Sierran perä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Kyllä noita ihan oikeesti äänettömiäkin on.. Vaihto hommana aika yksinkertainen mutta aikaa vievä
Eli jos teettää korjaamolla niin rahaa saa palamaan...

Onnistuu siis varmaan omin neuvoin autotallissa autonasentaja-appiukon konsultaation avulla. Tarvittavat työkalut on, mutta nosturia ei ole. Auton saa siis sen verran ylös mitä hallinosturilla saa ja pukit alle. Riittääkö se?
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Yksi tyhmä kysymys tähän väliin... :oops:

Mikä on lukkoperä ja mitä etua se antaa tavalliseen?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Saa tehtyä ihan normaaleilla autopukeilla ja työkaluilla, itsekin pari vuotta sitten tallissa ilman nosturia vaihdoin koko akseliston. Hallitunkki olis ihan näppärä olla, niin saa liikuteltua vähän, kun ei kuitenkaan ihan kohdilleen osu kerrasta.

Lukkoperästä on sen verran etua, että molemmat takapyörät vetää, nyt kun sulla ei sellasta oo, niin tasauspyörästön takia vetää vain toinen. Pääsee siis liukkaalta liikkeelle vähän helpommin, lisäksi autoa on paljon helpompi viedä sladissa jos sellasta tykkää harrastaa :lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Heinämies kirjoitti:Yksi tyhmä kysymys tähän väliin... :oops:

Mikä on lukkoperä ja mitä etua se antaa tavalliseen?
Lukkoperän kanssa suttaa kummatkin takapyörät toisin kuin normi perässä vain toinen. Ja tietysti esim. talvella auto liikku paremmin vaikessa paikoissa kun kaksi pyörää vetää ja kylki edellä on paljon helpompi mennä :D
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja mamu »

taidan antaa ujeltaa.. tänään hiljeni vähän, ku vaihto ölpät.. :mrgreen: ei oo tilaa, missä ruveta vaihtaa.. eikä oo hiljasta murikkaakaakaakaa :mrgreen:
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

mamu kirjoitti:taidan antaa ujeltaa.. tänään hiljeni vähän, ku vaihto ölpät...
Sama homma, tosin hiljeneminen oli vain väliaikaista. Nyt ujeltaa taas vanhaan malliin. No, soitinta voi säätää kovemmalle :mrgreen: .

...tai sitten laitan paikallislehden mini-ilmoituksiin "keneltä löytyis hyvä ja tiukka perä? Ikä max 15 v. Maksan kohtuudella." :roll: .
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja tikkku »

jollain jos on edukasta kitkalukollista perää myydä niin olis tarvetta..
ittellä ois vajaa parisataa tuhatta ajettu AUTOMAATTI sierran perä eli ei ujella eikä rääkätty eikä ole kyllä oikeestaan välystäkään 8)
Avatar
mamu
Viestit: 70
Liittynyt: 04 Maalis 2007 13:23
Paikkakunta: Nastola

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja mamu »

no juu, jos toi jää vuosiksi eteenpäin ja sattuu läheltä edullisesti perä löytymään, ni sitte :mrgreen:
Ford Escort -73
Neljä kirjainta, jotka määräävät vauhtisi: F O R D.
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Tuli tossa hommattua 4x4 dohc farkku sierra ja siitä olisi tarkoitus vaihtaa viskolukollinen perä omaan sedaniin jossa on ihan normi lukoton perä. Tuli ongelma: vetaria kun laittaa kiinni tohon mun sedanin tukivarteen niin se ottaa kiinni eikä pyöri, ei ota ku ehkä millin verran kiinni mutta näyttää seki olevan tarpeeks :roll:

Pyörännavat yms. on otettu farkusta ja ne kyllä sopii vetarien kanssa yhteen.

Elikkäs kuuluisko vetarien mahtua pyörimään siellä vai täytyykö olla erilaiset tukivarret? Farkun tukivarsia en voi ainakaa vaihtaa ku ne on ihan erilaiset? Täytyykö hommata jonku kossun tms. tukivarret et saa perän kiinni? Yks mahollisuushan on että antaa vähän lekaa tukivarrelle ni vois mahtuu pyörii :twisted: mut sekää ei oo hirveen hyvä idea..

Niin ja samalla olisi tarkoitus vaihtaa taakse levyjarrut kun tuossa farkussa oli abs ja levyt takana..
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Tekno »

mamu kirjoitti:no juu, jos toi jää vuosiksi eteenpäin ja sattuu läheltä edullisesti perä löytymään, ni sitte :mrgreen:
Täältä löytyisi parikin hyvää perää (7,5" 3.91 lukottomat)... mutta enpä raaski ihan halvalla myydä 8)
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

jusa20 kirjoitti: Tuli ongelma: vetaria kun laittaa kiinni tohon mun sedanin tukivarteen niin se ottaa kiinni eikä pyöri, ei ota ku ehkä millin verran kiinni mutta näyttää seki olevan tarpeeks :roll:
Niissä toisissa vetareissa ilmeisesti on ABS:n hammastus ja toisissa ei.
Vaihto ehdot on joko hioa hammastus pois tai sitten hioa tukivarren reikää isommaksi.
Kaverille laitettiin kanssa tavallisiin tukivarsiin ABS-malliset vetarit niin hiottiin hammastus pois niin mahtui taas pyörimään.
gti golo palloilija
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Aksu kirjoitti: Niissä toisissa vetareissa ilmeisesti on ABS:n hammastus ja toisissa ei.
Vaihto ehdot on joko hioa hammastus pois tai sitten hioa tukivarren reikää isommaksi.
Kaverille laitettiin kanssa tavallisiin tukivarsiin ABS-malliset vetarit niin hiottiin hammastus pois niin mahtui taas pyörimään.
Ei ota abs:n hammastuksesta kiinni, sen tarkistin jo. Ottaa kiinni ennen napaa. Tiiän kohanki mistä ottaa kiinni ja pystyisin lekomaan siitä kohtaa metallia kasaa että mahtuis pyörii, mut noi tukivarret ei oikee tykkää noista vasaroista ni ei viittis ruveta moukaroimaa. Vaihettiikos sun kaverillekki viskolukko vakio perän tilalle?
Ford sierra 2.0i DOHC -92
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ottaako se kiinni siihen laippaan jossa 4 pultin reikää?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

jusa20 kirjoitti: Ei ota abs:n hammastuksesta kiinni, sen tarkistin jo. Ottaa kiinni ennen napaa. Tiiän kohanki mistä ottaa kiinni ja pystyisin lekomaan siitä kohtaa metallia kasaa että mahtuis pyörii, mut noi tukivarret ei oikee tykkää noista vasaroista ni ei viittis ruveta moukaroimaa. Vaihettiikos sun kaverillekki viskolukko vakio perän tilalle?
Aika erikoiselta kuulostaa - ei nimittäin pitäisi olla mitään mistä kanittaa: se abs kohta on ainoa itse tukivarren osa mikä voi ottaa kiinni, sen jälkeen tukivarressa oleva laakeripesä voi ottaa kiinni, mutta siinä on ne laakerit just sitä varten ettei ota kiinni :lol:

Kun vedät navan kiinni, niin meneekö silloin vasta jumiin? Joko sulla on väärä napa -> ottaa laakeripukkiin kiinni tai laakeri väärin päin -> kartio ei ota kiristystä vastaan ja hirtät pultilla vetarin ja laakeripesän yhdeksi kappaleeksi.

Jumittaako se jo ennen kun sulla on napa kiinni, eli kuvan esittämässä vaiheessa (kuva on rumpujarrusta, idea ja osat kuitenkin käytännössä samat). :roll:

Nää mulla tuli mieleen :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3721
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mä ottaisin ensin ne laakeripukitkin siitä varaosaluovuttajasta.. :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Elikkäs elikkäs.. Selvennetään hommaa hieman:

Viskolukkoperä, vetarit, pyörännavat, laakeripukit ym. kaikki on -91 4x4 farkku sierrasta

Nämä olisi tarkoitus siirtää -92 sedan takaveto sierraan.

Kuvissa on -90 mallisen sedan takaveto sierran vasen takatukivarsi.

Tässä aamulla yritin paintilla vähän merkkailla noista kuvista kohtia :?

Eli tuossa on yleiskuva, jossa on kiinni muuten kaikki paitsi vetari.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4943756.jpg

Tuossa on kuva siitä mihin vetari ottaa kiinni kun sitä pyörittää. Kohta näkyy tuollaisena kuluneena, pitäisi erottua aika hyvin.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4943759.jpg

Ja tuossa on kuva, mikä kohta vetarista ottaa kiinni. Tuo kohta, mikä ottaa kiinni on hieman muuta vetaria paksumpi. (punasella merkattu)
http://www.aijaa.com/v.php?i=4943766.jpg

Tuosta navasta kun olen tökännyt vetarin läpi ja alan kiristää noita neljää pultti mitkä oon merkannu (ne tottaka laitetaan toiselta suunnalta kiinni, pultit ovat vain säilytyksessä tuossa) vetari lopettaa pyörimisen.
http://www.aijaa.com/v.php?i=4943773.jpg

Tuossa on vielä kuva murikasta (öljy joka on perä päällä on tullu huohottimesta)
http://www.aijaa.com/v.php?i=4943780.jpg

Niin ja tuossa on vielä yksi kuva tuosta laakeripesästa/pukista
http://www.aijaa.com/v.php?i=4943783.jpg


Toivottavasti nuo kuvat vähän selvensivät tuota ongelmaa. Onko -90 ja -92 mallisissa sedani sierroissa samanlaiset nuo tukivarret, että jos sopisikin tuohon -92 ilman ongelmia?? Tuon ongelmanhan saisi ratkaistua kun tuota kohtaa, mihin vetari ottaa kiinni, hakkaisi hieman kasaan että vetarin saisi pyörimään siellä.
Ford sierra 2.0i DOHC -92
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Vaikuttaa että sulla on joku maanantaikappale tukivartena. Kokeile toista tukivartta.

Tai se tukivarsi voi olla jostain kolariautosta purettu ja siksi aavistuksen vääntynyt. Tuossa tukivarressa oli varmaan alunperin tökättävät vetarit?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Joo alunperin tököttävillä vetareilla ollut tuo tukivarsi. Auto ei ollut kolari auto, mistä purin tuon irti. Mutta mutta siis todennäköisesti tuo lukkoperän vetari sopii tuohon autoon mikä on itsellä ollut ajossa tai siis noiden laippavetareiden PITÄISI sopia noihin vakio tukivarsiin?
Ford sierra 2.0i DOHC -92
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Ainakin näissä vanhemmissa sierroissa on välillä ollut, ettei tuo laippavetari ole mahtunut tökättävän tilalle.

Asian sivusta, mutta onko tuossa 4x4 farkussa muuten takavakaaja?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Eipä ollut takavakaaja. Moukaroin vähän tuota tukivartta ja jo rupes mahtuu pyörimää. Ei se oo kiinni ku n. 1mm mut kyl sekin on näköjään ihan tarpeeks jumittamaa vetarin.
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo ei toi ole vakavaa, kun sait moukarilla fixattua :mrgreen:

Ei vainaskaan, ihan tutun näköisiä osia, eikun osat kiinni vaan. Ne farkun tukivarret eivät käy sedaniin tai viistoperään, koska se jousen paikka on eri lailla. Muut osat ovat bolt-on. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

jusa20 kirjoitti: Vaihettiikos sun kaverillekki viskolukko vakio perän tilalle?
Ei tullut lukollista tilalle. Tavallisen tökättävillä vetareilla olevan murikan tilalle tuli normi murikka jossa oli pultattavat vetarit(ja äänetön oli myöskin). Taakse asennettiin levyt kaverille niin tuosta mun projektista jouti nuo takapään osat( jarrut,vetarit,murikka) kun olivat itselle kaikki pieniä :mrgreen:
gti golo palloilija
focus2.0
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Elo 2008 17:08

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja focus2.0 »

otin 2.0i ghia sierrasta taka-akseliston ja meinasin laittaa toiseen kines. miettisin et mitä öljyy mahdan laittaa sinne perään ku se on joku alkuperäinen lukollinen laippavetarit yms. abs oli.. perässä lukee sisällä 3.62. lukollinen pitäis olla. ikinä en enempää päässy ajelee senkaa. siitä tuli tekniikanluovuttaja. mutta mitä ihmeen öljyy mahdan sinne sisälle laittaa?
sierra 2.0 is ghia -89
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Normaalia peräöljyä voi laittaa oli lukolla tai ilman. Se lukko erillään niistä peräöljystä joten ei tarvitse mitään erikoisia lukkoperä öljyjä laittaa.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
focus2.0
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Elo 2008 17:08

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja focus2.0 »

juu okei.. mahtaako tuo välitys olla pidempi vai lyhyempi tuosta 1.6 välityksistä. on ilmeisesti tuo 1.6 välitys aika pitkä..
sierra 2.0 is ghia -89
Vastaa Viestiin