Mondeo 2010, jarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Jii300
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Touko 2016 10:07

Mondeo 2010, jarrut

Viesti Kirjoittaja Jii300 »

Hankin tuossa 2010 mallisen diesel Mondeon. Autolla ajettu n 130 tkm.
Pyysin, että liike huoltaa auton ja niin tekivätkin. Bonuksena oli, että autoon vaihdettiin levyt ja palat kaikkiin kulmiin.
Ajelin autolla muutama sata kilsaa ja kummastelin että mikä haisee ja pahalle. Vasen takapyörä tulikuuma eli ei kovin hyvä juttu. Käytin auton uudestaan pajalla jossa mäntä herkistettiin. Ongelma poistui hetkesi kunnes oikea teki samoin ja vasen uudestaan jne.
Ajaessa kuuluu hiljaista vinkumista silloin tällöin joka yleensä poistuu jarruttamalla. Samoin vinkuminen lisääntyy kun autoa kääntelee hiukan suoralla tiellä puolelta toisella. Polttoaineen kulutus mielestäni korkea sekalaisessa ajossa keskinopeudella 41 kmh, ni kulutus 7.3 litraa satasella..
Selvittelin ja googletin aika paljon ja mitä ilmeisimmin takajarrut ovat Mondeon heikko paikka.
Monessa topicissa on mainittu, että voitele käsijarrun vaijeri ja liukutapit, eipä olleet tehneet huollossa.
Tein itse, avasin jarrut, puhdistin, mäntä liikkui aika hyvin, crctä käsijarru vaijeriin, kupari pastaa jarrupalojen korvakkeisiin. Huomioitavaa oli, että jarrupalat olivat mustuneet jonkin verran. Tämä homma auttoi kyllä, pa kulutus laski litralla, mutta edelleen varsinkin vasen pyörä lämpenee liikaa.. Tossa pohjaa tässä kysymyksiä jos kokeneemmat Ford ihmiset osaavat antaa vinkkiä??

Kun levyt ja palat kuumenee liikaa onko ne syytä vaihtaa, onko mahdollista, että laikka menee kieroksi??
Vaikka jarrumäntä näytti liikkuvan niin onko syytä silti vaihtaa satula/ satulat??
Ylipäätänsä haluaisin vinkkejä miten kannatta toimia..

:?:
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo 2010, jarrut

Viesti Kirjoittaja KajS »

Vaikka mulla onkin mk3 mondeo '05 niin vastaan. Ne takajarrusatulat on syytä vaihtaa. Silti saa vuosittain tehdä ne liukutappisulkeiset. Se jarrumännän herkistely on sellasta harrasteautoilu/ooppelinkorjaustouhua. Omasta vuosittain loppukesästä/syksyllä avaan kaikki jarrut, puhdistan ja voitelen liukutapit. Huom! ei kuparitahnaa niihin tappeihin, joissa on se kumihylsy siellä lähempänä sisäpäätä, auton keskiviivaa.

Sitten ne jarrupalat voi elvyttää hiomalla kitkapinnat 100 hiomapaperilla vaikka metrin kakkosnelosta pitkin. Japanilaiset driftingjampat tekee noin ja minä kans. Eilenillalla viimeks Dodgen jarrupalat. Pito paranee.

Ja sitten makuasia: Käytä käsijarrua aina pysäköitäessä. Tosin talvella voi jäätyä, jos käsijarruvaijerissa on vettä. Mutta toiminnallisuus paranee. Jotkut ajattelee asian päinvastoin eikä käytä ja takkuaa katsastuksessa huonosti toimivien takajarrujen kanssa. Omassa olen käsijarrua käyttänyt nyt 11 vuotta. Toimii ja katsastusmies kehuu jarruja.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo 2010, jarrut

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

KajS kirjoitti: Ja sitten makuasia: Käytä käsijarrua aina pysäköitäessä. Tosin talvella voi jäätyä, jos käsijarruvaijerissa on vettä. Mutta toiminnallisuus paranee. Jotkut ajattelee asian päinvastoin eikä käytä ja takkuaa katsastuksessa huonosti toimivien takajarrujen kanssa. Omassa olen käsijarrua käyttänyt nyt 11 vuotta. Toimii ja katsastusmies kehuu jarruja.
Voi olla makuasiakin, mutta olen myös aina kaikissa autoissa vetäissyt käsijarrun päälle tasamaallakin. Ja jarruja ei ole tarvinnut korjailla ennen loppuun kulumista.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Mondeo 2010, jarrut

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ota se jumittava jarru vielä auki ja kierrä se mäntä aivan kiinni oikealla mäntätyökalulla ja huomaa, saattaa olla väärinpäin kierre. Mulla kävi noin ex-Focuksen kanssa, kun laitoin uudet levyt ja palat. En laittanu mäntää aivan pohjaan saakka ja ekalla ajolla hyvä ettei savu noussut osista. Levy meni siniseks ja ihme ettei menny kieroks. Ongelma poistui yllä mainitulla, kun teki niinkuin olis pitäny tehdä.

Tosin, jos se mäntä on sisältä ruosteessa, niin suosittelen kans huolletun uuden satulan laittoo. Olen purkanut ja putsannu takasatulan eikä ollu kovin häävi homma laittaa takasi kasaan ja saada vielä käppäri toimii :) Se oli eka ja vika kerta ku puran takasatulan.

Pikkasen sieltä voi uusilla levyillä ja paloilla tulla lämpöö ja hajuja kunnes palat hioutuu sopivaksi. Siellä on aika vähän väljää/liiketilaa. Ja noi liukutappien puhdistukset ja rasvailut on tarpeen ihan ehjässäkin satulassa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Jari_68
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2016 09:12

Re: Mondeo 2010, jarrut

Viesti Kirjoittaja Jari_68 »

Palauttaako käsijarru kunnolla? Minun mondeossa jäi oikean puolen takajarru laahaamaan, vika oli siinä vivustossa jarrusatulan takana johon tulee vaijeri kiinni ei palauttanut kunnolla siihen rajotin tappiin asti. Puhdistus ja kunnolla rasvaa niin alkoi toimimaan.
Vastaa Viestiin