Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko joku onnistunut löytämään MK4 Mondeoon vakioiskareita, jotka sopisivat Nivomatien sijaan?

Markkinoilta löytyy 14 mm alasilmukalla olevia iskareita mutta Nivomatin alapultti on 16 mm paksuinen. Eli jos haluaa asentaa vakioiskarin, pitäisi autoon vaihtaa pitkittäiset alatukivarret.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja focst »

Ei tarvi vaihtaa menee normi iskarit heittämällä mutta takajouset pitää vaihtaa myös muuten jää perä todella alas.. :D
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ei mene normi-iskarit, koska niiden alasilmukan koko on 2 mm pienempi kuin kiinnityspultti. Mutta jos tiedät 16mm silmukalla olevat iskarit, niin tieto otetaan ilolla vastaan.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja focst »

Muistelin mk3 mondeota..mk4 ei ole paljon tullut vastaan nivoilla voiko tosiaan olla noin tyhmästi tehty.?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Mitäs jos poraamalla suurentais silmukka, sen 2 milliä.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Silmukan poraamista isommaksi on mulle suositeltu muuallakin. Ainevahvuus on n. 4,25 mm, joten kyllähän siitä milli joutaisi riipaista pois.

Lisäksi joutuu ostamaan iskarin yläkiinnitykset, koska Nivon tanko on paksumpi kuin perusiskarissa. Osa näyttäisi maksavan luokkaa 15€/kpl, joten taidan kallistua porausvaihtoehtoon. Se lienee halvin kun kaikki muut kilkkeet on jo ostettu ja maksettu (jousidilemma oli tiedossa).

Tosiaankin 16mm lenkillä ei mistään tunnu löytyvän iskaria. Ilmankos netistä ei löydy mitään vaihtokokemuksia kun hakee "Mondeo MK4 Nivomat replacement". Osaltaan varmaan vaikuttaa se, että MK4:n osalla Nivot ovat farkussakin olleet lisävaruste (MK3 oli farkkuna aina Nivoilla, jos oikein ymmärrän??).

MK4:ssa on Nivomat -autoissa sekä alapultti että tukivarsi eri osanumeroilla kuin alunperin standardi-iskareilla varustetuissa autoissa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Onko monessa mk4:ssa nivomat? Tunnistaako ulkoisesti?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Nivomat on ulkoisesti ihan eri näköinen kuin normi-iskari. Se on paljon paksumpi ja Nivossa on haitarikumi iskarisylinterin alapuolella. Perusiskarissa lienee kurasuoja (sylinteriputkea hieman isompi muoviputki?) iskarin yläpuolella.

Kuva
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4, Nivomatien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Nyt homma on viimein tehty. Seuraavassa mitä tarvittiin ja miten homma eteni:

- iskarit: Bilstein B4, #19-170206
- jouset: Lesjöfors #4227607
- yläpään kiinnikkeet: Ford #1437051
- Neljä M16 prikkaa
- Kaksi pienempää mutteria ja prikkaa iskarin yläkiinnikkeen yläpuolelle, jotta kiinnike olisi välyksettä iskarin tangossa
- Kaksi SKF Steering boot kit -kumisuojia + metalliset kiristimet (Motonetista)

Alakiinnikkeet piti siis porata 16 mm kokoon. Koska Nivon alakiinnike on 13 mm leveämpi, niin kiinnikkeen ja alatukivarren väliin piti laittaa kaksi M16 prikkaa jotta iskari tulisi suoraan.

Koska Bilsteinit tulevat ilman kurasuojia, sellaisiksi asennettiin SKF:n raidetankokumit jotka venyvät hyvin ja istuvat napakasti iskarin tangon ja sylinteriosan päälle. Sachsin iskarit olisivat ilmeisesti tullet suojien kanssa?

Kuten mainittu, niin yläkiinnikkeen päälle piti laittaa prikka ja mutteri, jotta tangon yläpäähän tulevat mutterit pystyivät kiristymään vasten kiinnikettä.

Asentajalla meni koko hommaan kolme varttia. Iskarihan lähtee helpolla - kaksi pulttia ylhäällä ja yksi alhaalla. Jousi irtoaa ilman jousipuristinta, kun irrottaa poikittaistukivarren navasta (yksi pitkittäissuuntainen pultti).
Vastaa Viestiin