Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Ja tarina jatkuu... :-) Venttiilivarsikumien vaihdon "ajaksi" laitoin ne hydrauliset
venttiilinvälyksensäätimet uimaan nafta-bensa seokseen. En sitten perästäkään
saanut niitä purettua. Enkä uskaltanut niitä väkivalloin hajottaa, kun sekin
pötikkä sentään maksaa Motonetissä 32.50e.

No kun en mitään sen kummempaa sieltä jakopäästäkään löytänyt, niin laitoin
venttiilinvälyksensäätimet ja nokat paikoilleen ja jakoketjun ajotuksen kohdalleen.
Sen nimittäin huomasin ennen ketjun irrotusta, että edellinen asentaja oli ollut
vähän hätänen / huolimaton, kun pakonokan ajoitus oli yhden ketjulenkin verran
myöhäsellä... :?

No sitten tuli tietenkin innostuksissani laukastua se uusi viritetty ketjunkiristin
sitä mekanismia siinä tutkiessani... Ja Hayes manuaali näyttää taas oikeen
kuvilla, että kun se kiristin näyttää tältä, niin sitä ei voi käyttää... :shock:
Sitten muistin, että joku oli maininnut, että sen kiristinpatruunan saa uudelleen
viritettyä sitä varovasti viilapenkissä puristaen. Ja sitten vaan puristelemaan...

No eihän se patruuna mihinkään kasaan painunu, vaan puupalikat (, jotka olivat
patruunan päissä suojina) antoivat peräksi. Totesin, että eihän tää nyt voi näin
perhanan piukka olla! Ja onhan se pakko ollu Fordin poikien jollain konstilla virittää,
kun siinä kerran liikkuvia osia on. Puolisen tuntia siinä tahittuani ja rakennetta
tutkittuani keksin, miten sen kiristinpatruunan pystyy virittään uudelleen
toimintakuntoon. Patruunan sisällä olevan sylinterin keskivaihille on sorvattu
kaksi uraa ja urien välillä seilaa lukkorengas. Renkaan, patruunan sisällä olevan
jousen ja sisälle sorvatun uran avulla sylinteri virittyy paikalleen. Eli viritys
tapahtuu seuraavasti: Vedetään sylinteri lauenneesta (käytetty kiristin) patruunasta
sen verran ulospäin, että tuo lukkorengas ja molemmat urat näkyvät. Laitetaan se
lukkorengas siihen ylimmäiseen matalampaan uraan. Painetaan lukkorengas
mahdollisimman tiiviisti sylinterin ympärille ja sitten vasta puristetaan se sylinteri
sinne patruunan sisään. Sylinteri lukittuu patruunan sisään, kun se on noin 1mm
partuunan pään tason yläpuolella. Ja jos joku ei ymmärtänyt, niin kysykää... ;-)

Ja ei kun patruuna paikkaansa ja ketjunohjain paikalleen, ketju nokkarattaille ja
kiristimen vapautus meisseliä apuna käyttäen. Nyt kun kiristinpatruuna oli oikeassa
paikassa... ;-) Ja plonk, sieltähän se patruuna taas laukes ja veti ketjusta
ylimääräset löysät pois. Olo oli aika helpottunu... :-) Ylä- ja alasuoja paikoilleen
uusien stefojen kera, hihnapyörä paikalle ja ventiilikoppa uuden tiivisteen kera
paikalle.

Kun systeemi oli nipussa, tein tuon Bootsin neuvoman "mootorihuuhtelun". :-)
Eli kaadoin kurkkupurkillisen (0,75 litraa) naftaa öljyjen sekaan koneeseen.
Kone käymään ja annoin käydä sen lämpimäksi. Normaali lämpöjen kohdalla
sammutin koneen, avasin öljypropun ja päästin vanhat oljot pois. Ja tulee
nimittäin jonkun verran sutjakkaasti pois... :-) Öljynsuodatin vaihtoon ja
uudet FORD Formula (5W-30) öljyt koneeseen. Se on siis sitä öljyä, jota saa
ainakin Motonetistä 5L muistaakseni 26.90e ja pönikän kyljessä on tosiaan
tuo Fordin sininen logo.

Ja voitte vaan kuvitella meikäpojan ilmettä, kun täräytin tuon vanhan
320 tuhatta ajetun DOHC koneen taas tulille... Ei nimittäin kalkattanu
pätkän vertaa! :shock: Pikkasen oon :D

Ja sitten toi kulkupuoli... No tää isän farkku Sierra on ollu aina pirteempi,
kun toi mun oma sedani, mutta ei farkussakaan ole tapahtunu oikeen mitään
3000 kiessin jälkeen. No toi asia korjaantu tuon pakonokan ajotuksen laitolla
kohdilleen. :-) Siinä testilenkillä olessani meinasin saada slaakin, kun Sierra
löi tyhjää ja tarjos perää sivulle vielä kolmosellakin... 8) Täytyy sanoo, että
nyt vois jo uskoo, että Sierrassa on likemmäs se 120 pollee kuitenkin tallessa.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Pitäisi itsekin avata tuo oma dohcilainen. Tämä 2.3 litranen siis. Kylmänä pitää ihme kalkatuksen ja lämpimänäkin aavistuksen. Kun STP:n nafta/kerosiini purkillisen kaataa öljyn sekaan niin kalkatus häviää kuin salaman iskusta ja kone käy kuin uutena :D
Sitten kun vanhat öljyt laskee ulos koneesta ja pistää uudet tilalle, tulee kalkatus takaisin.
Jos ketjukiristin on noin "helppo" painaa takaisin kiinni, niin eihän sitä kannata mennä uutta ostamaan? Vai onko siinä toimintaan vaikuttavia kuluvia osia? Suunnitelmissa olisi aukaisemisen yhteydessä pistää uudet nostimetkin. Vähän vaan kirpasee kun niitä on 16kpl...
Minkälainen homma on tuo venttiilivarren kumien vaihto? Onnistuuko kansi paikoillaan ja kotioloissa pihamaalla nostimien vaihdon yhteydessä? Miten itse teit?
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Tekno kirjoitti:Pitäisi itsekin avata tuo oma dohcilainen. Tämä 2.3 litranen siis. Kylmänä pitää ihme kalkatuksen ja lämpimänäkin aavistuksen. Kun STP:n nafta/kerosiini purkillisen kaataa öljyn sekaan niin kalkatus häviää kuin salaman iskusta ja kone käy kuin uutena :D
Sitten kun vanhat öljyt laskee ulos koneesta ja pistää uudet tilalle, tulee kalkatus takaisin.
Mitä öljyjä olet itse käyttänyt tuossa koneessa? Tuo Fordin 5W-30 Formula
on tarkoitettu juuri noille koneille, joissa on nuo hydrauliset venttiilinnostimet.
Tekno kirjoitti:Jos ketjukiristin on noin "helppo" painaa takaisin kiinni, niin eihän sitä kannata mennä uutta ostamaan? Vai onko siinä toimintaan vaikuttavia kuluvia osia?
Ei siinä mikään niin raskaasti kulu, että pitäs mennä uuteen joka kerta
vaihtamaan. ;-) Se on vaan sillä "mekanismilla" estetty, ettei se vahingossa
(esim. koneen sammuttaessa) mene liian kasaan ja näin ollen ketju
hyppää pois paikalataan. Öljynpainehan sen sitten auton käydessä
kiristää lopulliseen pituuteensa. Öljy siellä on aina välissä ja oikeastaan
ainoa suurempi liike mikä siellä tapahtuu on kun kone sammutetaan,
öljynpaineet häviävät ja ketjukiristin lyhenee tuon sokan varaan.
Tekno kirjoitti:Suunnitelmissa olisi aukaisemisen yhteydessä pistää uudet nostimetkin.
Vähän vaan kirpasee kun niitä on 16kpl...
Itse en ihan ensimmäiseksi menisi niitä nostimia uusimaan. Se on tosiaan
kallis paukku. Ja ne nostimethan ei itsessään oikeastaan kulu paitsi tietenkin
siitä kohtaa kun ovat kosketuksissa nokka-akseliin. Kansihan on alumiinia
ja näin ollen reilusti pehmeempää ainetta kun nuo nostimet. Niitä kun ei
käsittääkseni saa erikseen ylikokoisina... Joten irroituksen yhteydessä vaan
nostimien paikat (=järjestys) vaan visusti talteen ja nostimille kunnon
naftapesu ja paineilmapuhallus.

Tuo kilinä ja kolina johtuu öljyn pakenemisesta nostimesta. Ja monissa
tapauksissa uusi öljypumppu korjaa tilanteen ja taitaa olla halvempikin
kun tuo 16 kpl nostajia... Tietenkin tuon vanhan pumpunkin voi aukaista
ja tarkistaa siitä kulumisen ja välykset ennen uuden ostoa.
Tekno kirjoitti:Minkälainen homma on tuo venttiilivarren kumien vaihto?
Onnistuuko kansi paikoillaan ja kotioloissa pihamaalla nostimien
vaihdon yhteydessä? Miten itse teit?
Onnistuu kansi paikallaaan pihamaalla. Itse tein kuitenkin katon alla
tallissa. :-) Tosin kylmä oli sielläkin... Kierrät moottorin vaan sellaseen
asentoon, että kaikki männät on tasasesti ylhäällä, ettei venttiili putoa
vahingossa alas kannesta, vaan pysähtyy mäntään, jos sattuu putoamaan.
Nokka-akselit pois ja nostimet naftakylpyyn. Männän päälle paine, eli
tulpanreikään sopiva adapteri (vaikka vanhasta tulpasta tai ostaa) ja
paineilmakompressori siihen pukkaamaan maksimi paineella. Se pitää
venttiilin kiinni kannessa ja näin venttiilin ylhäällä. Ja sitten vastaavan
männän pako- ja imuventiilin jousi kasaan ja lukkokiilat ja jousi pois.
Lukkokiilat voi vaatia pienen napautuksen vasalla, jos menevät venttiilin
kanssa pohjaan jousta puristettaessa. Näin pääsee käsiksi venavarsien
kumeihin. Itse irroitin ne tavallisilla 45 asteen kulmaan taivutetuilla
kärkipihdellä nylpyttämällä ja takaisin taoin ne sopivalla hylsyllä. Ja
kasaus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. :D
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Wecomanni kirjoitti: Mitä öljyjä olet itse käyttänyt tuossa koneessa? Tuo Fordin 5W-30 Formula
on tarkoitettu juuri noille koneille, joissa on nuo hydrauliset venttiilinnostimet.
Oon käyttäny mobil 3000 5W40 koska sillä hyrräsi edellinenkin dohc nätisti. Tuo on kyllä outoa että kun STP Flushin lyö sisään, niin kone hiljenee samantien. Harmi ettei kerosiinit öljyn seassa voi/kannata ajaa :D Pitäisi varmaan mitata jotenkin että mihin suuntaan öljynpaine muuttuu silloin. Öljyhän on ainakin melko lirua sen kanssa.
Mulla ei mitään kilinää kuulu vaan pelkkää kalkatusta/naputusta. Kylmänä varsinkin ääni on sellainen että ei sitä kyllä pelkällä öljymerkin vaihdolla voi pois saada.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Tekno kirjoitti:Pitäisi varmaan mitata jotenkin että mihin suuntaan öljynpaine muuttuu silloin. Öljyhän on ainakin melko lirua sen kanssa.
Mulla ei mitään kilinää kuulu vaan pelkkää kalkatusta/naputusta. Kylmänä varsinkin ääni on sellainen että ei sitä kyllä pelkällä öljymerkin vaihdolla voi pois saada.
Sen öljynpaineen mittaus kannattaa tehdä, jos siihen on mahdollisuuksia.
Ohemmaksi se öljy sillä kerosiinin lisäksellä luulis menevän ja näin ollen
öljynpaineen laskevan... Ainakin vanhan väljän öljypumpun kanssa.
Tosin öljyn ollessa luirumpaa se tunkeutuu "pienemmälläkin" paineella
pienistäkin aukoista sisään. Ei ne isot ole ne reiät niiden nostimien
kyljissä. Ja jos nekin pienet reiät on vielä karstassa, niin kyllä se
sitten asiansa ajaa... :-? Yksi vaihtoehto vois olla öljypumpun ylipaine-
venttiilin jumittaminen, jolloin öljynpaine on normaalisti liian korkea
ja kerosiinia lisättäessä taas laskee normaalille tasolle. Mutta silloin
se kalkatus ja naputus tuskin niistä venttiilinnostimista tulee.
meniax
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Marras 2009 19:20

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja meniax »

Tein tuossa kansiremontin itsekkin viime viikolla ja tuli sitte uusittua se mäntä kylläkin kun en tienny että sitä voi takasi survoa. Mutta niin kuitenkin, elikkä onko kellää ollu sellasta ongelmaa, että vuotaa öljyä virranjakan kiinnitys kopan niistä ihme reijistä..? venakopan pultit menee niinku kiinni siihe ja semmosta..

On kyllä päin persettä selitetty, mutta ymmärtääkö kukaan mitä meinaan?

tuli muute hiottua pakokäytäviä ja puhistelua kaikki karstat kannesta ja vetää paremmin :wink:
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Mielenkiinnon vuoksi pittää kysyä et oliko kannesa syöpymä palotolasta vesikanavaan vai miten oli pahavi palanu? Onko muila paukahellu lämppärin kenno kun kansi ropleemia tullu DOHC kans?
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
meniax
Viestit: 9
Liittynyt: 05 Marras 2009 19:20

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja meniax »

En huomannu hirveesti katsoa, mutta vettä söi ja putkesta tuli koko ajan ihan hirveästi höyryä..
öljyt ja veet ei ollu kuitenkaan sekaisin. tuli vaihettua samalla toinen kansi, kun oli ylimääräinen jota samalla vähä yritin paranella mukamas.. :roll:
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Tekno »

täytyy kyl sanoo et kyl toi aika vaikee on saada ketjukiristin takas kasaan. toisen niistä rengasjutuist saan kyl menee uraansa mut se päässä oleva on ihan mahdoton.

kävi niin että ostin uuden, joka laukesi samantien, ennenkuin olin saanut ketjun nokkarattaille..
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja choesos »

Tekno kirjoitti:täytyy kyl sanoo et kyl toi aika vaikee on saada ketjukiristin takas kasaan. toisen niistä rengasjutuist saan kyl menee uraansa mut se päässä oleva on ihan mahdoton.

kävi niin että ostin uuden, joka laukesi samantien, ennenkuin olin saanut ketjun nokkarattaille..
se on vaikea saaha, mut kun on ruuvi penkki ja toinen kaverina ja kaksi pikku päistä taltta päätä niin sen saapi kasaan, alempi se renkaan laitoin siihen ylempään ja sit ruuvi penkillä kiristin ihan loppuun asti niin kyllä se toimi :) onkohan ruisku nokilla ja kaasari nokilla eroja??
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Tekno kirjoitti:täytyy kyl sanoo et kyl toi aika vaikee on saada ketjukiristin takas kasaan. toisen niistä rengasjutuist saan kyl menee uraansa mut se päässä oleva on ihan mahdoton.

kävi niin että ostin uuden, joka laukesi samantien, ennenkuin olin saanut ketjun nokkarattaille..
Niin siinä helposti käy, kun sitä vähän hypistelee. Samoin kävi tosiaan itsellä,
kuten tuolla aiemmin kerroin. Mutta kyllä sen sinne saa lipsahtamaan, kuten
choesos mainitsi. Ja kaverin kanssa sen tosiaan saa helpommin... :-)

Tai jos yksin yrittää, niin tekee siihen "työkalun"... Eli tarveaineina sopivaa
rautaa pehmeämpää kupari tai alumiini putkea, putkiklemmari ja puutappi.
Ensin sahaa siitä alumiiniputkesta vähän sitä putkiklemmarin leveyttä
pitemmän pätkän. Sitten halkaisee sen pätkän rautasahalla halki, jolloin se
kiristyy sen kiristimen keskitapin ympärille tiiviisti. Puutapista katkaisee
vähän putkea pitemmän pätkän. Sitten se lukkorengas siihen ylempään
uraan ja halkaistu alumiiniputki lukkorenkaan päälle ja klemmarilla
vetää sen putken nippuun, jolloin lokkorengas puristuu uran pohjalle.
Puutappi putken päästä sisään ja koko viritelmä pitkittäissuunnassa
viilapenkin leukojen väliin. Sitten vaan puristamaan viilapenkin
leukoja yhteen, jolloin puutappi työntää kiristimen keskitapin sisään.
Liikaa sitä ei parane painaa sisään, sillä sitten se laukee taas ja
keskitappi pomppaa taas ylös... :-( Mutta kokeilemalla se kohta
löytyy, jolloin se keskitappi jää oikealle paikalleen viilapenkin
leukoja löysättäessä. :-)
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

choesos kirjoitti:...onkohan ruisku nokilla ja kaasari nokilla eroja??
Kyllä niissä on eroa. Ruiskunokissa enemmän nostoa, sillä laittamalla
kaasarikoneeseen ruiskun nokat saa siihen pari konia lisää... :-)
Vaikutus on tosin aika marginaalinen. :-? Samalla kun tekee kanteen
kunnon porttauksen, niin sillä nokkien vaihdolla on jotain merkitystäkin. :-)
karij
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Syys 2008 14:57

ÖLJYN LAATU 5W30 M2C....jotain

Viesti Kirjoittaja karij »

tämä auto on varmaan jo laitettu kuntoon mutta kilinät/kolinat on usein aiheutettu kalliilla öljyillä joissa ei ole Ford M2C..jotain -luokitusta. PITÄÄ OLLA 5w30 Ford -luokituksen öljy jota saa joka kaupasta tänäpän melkein ja on jopa halvempaa kuin joku Mobil 1 JOLLA KYLLÄ KOLISEE ja mitä paksumpaa laittaa niin enempi.
Hydraulinostimet ne kolisee, tämä on todettu jo useassa eri DOCH -koneessa.
Ja jos ne oikeatkin öljyt ajaa oikein vanhaksi esim. 15tkm niin taas kolisee kun öljy menee likaisemmaksi.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Paksulta vaikuttaa tuo 5w/30 öljy talaveksi näile perukoile :lol: Itelä ollu 5/40 castrolit ja mobil 5/50 talavela ni ei ainakaan tuo DOHC vielä kalakattanu ja täsä vasta ensimmäisen kerran laitoin 0,5 litraa polltoöliyä koneeseen ennen öliyn vaihtoa ni heitti sen vähäsenki sirraamisen pois! Joka paikasahan ne toimittaa että se pittää olla sitä ja tätä öliyä voortiin että se ei ossaa muuten käyä :lol:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Peevee
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Loka 2009 22:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Peevee »

Eikös homma mene niin että, nimenomaan 5w50 on paksumpaa kuin 5w30? (kuumana)

Mulla on tommonen 320tkm ajettu 2.0i dohc sierra, jossa täsmälleen samaa vaivaa kuin wecomannillakin, eli kylmänä armoton kalkatus, mutta koneen lämmettyä ääni häviää täysin. Elikkä oisi ainakin venttiilinvarrenkumien vaihto edessä.
Kysymys kuuluukin, kuinka paljon tarvitsee purkaa ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Mikään kiire ei ole, kun ei ole ainut auto ja menee lisäksi talveksi seisontaan.

Kokemusta on vielä vähän, mutta periaatteena on että, kokemus ei lisäänny viemällä auto pajalle:D
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimässä (40 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa öljy on tuossa lämpötilassa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kuumassa (100 °C): mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana. Hyvä kuumajuoksevuus parantaa ajoneuvon polttoainetaloutta. Useimpia moniasteöljyjä voidaan käyttää ympäri vuoden, kun taas yksiasteöljyt sopivat vain tiettyyn lämpötila-alueeseen.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Vastaa Viestiin