Sirpan pohja

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Extract
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Tammi 2014 21:55

Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja Extract »

Morjesta. Löytys pihasta 26vuottA vanha sirpa joka ulkopuolelta täysin ruosteeton, mutta pohjaa on hitsailtu ja korjailtu useampaan otteeseen. Tuli tuossa ideaksi että pitäisiköhän hioa ja korjailla nuo ruosteenalut pohjasta ja sen jälkeen heittää massat päälle. Onko se tälleen rehellisesti edes kannattavaa kun työtähän se vaatii ja rahaa. Ruostettahan siis löytyy varmasti monesta muustakin paikasta joten onko tuommonen edes kannattavaa ja antaako hyvin lisävuosia? Vai kannattaako vaan odottaa kunnes tulee reikä ja sitämukaan paikkailla?
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja tursas »

Sitä ruostettakin on niin monenlaista. Kannattaa aloittaa siitä, että irrottaa ne ovien kynnyslistat, etujalkatilan sivumuovit (muutamalla ristipäällä kiinni). Siitä pääsee sitten maton alle repimään homeiset/kosteat äänieristeet veke niin näkee missä kunnossa se lattia oikeesti on. Ne lattiat ruostuu yleensä sisältäpäin ulos eikä toisinpäin niinkuin luulisi. Onkos se leimassa ? Ei näissä niin pitkälle eteenpäin voi suunnitella, mennä vaan vuosi kerrallaan ja hammasta purren korjata katsastusinssin osoittamat kohdat... :mrgreen:

Jope Ruonansuu - Katsastusinssi nauraa
http://www.youtube.com/watch?v=E-2kVGOmrps
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
foordi70
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2011 18:40
Paikkakunta: Vantaa/Kitee

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja foordi70 »

Tjaa. itse kun peltihommaa käyn tekee niin matot pois ja kerralla enemmän.
Ei tarvii joka vuosi sit hitsailla. sekä ennenkaikkea se ruostunut pelti pois eikä rartsupaikkaa päälle se on vaan ongelman siirtoa.
Samoin kuten paikkaisi viemäriputkea teipillä :roll: :lol:
Kaikkea ihmisen tekemää mekaanista voi korjata..Mutta monesti onko se järkevää korjata onkin toinen juttu..
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja tursas »

Juuri näin, näin juuri...Sierrassa viimeksi muistaakseni katsastusinssiä ei kiinnostanut lattiat ja helmat lainkaan, vaan se tutki huolellisesti sormellaan päältä ne takapalkit ja apurungon, vai mikä sen nimi nyt onkaan ja kas kas reikä siellä oli mahdollisimman veemäisessä paikassa piilossa... :cry:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Extract
Viestit: 22
Liittynyt: 01 Tammi 2014 21:55

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja Extract »

On tänä kesänä katsottu lattiamaton alle ja ruosteita korjailtu sieltä! Seuraavaks pitäs alapuolelta varmaa kaikki ruostepisteet poistella? On leimaa vuosi
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Periaatteessa jos haluat kunnolla kartoittaa ruosteet, niin sisustan lisäksi kannattaa purkaa ainakin tankki, kardaani, laatikko ja akselistot pois. Olettaen että on mielenkiintoa käydä kerralla koko auto läpi. Erityistä huomiota kiinnittäisin tehtaan pistehitsiliitoksiin/päällekkäisiin pelteihin, koska ne tuppaa ruostumaan kun ovat saaneet kosteutta sisäänsä. Tarkoitan kohtia kuten helman ja lattian liitosta tai runkopalkin ja kontinpohjan liitos.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kurkkaa myös helmojen päätyihin - erityisesti takapääty on melko varmasti ruosteessa. Tähän kohtaa ei oikein näe raottamatta sitä muovista sisälokaria.

Toinen paikka mikä on usein ruosteessa on takakontin pohjan sauma. Parhaiten tämän näkee puskurin altam utta kyllä takakontin verhoilujenkin alta saa hyvän käsityksen todellisuudesta. :mrgreen:

Jos em. paikat ovat puhtaat, niin varsin ruosteettoman yksilön olet löytänyt.

Pohjaan ei kannata laittaa kiveniskumassaa jos ei ole erityisesti syytä - siis jos sitä ei siellä ennestään ole. Esimerkiksi reilu ajo hiekkatiellä on tällainen syy, mutta muuten minä suojaisin pohjan vain hyvällä maalilla - toki ruostekorjausten jälkeen.

Oman kokemukseni mukaan kiveniskumassa kovettuu muutamassa vuodessa ja sitten syntyneisiin halkeamiin pääsee vesi hautumaan. Pelkkä maalipinta on vähintään yhtä hyvä ja kuivuu paremmin. Miksi sitten laittaa korjattuihin paikkoihin kiveniskumassa, jos sitä on pohjassa ennestään? Se on enemmän ulkonäköseikka eli pohja ei näytä niin tilkkutäkiltä. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Joo ei mitään koviamömmöjä pohjaan,semmosta öljymäistä/tervamaista tavaraa sen jälkeen kun maalit on vedetty.
Välikopassa aikoinaan oli helmoissa jotain kiveniskumassaa alumperinkin ja siellä alla se ruoste vasta menikin eteepäin aina talvella!
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sirpan pohja

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, se Sierran alkuperäinen massa on ihan ok kamaa. Omassa sen alta on löytynyt hyviä ruostepesiä, mutta pääsääntöisesti se on edelleen elastinen ja tiivis. Samaa ei voi sanoa pohjaan suditusta mustasta kiveniskumassasta - se on kuivunut ja halkeillut. Ehkä säännöllisellä uusintakäsittelyllä jollain öljy / liuotin seoksella se pysyisi elastisena ja antaisi suojaa. Nyt halkeamista menee vesi sisään tekemään tuhoja. :x

Noi massat piilottaa vauriopaikat todella hyvin ja siksi pidän massatonta pohjaa parhaana vaihtoehtona. Jos oma auto olisi grillissä ja pytyisin puhdistamaan pohjan, niin tekisin niin. Lopuksi jotain kulutusta kestävää maalia suojaamaan kosteudelta ja käyttöautoon joku ohut ruosteelta suojaava kemia maalin päälle. Massat saisi jäädä tässä kohtaa hyllyyn, mutta tähän on syynä oman auton vähät kilometrit kuivalla aurinkoisella kelillä. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin