Focus MK1 etuvanavan vetoakselin mutteri löysällä?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus MK1 etuvanavan vetoakselin mutteri löysällä?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus -00 1.6 automaatti.

Olen kuunnellut jo jonkin aikaa hyvin satunnaista vaimeaa kolinaa edestä ja usein etupäästä. Kuuluu lähinnä vain kuoppiin ajettaessa. Renkaita vaihtaessani en löytänyt niveliä ihmeteltäessäni selvää vikaa ja väljää mistään kun vielä koiranluita ensin epäilin. Vetoakselia heilutellessa "klonk klonk" ääntä kuului lähinnä vasemmasta pyörännavan vierestä ja ehkä pieni välys pituussuunnassa. Onko vetoakseli aavistuksen löysällä eli mutteri päässyt pikkuisen löysentymään navasta tai muuten vain metallipinnat "painuneet kasaan" vuosien varrella, jolloin minimaalinen välys saattaa syntyä? Jos vain ajaa eikä kiristä, niin onko se navan/vetarin surma alle vuodessa?

Koitin etsiä searchilla ongelmaan vastausta ja en oikein löytänyt. Ilmeisesti kiristysmomentti on 320nm? Mitenkäs käytännön kokemusta että millainen homma on kiristää pikkuisen löysää napamutteria että onko riskiä että pirun kovaa kiinni löysähkösti paikuteltu mutteri ajossa (pituussuunta) ja oikeasti pitäisi hankkia uusi mutteri, sillä kierteet ei välttämättä kestä? Vetarien kierteet kuitenkin kestäneet? Jos katsastusmies huomaa pienen löysyyden, niin tuleeko armotta hylky?

Jotain muuta mitä olisi hyvä tietää?
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 etuvanavan vetoakselin mutteri löysällä?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ei se mutteri itsestään löysty, jos on kunnolla vedetty kiinni. Toinen asia, jos on unohdettu löysälle. Siinä tapauksessa vaan kiristät sen ja siinä kaikki. Tai jos se monikerroksinen mutteri on hajonnut, niin uutta tilalle. En oikein ymmärtänyt kiristämiseen liittyvää kysymystäsi...
ReiluReiska kirjoitti:Vetoakselia heilutellessa "klonk klonk" ääntä kuului lähinnä vasemmasta pyörännavan vierestä ja ehkä pieni välys pituussuunnassa.

Jos vetoakselia sivusuuntaan nykiessä tuntuu välystä tai kolisee, on nivel yleensä vaihtokunnossa. Pituussuunnassa pitääkin olla vähän joustoa. Jos pyöränlaakerissa olisi paljon väljää, sen kyllä huomaisi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 etuvanavan vetoakselin mutteri löysällä?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Aluksi ajattelinkin että itse vetoakselin nivel antaa jotenkin periksi, mutta näytti pikemminkin siltä että pyörännapaan menevä vetoakselin spoori pääsee pikkuisen liikkumaan vetoakselin pituussuuntaisesti pyörännavan sisällä. Kuvittelin että vetoakselin spoori pitäisi olla aika jämäkästi kiinni itse navassa ja korkeintaan itse nivelestä antaa hieman periksi? Koitin siis heilutella nimenomaan pyörännavan puolelta kun en meinannut aluksi uskoa "klonk klonk" äänen lähdettä. Toki vikadiagnoosin mahdollisuuskin on aina olemassa...

Itselläni ei ole juurikaan kokemusta henkilöautojen vetoakseleistä, joten saatan kuvailla kieltämättä tyhmästi kysymykseni ja ties vaikka se todellakin on vain normaalia? Ja vaikka keväällä vielä tuntui pyöränlaakeri jämäkältä, niin voihan se olla myös alkavaa laakerivikaakin ja sitä kautta kokonaisuus löystyy? En nyt ihan viimeisen päälle kieltämättä parkkiksella tutkinut kun kyseessä suht pienestä ongelmasta kuitenkin. Hieman mokasin myös siinä että aluvanne peittää navan mutterin alleen, joten en nähnyt tilannetta myös toiselta puolelta. Kai täytyy vain mennä ottamaan rengas pois ja tutkia uudelleen vaikuttaako navan mutteri siltä että on tosiaankin kuitenkin kiinni esim. testiksi ujuttaa paperinpalan navan ja mutterin väliin (jos teknisesti mahdollista).
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK1 etuvanavan vetoakselin mutteri löysällä?

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

ReiluReiska kirjoitti:Aluksi ajattelinkin että itse vetoakselin nivel antaa jotenkin periksi, mutta näytti pikemminkin siltä että pyörännapaan menevä vetoakselin spoori pääsee pikkuisen liikkumaan vetoakselin pituussuuntaisesti pyörännavan sisällä. Kuvittelin että vetoakselin spoori pitäisi olla aika jämäkästi kiinni itse navassa ja korkeintaan itse nivelestä antaa hieman periksi? Koitin siis heilutella nimenomaan pyörännavan puolelta kun en meinannut aluksi uskoa "klonk klonk" äänen lähdettä. Toki vikadiagnoosin mahdollisuuskin on aina olemassa...

Itselläni ei ole juurikaan kokemusta henkilöautojen vetoakseleistä, joten saatan kuvailla kieltämättä tyhmästi kysymykseni ja ties vaikka se todellakin on vain normaalia? Ja vaikka keväällä vielä tuntui pyöränlaakeri jämäkältä, niin voihan se olla myös alkavaa laakerivikaakin ja sitä kautta kokonaisuus löystyy? En nyt ihan viimeisen päälle kieltämättä parkkiksella tutkinut kun kyseessä suht pienestä ongelmasta kuitenkin. Hieman mokasin myös siinä että aluvanne peittää navan mutterin alleen, joten en nähnyt tilannetta myös toiselta puolelta. Kai täytyy vain mennä ottamaan rengas pois ja tutkia uudelleen vaikuttaako navan mutteri siltä että on tosiaankin kuitenkin kiinni esim. testiksi ujuttaa paperinpalan navan ja mutterin väliin (jos teknisesti mahdollista).
Joo, se mutteri pitää olla tiukasti kiinni. Se pitää paitsi vetoakselia, myös laakerin kiinni. Löysällä oleva mutteri aiheuttaa kyllä laakerituhon ennen pitkää. Navan osat eivät painu kasaan ajanmittaan ja aiheuta täten mutterin löystymistä.Jos mutterin on kunnolla kiinni ja navan läpi tulevassa akselissa tuntuu väljää, on luultavasti kyse laakeriviasta.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus MK1 etuvanavan vetoakselin mutteri löysällä?

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Hyvin helposti etupyöränlaakeri vika lyö vikavalon (abs) päälle mittaristoon, niinkuin itellä..klapin laakerissa huomasi hyvin kun otti pois satulan ja jarrulevyn, ja heilutti jokasuuntaan napaa.
Vastaa Viestiin