Täristää....

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
rasanen
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Huhti 2006 16:34

Täristää....

Viesti Kirjoittaja rasanen »

Mistä voisi johtua että -92 sierra täristää noin 80 km vauhdita eteen päin.Kun painaa jarrua niin tärinä vähenee mut ei poistu.Etujarrulevyt vaihdettu,raidetangon päät myös ja ohjauskulmat säädetty.Renkaissa ei mitään vikaa(tasapainossa)ja tänään vaihdoin takanivelen kardaanista...Auttakee miestä mäessä..lomat pukkaa päälle ei viitsisi ajaa 4000km kun kankkusessa...:D
Ford Sierra 1.6i clx chv-92
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Pyöränlaakerit?
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Vensku_
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Kesä 2006 01:46
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Mitäs vikaa vois olla Fiesta XR2i:ssä, kun tekee sitä, että kun kiihdyttää ykkösellä tai kakkosella, niin tärisee ja rutisee aivan törkeesti, ja nostaa jostain syystä kuskin etunurkkaa ylemmäs kuin normaalisti? Kolmosella se ei enää niin paljoa jaksa mennä että se jaksais rutista. (joka viittaa et vika ois jossain vaihdelaatikon jälkeen kö???)

Kaikki alko siitä ku kaveri suditti aivan pikkusen. Sit se tuli meille ihmettelee, ja läksin kyytiin, niin rutina oli samanlaista, mutta nosti silloin repsikan puolta ylös... :shock:

Paikallinen huoltoasema sano että murroksien väljyys selviää, kun yrittää pyörittää vetoakselia renkaan ollessa maassa. No siellä oli väljää. Kun vaihto murroksen repsikan puolelta, nouseminen siirty kuskin puolelle... :D

Nyt on vaihdettu molemmat murrokset, alatukivarsien kummatkin puslat, ravisteltu joka paikkaa oisko mikään irti, kokeiltu onko missään väljää, ja tuntuis olevan kuskin puolen pyöränlaakerissa aivan tolkuttoman pieni välys, joka myös pieneni kun kiristi murroksen sen mutterin kiinni...

Tässä ollaan nyt ihan äimän käkenä mikä se voi enää olla.. :shock:

Vetoakseli, vaihdelaatikko/tasauspyörästä, joku alapallonivel...?? :?:

Ohjauksessa on tuntunu jo pidemmän aikaa sellanen pieni välys, että kun ajaa vaikka 100km/h, niin rattia voi liikutella joku puoli senttiä, jolloin se "kolisee" mut renkaat ei liiku kuitenkaan...

APUA! :cry:
Ei riemulla rajaa, kun puoliksi kaverin Sierralla ajaa...
Sierra 2.0is -87
<escovainaa>
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Helmi 2006 04:56
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja <escovainaa> »

Kattoppas onko vaihdelaatikon tukikumit ehjät.
Team Hopeless
Avatar
Vensku_
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Kesä 2006 01:46
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tänään tossa aamulla oli pari muutakin jannua kattonu tota autoa, ja sanonu et vakaajan kumit on ihan loppu, et ne pitäis vaihtaa ja kattoa sitten... Moottori ja laatikko on kyllä kiinni... :shock:
Ei riemulla rajaa, kun puoliksi kaverin Sierralla ajaa...
Sierra 2.0is -87
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Vensku_ kirjoitti:Tänään tossa aamulla oli pari muutakin jannua kattonu tota autoa, ja sanonu et vakaajan kumit on ihan loppu, et ne pitäis vaihtaa ja kattoa sitten... Moottori ja laatikko on kyllä kiinni... :shock:
Eine vakaajan kumet siihen vaikuta.
Väittäisin,että kartaani se on joka
täristää.
Tulee juuri nuilla nopeuksilla esille.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Topikin aloittajalle:

Kardaanin värinänvaimenninkumi halkeillut, keskikannatinkumi halkeillut, kardaanin keskilaakeri paskana, tasapainotus mehtässä... Siis jyriseekö se vai vipattaako ratti vai?

Tuo keskilaakeri ja kumi maksavat yhteensä luokkaa 30€ eikä vaihtokaan ole paha homma, vaikkei vika siitä johtuisikaan niin ei varmasti mene hukkaan rahat jos meinaa autolla pitempäänkin vielä ajella..

Kyllähän tästä on "lässytetty" aiemminkin, eli hakuakin voisi kokeilla, saattaisi löytyä jotain..

Herkolle: Mistäs lähtien viestoissa on kardaani ollut? No he he.... :D
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Niin,vastasinkin lähinnä topicin
aloittajalle,eli,miksi SIERRA täristää,heh
Avatar
Vensku_
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Kesä 2006 01:46
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

No perkele, oli vaihdelaatikon etukumi sitten kuitenkin hajalla... Noo, selvispä sen fiestankin täristys varmaan, vaihdetaan kun ehitään, huomenna jos aamul sais osat, kaveri sitte iltalöysiin ja jos yöllä taas alkais remontoimaan :lol:

Noo, mokoman kumin hinnaks tullu kohta yli 200e... :D
Ei riemulla rajaa, kun puoliksi kaverin Sierralla ajaa...
Sierra 2.0is -87
rasanen
Viestit: 11
Liittynyt: 04 Huhti 2006 16:34

Lisävikoja....

Viesti Kirjoittaja rasanen »

nyt huomasin että täristää kun lähtee liikkeelle eli kun nostaa kytkintä hitaasti niin tarisee koko paska...ja siihen edelliseen että välillä tärisee ratti ja välillä kori.Vaihdan varmuuden välttämiseksi etuiskaritkin.Kardaaninvaimentimessa ei näkynyt mitään vikaa olevan kun sitä katselin tossa taannoin.Paljonko noi laatikon kumit maksaa? :D
Ford Sierra 1.6i clx chv-92
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jos kytkintä nostettaessa tärisee ja ravistaa, niin kytkinlevyssä ylimääräistä ainetta tullut jostain, öljyä yms.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: Lisävikoja....

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

rasanen kirjoitti:Paljonko noi laatikon kumit maksaa? :D
Sierrassahan ei ole kuin yksi laatikon kumi. Siitä lootan palkista vaihteistoon..Huomaa kun vaihdekeppi liikkuu turhan helposti, montuissa jne, lopuksi sitten voi alkaa jo kolinaakin esiintymään.
<escovainaa>
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Helmi 2006 04:56
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja <escovainaa> »

Vensku_ kirjoitti:No Paha-Setä, oli vaihdelaatikon etukumi sitten kuitenkin hajalla... Noo, selvispä sen fiestankin täristys varmaan, vaihdetaan kun ehitään, huomenna jos aamul sais osat, kaveri sitte iltalöysiin ja jos yöllä taas alkais remontoimaan :lol:

Noo, mokoman kumin hinnaks tullu kohta yli 200e... :D
Näin vähän arvelin! Pikkuveljen ecceriin tuli samanlaisia oireita revittelyn seurauksena ja lattikonkumeista syy sitten löytyi.
Motonetistä varmaan löytyy tarvike kumit edullisimmin..
Team Hopeless
Vitone
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Marras 2006 19:59

Viesti Kirjoittaja Vitone »

Nykästääs tää tänne, ku aihetta vähän sivuaa..

Mistäköhän johtuu, kun viime aikoina alkanu fiesta xr2 ´90 oireilemaan niin, että kun kaasun nostaa nopeasti pois, niin laatikko heilahtaa ihan h......sti??
Ja pakilla mentäessä, tuntuu kuin siellä jokin muljahtaisi, ennen ku veto alkaa...
Kävin tossa montulla kurkkimassa noita laatikon kumeja, mut hyviltä ne näytti. Ainakin meikeläisen silmille.
Tosin mä noista vehkeistä mitään oikee ymmärrä, että voipihan siellä jotain olla :oops:
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Koitikko väännellä laatikon ja palkin välistä jollain esim. rengasraudalla? silmämääräisesti katsomalla kumit voi näyttää ehjiltä. eli joku rauta käteen ja vääntelemään niin vika varmasti löytyy. :shock:
2.9i
Feel The Difference.
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

<escovainaa> kirjoitti:Näin vähän arvelin! Pikkuveljen ecceriin tuli samanlaisia oireita revittelyn seurauksena ja lattikonkumeista syy sitten löytyi.
Ei pidä paikkaansa :D.
Vitone
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Marras 2006 19:59

Viesti Kirjoittaja Vitone »

tupu kirjoitti:Koitikko väännellä laatikon ja palkin välistä jollain esim. rengasraudalla? silmämääräisesti katsomalla kumit voi näyttää ehjiltä. eli joku rauta käteen ja vääntelemään niin vika varmasti löytyy. :shock:
Hitusen kuolleilta kumit vaikutti näin maallikon silmiin. Mistäköhän noita xr:n osia kannattas katella?
Alustan vakio-osat lähinnä hakusessa.
Periaatteesta en enää jalallani paikalliseen ford-liikkeesen astu :?
Vitone
Viestit: 28
Liittynyt: 08 Marras 2006 19:59

Viesti Kirjoittaja Vitone »

Vitone kirjoitti:Hitusen kuolleilta kumit vaikutti näin maallikon silmiin. Mistäköhän noita xr:n osia kannattas katella?
Alustan vakio-osat lähinnä hakusessa.
Periaatteesta en enää jalallani paikalliseen ford-liikkeesen astu :?
Moottorin takakumi oli sitten rikki. Huomas kun otti pitkän lankun ja sillä väänti :cry:
Sitten piti periaatteista tinkiä ja mennä ford-liikkeeltä tilaamaan uutta kumia, kun muilla ei ollunna.

Ja sitten kysymys. Kertokaas amatöörille mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ku tuota alan vaihtamaan? :oops:
Vai vienkö suoraan korjaamolle vaihdettavaksi?
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

Entäpä sitten kun täristää rattia? EI KORIA. täristys alkaa 90km/h ja loppuu noin. 110km/h.
Vaihdoin tuossa taannoin eteen jarrulevyt kun olivat vääntyneet vituiks. ja nyt alkaa taas pahaa enteilevästi täristää jarruttaessa. :| Jarrulevyillä ajettu n 5000 km. ei pitäs kyl vielä loppu olla? ja on täristänyt ajossa koko näiden uusien jarrulevyjen ajan.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

eikö kukaan tiedä vai ilmaisinko ongelmani kaiketi epäselvästi? :shock:
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja tursas »

Täristääkös samalla tavalla toisilla renkailla ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

Kyllä täristää.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Sierra2.0iDOHC
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Joulu 2014 14:57

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja Sierra2.0iDOHC »

Tuota Sierrassani vm-92 vipattaa ratti.... Kun on pakkasen puolella yli 5 astetta nii ei vipata... Mutta kun tulee plussan puolelle nii vipattaa.... Toisinaan vipattaa enemmän toisinaan vähemmän. Onko mitään tietoa mistä johtuis....
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Onko jonkin sortin ennätys herättää 6,5v vanha ketju :lol:

Mitä jos otat eturenkaat irti ja peset ne sisäpuolelta siltä varalta, että niissä on oikeen kunnolliset kurapaakut sisällä - tämä voisi selittää nollan yläpuolella ilmenevän tärinän, kun kosteus sitoutuu paakkuun oikein kunnolla.

Samalla, kun renkaat on irti, tutki etutuennan puslat. Etenkin se iso pusla voi aiheuttaa tärinää, kun koko pitkittäistuenta on sen varassa. Muita tarkastuskohteita ovat jarrut ja laakerit: lahaako, juriseeko pyörittäessä jne.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Täristää....

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Kaikki osat uudelleen irti ja tarkempaan tutkintaan,viallisilta tuntuvat/näyttävät osat vaihtoon.
Voi myös miettiä onko tärinä alkanu jonkui jälkeen? osien vaihto,ulos/kantturaan ajo,ym
Äänet/tärinät voi kulkeutua monestakin paikasta
Vastaa Viestiin