TDCI Mondeo kysymyksiä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Voimasavu
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2008 19:16

TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Voimasavu »

Moro.
Moniko on piristänyt mondeota lastulla tai muulla konstilla? Itsellä -05 115hv automaatti ja olen kysellyt erillaisia päivityksiä ohjaukseen. Kiinnostaisi tietää varsinin automaatilla olevista muutoksista. Ainut mikä hirvittää on tuon lootan kestävyys väännön kasvaessa.

Onko jollakin faktaa mitä eroja on 115 ja 130 moottoreilla? Onko muutos ainoastaan ohjauksessa vai onko esim. välijäähyissä tai turboissa eroja? Jos erot pelkästään ohjauksessa niin tuosta on mahdollisuus repästä ihan kivat teholukemat irti.

Sitten vielä yks. Onko kokemuksia GTS alusta sarjasta? Jouset ja iskarit 500e joten ei ainakaan pahanhintainen.. (Halpa ja hyvä tietenkin)

Olen etsinyt tältä palstalta tietoa mutta aika nihkeästi on noista lastu hommista..
Voimasavu
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2008 19:16

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Voimasavu »

Onko tosi että täältä ei löydy tietämystä asioista? :evil: Sanokaapa sitten muita palstoja liittyen voorteihin..
joosu
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Touko 2006 20:53

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja joosu »

Itsekki olen ettinyt kokemuksia/mielipiteitä tästä tdci koneen lastuksesta ja muusta virittämisestä, mut ei tunnu olevan kovin paljo ihmiset viritelly :| . Itselläni tosin focus 1.8 tdci manuaali. Sitä täytyy varmaan ottaa yhteyttä lastuttajaan ja kokeilla itse et miten auto kestää :lol: sitten ku sen verran löytyy ylimäärästä pätäkkää :twisted:
Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
Moppe05

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Moppe05 »

Samaa olen itsekin ( ensikertalaisena täällä :D ) ajatellut nyt kun tuo takuukin meni umpeen. Ainoo mikä mietityttää niin on laatikon kestäminen, kun tuota vikaa niissä on kuulemma muutenkin. Autoni siis 05 tdci automaatilla. Hintaa ko.operaatiolle tulis noin 600 euron luokkaa...Ois kiva ku jollain olis kokemusta tästä, miten kestää jne...
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Onhan noita "lastu"sarjoja useampiakin, googletuksella löytyi esimerkiksi tälläinen http://www.a-importer.fi/ ja ulkomailta löytyy varmaan vielä lisää.

Itse en kyllä lähtisi noiden kanssa leikkimään. Riski suutinvaurioon kasvaa ainakin ulkomaisten foorumeiden mukaan kun nuo ovat muutenkin herkkiä ottamaan nokkiinsa. Käsittääkseni ainakin noissa mondeon manuaaliaskeissa on ykkösellä ja kakkosella eräänlainen "torque limiter" eli väännönrajoitin, joten sitä vääntöä tulisi vasta kolmosesta eteenpäin ja sieläkin tehonlisäys näkyisi kierroluvun yläpäässä. Normaaliajossa ei siis eroa huomaisi. Näin siis olen http://www.fordmondeo.org/forum/fusionbb.php? foorumilta lueskellut. Tuohon kun vielä lisää automaattilaatikon, niin minua ainakin alkaisi epäilyttämään saavutetut hyödyt.

Tehojahan noilla pitäisi tulla lisää noin 20hp. Oman tiedon mukaan 115hp TDCi koneessa on kiinteäsiipinen turbo ja 130hp koneissa on sitten muuttuvageometrinen. Softat myös eri.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Edit: Suuttimissakin on eroja noiden 115/130hp versioiden välillä, pumpusta ei tietoa.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Äijän 130hp TDCi (6-vaihteinen manuaali) menee maaliskuussa optimointiin, minkä pitäis olla erityyppinen ratkaisu kuin lastu, tässä laitetaan koko moottorin sielunelämä uusiks, eli potkua pitäis tulla jo heti alakierroksilta lähtien teholukemat pitäis olla toimenpiteen jälkeen n.150hp ja 390nm. Kerron sitten kokemuksia kun toimenpide on suoritettu.
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
Voimasavu
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Helmi 2008 19:16

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Voimasavu »

Juuri tuota optimointia itsekkin ajattelin. Kysellyt eri liikkeistä niin ne ottaa softan ylös ja lähettävät Saksanmaalle ja päivitettynä takaisin.. Sais kumminkin ihan kivasti lisää löylyä optimoinnilla 145hv 340Nm.
Kyselin siksi noista moottorin eroista koska niille luvataan eri lukemia elikkä siis tarkoitan että olisikohan tuosta 115 mahdollista ottaa nuo 130 tehot eli noin 155hv 390Nm.
Kiinnostaa lähinnä tuon vaihdelaatikon kestävyys. Ainakin isompi välijäähdytin ois keulalle helpompi sovittaa. :P
Tuli vaan vähän mutkia matkaan kun oli palaa koko auto viikonloppuna. Eberi kiukutteli ja tiputti vähän nestettä. Lopulta ei enää käynnistynyt ja vein vikakoodin lukuun niin ei saatu luettua joten eberi irti ja auki. Kaikki sisällä olleet johdot sulanut eli pelkät kuparit jäljellä. Ohjainboksi, anturit, liekkivahti ainakin kyrvähtänyt. Osat n.550€ joten maanantaina uus alle 750€ :evil:
Mitä alustoja ootte laittanut Mondeoihin?
Onko täällä miten paljon tosi rappaajia vai enemmän keltaistenkorkkien ystäviä?
Ja kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille.
Jude
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Touko 2007 22:00

Re: TDCI Mondeo kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja Jude »

Missäs puljussa olette optimoinnit teettäneet? Itse olen suunnitellut samaa, mutta fordeihin ei ilmeisesti kauheen moni tee mitään. Voimaa.com on ainut mistä itse olen löytäny.

Itse laitoin Mondeon (Mk3) alle Fordin oman jousisarjan. Valmistaja Eibach. Tosin farkun takakelkkaa piti vähän modata että sai pyöränkulmat kohdilleen. Iskarit on vakiot paitsi takaa otin tasosäätö tolpat pois ja laitoin tavalliset paikoilleen
Vastaa Viestiin