Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus 1.6 automaatti -00 167tkm hatchback

Viime keväänä aloin kuulostelemaan, että jotain vaimeaa huminan/jyrinän ääntä kuuluu nopeuden
kasvamisen mukaan. Mutkittelu ei juurikaan ääntä muuttanut. Ajattelin että ääni tulee talvirenkaista
kun kerran asfaltti alkoi aika hyvin jo näkymään.

Ostin työkaveriltani alkuperäisillä ford kevytmetalli vanteilla Nankang merkkiset halparenkaat,
jotka olivat vain yhden kesän ajetut, koska häneltä oli hajonnut moottori. Ääntä alkoi kuulumaan niillä yleensä joskus 60km/h jälkeen
ja ajattelin sen vain tulevan halpis renkaista. Ääni paheni hiljakseen ja alkoi kuulumaan jo noin 40km/h jälkeen
syksylläkin. Olin pitkään siinä uskossa että kyse on kuitenkin halpis renkaista, koska ääni ei ole kuitenkaan
ihan mahdottoman paha, mutta kuitenkin häiritsevä. Radion avaaminen peittää juuri ja juuri
äänet.

Tutut nokian hakkapeliitta 5 nastarenkaat alle marraskuun lopussa ja edelleen pitää ääntä. Ääni ei siis tule renkaista.
Mutkittelemalla ääni kyllä vaimenee/häviää kun kääntää jonkin verran vasemmalle, mutta ei
kuitenkaan kovinkaan paljoa lisäänny jos kääntää vastaavan verran oikealle.

Ääntä on vaikea paikallistaa kun se tuntuu jakautuvan suht tasaisesti pitkin autoa. Ehkä
enemmän mielestäni vasemmalta takaa, mutta toisen istuessa takana arvelee äänen
tulevan EHKÄ oikealta takaa. En pitäisi lainkaan mahdottomana jos ääni tulee kuitenkin
edestä ja resonoi pitkin runkoa taakse.

Koitin käyttää palstan search komentoa, mutta en aivan varmasti löytänyt apua ongelmaani.
En ehkä keksinyt hyviä hakusanoja. Hakujen perusteella uskon joko johonkin alkavaan
pyöränlaakerin tai vetoakselin tukilaakerin vaurioon. Tuomaz oli hienosti tehnytkin
kuvalliset ohjeet vetoakselin tukilaakerin vaihtoa varten.

Pitkän alustuksen jälkeen kysynkin KOKEMUKSIA vastaavasta tapauksesta että miten saitte
äänen katoamaan? Autohan on jo yli 14 vuotta vanha kenties alkuperäisillä laakereilla,
joten voisin uskoa että moni muukin on vastaavan asian kanssa joutunut painimaan?
Työkaveri myös varoitteli että kaikki laakerityypit ei käyttäydy samoin kuin toiset ja ääni
mutkitellessa saattaa tarkoittaa päinvastaista puolta kuitenkin.
Eräs toinen työkaveri kertoi että oli melkein vuoden kanssa joutunut kuuntelemaa omituista
ääntä ennenkuin toinen etulaakeri (nissanista?) oli kulunut niin paljon että sen sitten todella huomasi.
Samoin kertoi että hänellä on enemmän kokemuksia etulaakereiden rikkoutumisista eri autoista
kuin takalaakereiden.

Tässä on siis suuri vaara alkaa vaihtamaan väärää osaa, joten nimenomaan KOKEMUKSIA Focus MK1 nyt koitan kysellä.
Viimeistään kesällä varmaan joku osa porsii ja paljastaa lopulta syyllisen, mutta järkevämpää minun
olisi puuttua ongelmaan ajoissa välttäen mahdolliset muidenkin osien vahingot.

Olen miettinyt palstan perusteella:

1) Keula ylös pukille, auto käyntiin ja vaihde päälle. Koitan kuunnella/tunnustella mahdollista
tukilaakeria auton alla. Tiedä sitten vaatiiko kuitenkin painon pyörille, jotta vastaa
oikeaa tilannetta rasituksineen?

2) Joku palstalla vinkkasi että pyörä ylös, kunnon pyöritys käsin ja jousesta kiinnni.
Jos tuntuu värähtelyä, niin laakeri on hajalla. Samoin renkaasta kovaa ravistellen
minimaalinen klappi saattaa paljastaa toiseen puoleen verrattuna, mutta ei välttämättä vastinpinnan
mikroskooppista rosoista vahingoittumista (kuun kraatereilla) koska ei ole klappia.
Vanhasta bemusta löysin "jumbs jumbs" laakerivian makaamalla renkaan päällä lokasuojassa
ja tunsin minimaalista porrastusta toisiin pyöriin verrattuna, mutta klappia ei ollut.

3) Automaattilaatikossa jotakin alkavaa laakerivikaa? Tuskin sille itse pystyn tekemään mitään?
Öljyt ja suodatin vaihdettu 130tkm kohdalla, jotka eivät ehkä edes vaikuta (ulostulo)
runkolaakeriin? Laatikossa oljyä aavistus yli max mittatikun mukaan kun lämpimänä
tarkistaa.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Heittäisin arvauksen vetarin tukilaakerin suuntaan. Omassani taisi orkkisvetarin laakeri jollottaa vuosia, en ollut kiinnitänyt asiaan huomiota kun luulin sen olevan ominaisääni =) Alkoi kuulumaan about 50 nopeuksissa ja 80 vauhdissa katosi muiden ajoäänien alle. Kun vetarit meni vaihtoon, niin huomasin että tuo "ominaisuus" oli poistunut... Urheilun ja harrastusmielen takia vaihdoin focukseeni tukilaakerin erikseen, mutta jälkeenpäin ajateltuna, sekä eBayn vetoakselien hinnoilla ei pelkkä laakerin vaihto ole kovin järkevää. Pelkän laakerin hinnalla taitaa saada koko akselin plus että vaihto on nopeampaa :lol:

Vois kuvitella ettei tukilaakerin tarkastelu vaadi auton painoa päälleen, kun toinen pää on vaihdelaatikossa ja se laakeri on kiinni pukissaan niin ei kai se hirmuisesti pääse liikkumaan? Automaattilaatikosta ja sen mahdollisesti aiheuttamista eroavaisuuksista en osaa sanoa, joten nämä höpinät perustuu vaan manuaaliaskisen kokemuksiin.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Mulla on pidemmän aikaa kanssa samantyylistä meteliongelmia/ääntä HB 01-focuksessa. Asiasta puitu ja suht.moni sanoo kyseisen auton olevan melukas. Itellä tuntui aluksi kuuluvan ääni kuskin puolelta renkaasta, kuitenkaan suht.kaikki osat eteen vaihtaneena, ääni ei ole hävinnyt.(en vetareita). Ääni on jyräävän junnaava,lievästi ujeltava..ei voimistu auton saavuttua 60-80 km/h liepeille..pysyy samana, hiljasessa vauhdissa ei kuulu pahemmin. Tarkemmin tähtäilin korvia myöhemmin eri ilmansuuntiin niin ihan kuin se ääni tulisikin takaa apukuskin puolelta, ja taakse vaihdoin laakerit rummut ja jarrut, ei hävinnyt..takapenkillä ollessa auto kuulostaa mukavan hiljaiselta. Oli mulla sitten huonot kesärenkaatkin 15" alla, aattelin että ääni häviää kun laittaa nokialaiset piikit alle, no ei..sama ääni jatkuu vielä..ohjauskulmatkin mallasin kohdilleen..no ei ääni kaverina vieläkin. Kokeiltu ajaa ilman sisälokareita ja on uus alustasarjakin alla..MUTTA ei. En usko lootan laakerin, yksi mennyt japsiautosta ja sen äänen ja tärinän tunnistan vaikka unissaan.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Nyt kun Helsingissä lunta on tullut reilusti, niin automatkalla tuli mieleen että jos koitan sudittaa reilusti eturenkaita
luistonesto pois kytkettynä, niin alkaako häiritsevä ääni kuulumaan selvemmin "nopeuden noustessa".
Vaikea oli kuulla lisääntyykö ääni, koska moottorinäänet alkavat häiritsemään huminaa/jyrinää. Useaan kertaan
testatessani mielestäni ääni ei lisäänny kun koitin sudittaa eturenkaita.
Mutta kun käsijarrulla tein vastaavan kokeen lukitsemalla takarenkaat (liukuen lumella) eikä paljoakaan
vauhti tippunut nopeusmittarin mukaan, niin hiljeneminen oli todella selkeää. Tulin siihen tulokseen
että jompikumpi takalaakeri pitää ääntä.

Millainen takalaakeri on teknisesti MK1 hatchback focuksessa? Minulla on takana myös levyjarrut.
Veikkausin että pakettilaakeri? Vaarana on myös että motonetin tarjonnasta minulle myydään kuitenkin
rumpujarrujen laakeri kun ei välttämättä monissa focuksissa ole takana myös levyjarruja, joten
pitääkö mennä marmoritiskiltä kuitenkin laakeri ostamaan maksaen kenties ylihintaa? Ei selvinnyt
motonetin nettitietojen kautta onko laakeri nimenomaan TAAKSE ***LEVYJARRUIHIN*** tarkoitettu.
En edes tiennyt että absittomia focuksiakin on olemassa kun motonetin tietoja luin? Selvyyden vuoksi
vielä mainittakoon että minulla on ABS. :D Bilteman valikoiman mukaan näyttää kuvan perusteella pakettilaakerilta, joka
kenties lukitaan molemmin puolin kahdella lukkorenkaalla? Biltemankaan tiedot eivät kerro mitenkään
tarkemmin jarrutyypistä. Joku mesta vielä mistä laakeria voisi "halvemmalla" metsästää?

Kun kerran vasemmalle kääntämällä jonkin verran hiljenee, niin painopiste menee silloin enemmän
oikealle puolelle, jolloin vasen puoli on "kevyempi" ja vähemmän rasitusta? Uskotteko siis että
aika varmasti VASEN taka laakeri kyseessä jos en jostain syystä kumpaakin puolta testaamalla
keksi mitään selvää eroa toisiinsa?
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ReiluReiska kirjoitti:Millainen takalaakeri on teknisesti MK1 hatchback focuksessa? Minulla on takana myös levyjarrut.
Jep, laakerit on yhdessä paketissa, joka prässätään/naputellaan irti navasta ja uusi sisään. Lukkorenkaalla kiinni ja vielä tiiviste ja ABS-kehä, niin on valmis asennettavaksi.
Sama laakeri niin rumpu- kuin levyjarrullisessa. ABS tai ei - erona on vain se ABS-kehän olemassaolo. Jos sitä ei laakerisarjassa ole, pitää ostaa erikseen. Vääntyy ja menee pilalle yleensä vanhaa purkaessa.
Jos osat on pahasti ruosteessa, kannattaa harkita laittaa mahdollisimman paljon uutta osaa. Rumpujarrullisessahan se napa on rummun sisällä paremmin suojassa.
Esim. uuden navan saa valmiiksi asennetulla laakerilla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja p3 »

Auto ilmaan, rengas pyörimään ja korva navan lähelle, vapaasti pyörivästä navasta kuuluu selvä hurina jos on laakeri vika, jos jarrusatula hankaa kovasti levyä joutuu sen ottamaan irti. Vetävässä navassa pyörii muuta rojua mukana niin siinä tarvii monasti toisen pyörittää rengasta. Se jousesta koittaminen toimii myös ihan hyvin.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Sain viimeinkin aikaiseksi ryhtyä toimeen. Motonetistä otin 50e hintaisen laakerisarjan yhdelle pyörälle, jossa oli sitten kaikki hilut mukana... jopa uusi lukitusmutteri (napamutteri). Ei kannata siis ostaa halvempaa vajaata laakerisarjaa kun hinnassa ei ole paljoa eroa jos vastaavan kokoonpanon ostaa erikseen.

Takapää ylös ja renkaiden voimakasta heiluttelua/pyörittelyä. Huomasin selkeän eron vasemmalla takana että klappia oli jonkin verran kun oikealla ei ollenkaan. Muutenkin piti hieman laahaavaa/kitisevää ääntä hiljaisesti kun pyöritteli. Vasenta siis purkuun satulan osalta ettei varmasti jarrupalat sotke äänimaailmaa mutta edelleen piti ääntä. Selvä siis, laakeri vaihtoon.

Oli aika kovaa kyllä satulan pultit ruostunut kiinni ja kannat hieman pyöristyneet. Onneksi induktiolämmittimen avulla sain satulan pultit liikkeelle. Samoin levystä prässätessä oli aika kovaa kiinni kun pamahtaen prässissä lähti vasta liikkeelle. Ei olisi onnistunut ehkä parkkipaikalla naputtelemalla laakerin poistaminen. Vanha laakeri vaikutti siltä että voiteluaineet olivat karanneet kun kädessä pyöriteltäessä kuulosti vaimean vikisevältä ääneltä ja hieman ruostumisen merkkejä näkyi.

Auto siis hiljeni heti laakerivaihdon jälkeen. Jälkikäteen vain muistelen kuinka keväällä 2014 (vian alkaessa) olin aika varma ettei voi olla laakerivika kun aika samantien noin 60km/h ylöspäin alkoi ääntä kuulumumaan alkuaikoina, muttei kuitenkaan pienemmissä nopeuksissa vaikka kuinka koitti kuunnella. Kai sitten vain jotenkin sopivasti lähti laakeri värisemään siitä nopeudesta ylöspäin pitäen omaa ääntänsä... joka tuntuu aika kummalliselta kun ei myös hiljaisemmalla nopeudella ääntä esiintynyt edes vaimeasti. :)
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Mk1 focukset syö tunnetusti takapyöränlaakereita. Just eilen vaihdoin veljen focukseen taas laakerin. Laitoin sen motonetin 49,90€ maksavan SKF:n paketin, halvempi oli tällä kertaa superhyperlaadukas topran jota kannattaa välttää kuin ruttoa. Toinen yhtä surkea laakerin tekijä on mapco. Pari vuotta sitten laitoin äitin focukseen mapcon laakerit, kestihän ne 3000 ja 4000km, kesällä laitoin siihen SKF:t tilalle ja nyt on kestäneet. Onneks on aika nopee ja edullinen vaihtaa laakeri jos vaan prässi löytyy. Etupyöränlaakerit näissä kestää paremmin, onhan ne toki järeämmätkin.

Satulan kannatinta ei muuten tarvii ottaa pois laakeria vaihtaessa, levy sopii lähtemään siitä välistä pois. Oli nimittäin täälläkin aivan umpijumissa/kannat pilalla niistä kannattimen pulteista :lol:
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus MK1 humina/jyrinä ääni

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Mulla oli aikonaan sama homma et vasta yli 60km/h vauhdista alko se jyrinä. Se oli omassa autossa sellanen
matalahkotaajuuksinen jurina. Vois verrata esim johonki halpoihin matalaprofiilirenkaiden kuvion tuottamaan ääneen.

Sit ku laakerit oli kädessä ni kummaltakin puolelta oli aivan ruosteessa ja roskiskamaa. Paikalle tuli FAG:t tai SKF:t en muista,
mutta kesti parisataatuhatta eikä menny minun omistuksessa enää rikki.

Ne satulan kannattimen pultit oli minunkin autossa ihan totaalijumissa ja piti hitsata modattu mutteri et sai ne auki.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin