yhtäkkiä "vikaantua"???? Ja sama juttu tuohon asento-anturiin, eikös olis maalaisjärjellä joko rikki tai ei :cry:
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Yhtä todennäköstä se on kuin tulpanjohtojenkin ajoittainen sohlaaminen.
Saattaahan siellä olla esim. johdotuksissa kosketushäiriötä tai sitte se tekee sitä tietyssä lämpötilassa tai tietyllä kaasun asennolla niinkuin sanoin jo aiemmin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oletko putsannut lambdan johtoliitoksen? Entä kammen asentoanturi?
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

siis, kaasun ku lyö pohjaan nii ECU ohittaa lambdan, eli vika on sillo siinä jos se nykii muullon. eli se vaihtoon sillä se selvii luultavasti.

ps. tarvike lambdoja ei tueta! ford motorcraft lambda on ainoo oikee ja takaa varmemman toiminnan ku tarvike.
Ford Escort 1.8 GT -97
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Monteonisti kirjoitti:Oletko putsannut lambdan johtoliitoksen? Entä kammen asentoanturi?
No hyvä kun muistutit :) Kaikki muut liittimet nimittäin on läpikäyty, heti aamulla putsaan 8)
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
zak69
Viestit: 175
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:09
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja zak69 »

Tulpanjohdot vaihdettu ja toimii hienosti, samalla putsasin nuo loputkin liittimet. Kumpi sitten auttoi sitä en tiedä, pääasia että loppu nykimiset 8)
1.8 Mondeo Ghia Stw -03
E34 520IA -89/90
Vastaa Viestiin