Alapallonivel ei lähde irti

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

Eli alapallonivel ei lähde mitenkään kampeamalla irti :x . Alatukivarren taaempi pultti on löysytetty, napamutteri, koiranluu irti sekä alapallonpultti kokonaan irti. Olen siis vetaria vaihtamassa. Ei lähde vaikka kuinka tunkilla jarrulevystä nostaa ja 2 metrin rautatangolla vääntää alatukivartta alaspäin. Kertokaa muita tapoja irrottaa tuo alapallonivel. Auto on siis mk3 mondeo.
Viimeksi muokannut Asdleksi, 14 Loka 2014 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tessu
Viestit: 1701
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Alapallonivel ei lähde irti KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

Nyt lähti...
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti KIIRE!

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

Asdleksi kirjoitti:Nyt lähti...
Ei varmaan koskaan ole alapalloa irrotettu, joten vähän suojakumet hajos.... No huomenna motonetistä uuet nivelet 8)
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja bluri »

Apurunkoa raottamalla lähtee huomattavasti helpommin. Näin ohjeistetaan haynesissä ja fordilla itselläänkin (tai ford taitaa ehdottaa että tiputa koko apurunko..
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti KIIRE!

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Tessu kirjoitti:ÄLÄ nyt hyvämies ainakaan enää jarrulevystä nosta!
Se kun on valurautaa ja lohkeaa helposti,jollei sitä tee niin leimalla vipottaa että saa uusia,ei jarrulaikkaa saa vääntää millään minnekkään eikä hakata!
Miksi ei voi nostaa? Puupalikka tms. väliin niin kevyesti voi nostaa, toki koko auton painoa siihen ei saa laittaa.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja p3 »

hluukkonen kirjoitti: Miksi ei voi nostaa? Puupalikka tms. väliin niin kevyesti voi nostaa, toki koko auton painoa siihen ei saa laittaa.
Jatkuvastihan nuita hakataan, irtoavat helpoiten kun antaa lekaa kiinnityspintaan.
Mutta lähtökohtasesti en nostelis pyörivistä osista ellei se nyt ole ihan vättämätöntä, voi tehdä kipeetä jos oikeen huonosti käy.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

p3 kirjoitti: Jatkuvastihan nuita hakataan, irtoavat helpoiten kun antaa lekaa kiinnityspintaan.
Mutta lähtökohtasesti en nostelis pyörivistä osista ellei se nyt ole ihan vättämätöntä, voi tehdä kipeetä jos oikeen huonosti käy.
Niin, ei koko autoa kannata lähteä nostamaan, mutta jos 5cm nostaa että alapallonivelen saa helpommin irti niin siinä ei mitään vaarallista ole...
Tessu
Viestit: 1701
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Tessu kirjoitti:Mielummin kummiskin ei
Noh älä sinä nosta, minä olen nostanut kymmeniä kertoja ja kerroin omasta kokemuksesta että mitä voi tehdä.
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

hluukkonen kirjoitti: Noh älä sinä nosta, minä olen nostanut kymmeniä kertoja ja kerroin omasta kokemuksesta että mitä voi tehdä.
Kyllähän nuo levyt on aika vankkaa tekoa, että ei sen pitäis haitata jos jousta puristaa kasaan levystä nostamalla... 8)
Tessu
Viestit: 1701
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja bluri »

Tuohon Mondeon alapallon irroittamiseen ei kannata ihan liikaa kankea käyttää, se vielä vääntyy.

Edelleenkin on muutama helppo tapa: Jousen puristaminen kasaan tai apurungon raottaminen. Jokusen kerran olen tuosta alapallot irroittanut ja siihen apurungon löysäämiseen kuluu noin 4min aikaa, jonka jälkeen alapallo lähtee suhteellisen helposti.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

bluri kirjoitti:Tuohon Mondeon alapallon irroittamiseen ei kannata ihan liikaa kankea käyttää, se vielä vääntyy.

Edelleenkin on muutama helppo tapa: Jousen puristaminen kasaan tai apurungon raottaminen. Jokusen kerran olen tuosta alapallot irroittanut ja siihen apurungon löysäämiseen kuluu noin 4min aikaa, jonka jälkeen alapallo lähtee suhteellisen helposti.

Itse irrotin viimeeksi alapallon ilman jousipuristinta kun joku oli ne ottanut eikä palauttanut paikoilleen! :evil:

Nostin tunkilla jarrulevystä tolppaa 5cm ylöspäin ja samalla painoin alatukivartta alaspäin ja niin lähti helposti irti.

Jousipuritimella jos pääsee jousia puristamaan kasaan niin homma on 100x helpompi...
Asdleksi
Viestit: 90
Liittynyt: 05 Maalis 2014 18:33

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Asdleksi »

hluukkonen kirjoitti:
Itse irrotin viimeeksi alapallon ilman jousipuristinta kun joku oli ne ottanut eikä palauttanut paikoilleen! :evil:

Nostin tunkilla jarrulevystä tolppaa 5cm ylöspäin ja samalla painoin alatukivartta alaspäin ja niin lähti helposti irti.

Jousipuritimella jos pääsee jousia puristamaan kasaan niin homma on 100x helpompi...
Samalla lailla allekirjoittanutkin teki ja hyvin onnistui. Pallonivelen tappi lähti liikkumaan mutta ei lähtenyt raosta pois, mikä oli ainoa ongelma.
Tessu
Viestit: 1701
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Alapallonivel ei lähde irti

Viesti Kirjoittaja Billie »

itse irrotin just eilen alapallon niin että kun se ei ollut missään jumissa siinä olkatuessa eli siellä oli kunnon rasvat niin samalla kun mä painan tukivartta alaspäin niin mä työnnän pyörän napaa sisäänpäin. silloin alapallonivel tulee enemmän suoraan ja lähtee ihan paljain käsin irti. eikä tarvi puristaa jousia eikä irrottaa apurunkoa eikä mitään muutakaan.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Vastaa Viestiin