Sachs Super Touring vai Advantage?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Autona Mondeo 2.0 TDCi Titanium Business farkku 2011, alustalla ajettu 250tkm ja alkaa olla sen mukaisessa kunnossa. Katellut olen noita Sachsin iskareita kun tehdasasennuksenahan noissa taitas olla juurikin Sachsin valmistamaa pumppua.

Joudun ajamaan paljon muuallakin kuin (enemmän tai vähemmän) tasaisilla kaupungin kaduilla ja olis suotavaa ettei paikat lähtis hampaista soratiellä, mut toki myös TERVE jämäkkyys asfaltilla olis hyvä homma.

- Olisiko vaihtoehtona mieluummin Super Touring (jolla väitetään mainosten mukaan saavan alusta auton alkuperäisiin ominaisuuksiin, kohtuu jämäkkä mut myös "mukava") vai Advantage (jämäkämpi, mutta miten paljon? Tuleeko kivireki muualla kuin asfaltilla ajettaessa?)
- Onko porukalla KÄYTÄNNÖN kokemusta noiden otsikossa mainittujen iskareiden eroavaisuuksista/toimivuudesta?

Olisin kiitollinen jos löytyis tietoutta vaikka yhteenkin kysymyksistä kerrallaan....
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja xraam »

Laitoin pari vuotta sitten omaan mk3 farkkumondeoon alustaa uusiksi. Uudet vakiojouset ja etuiskareiksi sach advantaget. Taakse ei tuohon malliin saanut advantagea, joten otin sinne Kyb:ltä melko jämäkät "GAS-A-JUST" iskarit. Ihan tyytyväinen olen ollut, ei ole mitenkään erityisen kova. Paremminkin mukavan jämäkkä. Tuon alustan toimivuuden edut huomaa mielestäni parhaiten erityisesti isommissa nopeuksissa (maantie/moottoritie), joissa painavasta autosta huolimatta työssyt ja heitot tiessä pysyy tosi nätisti hallinnassa.

Samanlaiset kokemukset on myös edellisestä autosta (5 sarjan bmw, e34), jossa joka kulmassa oli advantaget. Hienosti toimi siinäkin alusta vakiojousilla ja reilut 100 tkm tuli ajeltua ongelmitta.

-> Omien kokemusten perusteella voin suositella advantagea.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Kiitos tästä, eka vastaus ja kerralla asiallinen sellainen. :) Tässä nyt vielä juttuja selailtuani päätinkin, että taitaa kuitenkin tulla Eibachin Pro-Kit jouset, kokemusta löytyi tuttavapiiristä samaisesta autosta ja jousista. Käytännössä madaltuu vain 2cm joka on just hyvä (tonttiin en halua autia tuodakaan), mut tulee jämäkkyyttä lisää oleellisesti, ei kuitenkaan liikaa. Ja onhan tuo Eibach Pro-Kit ilmeisesti Fordin tehdasasennus sport-alustassa käytetty vieteri joten soveltuvuus ja laatu ovat suht varmistetut.

Iskareiden osalta vielä mietinnän alla tuleeko Super Touringit (joiden ilmoitetaan soveltuvan hyvin myös madallusjousien kaveriks) vai Advantaget (riski jotta tulis sit liian pintakova ja kivireki jämympien jousien kanssa, viittauksia tuollaisiin kokemuksiin löytyi netistä).
Avatar
mondeo v6
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Heinä 2014 16:59

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mondeo v6 »

Moi, mulla on mk3 2.5 v6 farmarissa alla eibachin 30mm madaltavat jouset ja noi sachsin super touring iskarit edessä.
Ainakin tuossa mk3 mondeossa nuo iskunvaimentimet kuoleentuu tuon painon alla aika nopeasti, eli todennäköisesti on ainakin tuolle 30mm madallukselle liian "pitkät". Jousto vara loppuu kesken ja pohjaa helposti.
En tiedä ehkä mk4 mondeoon saa myös lyhyempää iskunvaimenninta madallettuun alustaan sachsilta, kannattaa ainakin tarkistaa.
Jos noi advantaget on lyhyemmät niin ottaisin kyllä itse ne.
-mondeo -08 stw 2.2 tdci
-mondeo -11 stw 2.0tdci autom. 163 hv
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Kävin tuossa selailemassa ZF Sachsin sivuilta nettikatalogia. Advantagea ei listannut enää siellä ollenkaan, ainakaan minun autooni. Ilmeisesti linja on muuttunu niin jotta Super Touringeja ollaan muotoiltu pariin kolmeen eri "linjaan". Samoja suuntia löytyi myös ulkomaiden foorumeilta, ST:t toimineet hyvin Pro-Kit -25-30mm jousien kaverina.

- Eteen tarjoaa yhtä ja samaa Super Touringia (313748 ja 313749) sekä normi- että sport-alustaan, ja poliisiautoihin yhtä (313758 ja 313758)
- Taakse sit tarjoaa normialustalle yhtä (313754), sport-alustalle samaa ku poliisiautoihin (313756)

Prkles, kun eri ulkomailta tavaraa tuovat verkkokaupat tuntuu listaavan saman tuotteen eri "käyttötarkoitukseen", kevyesti harhaanjohtavaa. Kun tuota jeppetolppaa autodoc, autonvaraosat24 jne nettikaupat tarjos "vakioalustalla oleviin / poliisiautoihin". Ehdin jo tuon (olevinaan selkeän) tiedon pohjalta pistää nuo 313754:set tilaukseen, pitänee alkaa peruutella niitä ja vaihtaa nuo jeppemobiilin takatolpat tilalle.
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Kellään muuten tietoa mistä sais taakse sport-alustalle käypäset pohjauskumit? Kun en Sachsin listalta löytäny muuta ku Standard fahrwerkeä varten olevat. Vai voisko nuo samat käydä kuitenkin myös sporttiin kun esim KYBin listoilla vain yhdet takapohjauskumit ja listataan molempiin alustoihin käypäseks.
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Mulla oli vuosia sitten Mondeo 2,0 -94 Boge Turbo iskarit (käsittääkseni samat kuin Sachs Advantage) ja Ford RS jouset jotka oli Eibachin valmistamat. Todella hyvä, mukava ja riittävän jämäkkä, ei pintakova lainkaan. Mutta pikkuveljellä on nykyises BMW 330i mallis Sachs Advantage iskarit ja -60/-40 jotku jouset on aivan käsittämättömän jäykkä. Luulisin kuitenkin johtuvan "ylisuuresta" madalluksesta kyseisille iskareille.
Myös mulla ollut -93 Mondeo Si mallissa Sachs Performance alustasarja joka sekin oli riittävän mukava mut astetta jämäkämpi kuin yllämainitsemani toinen Mondeo. Ääni menee kuitenkin Sachs Advantage iskareihin ja pariks Eibach jouset ;)
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Sachsin kanssa pitkät keskustelut käyty sähköpostitse. Hullua hurskaammaks ei Pro-Kit + Super Touring asiasta tultu. Jaksavat vain hokea sitä jotta käy sekä normi- jotta sport-jousille.

Advantagella ei ole mitään tekemistä itsessään jousitustyypin kanssa vaan on "jäykempi kaasuvaihtoehto" niille joilla Super Touring (alkuperäistä iskarin mukaisesti) olis öljyiskari.

Meneeköhän nyt sekaisin se käsite jotta Pro-Kit ei oo mikään sport vaan madallusjousi? Vaikkei madallakaan paperilla ku 25-30mm. Sillekin on jo kuitenkin huomattu toimivimmaks (niin ulkomaiden foorumeilla kuin Eibachilla) madallusiskari esim Bilstein B8 jotka tulis Eibachin B12 Pro-Systemissä. Saksasta sais tuota kokonaisuutta halvimmillaan 690€ toimituskuluineen. Kannattaako tässä enää arpoa parin satasen takia?
mutti82
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Syys 2015 10:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sachs Super Touring vai Advantage?

Viesti Kirjoittaja mutti82 »

Kävipäs niin hyvä tuuri jotta pääsin kokeilemaan samanlaista Mondeota jossa B12 Pro-Kit ja kyllähän se oli pelkästään hyvä. Tilaukseen laitettu. Samaan pakettiin Febi Bilsteinin Pro-Kittiin tarkoitetut jämäkämmät "luut", kaikki iskareiden ja jousijalkojen laakerit, jarrulevyt ja -palat.

Ainoo ❓ jäi liittyen takaiskareiden pusliin... ei saanu selkoa jotta tuleeko sellaiset mukaan pakettiin vai pitääkö hommata jostain erikseen? Kun ei meinaan B8 iskariin löydy ainakaan Bilsteinin orggiskamana mitään pohjauspalikoita irtotavarana. Kellään asiasta kokemusta ja vinkkejä?
Vastaa Viestiin