Focus Mk2.5 - Tärisevät jarrut

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Kyde
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2015 09:11

Focus Mk2.5 - Tärisevät jarrut

Viesti Kirjoittaja Kyde »

Terve,

En löytänyt vastaavaa keskustelua, joten päätin avata uuden. Eli auto siis Focus 1.6 Tdci vm. 2008.

Ostin auton keväällä ja jo koeajossa huomasin, että auto pysähtyi epätasaisesti jarruttaessa. Tuolloin päättelin, että jarrulevyt ovat kierot ja ajatuksena oli vaihtaa ne heti. Vaihdoin eteen jarrupalat ja levyt ja ongelma hävisi.

Nyt kuitenkin sama ongelma on palannut. Auto pysähtyy epätasaisesti jarruttaessa. Myös ratti tärisee jarruttaessa. Tästä voisi päätellä, että levyt ovat taas kierot (levyillä ja paloilla ajettu nyt n. 5000km). Ehkä mystisintä tässä on, että tuntuu että molemmat em. ongelmat tulevat ja menevät. Välillä siis tuntuu, että jarrut toimivat paremmin ja välillä pysähtyminen on todella epätasaista ja tärinä kovaa. Voisiko tämä johtua jarrujen lämpenemisestä?

Kysymys nyt kuuluukin, että mistä voi johtua levyjen kieroutuminen noin lyhyessä ajassa ja vähillä kilometreillä? Voiko esim. tarvikeosat olla niin huonoja, että sen vuoksi menisivät noinkin nopeasti pilalle? Koskaan en ole vastaavaan törmännyt. Ja haluaisinkin tietysti selvittää sen perimmäisen syyn miksi levyt kieroutuvat / ratti tärisee, ennenkuin lähden taas jarruremppaa tekemään. Onko muilla ollut vastaavaa?
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus Mk2.5 - Tärisevät jarrut

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Jos olet jarrutellut jo jonkin verran (kaupunkiajoa) ja levyt "kuumat", niin suureen vesilammikkoon ajettaessa saattaa tulla hienoa "lämpösupistumista" epätasaisesti kiekkoon vetäen ne kieroksi kun siis kylmä vesi pääsee jarrukilvistä huolimatta "kuumalle" levylle. Joskus myös tarvikelevyjen metalliseos on jotain halpaa eikä oikein kestä laadullisesti lämpenemistä ja jäähtymistä menettäen muotonsa. Olikos se niin että useimmissa jarrulevyissä jo 0,1mm heitto aiheuttaa ratissa tuntuvaa tärinää jarruttaessa eli ei kovin paljoa ei tarvitse yhden kiekon olla kiero. Mittakellolla pitäisi mitata sillä eihän tuollaista heittoa silmin näe. Joskus myös asennettaessa jos on jäänyt joku ruosteliuska/roska navan ja jarrulevyn väliin, niin on jo valmiina hieman "kierossa" asennossa eli pintojen puhtaus on myös tärkeää asennettaessa. Voit kokeilla myös irrottaa levyt ja puhdistaa pinnat vielä kerran.

Yksi keino havaita kotikonstein melko selvä jarrulevyn kierous (karkea mittaus) on talttapää ruuvimeisseli kiilata jarrulevyn ja jarrupalojen/satulan väliin (minne nyt saa vain kiilattua sujuvasti kiekkoa vasten kuitenkin) ja pyöritellä hitaasti. Jos jarrulevy on selvästi kiero, niin pitäisi jossain kohtaa kierrosta pistää enemmän vastaan kun ruuvimeisseli kiilaa enemmän kun pyörittelee kuin toisessa kohtaa kierrosta. Jos jarrulevy on suora niin kiilautuva vastus on aina tasainen. Pientä heittoa ei siis tällä keinolla meinaa oikein havaita, mutta suuri kierous paljastuu kyllä.

Yksi mahdollisuus on myös että jarruttaessa jotenkin pyöräntuenta liikahtaa eri asentoon ja alkaa edestakainen pieni vispaus sen takia? Eli nivelissä ei ole väljää ja pyöränkulmat ovat kohdillaan esim. renkaat kuluvat tasaisesti?
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Focus Mk2.5 - Tärisevät jarrut

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Jos on halvimmat motonetin levyt niin en ihmettele..
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus Mk2.5 - Tärisevät jarrut

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Jap3 kirjoitti:Jos on halvimmat motonetin levyt niin en ihmettele..
Enkä minä, motonetin levyt hujahti kieroiksi muutamassa kuukaudessa. Sitten alkuperäiset ja siitä lähtien suorat.

Muistithan hioa navan mihin levy puristuu puhtaaksi ennen uusien asennusta?
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focus Mk2.5 - Tärisevät jarrut

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niinkin näkyy käyvän että levy ei kieroonnukkaan vaan levyyn ilmestyy siihen kohtaan mustia viiruja missä pala seisoo yönyli kun siihen on vettä menny,sitten kun niitä viiruja on levyssä tarpeeksi niin JOPAS nypyttääkin!
Itekkään en tuota ottanu uskoakseen mutta kun tiesin että palat on ok ja liukuholkit ym niin ainut mikä sen teki oli levy jossa oli nuo jäljet,levyn vaihto toiseen ehjään lopetti nypytyksen.
Toiset väittää myöskin että välykset ohjauslaitteissa tai pyörientuennoissa aiheuttais värinöitä? no ehkä mutta ovatkin sitten erilaisia ja väljyydet kyllä löytää
Vastaa Viestiin