Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Saako Motonetistä sigun mukaiseen Zetec-koneiseen Escorttiin lämpömittarin anturia? Voisiko se olla Motonetin tuotekoodilla 37-3326 ?

Vaihdoin termostaatin, mutta lämpömittari näyttää edelleen vähän mitä sattuu, lähinnä liian kylmää, vaikka kone olisi lämmin. Oletan, että vika on anturissa, sillä mittarin liittimen oikosulkemalla lämpömittarin viisari menee punaiselle.

Haussa on siis se alaviistoon sojottava lämpömittarin anturi siinä termostaattikotelon alapuolella. Voisiko se olla tuo 37-3326 ? Lähinnä ihmetyttää sana "valvonta" Motonetin luettelossa kyseisen anturin kohdalla.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Minkälainen jännite kuuluu olla mittaristolta anturille tulevassa liittimessä? Mulla on 7 volttia.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja Foordson »

TuomasY kirjoitti:Minkälainen jännite kuuluu olla mittaristolta anturille tulevassa liittimessä? Mulla on 7 volttia.

--
Tuomas Yrjövuori
Tuota en tiedä, mutta mitä jos menisit sen anturin kanssa lähimpään varaosaliikkeeseen ja tilaisit samanlaisen ?
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Foordson kirjoitti:Tuota en tiedä, mutta mitä jos menisit sen anturin kanssa lähimpään varaosaliikkeeseen ja tilaisit samanlaisen ?
Kävin hakemassa Motonetistä anturin 37-3326, ja se vaikuttaa olevan oikeaa tyyppiä. Ainakin liitin on samanlainen. En vielä asentanut sitä. Täytyy toivoa, että myös vanha anturi oli 1/8" kartiomaisella putkikierteellä.

Antureita mittaillessani paljastui mielenkiintoinen vika. Nimittäin myös moottorinohjauksen lämpöanturi (termostaattikotelossa päällipuolella pystyssä pyöreällä kaksinapaisella liittimellä) on rikki. Vastusarvo näyttää ääretöntä kuumana ja kylmänä. Mitähän haittaa tuosta on ollut? Nimittäin auto on toiminut hyvin, ja mennyt katsastuksessa päästöjenkin puolesta läpi.

Ilmeisesti tuota moottorin lämpöanturia ei ole Motonetissä, joten taitaa tulla taas vaihteeksi reissu jonnekin muualle tai peräti merkkiliikkeeseen.

--
Tuomas Yrjövuori
Viimeksi muokannut TuomasY, 31 Maalis 2010 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Anturi vaihdettu. Nyt vaikuttaisi jälleen toimivan. Lämpömittari näyttää nyt tosin aika korkeaa lämpöä, siis yli puolen välin mittarin "asteikkoa", kun yleensä Fordeissa mittarin neula näyttää karvan alle puolen välin. Sähköflekti käynnistyy, kun viisari menee nippa nappa punaiselle alueelle. Siinä mielessä siis "asteikon" alue on ihan ok.

Termari on nyt 92-asteinen. Hätäillessäni ostin sen merkkiliikkeestä, kun luulin, että edellinen Motonetistä ostettu termari oli mennyt kolmessa vuodessa rikki. Motonet myy 88-asteista termaria Escorttiin. Helsingin Pitäjänmäen Veholla sanoivat, että "tietokone tarjoaa vain yhtä termostaattia Escorttiin".

Oli miten oli, homma vaikuttaa nyt lämpömittarin osalta olevan kunnossa. Seuraavaksi ihmettelemään moottorin lämpöanturin toimintaa...

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Omasta Zetec-escortista oli ruiskun lämpöanturi myös rikki, toimi ihan normaalisti, mutta vei bensaa 12 litraa sadalle ihan normaali ajossa. Kaveri merkkiliikkeessä varaosissa töissä, niin sanoi, että noita lämpöantureita menee zetecceihin aika paljon. Ei ole kallis osa omasta maksoin n.20e ja ihan orkkis kamaa tietenkin laitoin. Nyt vie n. 8 litraa/100km, mikä on mun mielestä normaali kulutus tollaselle taajama-ajossa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Ilmeisesti tuon moottorinohjauksen lämpöanturin kuuluu näyttää vähintäänkin kymmenien kilo-ohmien vastuksia. Löytyisiköhän mistään taulukkoa erilaisten lämpöanturien vastusarvoista?

Nyt on sitten moottorinohjauksen lämpöanturikin asennettu. Hain sellaisen tänään Tero Anttila Oy:ltä Nurmijärveltä. Varaosanumero sigun mukaiseen autoon on 6810428.

Sellaista. Nyt saa autosähköjen opiskelu riittää hetkeksi aikaa.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mk5 Escortin lämpömittarin anturi

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TuomasY kirjoitti:Lämpömittari näyttää nyt tosin aika korkeaa lämpöä, siis yli puolen välin mittarin "asteikkoa", kun yleensä Fordeissa mittarin neula näyttää karvan alle puolen välin. Sähköflekti käynnistyy, kun viisari menee nippa nappa punaiselle alueelle. Siinä mielessä siis "asteikon" alue on ihan ok.

Termari on nyt 92-asteinen.
Laitoin 10 ohmin vastuksen sarjaan anturin kanssa. Lämpömittari näyttää nyt ihan järkevältä.

Vastuksella voi fiksata lämpömittarin aluetta, jos varmuudella tietää, että termostaatti ja muut jäähdytysjärjestelmän osat ovat kunnossa eikä kansipahvit vuoda. NTC-vastus, joka noissa antureissa yleensä on, reagoi logaritmisesti lämpötilan muutokseen siten, että kuumassa päässä vastuksen muutos on pienempi. Siksi niinkin alhaisen resistanssin vastus kuin 10 ohm, korjaa kuuman pään aluetta selkeästi.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin