Ohjaus/ratti nypyttää *vian analysointi ja ratkaisu*

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
sendas
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Maalis 2012 14:54

Ohjaus/ratti nypyttää *vian analysointi ja ratkaisu*

Viesti Kirjoittaja sendas »

Ajattelin kertoa viasta, jonka koin Mondeo mk3ssa ja joka oli yllättävän helppo ja halpa korjata.

Vika alkoi hiljalleen, ratti alkoi nypyttämään vähän hitaassa nopeudessa, mutta nopeassa ajossa ei mitään vaikutusta. Kilometrejä tuli 500km lisää, jolloin ratin nypytys oli jo erittäin rajua varsinkin käännettäessä -> itse kääntäessä ei ongelmaa, mutta takaisin palautuessa ratti keskittyi holtittomasti. Edelleen oli suhteellisen vakaa ajettava suoralla, maantieajossa. Nypytykseen voimakkuuteen ei vaikuttanut juurikaan jarrutukset ja kiihdytykset.

Tässä vaiheessa tuli alettua pelkäämään pahinta, tehostimen pumppu tai hammastanko pökäleenä koska oireet eivät tuntuneet nivel/pusla/helavialle.
Tarkistin toki vielä renkaiden kireyden, muun kunnon sekä rengaspaineet.

Vian diagnosointia vaikeutti se, että kylmänä/ajamattomana ratti ei juurikaan nypyttänyt, mutta muutaman km jälkeen voimistui jo voimakkaaksi.

Vaihdoin ohjaustehostimen nesteet, jotka olivatkin aivan sameaa, mustaa kuraa -> uudet sisään -> ohjaus muuttui tunnokkaammaksi sekä nypytys ei johtunut niin terävästi rattiin... mutta ei siis korjannut itse vikaa mihinkään.

SYY:

Kokeilin aivan huvikseni siirtää pyörykäiset edestä taakse jne. Tämä nyt oli jo mielestäni käytännössä turhaa työtä, mutta puolen tunnin hommana kannatti toki tehdä ennen muita toimenpiteitä. Koelenkille ja kappas, etupää toimii kuin tässä autossa kuuluukin, mutta takapää ravistaa sivusuunnassa voimakkaasti pienen ajolenkin jälkeen.

Ensimmäinen kerta kun syy todellakin on runkorikkoinen rengas, päällepäin rengas näyttää vielä hyvälle... johan nuo renkaat joutaa muutenkin tunkiolle :D. Auto on ollut minulla vasta 2kk ja olisi ollut harmillista jos sitä nyt olisi joutunut korjaamaan tonnilappusella, hammastankokaan mikään kovin halpa korjaus ole :D.

Toivottavasti tämä nyt auttaisi jotain googlaajaa joskus!