Dohc turboilusta taas...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Aiheesta noita topikkeja löytyy, mutta silti jää kysyttävää kun toisessa sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Ajatuksena olisi työntää KKK KP39 turbo '92 ruisku dohciin. Auto on pelto/jäärata käytössä, joten koneen kestävyydellä ei käytännössä ole merkitystä, jos kilahtaa niin kilahtakoot (sais kuitenkin kestää kauemmin kun pelkän testiajon). Tarkoitus ei ole avata konetta ja ahdot olisi tarkotus pitää alhaisina (alle 0,5bar) ja kokeilla miten se käyttäytyy. Tiedossa on, kansi on herkkä halkeamaan (varsinkin vakiopuristuksilla) ja että muuttuvasiipinen turbo ei sovi bensakäyttöön (ei kestä pakolämpöjä), mutta mahdolliset menetykset on niin pienet, että kovasti tekee mieli kokeilla.

Lähinnä mietityttää tuo vakioruiskun riittävyys, mitä toimenpiteitä pitäisi tehdä, että bensapuoli riittäisi tuonne 160-180 hepan paikkeille? Bensapumppu? Suuttimet? Budjetti ei tämän sierran kohdalla ei ole kovin korkea, eli edes megasquirttia ei tähän projektiin kannata ehdottaa, panostan nekin rahat mielummin tulevaan OHC sierraan. Turbo ja välijäähy + imuputket ja pakoputket pois lukien, mikä mahtaisi olla realistinen summa, jolla tuon saisi toimimaan sen verran että sillä pääsisi pellolla ja jäällä päästelemään :o
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Aksu »

B-pumppu ei suuriin tehoihin riitä,tuo 180 aika maksimi mihin kykynee.
suuttimen siihen samaan hikiseen.
vakio moottori ohjauksella on tehty turboja englannissa (turbo technics).
Turbo technics teki joskun näitä.
T25 0,45bar 165hv
T25 0,45bar+putkisto 175hv
tehty vakio ruiskulla 5:des suutin omalla ohjaimella,sytkä vakio(tulpat korkeammalla lämpöarvolla)
gti golo palloilija
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tohon vois kokeilla väsätä semmosen bensanpaineen säätimen, joka nostaa bensanpainetta ahtojen mukaan.

Ja moottorin ohjaus boxis kannattanee vaihtaa katittoman 125hv dohc sierran boxi.

Ja joku tosi yksinkertanen lisärikastussuutin järjestelmä painekytkimellä, esim kuorma auton paineilmajarrujen jarruvalokatkaisin. Niitä löytyy paljon erilaisia 0,3-0.6bar arvoilla.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Tohon vois kokeilla väsätä semmosen bensanpaineen säätimen, joka nostaa bensanpainetta ahtojen mukaan.

Ja joku tosi yksinkertanen lisärikastussuutin järjestelmä painekytkimellä, esim kuorma auton paineilmajarrujen jarruvalokatkaisin. Niitä löytyy paljon erilaisia 0,3-0.6bar arvoilla.
pumppu vaan kyykkää paineen alla.
Löytyy niitä ihan säädettäviäkin antureita niin voi hakea sitä sopivaa kohtaa.
gti golo palloilija
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Iteltä löytyy valmiiks yks tarvike bensapumppu, jossa paineet muistaakseni 3,5baria että se varmaankin riittäisi? Tuo paineilmakytkin kuulostaa mielenkiintoiselta, mikäs toi suutin on toimintaperiaatteeltaan? Aukeaa kun virta kulkee läpi vai? :o Mahtaisiko riittää jos hommaisi jostakin toisesta vehkeestä aavistuksen verran isommat suuttimet orkkisten tilalle ja laittaisi tuon isomman b-pumpun kiinni?
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja emax »

Tää ny on tälläistä mutuilua, mutta onko dohcissa vielä kylmäkäynnistys suutin? Jos sillä sais rikastettua...
Erillisiä lisärikastuspiiriä on myös olemassa esim. Finboost, mutta meneekö jo yli budjetin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

En tiedä meneekö yli budjetin mutta tuo finboost makso mulla 190e ja saa paljon paremmin säädettyä varmaanki ku pelkällä painekytkin-suutin setillä. Tai ainakin helpommin onnistuu säätö :roll:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Aksu »

emax kirjoitti:Tää ny on tälläistä mutuilua, mutta onko dohcissa vielä kylmäkäynnistys suutin? Jos sillä sais rikastettua...
Erillisiä lisärikastuspiiriä on myös olemassa esim. Finboost, mutta meneekö jo yli budjetin.
Ei ole erikseen. Ei taida olla juurikaan muissa kun mekaanisissa k-jet ruiskuissa,sähkä suuttimilla varustetuissa ecu hoitaa rikastuksen.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja emax »

Lisää mutuilua.. Painekytkin huijaamaan ecun lämpötunnistinta, ja laittamaan "ryyppyä" päälle kun ahdot alkaa nousta :mrgreen:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Aksu »

emax kirjoitti:Lisää mutuilua.. Painekytkin huijaamaan ecun lämpötunnistinta, ja laittamaan "ryyppyä" päälle kun ahdot alkaa nousta :mrgreen:
Luultavasti ecu ei ymmärrä noin nopeaa lämpötilojen vaihtelua ja heittää vikatila ohjauksen päälle,ainakin itse kuvittelisin noin käyvän mutta aina voi kokeilla toimiiko se. Jos tuolaisen tekee niin säätövastuksella se kannattaa tehdä niin saa haettua sopivaa "lämpötilaa" jossa toimii.
Mulla oli moinen(ihan muutamalla vastuksella) tehty ohc is turbossa ja musta ei se oikein siinnäkään kunnolla toiminut. Oli edellisen tekeleitä.
gti golo palloilija
Jonke
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Kesä 2009 21:03

Re: Dohc turboilusta taas...

Viesti Kirjoittaja Jonke »

Mielummin ostan sen megan suoraan kun maksan finboostista 190 euroa, voishan sen sit siirtää tuohon ohc sierraan kun sen aika on :? mitäs kaikkea muuta ton http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=146 lisäks tarvis ostaa ruiskuautoon, jotta sais megan toimimaan? Vai onko sama ostaa suoraan tuo 500 euron paketti protopartsilta? :o
Nykyään:
Sierra '87 2.0i OHC [Ajossa]
Toyota Starlet KP60 '80 1.0L [Projektiaihio]
Mazda 626 SS '90 GTi [Ei raaski luopua]
Chevrolet Caprice '87 Sedan 305cid [Harrastepeli]

Entisiä:
Sierra '89 2.0 OHC ABS [Meni puuhun]
Sierra '90 2.0 CLX DOHCi [Jääauto]
Sierra '91 2.0 DOHCi
Vastaa Viestiin