Mondeo Mk2 alapallonivelen vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Mondeo Mk2 alapallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Eli vasemmalle puolelle pitäisi alapallo vaihtaa. Tutkin äsken tilannetta ja suoritin pikaisen googletuksenkin. Vaikuttaa siltä, että tämähän voikin olla yllättävän kinkkinen askare. Ensiksi pitäisi päättää se, että vaihtaako koko tukivarren (n. 60e) vaiko pelkän alapallonivelen (n. 20e). Molemmissa hommissa on omat hankaluutensa.

Koko tukivarren vaihtaminen taitaisi olla se suositeltavampi tapa, mutta haastavaksi tämän tekee tukivarren etummaisen pultin sijoittuminen vaihdelaatikon alle. Sitä pulttiahan ei saa irrotettua ilman, että joko vaihdelaatikkoa (ja siis myös moottoria) nostaa ylöspäin tai löysää apurunkoa alaspäin. Haynes taitaa suositella tuota ensin mainittua tapaa, mutta jälkimmäinen vaikuttaisi ainakin äkkiseltään yksinkertaisemmalta. Tässä vaan taitaa käydä niin, että sen jälkeen pyöränkulmat voivat olla mitä sattuu? Tai sitten apurungon kiinnityspulttien vastamutterit, jotka siis ovat umpinaisessa korin kotelossa, irtoavat hitsauksestaan...

Pelkän alapallonivelen vaihtoon puolestaan tuo haastetta se, että sehän on siis niitattu kiinni tukivarteen. Löysin vähän vaihtelevia kertomuksia tuon niittauksen anatautumisesta. Jollain oli riittänyt kantojen rälläköinti, jonka jälkeen alapallo oli vasaralla napauttamalla pudonnut käteen. Joku taas oli joutunut poraamaan niitit pois, joka on kohtuullisen hankala homma tukivarren ollessa paikallaan. Miten saat porakoneen mahtumaan sen paremmin tukivarren alle kuin sen päällekään?

Itse mietin, että onnistuiko homma seuraavalla tavalla. Ensin alapallo irti olkatuesta ja sitten tukivarren taempi pultti pois. Tämän jälkeen löysätään etummaista pulttia ja käännetään tukivartta eteenpäin niin paljon, että alapallon niitit tulevat helpommin rälläköitäviksi ja/tai porattaviksi (kun siis olkatuki ei ole edessä)?
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo Mk2 alapallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Tukivarren etupultin katkaisee kannan alta, ja uuden pultin asentaa väärinpäin hieman lyhennettynä. Näin ovat monet tehneet, itse myös. Ja varmuuden vuoksi vielä kierrelukitetta. Ja niistä pallonivelen niiteistä, kyllä ne alapuolelta saa porattua helposti kun saa keulaa tarpeeksi ylös. Itselläni oli auto silloin nosturilla, niin tilaa riitti. Mutta eiköhän se riitä, kun tunkkaa pukkien varaan mahdollisimman korkealle. Tietysti ei tuo sinunkaan vaihtoehto huonolta kuulosta. Mutta jos puslat ovat entiset, niin silloinhan se on koko tukivarsi otettava sieltä pois.
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: Mondeo Mk2 alapallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

vilif85 kirjoitti:Tukivarren etupultin katkaisee kannan alta, ja uuden pultin asentaa väärinpäin hieman lyhennettynä.
Joo, unohdin kertoa, että tuota mietin myös. Mulla on vaan sellainen pikkurälläkkä, jonka laippa ei taida kunnolla yltää siihen pulttiin. Tai siltä se ainakin vaikutti, kun koetin sitä mallailla.
vilif85 kirjoitti:Ja niistä pallonivelen niiteistä, kyllä ne alapuolelta saa porattua helposti kun saa keulaa tarpeeksi ylös. Itselläni oli auto silloin nosturilla, niin tilaa riitti. Mutta eiköhän se riitä, kun tunkkaa pukkien varaan mahdollisimman korkealle.
Mä vähän luulen, että mä päädyn kuitenkin tähän. Nosturia tai rasvamonttua ei ole, mutta kaipa tuon tosiaan tunkkaamallakin saa sen puolisen metriä nousemaan.
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo Mk2 alapallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Muistaakseni itse sahasin sen pultin poikki ihan vain rautasahalla. "Uuden" pultin löysin autonpurku ruuvien ja pulttien seasta. Oli hieman pidempi kuin alkuperäinen, mutta lyhensin sopivaksi. Sitä alkuperäispulttiakin pitäisi jokatapauksessa lyhentää, että pää ei ota laatikkoon kiinni. Niin porakoneestahan se riippuu, kuinka ylös tarvii nostaa. Helpottaa kummasti, jos alle mahtuu makaamaan ja poraamaan ne niitit auki.
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Vastaa Viestiin