Ford p100 alusta/jousitus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Mackie
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2015 18:14

Ford p100 alusta/jousitus

Viesti Kirjoittaja Mackie »

Morjesta.

Tulipa sitten hankittua -90 P100 (2l ohc) ja nyt kun on leimassa niin voisi muuten vaan räpellellä sitä sitten vaikka näin harrastusmerkeissä :D

Onkos kellä mitään hajua minkä kokoiset / pituiset nuo sen etujouset mahtaavat olla?
-tarvitsisi varmaan hankkia hieman pitemmät, perse kun ko. laitteessa on suhteettoman korkealla keulaan verrattuna.
möyrin sillä menemään milloin missäkin niin ei oikein tuota takaosaa viitsisi tuoda yhtään lähemmäksi kenttää kuin mitä se jo on joten vaihtoehdoksi lähinnä jää tuoda keulaa ylemmäs mikä ei sinäänsä käytännölisyyden puolesta ole se huonompi vaihtoehto... kai.

muutkin ideat keulan nostoon, jos moisia on, ovat myös tervettulleita.

ja ehkä pitänee vaikkapa ihan näin teoreettisessa mielessä kysyä; mikäli taakse laittaisi n. 2" madalluspalikat, eikö tuo painopisteen siirtyminen toisi myös keulaa ylös jonkinverran?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford p100 alusta/jousitus

Viesti Kirjoittaja emax »

Mackie kirjoitti:Onkos kellä mitään hajua minkä kokoiset / pituiset nuo sen etujouset mahtaavat olla?
Ainakin bensamallissa pitäis olla samat etujouset ku sierrassa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford p100 alusta/jousitus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jotenkin mulla on semmonen muistikuva, että ne uudet jouset keulalla nostaa väkisinkin pari senttiä vanhojen painuneiden vieterien tilalla ja kun samalla uusii ne välikumit ja laakerit. Vähän enemmän tuumia ja halkaisijaa etupyöriin ja taakse päinvastoin.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Mackie
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2015 18:14

Re: Ford p100 alusta/jousitus

Viesti Kirjoittaja Mackie »

jees, pistin tilaukseen uudet diesel sierran jouset, jousien väli spacereita molemmille puolille 3 kpl ja sitten ne yllämainitut välikumit sekä laakerit.
saas nähä kuinka saatanallisen jäykkä tulee keulasta, hiukan pahoin pelkään....

toisaalta, tulipa myös hankittua sinne kelkan ja rungon väliin myös extra spacerit metalliset, niillä nyt nousee runko sen tuuman vaikkei käyttännössä maavara ollenkaan :lol:

eli tavoitteena ois että näillä eväin nousis keula sen reilun 2" ilman että tulee kivireki. saas nähä.
Mackie
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Helmi 2015 18:14

Re: Ford p100 alusta/jousitus

Viesti Kirjoittaja Mackie »

hokei tuli koitettua, loppu tulos v*ttu ei; vaikka hyvältä näyttikin olisi voinut ihan yhtä hyvin käyttää terästankoja jousina ajon pehmeyden puolesta.
pistin vanhat takasin ja nappasin taka lehtipakoista 2 pois per puoli. jotenkin järjenvastaisesti tuli tuollakin hiukan lisää maavaraa taakse (lava runko laski, pakat lähempänä akselia), edestä nousi myös.

täytyy pistää suunnitelumyssy päähän ja miettiä miten tämän nyt sitten ratkasee koska edelleen tekee mieli nostaa koko komeutta ilman että tulee alustasta liian kova :mrgreen:
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford p100 alusta/jousitus

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Toi lopputulos oli ikään kuin tilauksessa, kun se jousi ei toimi oikein välipalojen takia. Nehän on myös ymmärtääkseni leimalla "ei tieliikennekäyttöön".

Etsi autoon pidemmät jouset - tai teetä semmoiset esimerkiksi Vallilan takomossa. Hinta on ainakin muinoin ollut kaupallisten madallusjousten luokkaa, mutta pituus ja jäykkyys ovat "säädettävissä".

Toinen vaihtoehto on vaihtaa autoon alunperin pidemmällä iskarilla varustetut osat - esimerkiksi 2wd mk1 scorpiosta.

Jos ottaisit olkatuet ja iskarit jousineen skorpparista jäisi sinulle ainoaksi hommaksi teettää scorpan napaan toinen pulttijako - siinä P100:ssa on spaceri välissä ja originaali pulttijako on 5x108. Osia luulisi löytyvän aika pikkurahalla ja tietoa täältä foorumilta. ;)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin