P100 pulttijaon muutos

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kapa
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2007 22:46

P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja kapa »

Onko kellään kokemusta lavariesan pulttijaon muutoksesta riesan pulttijaolle? Etupää on helppo tolpat vaihtamalla, mutta takarummut ovat hankalammat. P100:ssa on 9" jarrut takana, mutta mahtaisko sinne sopia farkkuriesan rummut? Akselisto kun on transun kavennettu. Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan.
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja lakari »

Kuulostaa mielenkiintoiselta. En asiaa enempää tunne joten tämä on lähinnä arvailua. P100ssahan on Atlas-akseli, eikö vaan, viisaammat kertokoon. Näitä löytyy ainakin wanhoista Eskorteista sun muista. Ehkä takanavat saa sellaisesta henkilöautosta, tai jopa koko taka-akselin?

Eikö vannevalikoima miellytä? Edestä kun poistaa jaonmuutoskappaleen, niin paikalle sopinee scorpion/mersun vanteet. Miten lie takapään kanssa?
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
kapa
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2007 22:46

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja kapa »

Vannevalikoima ei tosiaankaan ole kummoinen. Taitaa kolme neljä vannemallia löytyä Transitin pulttijaolla. Etupään muutos pulttijaon suhteen on tosiaan yksinkertainen, mutta se takunen... Muistan jostain lukeneeni akselinvaihdoista, oli Hiacen ja Volvon akselia ja joku jossain väläytteli jopa Transitin paripyöräperääkin. Mutta aivan heti en olisi kuitenkaan akselinvaihtoa käyttämässä.
Jossain "tuuninki"lehdessä oli kuva lavariesasta ja siinä oli nelipulttivanteet edessä ja takana. Liekö sitten spacereilla toteutettu, se jäi jutusta epäselväksi.

Mutta jos jollain on vinkkiä muutokseen, niin vastaus olisi tervetullut. Säästäisi vaivaa ja aikaa, kun ei tarvitsisi purkaa osia autosta ja lähteä niiden kanssa etsimään sopivia osia purkuautoista.
ramlerssi
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Elo 2006 15:35
Paikkakunta: nakkila

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja ramlerssi »

eikös siihen vetariin saa porattua uuden jaon,vai olikos tässä sellanen tähden mallinen napa ku ransiitin sekunda peräs
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Se etupään muutos voi olla helpoin toteuttaa vaihtamalla ne Sierran tolpat, kuten siinä GTi:n jutussa olleessa P100:ssa oli tehty. Tuo takapää tuottaa sitten enempi töitä, tuolla brittifoorumilla on asiaa puitu aika paljon. Kaivoin yhden juttusarjan aiheesta, tässäpä linkki: www.fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=13&t=15807 . Vaatii Lontoon murteen ymmärtämistä, tuosta threadista löytyy myös hyvät mittakuvat spacerin tekemistä varten sekä ohjeet siihen, miten saa koneistettua etunapoihin uuden jaon.

Miten muuten on, onko laillista muuttaa vannejakoa laittamalla spaceri? Miten saa katsastettua auton spacerilla? Entäs pakut, pitääkö vanteiden ja renkaiden olla kuormaakantavat, vaikka et tarvitsisi autoa kuormittaakaan?
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

kapa kirjoitti:takarummut ovat hankalammat. P100:ssa on 9" jarrut takana, mutta mahtaisko sinne sopia farkkuriesan rummut?
en oikein ymmärtäny... farkkuriesassa on myös 9" rummut takana niin miksei sopis?

Miten muuten on, onko laillista muuttaa vannejakoa laittamalla spaceri?

ei ole
Miten saa katsastettua auton spacerilla?
ei mitenkään jos inssi huomaa ne
Focus 1.0 edition a6 2017
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Käykääpäs varsin katsomassa uuden Sportvanin (Transitin) takavanteita / -napoja, kun siellä on paikoillaan Fordin omat 18" vanteet. Siellä nimittäin on spaceri paikoillaan! Ja ne on tehtaan laittamat. Joten, olisiko mahdollista hommata tälläiset Sportvanin spacerit ja koneistaa niihin uusi jako? Kun ne on kuitenkin Fraudin omat tekeleet... Pitäisikö tämä asia pystyä tarvittaessa todentamaan jotenkin? Onko tämäkään laillinen tie...
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
kapa
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Tammi 2007 22:46

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja kapa »

Tiedustelin jo spacereita varaosavarastolta ja olisivat tehneet ne mittojen mukaan. Tehtaalta tuli kuitenkin tieto, ettei niin paljon levittäviä voi tehdä (30-40 mm). Osa katsastusmiehistä ilmeisesti ymmärtää spacerit ja katsoo ne vanteiden sovituskappaleiksi. Osassa vanteita kun sellaisia pitääkin käyttää vanteiden sopivuuden takia. Mutta nyt sille asialle tuli tässä projektissa piste. Ei ole eikä tule...

Farkkuriesassa on kyllä ysituumaiset, mutta pulttijako ei ole transitin 5X160 mm. Ja p100 omistaa 10 tuumaiset vauhdin hillitsimet. Ja jarrukengissä on 70 mm leveä pinta. Riesassa jotain 56 mm. Pulttijako olisi saatava muutettua jo vetarin päästä saakka. Pelkkä rummun vaihto ei siis riitä. Toisaalta onko tuo nyt täysin mahdottomuus vaihtaa vetarin päähän uutta laippaa ja porata siihen sopiva pulttijako, kun vain tekee keskityksen huolella. Kun vain sitten löytää sopivan jarrurummun...

Niin ja kiitos tuosta nettilinkistä.
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Ole vain hyvä tuosta linkistä. Oletko Kapa käynyt katsomassa tuota Sportvania, minä kävin eilen vielä uudemman kerran katsomassa sitä takanapaa ja siellä on todellakin spaceri! Entäs jos tilaisit sellaiset Fraudilta ja koneistaisit niihin uuden pulttijaon? Ne ainakin olisivat originellit varaosaspacerit...
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
ramlerssi
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Elo 2006 15:35
Paikkakunta: nakkila

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja ramlerssi »

etupäässä on alunperinkin spacerit, ottaa ne pois niin alta tulee volvon pulttijako 5x 108, ja saman spacerin voi käyttää takana väärin päin ,vaihtaa vaan pinnapultit toiseen paikkaan, pienen kartion joutuu tekeen että pinnapultti uppoaa pohjaan, ainakin meikäläisen p100:ssa on näin vm 90 2l ohc
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja lakari »

Voi jummi-jammi, että on yksinkertanen ratkaisu! :oops: Meni hienot mersun vanteetkin sivusuun kun ihmettelin. Mutta eikö jako ole 5X112 niinku granadassa ja mersussa ym.?
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
ramlerssi
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Elo 2006 15:35
Paikkakunta: nakkila

Re: P100 pulttijaon muutos

Viesti Kirjoittaja ramlerssi »

5x 108 olen oikeen mitannu ja kokeillu volvon vanne istuu just niinku pitää ja tuossa kuva http://www.nettiauto.com/ford/p100/2784784
Vastaa Viestiin