Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Hei,
Asensin uudet iskarin suojakumit Escorttiin mutta jäi vähän epäselväksi, menivätkö ne ihan oikein.

Eli kuuluuko ao. kuvassa näkyvä keltainen kumiosa jäädä näkyviin? Meinaan kun suojakumi on nyt aika lintassa vaikka auto seisoo tyhjänä (Autossa ihan vakiojouset).

Vanha suojakumi oli vähän erilainen. Siinä tuo keltainen kumiosa oli haitarikumin sisällä ja haitarikumissakin oli enemmän liikevaraa. Nyt keltainen osa vie jo about 10 cm joustovaraa.

Olisiko keltainen osa pitänyt kuitenkin kääntää toisinpäin...

Kuva
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jaa mikä Esco lie? itte vaihoin aikoinaan mk4 Escoon kokoetuosat ja laitoin iskareihin kans niinpäin et haitarit ales ja siinä onnistu,oisko noita haitareita pitäny lyhentää ettei liika pitkiä ole? taitavat olla semmosia kumeja että käyvät useimpiin autoihin ja voi joutua modaamaan??
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Viimeisin malli, mk6.
Valmistajan mukaan nämä ovat merkki/mallikohtaisia. Pituus näytti hyvältä vielä siinä vaiheessa, kun iskari oli irti.
Näissähän joustomatkaa ei kovin paljon ole, ja jos lyhentää haitariosasta, niin voi jäädä sitten lyhkäiseksi. Keltaisesta osasta ei varmaan uskalla leikata jos iskarit joskus lyö pohjaan.

Onko joku mahdollisesti asentanut SKF:n suojakumeja johonkin muuhun merkkiin/malliin? Samanlaisia (eri mitoilla toki) näyttää olevan tarjolla moneen eri autoon.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Kesällä laitoin focukseen uudet pohjaanlyöntikumit ja suojahaitarit. Pohjaanlyöntikumi meni paikoilleen ihan ok ja haitari siihen päälle. Pohjaanlyöntikumit oli aika massiivisen kokoiset, mutta pehmeähköä seosta joten pitäähän siinä painumavaraa olla?
Mulla oli semmonen muovinen asennusrengas, joka tuli pohjaanlyöntikumin alle. Tämän avulla suojahaitari asentui noin 5cm alemmaksi kuin pohjaanlyöntikumi.

Tossa kuvassa etuiskareissa näkyvät valkoiset muovit on siis ne mistä puhun, mahtaisko escorttiin kuulua sellaiset, en tiiä?

Kuva
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Onhan tässäkin sama asennusrengas mutta heti ensimmäisessä kuopassa kumi hyppäsi sen yli. Nyt suojakumi ei palaudu vähäänkään lepotilaan, kun asennusrenkaan kynnet pitävät kumin alhaalla haitariosasta.

Tästä linkistä näkyy tilanne: http://tinyurl.com/nk3e8tp

Jos iskari joskus menee pohjaanlyöntikumiin asti, niin suojakumi varmaan räjähtää pois (kun ei ole tilaa joustaa).

Täytyy kyllä testata se, että kääntää tuon keltaisen osan ympäri (eli näin: http://tinyurl.com/mo89xrx). Alkuperäisessäkin kyseinen osa oli suojakumin sisällä, ei ulkona. Hidas homma vaan tehdä kun ei ole nosturia ja sopivia työkaluja.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Niin, kun iskari käy pohjissa, niin tuossa on kaksi vaihtoehtoa:
1. Se junttaa pohjaanlyöntikumin väkisin sen haitarin sisään ja sinne jää
2. Haitariosa päsähtää riekaleiksi
Noita asennellaan vähän kuinka sattuu - ihan tervettä järkeäkin saa käyttää. Jos viitsit tehdä uusiksi, on lopputulos pitkäikäinen, uskoisin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Iskarin suojakumit, asennus (Escort)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Näissä suojakumeissa oli vielä sekin ero, että alkuperäinen oli "oikeaa" kumia. Tämä SKF on muoviseosta (PUR:ia) ja paljon kovempaa ja jäykempää. Alkuperäisessä oli joustovaraa varmaan 10x enemmän, kun koko pituudelta oli haitariosuutta.

Jos nyt olisin ostamassa uusia kumeja (ja olisi mahdollisuus valita), niin ehdottomasti alkuperäiset kumiset. Ne kestivät lähes 20 v.
Vastaa Viestiin