Jarrut jumissa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ollkank
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2011 12:20

Jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja ollkank »

Osaisikohan joku viisaampi neuvoa:

Mulla on Focus 1.6 sedan 2002. Auto seisoi noin kuukauden käyttämättömänä tienvarressa. Käynnistin auton tänään 20 asteen pakkasessa. Auto lähti hyvin käyntiin, mutta kojelaudassa paloi ABS-varoitusvalo. Ajoin autolla noin kilometrin ja se tuntui tosi raskaalta. Selvisi, että oikea takarengas ei pyöri lainkaan. Jätin auton parkkiin. Mitä minun pitäisi tehdä? Palautuuko jarru / oikean takarenkaan pyöriminen ennalleen, kun pakkanen lauhtuu?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Muistaakseni 1.6 litraisessa on rumpujarrut takana. Siinä paikan päällä voisi kokeilla käsijarrun vetämistä ylös/alas ja sitten auton peruuttamista.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuo voi auttaa. Siellä on joko käsijarrun vaijeri jäässä tai jarrukengän vipu, jota vaijeri liikuttaa, ruostunut kiinni.(Jos siis tosiaan on rummut takana?) Ekaan vaivaan lämpö auttaa toiseen ei.
Parasta olisi ottaa se rumpu irti. Se ei ole ihan helppo homma, kun jarrukengät on jumissa.
Jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin yksi konsti on antaa vaikka kakkosnelosen pätkällä kunnon tälliä :mrgreen: (pelti-)vanteeseen. Se joskus auttaa saamaan kengät liikkeelle.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ollkank
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Heinä 2011 12:20

Re: Jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja ollkank »

Kiitokset vastauksista. Kun pakkanen hieman hellittää, käyn koputtelemassa vannetta ja venkslaamassa käsijarrua.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

kokeile nykiä rumpuun menevästä käsijarruvaijerin pätkästä, mulla joskus pakkasten tullessa käsijarru temppuillut niin että menee päälle muttei pois.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin