Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Rookie steve
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2016 09:48

Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja Rookie steve »

Katsastuksessa vasen käsijarru ei toiminut juuri yhtään. Vasemman puolen toinen jarrupala oli kulunut melkein puhki ja toinen pala oli ehkäpä 1cm paksu.(Aijon vaihtaa jarrupalat)
Videossa nostan kahvaa edestakaisin muutaman kerran, havaitsetteko mitään epänormaalia?
Jarrusatulan mäntähän ei liiku juuri ollenkaan, kuuluko sen mennä näin?
(btw. mulla oli jarrumäntä prässi työkalu tuolla välissä, löysällä siis)

video: https://www.youtube.com/watch?v=O49NWIPmpu8
Rookie steve
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2016 09:48

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja Rookie steve »

Päivitystä,
Toisen puolen (oik.) jarrusatulan vipu käyttäytyy erillailla, eli todennäköisesti vas. puolen käsijarruvaijeri poikki/ei toimi?

Vas. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=O49NWIPmpu8
Oik. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=SSCRzQlNihs
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Rookie steve kirjoitti:Päivitystä,
Toisen puolen (oik.) jarrusatulan vipu käyttäytyy erillailla, eli todennäköisesti vas. puolen käsijarruvaijeri poikki/ei toimi?

Vas. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=O49NWIPmpu8
Oik. puoli: https://www.youtube.com/watch?v=SSCRzQlNihs
Kyllähän tuo näyttää siltä, että vasemman puolen jarrusatula on jumissa käsijarrun osalta. Satulahan kyllä näyttää heiluvan, kun vedät käsijarrusta, mutta satulassa oleva mekanismi ei liiku mihinkään, toisin kuin oikealla puolella.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

No nythän mä hokasin, että vasemman puolen kässärivipu jarrusatulassa on päällä kokoajan. Oletko säätänyt vaijerin liian tiukaksi, että vivusto ei pääse palautumaan, vai onko se vaijeri sittenkin jumissa?
Rookie steve
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2016 09:48

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja Rookie steve »

seppo1 kirjoitti:No nythän mä hokasin, että vasemman puolen kässärivipu jarrusatulassa on päällä kokoajan. Oletko säätänyt vaijerin liian tiukaksi, että vivusto ei pääse palautumaan, vai onko se vaijeri sittenkin jumissa?
En ole itse ainakaan säätänyt vaijeria muutoin kun käyttämällä käsijarrun omaa automaatti säätö teknikkaa, eli siis vain polkemalla jarru poljinta ja vetämällä kässäri vipua ylös. Mutta voi olla että korjaamolla sähläsivät nopean fixauksen toivossa viimeksi kun vein autoni sinne ja pyysin kiristämään käsijarrua (vuosia sitten).

Ehdin tänään asentamaan uuden jarrusatulan ja uudet palat vasemmalle puolelle, käsijarru pitää nyt erittäin jyrkässä mäessä. En tajunnut kuvata uutta jarrusatulaa kässärin toiminassa, joten en tiedä tarkalleen että liikuuko se satula vipu nyt vai ei.
Kässäri vipu nousee liian pitkälle, (6 naksausta) ja jostain syystä en onnistunut lyhentämään sitä liikerataa automaatti säädöllä. Kuuluko liikeradan lyhentämiseksi kiristää vaijerin mutteria?
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Rookie steve kirjoitti: En ole itse ainakaan säätänyt vaijeria muutoin kun käyttämällä käsijarrun omaa automaatti säätö teknikkaa, eli siis vain polkemalla jarru poljinta ja vetämällä kässäri vipua ylös. Mutta voi olla että korjaamolla sähläsivät nopean fixauksen toivossa viimeksi kun vein autoni sinne ja pyysin kiristämään käsijarrua (vuosia sitten).

Ehdin tänään asentamaan uuden jarrusatulan ja uudet palat vasemmalle puolelle, käsijarru pitää nyt erittäin jyrkässä mäessä. En tajunnut kuvata uutta jarrusatulaa kässärin toiminassa, joten en tiedä tarkalleen että liikuuko se satula vipu nyt vai ei.
Kässäri vipu nousee liian pitkälle, (6 naksausta) ja jostain syystä en onnistunut lyhentämään sitä liikerataa automaatti säädöllä. Kuuluko liikeradan lyhentämiseksi kiristää vaijerin mutteria?
Kertomasi säätötapa on ihan oikea. Vaijeria tulee kiristää vain, jos siinä on löysää, silloin kun käsijarru ei ole päällä. Missään nimessä ei saa kiristää niin paljon, että käsijarruvipu satulassa alkaa liikkua. Automaattisäätö toimii vain kun käsijarrun vipu jarrusatulassa pääsee aina palautumaan ihan alkuasentoonsa.
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ääh, delete tämä sepustus...
Viimeksi muokannut tursas, 28 Heinä 2016 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Rookie steve
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2016 09:48

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja Rookie steve »

seppo1 kirjoitti:Kertomasi säätötapa on ihan oikea. Vaijeria tulee kiristää vain, jos siinä on löysää, silloin kun käsijarru ei ole päällä. Missään nimessä ei saa kiristää niin paljon, että käsijarruvipu satulassa alkaa liikkua. Automaattisäätö toimii vain kun käsijarrun vipu jarrusatulassa pääsee aina palautumaan ihan alkuasentoonsa.

Aha, no pitääpä sitten kokeilla uudestaan sitä automaattisäätöä. Mites katsastus konttorilla suhtaudutaan asiaan kun seisontajarrun vipu nousee liian korkeelle, tuleeko siitä korjauskehotus vai miten?
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Rookie steve kirjoitti:
Aha, no pitääpä sitten kokeilla uudestaan sitä automaattisäätöä. Mites katsastus konttorilla suhtaudutaan asiaan kun seisontajarrun vipu nousee liian korkeelle, tuleeko siitä korjauskehotus vai miten?
Taitaa riippua katsastajasta. Jos käsijarru pitää hyvin, mutta kahva nousee liian korkealle, voi selvitä ihan suullisella huomautuksella.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuuluuko kässärin toimia näin? (Video)

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Escortissa käsijarru piti tosi hyvin, mut vasta kahvan loppuvaiheessa niin rekisteriotteeseen tuli merkintä jotain et "liikerata liian pitkä, yli 2/3osaa, korjauskehotus".. Sanoin katsastajalle et mitä hemmetin väliä sillä on, kuinka monta naksausta kahva nousee, jos se vaan pitää? Mut ei kelvannu selitys.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin