Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja terae »

Nonni...täs on jo pian pari vuotta odoteltu, eikä etupaloja näytä tulevan esim. EBC Euroopan valikoimiin.
Takajarruihin palat löytyisi kyllä useammaltakin valmistajalta, kun siellä on samat palat kuin monessa muussakin Fordissa. Edessä sen sijaan on ne ST-satulat joihin ei ota löytyäkseen nettikauppaa, joka toimittaisi Suomeen...

Onko kellään muulla täältä tuota autoa jollain muilla kuin vakiojarruilla?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minä ymmärsin pienen googlailun jälkeen, että Ferodo DS2500 palat olisi saatavilla mk3 ST:hen. Minulla oli tuollaiset XR:ssä vakiojarruilla - palat kesti ajoa ihan tajuttomasti, mutta levyt menivät ihan sinisiksi. :shock:

Ks.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja focst »

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja terae »

Hmm...

Ferodo Racing DS2500
http://www.sarlinraceteam.fi/fin/tuotte ... ds2500.png
Jotenkin toi käyrä tuolla materiaalilla muistuttaa sitä, minkä tiedon jossain lehdessä näin tämän malliversion kohdalla Fordin oman (valitseman) jarruseoksen testeistä...molemmat vaikuttaa käyttäytyvän suunnilleen samoin suhteessa lämpöön (ensin jarruteho nousee lämmetessä ja sitten laskee melko tasaisesti) ja sinertäviksi ne levyt sai Ford-brändätyillä paloillakin (ja ruosteet alkoi irtoilla levyjen reunasta) -- se sinertävyys poistuu noin kuukauden arkiajoilla kokonaan. Ettei olis Ford hankkinut alkuperäispalansa Ferodolta? Hintakin on likimain sama.

Mintex M1144
Nopean googlailun perusteella nuo ei ole oleellisesti paremmat ja niistä loppuisi käyttökelpoinen kitka-alue jo ennen kuin vakiopaloista...vakiot ei häipyneet kokonaan siinä vaiheessa kun ABS huuteli 450 asteen ylitystä ja levyt sinersi, mutta noiden kitkamateriaalia ei ole edes testattu sen korkeammalle (Ferodo lupailee tasasesti hiipuvaa siitä eteenpäinkin)

Sinertävistä levyistä tuli mieleen, että ehkä ne levyt pitäis ihan ensimmäisenä vaihtaa. Jotku uritetut saattais helpottaa jonkin verran...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tuota noin. Omien kokemusteni valossa voin vain todeta, että jos jarrut ei häipyile semmoisessa ajossa, missä levyt saa siniseksi, niin vika ei ole jarrupaloissa, vaan auton massaan suhteutettuna liian pienissä levyissä - tässä tapauksessa vaihtuu sitten satulat ja palat samalla. ;)

Uritetuilla levyillä pyritään siihen, että ura vähän siivoaa kiillottuneen palan pintaa pitäen jarruvoiman hyvänä. Samalla uran kautta purkautuu kitkapinnasta irtoava kaasu - joka on sitten niiden porattujen levyjen ainoa funktio. Edelleen, sinun tapauksessa näistäkään ei ole merkittävää apua. Levyjen jäähdytys tapahtuu niiden etu- ja takapintojen välissä olevalla rivoituksella. Se on ihan omaa tiedettään, vaikka näyttää ulkoa katsottuna ääliöyksinkertaiselta.

ST:hen on olemassa isompia jarrusarjoja, mutta kannattaako modaus, kun auto on ns. arkiajossa? Eikö kannattaisi keskittyä rakentamaan radalle edullisempi ja vähemmän "kriittinen" auto? Vähemmänkin tehokkaalla autolla voi pitää radalla hauskaa, kun paketti on hyvin kasassa. Muistan hämmästelleeni edellä karkuun pyrkinyttä koirankopin kokoista mk1 Ka:ta Ahvenistolla ja vastaavasti kyykyttäneeni isoa (ja kalliin näköistä) A6 quattroa Motoparkissa. Myöhemmin selvisi, että Ka:ssa oli zetec -voimaa alkuperäisen tönäri Kenttiläisen tilalla ja Audikuski kertoi renkaiden ja jarrujen antautuneen ison auton pyrkiessä puskemaan melko syheröisellä radalla. Ka oli omillaan radalla pienen laitamisen jälkeen, mutta Audi olisi pitänyt pitää autobahnilla. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ford Focus ST 2011- (mk3), mistä ja mitä jarrupaloja? Vai jarrut vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja anon »

Täällä on jotain jarruosia. http://www.carid.com
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Vastaa Viestiin