Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Meni sitten katsastuskonttorilla jarruputki puhki ja auto ajokieltoon. Olisko jollain kokemusta taakse tulevien putkien vaihdosta. Näkyis olevan jakotukki aika hankalasti ohjaustehostimen alla. Kyseessä -01 farkku Mondeo. :evil:
MiracleMill
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Touko 2016 14:20

Re: Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Viesti Kirjoittaja MiracleMill »

Kokemusta löytyy viimekesältä, mut auto oli vuosimallia -97. Sitä en osaa sanoa, että minkälaisia eroavaisuuksia noissa on keskenään.
Ahdasta oli etupäässä, mutta kyllä ne ainakin tossa vanhemmassa onnistui vaihtamaan.
-97 mallissa joutui irrottamaan myös tankin. Kannattaa tyhjennellä tankkia mahdollisimman paljon, kun paikalleen laitettaeessa se painava tankki ei ole niitä mukavimpia kannateltavia.
Homma itsessään ei ole kovinkaan paha.
Itse ostin jarruputkea metritavarana+ sopivat liittimet ja jarruputkityökalusarjan Biltemasta (kohtalaisen edullinen se halpissarja ja hyvin ovat liitokset toimineet tämän vajaan vuoden)
Viesti tulee vähän myöhässä, mutta vastasin nyt kuitenkin jos homma on vielä ajankohtainen
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Viesti Kirjoittaja tersa »

Jos aloittajan mondeo on mk3 niin se on ihan eri auto jo kuin mk2 (1997-2000).
Enivei tankkiin ei ole pakko koskea, vetää uuden linjan muualta. Korjaamot jostain syystä karsastaa tankin pudotusta?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Re: Jarruputkien vaihto farkku mondeoon

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Sain putket vaihdettua, mutta pari vinkkiä sille joka tekee vastaavan homman. Oma autoni on 2,5 l koneella, joten tilaa moottorin ja tulipellin välissä on todella vähän. Itselläni on myös 1.8 koneella oleva Mondeo, siinä tilaa on kyllä. Otin poikani avuksi irroittamaan vanhat ja kiinnittämään uudet jarruputket jakotukkiin, koska pojan käsi on selvästi omaani kapeampi(testaa työntämällä käsi jakotukille, jos et pysty kääntämän kiintoavainta on käsi liian paksu). Altapäin ei pääse sinne käsiksi, joten homma on hoidettava moottorin päällä maaten. Toinen vinkki on, että jätä vanhat tulipellissä kiinni olevat putket paikoilleen, mutta katkaise ne alapuolelta, kun ne lähtee alaspäin. Poista vanhat putket siitä taaksepäin, saat laitettua uudet vanhoihin kiinnityksiin kun purat varovasti. Kolmas vinkki on, että osta oikean mittaiset putket, on helpompi taivutella ne paikoilleen. Itse ostin Fixuksesta(katsoivat koneelta pituudet ja tekivät sen mukaan metritavarasta sopivat pätkät), joskin ihmettelin, että miksi niin monesta pätkästä. Asennusvaiheessa selvisi, että on helpompi taivutella putket paikoilleen kun ne on lyhemmät.
Vastaa Viestiin