Focus -01, vetely kiihdytyksissä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Timppa_66
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Tammi 2016 12:40

Focus -01, vetely kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Timppa_66 »

Tervehdys tietäjät,

Nyt olisi visainen pähkinä vai onko?
Autoon (Fcous 1, 1,6 -01) vaihdettiin alatukivarret. Joku aika sen jälkeen ajoin tasoristeyksestä yli hieman reippaasti niin, että pyörä pääsi vedon kanssa käymään "ilmassa". Samantien kun pito palasi kuului kolahdus ja ratti meni hieman vinoon.
Tilanne korjaantui itsestään huomaamatta. Mutta, jälkeenpäin tätä alkoi tapahtua itsekseen aina kovemmissa kiihdytyksissä.
Kuuluu siis pieni kolahdus auto vetelee ja pitää ohjata sitä niin, että ratti on vinossa. Kun löysää kaasua vetely poistuu ja pitää ohjata hieman takaisin toiseen suuntaan. Jos ajelen pitkään todella rauhallisesti tilanne palaa aivan normaaliksi. Sitten taas yksi voimakas kiihdytys, niin taas kolahtaa ja vetelee ja palautuu kun nostaa kaasua.
Tukivarsien kireydet tarkastettiin joten niistä ei ole kiinni ja tukivarret/pallonivelet ovat siis uusia.

Autolla on ajettu n. 210 tkm ja iskarit ovat orkkikset. Mites se iskarin yläpää, olisiko siellä jotain mahkuja löystyä noin, että kiihdytys vaikuttaa ja samalla vaikuttaa ohjaukseen? Rattia ei tarvitse kääntää vetelyssä paljon, ehkä 20-30 astetta. Hammastangossa ei mielestäni olisi löysiä.
Onko jollakulla ollut tällainen case?

Kysyy,
Timppa
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus -01, vetely kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jokuhan siellä nyt sitte ohjausta iteksee kääntää... liekö hammastanko väljistyny vai vetoakseli jumittaa välillä?
Tietty jos iskarin yläpää heiluu miten sattuu muuttaa sekin kulmia.. jos kerta kaikki muu olis ok.
Ei muuta kun lisää tutkintaa,aika vaarallista on varmaan ajaa kun ei tiedä minne auto alkaa pyrkiä?
Ei oikein kestä nää nykyajan autot hyppiä!
Timppa_66
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Tammi 2016 12:40

Re: Focus -01, vetely kiihdytyksissä

Viesti Kirjoittaja Timppa_66 »

Vika oli oikean alapallonivelen etupuolisessa puslassa. Kats.konttorin rynkytyslaitteessa vasta näkyi vika. Laitettiin koko uusi alatukivarsi ja homma on nyt bueno.
Vastaa Viestiin