Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Morjens,

Eli sattui tuollainen pieni haaveri tuon -00 Focuksen kanssa. Törmäsin varsin pienestä vauhdista erään corollan perään (kuljettaja päätti pysäyttää autonsa keskelle peilijäässä olevaa jyrkkää mäkeä), jonka vuoksi ajovalon alapuolella oleva pellin nurkka vääntyi sisäänpäin ja pamautti etulyhdyn kokonaisuudessaan hieman ylöspäin ja kiinnikkeet murskaksi... Väänsin pellin kutakuinkin takaisin paikoilleen ja kokeilin painaa lyhtyä takaisin asemaansa mutta ei mennyt edes niin alas että konepelti menisi kunnolla kiinni (toivottavasti ei hajonnut pellin lukitussysteemi törmäyksen vuoksi..). Muuten valo toimii ainakin vielä, sekä pitkät että lyhyet palavat ongelmitta.

Ei kuitenkaan houkuttaisi ruveta vaihtamaan koko valoa vain sen takia että muutama kiinnike on murskana. Tämän ajatuksen pohjalta ajattelin irroittaa valon ja vilkaista, josko murtuneet kiinnikkeet voisi liimata tai vaikka nippusiteillä korvata niin, että valo pysyisi paikallaan enimmät töyssyt (ja samalla vilkaista, että mikä helkkari sitä estää painumasta takaisin paikoilleen). Mutta kuinkas monimutkainen operaatio tämän lyhdyn irroittaminen olisi ihan kotikonstein ja luonnollisesti pilkkopimeässä? Kiinnikkeitä on ainakin kolme kappaletta (jokainen hajosi, kaksi yläpuolella ja näemmä yksi alhaalla), mutta mitä ilmeisimmin niitä on vielä lisää koska valo ei lähde enempää paikaltaan käytännössä lainkaan. Kellään tietoa mikä sitä voisi pitää vielä kiinni? Ihan kivaa olisi myös tietää, että onko tämäntyylistä operaatiota ollenkaan järkevää lähteä tekemään vai kannattaako vain suosiolla viedä auto ammattilaisille ja ostaa uusi valo kaikkine hienouksineen.

En voi vieläkään käsittää minkä takia se hemmetin seniili pysäytti sen autonsa siihen mäkeen, kaikenlaisia ne liikenteeseen päästääkin. Mutta kiitoksia mahdollisista vastauksista ja neuvoista jo etukäteen.

- ässä

edit: siirtäkää jos meni väärälle alueelle, oli tarkoituksena pistää tuonne "tekniikka" -osioon alun perin.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
AM971
Viestit: 52
Liittynyt: 28 Joulu 2012 21:20

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja AM971 »

Itse en varmaankaan lähtis liimailemaan yhtään mitään, vaan hankkisin uuden umpion. Vaikea lähteä tästä tilannetta tuon paremmin arvioimaan.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Uus umpio maksaa 40-50e väliin..vanha pois vaan ja varmistaa että pahemmin ole rutussa mikään muu, ei ainakaan rupea heilumaan, täristämään tai huonolla säkällä katsastusmiehen sanomaan asiasta..Harvoin halvalla kikkakonstilla saa hyvää
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Kiitoksia vastauksista. Alhaalla oli näemmä vielä yksi pultti joka piti irti pyöritellä että valo lähti liikkeelle. Vaikuttaisi tosiaankin vähän siltä että uuden umpion joutuu hommaamaan, sikäli kun toista noista yläpuolen kiinnikkeistä ei näytä saavan irroneeseen palaseen millään kiinni. Käytettynä nuo näyttäisi lähtevän 20e ja ylöspäin, motonetistä uusi merkkiosa 79e.

Tuon alimmaisen pultin kiinnityssysteemin itse muoviosa ei ollut murtunut, mutta metalliläpyskä, joka on siis auton rungossa kiinni, näyttäisi vääntyneen ainakin joissain määrin. Pitänee etsiä jostain joko kuva, josta näkyy alkuperäinen asento, tai irroitella toinenkin umpio ja katsoa siitä oikea asento kiinnikkeelle ja sitten varoen väännellä takaisin. Aika ohuelta kun vaikuttaa.

Hieman harmittaa tuo ruttuun mennyt pelti tuon valon kulman kohdalta kyllä, vaikka alue ei ole kuin ehkä 2cm x 2xm kokoinen :mrgreen: . Käsittämätöntä kuinka niin vähäinen pellin ruttaantuminen aiheuttaa näinkin paljon vaivaa.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Tuleeko uuden umpion mukana muuten säätömoottori ja säätösysteemit..tsekkaas se vielä että toimii vanhassa?
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Jheinonen kirjoitti:Tuleeko uuden umpion mukana muuten säätömoottori ja säätösysteemit..tsekkaas se vielä että toimii vanhassa?
En osaa tuosta sanoa. Vilkuilin vähän että millainen valikoima olisi käytettyjen osien suhteen ja nyt näyttäisi olevan lähellä eräs, joka myy kesken ajon sammunutta saman vuosimallin Focusta osina, joten ajattelin tälle soittaa ja hieman kysellä. Saattaisin samalla saada siitä myös uuden valonpesimen kun sekin murtui käyttökelvottomaksi törmäyksen yhteydessä.

Tuo säätömoottori on ilmeisesti kiinni siinä itse valoyksikössä? Jos näin on niin otan luultavasti koko valoyksikön moottoreineen ja umpioineen päivineen mikäli päädyn hommaamaan korvaavat osat tuolta aiemmin mainitsemaltani tyypiltä, ellei hän aio laskuttaa moottorista ja umpiosta erikseen.

edit: luulisi myös, että ajovalot ovat samanlaiset korimallista ja moottorista riippumatta? Itselläni kun on 1.8l 3-ovinen bensiini ja tuo mistä ajattelin niitä osia kysellä on 1.8l farmari diesel.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Jaahas, vaikuttaa tuo ajovalojen pesureiden irroitus ja vaihto sen verran hankalalta operaatiolta että taidan tyytyä teippaamaan aukon umpeen väliaikaisesti ja poistaa pesurin sulakkeen. Tulin siihen tulokseen, että irroitan myöhemmin molemman pesimet ja paikkautan puskurin aukot (ja tod.näk. maalautan mustaksi), kun mitä ilmeisimmin niistä pesimistä ei ole merkittävää hyötyä kovinkaan paljoa, loppuupahan nesteen tuhlaaminen. Ei pitäisi vaikuttaa katsastukseenkaan millään tavalla sikäli kun en käytä xenon polttimoita.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

Uusi umpio tuli mutta asennus pysähtyi nopsaan. Vanhasta ei lähde säätömoottori irti hiomakoneellakaan. Korjausopas käskee kääntää vastapäivään ja irroittaa. Moottori kääntyy vastapäivään kyllä mutta ei lähde ei sitten millään irti. On näytetty sivuleikkureita ja käyty hankeen heittämässä kertaalleen koko laite mutta ei lähde niin ei lähde. Mikä tuossa nyt mahtaa olla se kikka, kun ei pelkästään vetämällä lähde? Kyllä se jollain tavalla irti napsahtaa kun vastapäivään kääntää, mutta pois se sieltä ei millään tule.

edit..: lähtihän se lopulta kun rautasahalla, puukolla ja sivuleikkureilla repi puolet umpiosta ympäriltä.. seuraavaksi vuorossa kiinnitys uuteen.
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Oliko sielä joku spoori vai lukkorengas mikä nakersi?
ässäpellot
Viestit: 17
Liittynyt: 20 Marras 2014 15:16

Re: Focus mk1 etuvalon irroitus/korjaus

Viesti Kirjoittaja ässäpellot »

En osaa kyllä yhtään sanoa, ei ainakaan omasta mielestäni. Joko se oli jäänyt jotenkin jumiin tai irroitustekniikassani oli virhe. Paikalleen se meni uuteen umpioon noin tunnin sovittelun jälkeen, hommaa auttoi huomattavasti kun irroitti säätömekanismin kaksi ruuvia siitä liikkuvasta/säätyvästä umpion osasta, ja kiinnitti sen vasta sitten kun moottorin säätötappi/akseli on paikallaan.

Ei varsinaisesti mikään helpoin homma, joskin onnistuu jos hallitsee tekniikan ja/tai kärsivällisyyttä (ja ohuet sormet).
Fiesta Titanium -18, 1.0 EcoBoost 100hp
Ex: Focus Mk1, HB vm. -00, 1.8 litraa ja 115 hevosen voima.
Vastaa Viestiin