ford 1.6 ohc viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
cortina -65 turbo
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Heinä 2010 16:40

ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja cortina -65 turbo »

kuka neuvoo mitä osia laitan kyseiseen moottoriin. kone tulee katu käyttöön ja sillä pitää päästä katsastus konttorillekin. kone 1.6 ohc -82.ajot vain kesällä.
-foordipower-
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Syys 2009 18:16

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja -foordipower- »

Jyrkempää nokkaa, peltisatsia, isompaa kaasaria, kannen työstö( laskeminen ja kanavien hionta). Entä oisko mahollisuutta laittaa 2.0l? tulis niitä tehoja jo siinäki
cortina -65 turbo
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Heinä 2010 16:40

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja cortina -65 turbo »

ei saa lupia 2.0 tarkotus olis saada n.140hv tulee cortiinaan -65
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja duckworth »

cortina -65 turbo kirjoitti:ei saa lupia 2.0 tarkotus olis saada n.140hv tulee cortiinaan -65
Häh? :roll: Cortsua on saanut 1,6 Kentillä mun käsittääkseni, joten siihen tilavuus saa kasvaa 25%= 1,6*1,25=2.0
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös 1,6 kentti ole oikeasti 1,55 jotain litraa, eli yli menee 1994 cc OHC. Vertailut pitää aina laskea tarkoilla arvoilla. Jos tehot on tarkalla, niin pitää myös selvittää lasketaanko kilowatteina vai hevosina. Ja mites rakenne-erot tuohon Lotus Corttinaan johon vain kai tuo 1,6 kentti oli? Mites tehot sitten? Kerroppa sen version tiedot mihin verrataan?

Hyvänä hommana, että tuossa kopassa ei päästöjä mitata. Aika tiukka on kyllä 1,6:sta katukoneesta saada vaparina 140 ja pitää vielä ajettavana. Tuo on kuitenkin jo liki 90 hv/l. Minkälainen budjetti koneelle?

Jos tehojen puolesta menee, niin itse lähtisin tekemään 1,8 ohc:stä, saa paljon ajettavamman. Kehveli kun kuppelin mäntää ei taida olla 34 puristuskorkeudella 87 tai 88 koossa. 90,5 jo löytyisi, mutten tiedä kärsiikö porata noin paljoa. Sitten kyllä olisi jo 2l ohc:n mäntä lähellä ja helppo. Tai oma kanki, kuplan korkea mäntä ja männästä pois? Tietty jos hyväkuntoinen alakerta löytyy, niin kyllä siitä omillakin osilla tuon 140 saa. Kun sopivat mitat omaava alakerta muotoutuu, niin sitten noita perussettejä joista on paljon juttua. Tuossa ny kuitenkin muutama ajatus.

Tai sitten ahdat sen. Silloin saa kyllä kivasti 140 1,6:sta.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja emax »

Eti 164 lohko (165 menee puhki ja 16 on eri iskulla). Poraat sen 2 litraisen männille, vaihdat vanhanmallin 1,6 kannen, vingutat ne tärsät siloiseksi sieltä venttiilin läheltä (joka kanavasta samanlaisiksi), joku n.280 asteinen nokka säädettävällä nokkapyörällä esim.KentCams FR32, 45mm tuplat, peltisarja ja penkissä hyvät säädöt niin on jo vähintään sen 140hp

Ja konttorille meet katsastamaan sen 1,6:sena, niinhän siinä lohkon kyljessä lukee :wink:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
cortina -65 turbo
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Heinä 2010 16:40

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja cortina -65 turbo »

olen vaihtanut 9 tuumaset takaj. 9tybe laatik. maalattiin uuden fiesta vihreä. reaktio tangot. escortin jarrutehostin, vielä ku löydän esim. taunuksen etujarrut. autossa ollu 2.0 turbo tietty ilman kilpiä. alun perin 1500. saa laittaa 1800 ohc, aattelin vaan jos tosta 1.6 taunuksen koneesta sais pelin. sillä kyselin jos joku olis tehnyt kyseisen koneen niin ei tarvis arvuutella kaasareitten kokoa , laakerointia, nokkaa, ym. minulla oli stokman turbo hilut ne hukkasin. voishan ton joskus kunnollakin turbottaa. kuhan nyt saa kilpiin noinkin. 1500kent koneen ku vaihtaa 1600 ohc saa ainakin illat olla auton alla semmonen laki tässä valtakunnassa . 240volvon etutolpat käy kun laittaa pohjalle n, 1cm korotuksen. samaten jousenyläpää. taakse tuli ralli-bilstenit. saas nähdä ajanko tulevana kesänä. kiitos ketkä ovat viitsineet vastailla.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja emax »

40mm tuplat varmaan riittää 1,6:seen. 2,0 vakio weber 32/36 dgav riittää n.135hv. Vakio laakerit kestää kyllä sen 140hv.

Taunuksen 1,6:kin saa porattua 2 litraisen männille mutta iskun pituuden takia siitä tulee vain 1,7.
Taunuksen 1,6 veiviillä, kuplan männillä, 2,0 kammella ja pienellä sommittelulla siitä 16 lohkosta saa kyllä 2 litraisen, mutta kampisuhde on tosi huono tällä kokoonpanolla = ei kovin pitkäikäinen.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Aksu »

emax kirjoitti: Vakio laakerit kestää kyllä sen 140hv.
Ite motonetin laakereilla tehnyt muutaman koneen ja ~300 kestäneet ilman ongelmia.
Tuo 1,8 olis kyllä ihan vaihto ehto, muistikuva olis et cossuclubin puolella oli yks auto tehty tuolla ja päällä cossun kansi joten lestää ihan kohtuudellaa porattunakin.
gti golo palloilija
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

Mk1 Cortinan suurin kone oli 1558ccm Lotus.

Ääni 1,8 Zetecille.
Sierra + HX35 Super
Focus
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Täysin rahan haaskausta virittää 1,6 oharia. Halvemmalla saat tosiaan 1,8 16v Zetecin, joka on kevyempi ja tehokkaampi jo vakiona. Siitä on 115hv ja 130hv tehoversioita.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kannattaa ny ihan alkuun oikeasti selvittää mihin sitä verrataan. Katsotaanko tuo Lotus cortina mallisarjaan kuuluvaksi AKEn puolelta? Alustan erot = ripustukset, jarrut, vakaajat, jouset? Sen +20% saa vain mallisarjan tehokkaimpaan sitten. Wikipediasta katsellen, jos se Lotus käy, niin sitten tuo tehottomampi 1,8 zetecci menee. Kannattaa kuitenkin muistaa, että etuvetokoneen laitto ei käy ihan noin vain. Sikäli tuo ohari olisi pirun paljon helpompi vaihtoehto. Tuntuu vähän ettei ny ole resursseja sovitella zetecciä...

40 tuplilla on vaparina irroiteltu noin 200 tehoja (juu ja joku möykkää tästä varmasti). Eihän ne laakerit koskaan edes koske mihinkään :wink: Jos laakerit ei kestä, niin vika on öljynkierrossa. Pointti kuitenkin, että lähtökohdat ensin, loput sitten sen jälkeen. Eli ensin selvitys konttorilta mitä sinne saat laittaa, sitten koneaihion valinta. Loput on sitten helppoa. Kun menet konttorille, niin tee kotiläksyt ensin, eli papereita mukaan joista selviää korissa käytetyt moottorit ja alustojen sekä jarrujen eroavaisuudet. Jos vaan takki auki heilahdat kyselemään, niin et ole kovin uskottava. Auttaisi myös isot kirjaimet jne :wink:
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Stefa kirjoitti: 40 tuplilla on vaparina irroiteltu noin 200 tehoja (juu ja joku möykkää tästä varmasti).
1.6 oharista? Ja kaasareilla jotka yleensä puutuu sinne 150 kopukan nurkille..
Sen lappu olisi kyllä kiva nähdä.
Ahdettunahan toi ei ole mikään ongelma.
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

country sedan kirjoitti:1.6 oharista? Ja kaasareilla jotka yleensä puutuu sinne 150 kopukan nurkille..
Sen lappu olisi kyllä kiva nähdä.
Ahdettunahan toi ei ole mikään ongelma.
Kauampas kestikin :lol: Ei taida olla 1,6 oharista olla penkitetty vaparina mitenkään tuollaisia tehoja :lol:

Ei ole omia, niin en voi lappuja julkistella, mutta löytyyhän noita vaikkapa netistä :wink: Nopeasti näyttäisi olevan esimerkiksi noin 180 hv:n lappu Hämeenlinnan suunnalta 40 pystyillä 2l 8V koneesta ilman mitään kammiosarjoja. Ihan myös vinkkinä, että 40 saattaa myös virrata enempi mitä 45. Se millimäärä kun ei aina kerro ihan kaikkea. Mutta suotta tästä kinata.

Sitä vaan tarkoitin, että ei ole mitään järkeä noille tehoille laittaa 45:ia, ja jos ei pääse yli 150 40:eillä, niin ei se vika siellä kaasareissa ole.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
cortina -65 turbo
Viestit: 22
Liittynyt: 07 Heinä 2010 16:40

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja cortina -65 turbo »

akelta vai onko se trafi kirjoitti ja jopa soitti että 25 prosenttia isompi saa olla, ja lotukseen verrataan. eli 9tuumaset taakse ja reaktio tangot. eteen jarrutehostin, no onhan hivenen erilaiset mut tuskin niihi puuttuu, laitan taunuksen satulat ja levyt sit riittää. hv saa olla 129. 1.8 ohc saa olla. miks ei zeteg mut minä en enään muuta. paikallinen kats,mies sano 9 jarrut ja 20 pros. isompi, ja teholappu 140 hv. no oli miten oli sen lapun saa miten vaan. auto on ulkoo päin jotakuikin tikissään. ja sanoisin että tuskin on toista saman väristä, uuden foordin vihreä.konep.kyhmy ja takaosa puman kide musta. sisälle samav. kaaret ja harjattua alumiiniä. tiedän että turbo tarvis olla, mut leimataan nyt eka noin. kyllä loka suojat on jo sisältä muutettu välij. sopivaks.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Stefa kirjoitti:ja jos ei pääse yli 150 40:eillä, niin ei se vika siellä kaasareissa ole.
Niin, yleensä se vika on dynossa kun tehoa ei tule.
Koita siinä sitten kohteliain sanakääntein kertoa pokalle, että se sun konees on tehty päin v**tua.
Se läppä virityksen onnistumisesta jos teho ei tipu yli 20%, on valitettavan tosi.
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

cortina -65 turbo kirjoitti:akelta vai onko se trafi kirjoitti ja jopa soitti että 25 prosenttia isompi saa olla, ja lotukseen verrataan. eli 9tuumaset taakse ja reaktio tangot. eteen jarrutehostin, no onhan hivenen erilaiset mut tuskin niihi puuttuu, laitan taunuksen satulat ja levyt sit riittää. hv saa olla 129. 1.8 ohc saa olla. miks ei zeteg mut minä en enään muuta. paikallinen kats,mies sano 9 jarrut ja 20 pros. isompi, ja teholappu 140 hv. no oli miten oli sen lapun saa miten vaan.
Juu, tehot +20% ja tilavuus +25%. Eli AKE, tainno trafi nykyään, laskee ilmeisesti 1558 cc ja 79 kW jolloin tulee 1947,5 cc ja tuon 129 hv. Eli noiden alle olevat koneet käy. Se tehokkaampi 1,8 zetecci menee hepan yli... Katsastusmiehen tulkinnalla ei sinällään ole mitään väliä, tietävät yllättävän huonosti nämä.
country sedan kirjoitti:Niin, yleensä se vika on dynossa kun tehoa ei tule.
Koita siinä sitten kohteliain sanakääntein kertoa pokalle, että se sun konees on tehty päin v**tua.
Se läppä virityksen onnistumisesta jos teho ei tipu yli 20%, on valitettavan tosi.
Juu, dynoista voi aina vääntää, samoin mittaustavoista ja korjauskertoimista jne. Eihän se mittaajan vika ole jos sitä tehoa ei ole, elämä on. Moottorissa vaan on vähän pirun monta muutakin juttua kun kaasarin läpän koko.
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja Tinde »

77kW ja 1558cc on Mk1 Cortinan suurimman / tehokkaimman vertailumoottorin arvot. Eli Lotus Cortina kelpaa vertailumalliksi ja "tärkeimmät rakenteelliset erot" todistuskin on Fordilla hyväksytetty.

Sitä en tiedä mistä trafi ton 129hp repii... liekkö joku yksikön muunnosvirhe.

1.8 Zetecciä on myös 105hp versiona.
latexxiino
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Marras 2010 13:57

Re: ford 1.6 ohc viritys

Viesti Kirjoittaja latexxiino »

pikainen välikysymys paljonko ohcn kantta voipi laskea jos laittaa burtonin bf63 sen?
Vastaa Viestiin