Zetec 1.8 16v turbotus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ukkeli
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Syys 2005 12:23

Zetec 1.8 16v turbotus

Viesti Kirjoittaja ukkeli »

onko kellään tietoja mitä vakio osat kestää? eli voiko männistä ottaa lastua pois jotta puristussuhde tulisi järkevämmäksi? Entäpä kanget, kestoa? arp pultit ilmeisesti ovat ainakin välttämättömät.. Onko joku käyttänyt mäntiä/kankia jostain muusta moottorista? käykö esim cosworthin kanget?

Koska kyseessä tulee olemaan putjetti turbo, josta yritetään saada 200-250hp, olisin kiinnostunut hyvistä vinkeistä!

Kiitos jo etukäteen
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Re: Zetec 1.8 16v turbotus

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

ukkeli kirjoitti:onko kellään tietoja mitä vakio osat kestää? eli voiko männistä ottaa lastua pois jotta puristussuhde tulisi järkevämmäksi? Entäpä kanget, kestoa? arp pultit ilmeisesti ovat ainakin välttämättömät.. Onko joku käyttänyt mäntiä/kankia jostain muusta moottorista? käykö esim cosworthin kanget?

Koska kyseessä tulee olemaan putjetti turbo, josta yritetään saada 200-250hp, olisin kiinnostunut hyvistä vinkeistä!

Kiitos jo etukäteen
alakerta kestää tommoset tehot ihan hyvin,kuhan vaan kaikki muut komponentit on kunnollisia.kestää ottaa lastua pois männistä.sitten kun laittaaa vielä cvh:n vauhtipyörän niin saa herkkyyttä lisää koska on kevyempi kuin zetecin.poraa vaan reiät isommaks millä tulee kiinni vauhtipyörään.kaikki on lähinnä kiinni sytkän ajotuksesta ja polttoaineen riittävästä saannista.
irc voicecoil
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

No omassa ei ainakaan männät kestäny....Oli renkaiden välit antautuneet ja näin ollen männän renkaat jumissa/pytyt pilalla.....Että niin hyvin ne kestää paineita....Ja jos tehoja haluat 200-250hp niin paineita täytynee olla jonkin verran enemmän ku jotain 0.2bar, joten osta suosiolla männät sinne...vakio männistä ei ole jäljellä kun sulaa paskaa noilla tehoilla...On sitte muuten aika hankala löytää mäntiä kyseiseen mottiin...Tai itellä oli ainakin. Accraliteltä löytyy. Ranacon kautta tilasin itelleni, tosin olivat kultaakin kalliimmat, mutta ei auta...Onnea projektiin.
Kilosta alkaa ilo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Itselläni on kyseinen motti purettuna tallissa ja tarkoitus olisi kasata se turboa varten. Palikat on melkeen kaikki hommattu, muutamat pisteosat puuttuu vielä ja moottorinohjaus on vaiheessa, budjetti kallistuu voimakkaasti Megasquirttiin.

Järkevänhintaisia mäntiä on etsitty, mutta tuppaa 1000€ ja ylikin kohoamaan setin hinta, joten kokeillaan ensin sorvattuja vakiomäntiä. Tarkoitus olisi jyrsiä keskelle mäntää "kulho", jospa reunat ja renkaiden välit kestäisivät paremmin. Myös männärenkaiden katkosvälystä olisi tarkoitus kavattaa muutaman satasen, vaikuttaa kuulemma oleellisesti kestävyyteen. Kun alkuperäistä palotilaa tutkiskelee, ei kannata lähteä madaltamaan männän reunoja, nakutusriski kasvaa.

Vakiokiertarit ARPn pulteilla ja männille öljysuihkut käyttöön, saa luvan kestää ~180hv Ahtimena Volvon Garrett T3, 2WD Cossun välijäähdytin, RS2000 suuttimet( optiona SX 200 suutimet) Focuksen metallinen kansipahvi vaan väliin, saas nähdä milloin valmistuu... Rakennetaan silloin kun huvittaa ja on ylimääräistä rahaa.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Mulla makso männät about 900€ sorvattuna...Eli oli tosiaan kalliit..

HARZA. Millä toteutat männille öljysuihkutuksen? Olis ihan fiksu tekele mullekin...Mulla sama juttu eli kone atomeina ja rakennetaan sitä mukaa ku lompakko antaa myöten :lol:
Kilosta alkaa ilo
ukkeli
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Syys 2005 12:23

Viesti Kirjoittaja ukkeli »

kiitos nopeista vastauksista! Purin tänään alakerran kokonaan ja uudet laakerit pitää ainakin ostaa..tai no kuten toisessa projektissa kaikki uutta niin ei harmita myöhemmin!

Mitenkäs kiertokanget? kestääkö vakiot? Öljyruiskut ajattelin myös rakentaa, suuttimetkin tuli ostettua..ja toiseen autoon jo asennettuakin. Turboksi laitan mitsubishi ahtimen.. se tulee saab viggenistä, koska löytyi sopivaan hintaan! katselin karttoja ja siipi kokoa ja se on järkevä.. Tosin tekisi mieli laittaa sama kuin käyttöautoon tuli vaihdettua: gt28rs..

Moottorinohjaukseksi laitan säädettävän!

Mutta alakerran kesto rupesi nyt ihmetyttämään. Jollain englantilaisella foorumilla kehuttiin zetecin vakio mäntien kestävän 1 baarin ahdot mutta :roll: . Harmittaa toisaalta että kone on 1.8 (poraus 80mm), koska jos kone olisi 2.0 voisin käyttää ööppelin takomäntiä..

Kuplasta löytyisi 84mm mäntiä, jostain hondista 84mm eli jos porauttaisi tuohon kokoon.. :? tai ooppelista 86mm.. Jos jollekulle tulee mieleen muita vaihto ehtoja niin viestiä vaan..
Viimeksi muokannut ukkeli, 18 Syys 2005 21:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

muistelisin että käytössä ihan zetecin oma öljyruiskutus.. siitä oli juttua täällä tai vanhassa foorumissa missä malleissa sitä on ollu.. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Löytyy kuulemma 130heppasesta 1.8 Zetecistä ja vastaavasti 2litrasesta 130hv zetecistä nuo öljyruiskut, että tuskin sitä ruutia kannattaa uudestaan keksiä...
ukkeli
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Syys 2005 12:23

Viesti Kirjoittaja ukkeli »

itselläni on tuo 105 heppainen kone lähtöpohjana..

Netistä surffailemalla löytyy näköjään 81mm honda takomäntiä(wiseco, je..) ja paljon muitakin vaihtoehtoja..hinta jotain 500 taalaa.. eriasia on tietty mitkä saapi käymään.. Suoraan 80 mm mäntiä zetecciin ei meinaaa näköjään helpolla löytyä..
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

...
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Itelle tuli 81mm männät joka tapauksessa olis joutunu poraamaan pytyt ku oli jälkiä tullu...
Kilosta alkaa ilo
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

http://www.Burtonpower.com Siel on turbon mäntiä, ainakin 2.0
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Oma 1.8 16V motti on kotoisin saksantuonti-purkuautosta, vm. jotain alta 95 alumiinisella imusarjalla. Siinä oli minunkin yllätykseksi valmiina paikat öljysuihkuille, reiät oli vaan tulpattu. Alkuperäisenä niitä on 130 hv malleissa, ilmeisesti lohko on samaa valua?

Vakio männän halkaisija on 80.6, varaa varmaan voi turvallisesti porata johonkin 83mm? Volkkarin 1.8T malleissa olisi suurinpiirtein sopiva mäntä tai yhdistämällä S2 mäntiä ja muita volkkarin kiertareita voisi saada toimivia paketteja. Koneistusta kyllä vaatii. Arias valmistaa myös valmista mäntäsettiä, sopivaan hintaan.

Kiertareista kerrotaan niiden kestävän sen 250-280 hv, varmaan riittää jo aika monelle.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

82mm alkaa olemaan maksimi poraus 1.8 lohkolle. Luulis kankien kestävän, mutta kangen pultit on vaihdettava. 88mm isku rasittaa aikalailla varsinkin kierroksilla. 98-> Zetecit on melkolailla erilaisia eikä niitä kannata sotkea tähän soppaan.
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Re: Zetec 1.8 16v turbotus

Viesti Kirjoittaja tikkku »

eikö kellään ole tuloksia kyseisen moottorin ahtamisesta? :roll:
Vastaa Viestiin