Dohc sierra juttuja

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
otto82
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2006 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja otto82 »

tikkku kirjoitti: :D vääntää vääntää ja vääntää missähän onne huipputehot?
Tuota omaa scorpiota ei ole pahemmin tullu viriteltyä, ainoo on että siihen on katti vaihdettu vähän isompaan, ei ahdista niin paljoa... ja nuo huipputehot... tuntus kovasti että tuossa 4500-5000 rpm kohdalla tulee sellanen "tehopiikki" jonka tuntee selvästi. Harvemmin vaan tulee ajettua noilla kierroksilla...

Jos laittais tuon ison läppärungon ja rakentelis vähän pitemmän imusatsin? ja jos ppitentäs tuon pakosatsin jälkeisen käyrän putkia parikymmentä senttiä?
ainakin opelin tehoalue tuli alemmas tuolla pakoputken käyrän putkien pitennyksellä...

Oon huomannu sellasen jutun, että noita painavalla vauhtipyörällä varustettuja vehkeitä kannattaa virittää alakierroksille, koska niistä ei oikein mitenkään saa kierrosherrkiä...
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Viesti Kirjoittaja tikkku »

kyllähän tuosta herkäsn sais jos laittais esim sen 16tappisen kannen ja tekis alakerralle taikatemppuja :) mutta mutta onko kellään hajua mihin menee hukkunut johto.. termarikoteloon on se lämpömittarin anturi (1napainen) siihen tulee yksi johto ja lähtee poispäin yksi johto mutta se ei johda mihinkään muistaakseni otin sen irti jostain kansiremontin yhteydessä mutta johdon toinen pää on nyt hukkunut.. ei tuo lämpömittari toimi mielestäni kun ei nouse kuin ekaan pykälään (jos sinnekkään) ja lämmintä puhaltelee jos ei muuten tokene niin käppäilen kauppaan ja ostan uuden mittarin sillähän siitä selviän.. :D
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Viesti Kirjoittaja tikkku »

tulipahan muuten vaan mieleen että, ei kellään ois kuvaa dokki sierran mittaristosta kuvaa missä näkyy lämpötila mittarin asento (kylmänä virrat päällä) kun itsellä on ilmeisesti "vika" kohdalle tökätty viisari kun on nuo jälkiasennus mittarin pohjat.. ja sen takia ei ilmeisesti nosta lämpöjä
Jonttu|
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Maalis 2006 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jonttu| »

Kaipir kirjoitti:En nyt viittiny uutta topikkia alottaa, niin tähän laitan.
Tuota nyt oon kuitenki kaikista vittuiluista huolimatta 2.0 DOHC sierraan ahdinta laittamassa. Puhaltimena toimii Garret 3/4 Proturbon tekemällä pakopesällä, Koneessa opelin männät, Cossun suuttimet, Imusarja painekoteloineen tehty uusiksi, Megasquirtti ja uusia laakereita alakerrassa. Nyt ois vaan tarkotus kansi hoidattaa kuntoon. Olen saanu sellasen käsityksen että kannesta lähtee luistamaan messinkiset venttiilin ohjari holkit ja/tai se halkeaa. Elikkäs olisiko kellään tietoa että mitä kannelle niiden ohjarien puolesta voisi tehdä?
tuota kyseleppäs tosta kannesta Kuopion Venttiilipaja KY:ltä.. ne kyl varmaan osaavat sanoo siitä ja veikkaan et sen sais kuntoon hitsauttamalla 2 ja 3 pytyltä ohuet vesikanavat.. ja osaavat laittaa sellaset ohjurit et pysyy ;) onko ylikoko männät vai mitkä tos? ja miten kalliit noi ooppelin männät ois ja meneekö suoraan? mitä kaikkee niksejä oot alakertaan tehny ku itellä ois vähä vapari viritystä iha radikaalisti menos tossa omas..
Jonttu|
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Maalis 2006 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jonttu| »

Kaipir kirjoitti:En nyt viittiny uutta topikkia alottaa, niin tähän laitan.
Tuota nyt oon kuitenki kaikista vittuiluista huolimatta 2.0 DOHC sierraan ahdinta laittamassa. Puhaltimena toimii Garret 3/4 Proturbon tekemällä pakopesällä, Koneessa opelin männät, Cossun suuttimet, Imusarja painekoteloineen tehty uusiksi, Megasquirtti ja uusia laakereita alakerrassa. Nyt ois vaan tarkotus kansi hoidattaa kuntoon. Olen saanu sellasen käsityksen että kannesta lähtee luistamaan messinkiset venttiilin ohjari holkit ja/tai se halkeaa. Elikkäs olisiko kellään tietoa että mitä kannelle niiden ohjarien puolesta voisi tehdä?
niin ja viel tosta megasquirtista et ootko ite rakentanu vai löytyykö valmiita johtosarjallisia jostai?
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

Jonttu| kirjoitti:niin ja viel tosta megasquirtista et ootko ite rakentanu vai löytyykö valmiita johtosarjallisia jostai?
Valmista johtosarjaa tuskin löytyy, mutta sovite Mega -> EEC-IV:n liitin löytyy kyllä. Tai siis sellaisen piirilevyn olen nähnyt ja joku taitaa myydä valmiina paketteinakin.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tikkku kirjoitti:tulipahan muuten vaan mieleen että, ei kellään ois kuvaa dokki sierran mittaristosta kuvaa missä näkyy lämpötila mittarin asento (kylmänä virrat päällä) kun itsellä on ilmeisesti "vika" kohdalle tökätty viisari kun on nuo jälkiasennus mittarin pohjat.. ja sen takia ei ilmeisesti nosta lämpöjä
eipä ollu kamera äsken mukana, mutta viisari oli noin saman verran punaisen alueen alapuollla kun punaisella on paksuutta.
(toivottavasti oli tarpeeks hankalasti selitetty)
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Viesti Kirjoittaja tikkku »

eli puolvälissä vai miten täh :d ottakee joku kuva ja lähettäkkee tyhmälle
Highway25
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2009 20:41

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Highway25 »

tämä pohdiskelu sai nyt vihdoinki mut rekisteröitymään tänne.

Eli 2.0 DOHC Sierraan pitäis saada vapari-ilmanputsari. Löytyi nurkista pyörimästä Pipercross (eli pelkkä vaahtomuovitötsä), halkasijaltaan n 70mm. onko kelvollinen tähän?
Vakionahan tuossa on nuo kaksi "pönttöä" peräkkäin. mikä tämän toisen merkitys on?
tuohon putkeen ennen putsareita tulee pieni mötikkä johon menee johtoja. Se on kai joku ilmanmäärä mittari, eli ilmeisesti melko tarpeellinen?
Ja viimeiseksi, miten nuo säädöt tämän jälkeen? Kaverit kovasti väittää ettei mitää tarvii tehdä mut tätä ketjuu lukiessa oon alkanu epäillä.

Joo olen amatööri, ei tarvii kuittailla :p
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Highway25 kirjoitti:tämä pohdiskelu sai nyt vihdoinki mut rekisteröitymään tänne.

Eli 2.0 DOHC Sierraan pitäis saada vapari-ilmanputsari. Löytyi nurkista pyörimästä Pipercross (eli pelkkä vaahtomuovitötsä), halkasijaltaan n 70mm. onko kelvollinen tähän?
Vakionahan tuossa on nuo kaksi "pönttöä" peräkkäin. mikä tämän toisen merkitys on?
tuohon putkeen ennen putsareita tulee pieni mötikkä johon menee johtoja. Se on kai joku ilmanmäärä mittari, eli ilmeisesti melko tarpeellinen?
Ja viimeiseksi, miten nuo säädöt tämän jälkeen? Kaverit kovasti väittää ettei mitää tarvii tehdä mut tätä ketjuu lukiessa oon alkanu epäillä.

Joo olen amatööri, ei tarvii kuittailla :p
Se pötikkä taitaa olla tyhjäkäynnin säätöventtiili. Pöntöistä toinen on joku imuäänivaimennin ja toinen varsinainen suodatin. Ja mitä vaparifilttereihin tulee, suosin alkuperäiseen koteloon laitettavia etteivät ime vahingossakaan moottoritilasta kuumaa ilmaa-->tehot tippuu. Yleensä ei tarvitse tehdä mitään säätöjä jos vaparisuodattimen laittaa. Elikkä virittele se sun pipercross sinne ilmansuodatinkotelon sisälle, sieltä se saa sitte kylmää ilmaakin.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Highway25
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2009 20:41

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Highway25 »

no ei kai tuo kotelo ole välttämätön jos saan sijotettuu sen tuonne lyhdyn taakse. viilee ilma ohjautuu aika hyvi sinne

EDIT: siis just tollai mite sul näkyy oleva tos 2.9 sierras
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Mulla on kyllä tarkoitus koteloida tuo suodatin vielä..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Highway25
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2009 20:41

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Highway25 »

tonskulus kirjoitti:Mulla on kyllä tarkoitus koteloida tuo suodatin vielä..
jaa selvä selvä :o
Highway25
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2009 20:41

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Highway25 »

dodi. pistin kokeilumieles sen pipercrossin siihe ilmanputsarin tilalle. jätin sen toisen lootan paikoilleen. tyhjäkäynti putos jonneki 500-600 paikkeil. mitäs tämä meinaa?
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Highway25 kirjoitti:dodi. pistin kokeilumieles sen pipercrossin siihe ilmanputsarin tilalle. jätin sen toisen lootan paikoilleen. tyhjäkäynti putos jonneki 500-600 paikkeil. mitäs tämä meinaa?
Ettet nyt vaan sählänny sen tyhjäkäyntiventtiilin kanssa jotenkin?
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Highway25
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Huhti 2009 20:41

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Highway25 »

tonskulus kirjoitti: Ettet nyt vaan sählänny sen tyhjäkäyntiventtiilin kanssa jotenkin?
en koskenukaa siihe! :?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Tekno »

tyhjäkäyntiä voi nostaa kaasuläpän alareunassa olevasta "ohivuotoruuvista", en kyllä tiedä paljonko sen avulla voi nostaa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Jone79
Viestit: 9
Liittynyt: 18 Elo 2009 18:24

Re: Dohc sierra juttuja

Viesti Kirjoittaja Jone79 »

Tekno kirjoitti:tyhjäkäyntiä voi nostaa kaasuläpän alareunassa olevasta "ohivuotoruuvista", en kyllä tiedä paljonko sen avulla voi nostaa.
Jep! saa nostettua, eikös kellään ole ongelmana liian korkea tyhjäkäynti, meinaan omassani on ohivuodot kiinni ja tukkimalla tyhjäkäynti moottorin letkun, sen saa pyörimään inhimillisesti alle 1000rpm :twisted: Ja sen verran tekniikasta perillä uskosin olevani että tuossa tapauksessa pitäisi sammua ku saunalyhty, mut ei takuulla sammu :evil:
Kylmänä sit laulaa 3000rpm hetken ennen ku laskee 1500-2000rmp mummotkin jo kattelee et mitäs se tuossa huudattaa :evil:

Kahdella ohjainboksilla testattu ja sama vika. Outoa tuosta tekee se että kun vaihteella pakotat tyhjäkäynnin noin 800rpm, se jää siihen noin puoleksi minuutiksi, kunnes kuuluu hiljainen klik moottorin ohjauksen boksin läheltä ja kierrokset pomppaa 1500e ja jäävät elämään aivan kuin vedettäis jossain kaasarikonees ryyppy päälle.

Vetoja tuntuu kyllä olevan kun käyntiin sai. Oli puolassa vikaa ja anto aivan eri oireita ku luulis, kipinäkin oli mutta sillon ku sitä huvitti ehtiä puolasta ulos oli mäntä jo jossain muualla ku ylhäällä.

Ja tässä ollaan pyöritty haun kanssa, muttei kellään tunnu olevan ongelmia liian korkeista kierroksista tyhjäkäynnillä.
Vastaa Viestiin